Hej! Jag har en imponerande hemmadjungel i min lilla etta i Malmö, bestående av chileplantor av ca 10 olika sorter + tomater och en och annan kryddväxt typ kungsmynta. (totalt fler än 50 plantor.) Vissa av dessa, ex. alla basilikor + ungersk lång(chile) och habanero har smittats av något som först drabbar de nedre bladen. Det blir blanka, genomskinliga fläckar på dessa med små, små svarta prickar i "grupp" på som går att gnugga bort. Så småningom gulnar bladen och faller av. Är detta spinn? Vad göra? Andra chiles har pyttesmå (men större än de svarta prickarna), ca 1 mm. långa, vita djur som springer runt på själva frukterna. Ex. på korean hot. Ytterligare andra har fått enstaka blad med svarta kanter. På grund av mängden stora plantor och krukor blir det svårt att duscha dem, särskilt upprepade ggr. Men finns något kemiskt bekämpn. medel som inte gör frukterna oätliga? Provado eller vad det heter, kanske? Å, snälla hör av Er, ni som förstår vad detta kan vara! Jag sådde lite sent i år, så frukterna sätts och mognar som bäst just nu, hoppas kunna rädda mina älsklingar!
|