Medlem
Antal inlägg: 57
Medlem nr: 860
När jag var barn så gjorde min mamma häggbärssaft, jag minns den som jättegod, lite nötig i smaken. Kan det vara rätt - och - har någon på forumet ett recept att dela med sig av? hälsningar Lena.
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244
Tar fram min lilla gröna, frukt och bärbok.
Häggbärssaft
Plocka bären och förvara dom i frysen till lingontider!
2,5 l häggbär 2,5 l lingon 4 l vatten 8-10 dl socker/l saft.
Rensa och skölj bären. Krossa dem eller mal i köttkvarn. Lägg massan i en stor bunke eller kruka. Koka upp vattnet och slå det över bären. Låt stå i 3 dygn. Häll upp massan i silduk för att självrinna i 30 min. Mät saften och tillsätt sockret. Rör om väl. Koka upp saften. Skumma. Häll saften på varma rena flaskor.
På samma sida står också:
Häggbärsbrännvin
Skölj och torka väl mogna bär och lägg dom i ett lämpligt kärl. Häll på brännvin och vänta en vecka. Sedan silas essensen ifrån och får stå tills den klarnat. Det tar några månader. Blandas med brännvin efter smak.
Tja, kanske nåt för julsnapsen för dom som nyttjar.
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Lägg häggbär (så mycket du orkar plocka!!) i en glasburk, häll över brännvin så att det täcker bären och låt stå i soligt fönster ca 2 månader. Sila av och söta med vi sirap tills du är nöjd. VÄRLDENS godaste likör blir det!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244
Beror väl på var i landet du bor! Där jag bor blommar syrenerna i juni, men när jag åker till Gällivare i augusti kan jag njuta av dom där. Så jag antar att det är lika med hägg.