Flädern är i sydvästra hörnet och bredden kan vara ca 4 m. Jag höll (försökte) hålla öppet mellan buskarna, täckte marken med gräsklipp och löv och annat "skräp". Jag har två fläderbuskar, den ena fläderbusken är känsligare än den andra och fryser ibland ner.
Fl_der_2005.jpg ( 227.24k )
Antal nedladdningar: 85Bilden är från 2005, i följd från höger: vitbrokig kornell, fläder, ornäsbjörk, aronior, längst bakom aroniorna en häggmispel, tre schersminer, längst till vänster i bild finns brudspireor. Tyvärr är det alldeles för många brudspireor och de är planterade i dubbla rader i sicksack. I raden av spireor finns ett plommonträd och ett pärlhagtorn.
Aronia_och_brudspirea.jpg ( 203.3k )
Antal nedladdningar: 67
Aronia_h_stf_rg.jpg ( 235.88k )
Antal nedladdningar: 91Aronior och brudspirea, häcken avslutas med bukettapel i dubbla rader och rönnsumak och ett rödbladigt apelträd. Men de buskarna är nu bara inne på andra året och har ännu inte blommat men är ca 1 m höga idag.
Bukettapel.jpg ( 168.87k )
Antal nedladdningar: 78Visst kommer det ogräs och nässlorna trivs, på hösten krattar jag ihop kastanjelöven och lägger som täckning i landet. På våren kanske att jag hackar igenom, men inte allt.
Det här är inte riktigt rådjurens favoriter, så de har fått vara i fred. Visst kom de och smakade en gång av flädern när den var nyplanterad men den repade sig.