Jag har ganska många komposter i trädgården. Gillar att inte behöva släpa löv och rens så långt och att sedan inte behöva släpa kompostmull så långt när jag planterar på olika ställen.
Mina latmanssätt att sköta dem är att vattna och se till att då och då mata dem med trädgårdsrens, helst gräs.
Ett par öppna komposthögar har jag lagt plåt på, sådan som blev över vid en takrivning. Gör att komposterna inte helt lakas ur vid regn och att de håller sig fuktiga efter vattning.
En kompost lägger jag bara löv i. Jag vill inte att alla löv ska komposteras under ett år, för löv tycker jag är bra att blanda ut jorden med vid plantering. Gör att jorden håller sig levande, dvs luftig och fuktig och under nedbrytning, länge.
En ambitiös kompostlåda använder jag för matrester, den har två fack. Där rotar jag om lite mer och matar skiktvis så att den mår bra. Mullen blir fantastiskt frodig och bra.
Somliga år lägger jag hästgödsel i de öppna komposterna. Vattnar jag inte blir resultatet att hästkulorna är torra och intakta, men vattnar jag hjälper de till med nedbrytningen.
--------------------
|