Har tagit sticklingar på liguster, åbrod, forsythia mm. Det går dock långsamt med rötterna så jag är lite orolig för hur jag skall övervintra de små liven. Ligusersticklingarna står i vatten (vas) utomhus och har börjat visa rötter efter en månad, de andra har jag stuckit i sandblandad jord och de står också utomhus. Alla verkar må bra men det lär nog dröja innan de kan anses vara ordentligt rotade. Så hur gör jag?: 1) Låta dem stå kvar ut och kanske gräva ner dem i kallbänken. 2) Ta in dem på altanen och försöka ge dem lite mer skyddad miljö, kan ev ställa dem i mitt drivhus och ge tillskottsbelysning och frostskydd. 3) Ta in dem i rumstemperatur, läste i AoT att man tydligen skall driva sticklingarna i rumstemp för att stimulera rottillväxten?! men att de sen skall ha det svalare. Frågan är hur svalt är svalare?
En annan fundering i samanhanget, det där med övervintringstemperatur. De flesta växter klarar ju en normal vinter med temp ner till -20. Men för de som inte gör det blir rekomendationen genast att förvara dem frostfritt och altså +grader. Borde det inte finnas ett mellanläge där det räcker att man tar in dem på en vindskyddad altan där det kanske är 5 grader varmare än ute men fortfarande kanske -10 grader? Det måste väl vara microklimat så det räcker och blir över. Jag tänker t.ex. på buxbon som på friland klarar sig utmärkt, men i kruka blir det plötsligt krav på 5 +grader. Jag fattar inte logiken... Likaså rekomenderar man ofta kallbänk som en skyddad miljö för övervintring, men en upphöjd kallbänk är väl lika illa som en kruka, i alla fall om växten står nära kanten, eller?
--------------------
Odlar i kall zon 3.
|