Full version: Pionrost/filtrost
carren
Första säsongen i trädgården och nu har jag kommit på varför de ståtliga gamla pionerna var nerklippta i höstas trots att inga andra perenner var det: Någon typ av bruna fläckar på bladen och ludd på undersidan. Troligtvis piorost/filtrost om jag förstått böckerna rätt. Frågan är vad man gör? Går det att råda bot på pionrost eller är den rosten lika otrevligt envis som tex stockrosrost? I den bok jag läst står bara att man ska ta bort de angripna bladen. Finns det något mer man kan göra för att begränsa framfarten , typ täcka marken eller liknande?
BjursBerit
Detta svar skrev UllaH på Aot.s forum:
Jag har fått tips från Guldsmedsgården att det är en svampsjukdom och att man kan lägga halm eller ett ca 2cm djupt barktäcke runt pionerna. Svampsporerna lever i jorden och förökar sig och går upp på pionerna när det regnar. Ska själv testa om detta tips funkar efter att jag klippt ned dem i höst. De sa även att då man klipper ned pionerna så ska man inte lämna några blad kvar därför att det finns kvar smitta i bladen. De tyckte dock att jag skulle vänta ett tag med att klippa ned dem.
Hoppas att du blev lite klokare!!JAg har samma problem på 1 pion så jag har tänkt testa detta.
Berit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon