Full version: Häggbärssaft ?
lena.g
När jag var barn så gjorde min mamma häggbärssaft, jag minns den som jättegod, lite nötig i smaken.
Kan det vara rätt - och - har någon på forumet ett recept att dela med sig av?
hälsningar Lena. wub.gif
netaave
Tar fram min lilla gröna, frukt och bärbok.

Häggbärssaft

Plocka bären och förvara dom i frysen till lingontider!

2,5 l häggbär
2,5 l lingon
4 l vatten
8-10 dl socker/l saft.

Rensa och skölj bären. Krossa dem eller mal i köttkvarn. Lägg massan i en stor bunke eller kruka.
Koka upp vattnet och slå det över bären. Låt stå i 3 dygn.
Häll upp massan i silduk för att självrinna i 30 min.
Mät saften och tillsätt sockret. Rör om väl.
Koka upp saften. Skumma.
Häll saften på varma rena flaskor.

På samma sida står också:

Häggbärsbrännvin

Skölj och torka väl mogna bär och lägg dom i ett lämpligt kärl.
Häll på brännvin och vänta en vecka.
Sedan silas essensen ifrån och får stå tills den klarnat. Det tar några månader.
Blandas med brännvin efter smak.

Tja, kanske nåt för julsnapsen för dom som nyttjar.
Fenja
Lägg häggbär (så mycket du orkar plocka!!) i en glasburk, häll över brännvin så att det täcker bären och låt stå i soligt fönster ca 2 månader.
Sila av och söta med vi sirap tills du är nöjd. VÄRLDENS godaste likör blir det!!
Mvh
Fenja
lena.g
Tack ni som svarat.

Jag ska gå och plocka i morgon, lingonen är redan mogna så jag behöver inte vänta länge. Det blir säkert gott.
hälsningar Lena
zaaritha
Men--häggbären var väl mogna tidigt i juli?
netaave
Beror väl på var i landet du bor!
Där jag bor blommar syrenerna i juni, men när jag åker till Gällivare i augusti kan jag njuta av dom där.
Så jag antar att det är lika med hägg.
Cilla
Här i zon 3 är häggbären mogna sedan en vecka eller så, iallafall om man vill ha dem riktigt saftiga.

Färgen på fruktköttet är enormt och vackert rött. Jag tycker bättre om fläderblomssaft men bärsaften är vackrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon