Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382
Hej! Du har inte fått såna där vita "knölar" på stjälkarna? De har jag för mig ska man också bara kunna sätta i jord. Vet inte om det räcker med det vita eller om man måste ha med en stjälk också. De vita knölarna innehåller ju inga frön utan är mer som rötter, väl? /Ann-Louise
Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 4 536
Jo, det är såna knölar jag har fått. Mellan 0,5 och 2 cm i diameter ungefär. Ljusgröna, nästan vita. Har inga frökapslar. Skall nog göra ett nytt försök att putta ner några i lite jord.
--------------------
"Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det"
Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382
Det tror jag går alldeles utmärkt. Du behöver inte klämma på dem utan lägg i dem i jorden som de är. Man kan även rota rankor i vattnet, blir bra resultat av det också.
Medlem
Antal inlägg: 265
Medlem nr: 4 502
när jag har tagit knölar har jag tagit med rankorna och laggt altihopa på jorden. Förankrat rankorna i jorden med lite ståltråd. Så flyter dom inte iväg när man vattnar! Sen kan man ju klippa bort rankorna när knölarna börjat växa till sig. funkar jätte bra!!
Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 4 536
Jag vill helst inte ta av en hel ranka, eftersom jag bara har cirka 5 "trådar", som är cirka 1,6 meter långa... Men jag skall prova att ta bara en knöl.
--------------------
"Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det"
Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem nr: 4 598
I augusti fick jag några mogna knölar av hjärtan på tråd av mamma. Jag satte dem ca 2 cm djupt i såjord och vattnade. Efter kanske tre veckor började de spira. Nu har den lilla plantan 5 cm långa rankor med små hjärtan. Jag tror att den växer till sig i vår när den får ny jord och mer sol.
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 640
jag klippte av en bit ranka ochsen klippte jag stjälkarna så att jag hade en bit stjälk vid varje bladpar. Stjälkarna stack jag ner i jorden så långt att bladet låg mot jorden. Efter en tid spirar det ut nya rankor.