emmaele
28-09-2004, 10:23
Hej! Jag har en imponerande hemmadjungel i min lilla etta i Malmö, bestående av chileplantor av ca 10 olika sorter + tomater och en och annan kryddväxt typ kungsmynta. (totalt fler än 50 plantor.) Vissa av dessa, ex. alla basilikor + ungersk lång(chile) och habanero har smittats av något som först drabbar de nedre bladen. Det blir blanka, genomskinliga fläckar på dessa med små, små svarta prickar i "grupp" på som går att gnugga bort. Så småningom gulnar bladen och faller av. Är detta spinn? Vad göra? Andra chiles har pyttesmå (men större än de svarta prickarna), ca 1 mm. långa, vita djur som springer runt på själva frukterna. Ex. på korean hot. Ytterligare andra har fått enstaka blad med svarta kanter. På grund av mängden stora plantor och krukor blir det svårt att duscha dem, särskilt upprepade ggr. Men finns något kemiskt bekämpn. medel som inte gör frukterna oätliga? Provado eller vad det heter, kanske? Å, snälla hör av Er, ni som förstår vad detta kan vara! Jag sådde lite sent i år, så frukterna sätts och mognar som bäst just nu, hoppas kunna rädda mina älsklingar!
Har också haft djungel i min lilla malmöetta men det mesta är skördat och borta nu, tre chiliplantor kvar + några som är skördade och nerklippta och ska få övervintra.
Jag har haft en del problem med spinn men det har blivit mindre och mindre av dem allt eftersom hösten närmat sig. Jag har hållt efter dem genom att plocka bort alla svårt angripna blad, borsta rent på övriga blad med en pensel och duscha dem med vatten varje dag, spinn föredrar visst när det är torrt. Senaste månaden har jag inte behövt bry mig så mycket om det och jag tror det beror på temperaturen.
Har också fått små vita kryp på en del, kungsmynta, salvia mfl. och jag tror att det är "trips". Små rackare som springer runt hela tiden, vet inte riktigt vilken skada de gör, plantorna ser ok ut och jag försöker plocka bort odjuren efterhand som jag ser dem.
Det finns olika recept med såpvatten och såp-spritvatten att duscha plantorna med men jag har inte bra erfarenheter av det, verkar skada plantorna ganska mycket.
Mina plantor står på en inglasad balkong och jag tror att det klimatet där ute är mycket bättre än inomhus, inte så torr luft och lite svalare på natten jmf. inne.
Så mitt tips, utan gift på det du ska äta, är att plocka bort angripna delar, duscha dem då och då med vatten och har du möjlighet så tror jag att dom skulle må bra av lite sval och frisk luft, har du balkong ? Ställ ut några isf. och kolla om det gör nån skillnad, var försiktig bara så att inte blåsten knäcker dem.
Du kan nog vara ganska hårdhänt när du plockar bort angripna blad, plantorna klarar sig bra med bara en bråkdel av bladen kvar så plocka hellre lite för mycket än för lite, det ser inte så snyggt ut men det tar bort en stor del av krypen.
Om du ger dig på såpvatten så prova med några plantor först innan du sprayar alla.