|
|
  |
Jag tipsade om gratisannonssidor,, där man kan placera om katter... |
|
|
|
02-10-2004, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Just nu undrar jag bara en sak, vilka är blandrashatarna, vad jag kan läsa mej till här är ingen blandrashatare, tycker att alla är rörande överens om att blandraskatter bör ha ett lika stort värde som raskatter ! Jag tycker också att vi borde kunna enas om att det finns dåliga uppfödare av bägge sorter. Raskattuppfödare som bara är ute för att sälja och inte bryr sej om var katterna hamnar, och tyvärr även sådana som, som någon skrev avlivar fullt friska katter för att dom inte motsvarar förväntningarna. Tack och lov är dom i alla fall inte så många och jag är ganska säker på att dom flesta om inte alla kattklubbar gör allt dom kan för att förhindra detta. Men även huskattägare som låter sin hona bli dräktig för att antingen avliva eller helt utan urskiljning ge bort alldeles för små kattungar till istort sett vem som. Sen finns det ju också ansvarsfulla kattägare som tar han om sina djur, avlar med förstånd och låter sina kattungar få en bra uppväxt, ett bra hem när dom är stora nog att flytta och som ger sina kattungeköpare all hjälp och support dom kan i framtiden. Kan vi inte spara den grälsjuka tonen tills vi vet vad vi ska gräla om ? Eller är det snarare så att vi har raskatthatare här ? Eller kanske raskattägarhatare ?
|
|
|
|
|
02-10-2004, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Diskussionen här har väl ändå fått lite snedvridna propotioner...? Den som skickade PM:et till Fenja tror inte jag alls har något emot blandraskatter...? Eller, jag kan ha fel... OM det skulle vara så att denna person har ngt emot blandraskatter så är det ju inte Fenja det är fel på, eller hur....? Den åsikten talar ju för sig själv.. Däremot tror jag att den som skrev PM:et inte har ett särskilt gott öga till Fenja, det är det det handlar om egentligen... (Kommer ihåg tidigare diskussioner bla...) Om man nu kommer ihop sig med någon på detta forum, så är det väl ändå bäst att bara strunta i att prata med denna person... Tycker bara det är löjligt och fånigt att vuxna människor blir osams på ett trädgårdsforum... Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
02-10-2004, 13:10
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
det är ingen som är osams vad jag vet eller ser håller absolut med dej i allt du säger anncharlotte sedan tycker jag nog att påhoppet på fenja var orättvist.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
02-10-2004, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 849
Medlem nr: 1 090

|
Har inte heller sett någon som är osams i den här tråden  Inte som jag har tolkat det i alla fall Jag spenderar en hel del tid inne på ett kattforum och tyvärr så förekommer hetsiga diskussioner om uppfödning av huskatter där. Tror bara det är att inse att ingen sida någonsin kommer kunna övertala den andra oavsett vilka argument de kommer dragandes med! Sedan är det ingen större poäng heller att racka ner på folk som är seriösa i all hantering av sina katter, oavsett färg, form eller rasrenhet. DET borde den här människan som PM:ade Fenja fatta. Det är alla idioter som avlivar sina katter av konstiga skäl, vanvårdar dem eller överger dem som vi vill åt. Kan visa ett litet exempel som jag tycker alldeles förfärligt synd om; min kompis senaste stödhemskatt. Upphittad i Trelleborg utan vare sig mamma, pappa eller syskon. Svårt sjuk i kattsnuva, ynkligt liten (3-4 veckor när den togs om hand) och med infekterade ögon. Hade äran att sitta "barnvakt" åt den lille igår och han har som tur var blivit mycket bättre den vecka han har spenderat hos stödmatte. Mycket piggare, ögonen något bättre, större aptit och snuvan pyttelite bättre.  Söt som socker trots sitt tillstånd....får hoppas han klarar sig och växer upp till en stor fin katt!
--------------------
Hortikulturella hälsningar, Elisabeth
|
|
|
|
|
02-10-2004, 17:44
|
Medlem

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
02-10-2004, 17:44
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Du, Nutten, med flera har så rätt, det borde handla om hur seriös man är i sin gärning oakttat allt annat. Jag känner mig inte osams med någon. Sedan kan diskussionen om Volvo eller Saab, Expressen eller Aftonbladet, rasren eller blandras fortsätta i all evighet... I grund och botten får jag känslan av att vi alla är överens på den springande punkten, nämnligen ett djurs/en katts rätt till ett värdigt liv och det är huvudsaken. Jag blev bara irriterad för att jag tycker att hela tilltaget med mailet är ganska korkat, eftersom vederbörande inte vet några fakta, utan bara vräker ur sig grundat på antaganden Copycat, mailet är från en odlamedlem som föder upp en av de raser jag blandar... givetvis. Pejori, efter över 20 år som aktiv utställare och brukstävlande beslöt jag att sluta med schäfrar av ungefär samma skäl som du gick över till blandras... det är tråkigt när det kommer till att bara handla om attityder. PS. Tur att den lilla kissen blir välomhändertagen, så söt!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
02-10-2004, 18:12
|

Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 80

|
Oj! Vad ni skenar! Jag läste inte alls mailet som att det handlade om rasrena katters vara eller icke vara. Nu sticker jag väl ut hakan förstås.. Förstår att det kan vara obehagligt att få ett mail och ställas till svars för att man försöker hjälpa dock. Hoppas att alla katter oavsett ursprung kunde få ett kärleksfullt hem
|
|
|
|
|
02-10-2004, 19:07
|
Medlem

|
nutten du får berätta hur det går med den lille
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2004, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Fenja, håller med dej, jag själv uppfattar PM:et bara som... konstigt...?? Varför skriver man så...?? Självklart älskar man inte sin katt bara för att den är en raskatt... Hade en vanlig bondkatt fram till Feb i år, den blev nitton år gammal... Nu har vi två raskatter, en Maine Coon och en Birma... Dom älskar jag för det är mina bebisar, inte för att de var dyra att köpa... Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
03-10-2004, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 379
Medlem nr: 123

|
Tänk på alla övergivna huskatter! Hjälp till att ta hand om dessa först...
Kattkommando - hjälp katter i nöd!
--------------------
Hälsningar Åsa
,, --^..^-- ,,
|
|
|
|
|
03-10-2004, 11:55
|

Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 3 573

|
Tycker bara att man ska tänka på hur otroligt många hemlösa stackars katter det finns, katthemmen runt om i landet fullkommligt vimmlar ju av katter som behöver nya hem. (då mest blandraskatter) Så man kan ju tycka att man bör tänka en gång extra innan man vill para sin huskatt. Vill man absolut ha kattungar hemma så finns det hur många som helst på katthemmen att ta hand om. Detta tror jag var det som personen som mailade Fenja främst tänkte på, men jag förstår Fenja eftersom personen inte visste hur det låg till innan han uttalade sig. Måste också än en gång få döda myten om blandrashatare, vart finns dom??? De som har raskatter är ju de som vill ha en sorts personlighet, precis som man väljer en hundras som passar en. Hoppas att inte bli missförstådd
|
|
|
|
|
03-10-2004, 15:48
|

Medlem
Antal inlägg: 179
Medlem nr: 2 769

|
Kan vi inte mynta uttrycket rasrika istället. För min del tycker jag att ordet blandras har en negativ klang. En rasrik katt eller hund är ofta inte så spattig, nervös eller sjukdomsbenägen som en del av de sk rasrena djuren (och som i vissa fall även är sönderavlade)
Tycker dessutom att bara är bra om vi kan tipsa varandra om olika instanser eller vägar att gå om någon behöver hjälp i vilket ärende det månde vara.
De som inte håller med bör stå upp för sitt svar och skriva det i forumet isf skicka privata mail med påhopp!
Stå på dig och fortsätt vara som du är Fenja!
Hälsar Q
|
|
|
|
|
03-10-2004, 16:04
|

Medlem

|
Du som skrev mailet, vill kanske vara vänlig att stå för det också? Jag menar eftersom du ändå är här och skriver i tråden nu?!! Borde inte alla rasuppfödare, särskilt sådana som avlar på genetiska defekter, låta bli att sätta fler ungar till världen också... tills katthemmens huskatter är utplacerade, eller...? Har raskatterna ett större berättigande kanske? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
03-10-2004, 16:17
|
Medlem

|
CITAT (Åsa K @ zon 1,03-10-2004, 11:48) Tänk på alla övergivna huskatter! Hjälp till att ta hand om dessa först...
Kattkommando - hjälp katter i nöd! det är väl också raskattuppfödares ansvar att tänka på katter i nöd? kan inte tänka mej att dom är blandraser allihop skulle alla nödställda katter vara orsaken till att inte föda upp huskatter, så borde väl även dom som föder upp raskatter ta ett ansvar och adoptera enn plågad katt, eller hur?
--------------------
|
|
|
|
|
03-10-2004, 16:39
|

Medlem

|
Jag har ingen aning om vem som skrev mailet till Fenja däremot ville jag bara förklara hur jag tror personen menade.
Vet massor av raskattsägare som brinner för att hjälpa hemlösa katter, gör själv så gott jag kan med att skänka pengar. Att man skaffar raskatt istället för blandras handlar ju bara enkelt om att man vill ha en speciell personlighet, antingen en lung långhårig katt eller en mer aktiv korthårig vill man däremot ha nåt mittemellan så är ju en blandras helt perfekt.
Dessutom så har ju raskattuppfödare koll på efterfrågan, de ser ju inte till att ha mer kattungar än de får sålt. Och det är väl där problemet med blandraskatter är, just att tillgången är mer än efterfrågan.
Har man en gång sett hur många hemlösakatter det finns och hur svårt det är att hitta hem till dem så är det det väl inte konstigt att man reagerar.
Förresten Fenja vem här är det du tror som skrev mailet, nyfiken!
|
|
|
|
|
03-10-2004, 16:53
|
Medlem

|
CITAT (Becky @ Malmö,03-10-2004, 17:39) Dessutom så har ju raskattuppfödare koll på efterfrågan, de ser ju inte till att ha mer kattungar än de får sålt. du vill väl inte påstå att den som föder upp blandraser inte har det?
--------------------
|
|
|
|
|
03-10-2004, 17:07
|

Medlem

|
Visst jag tror säkert att de som föder upp blandraser som Fenja har helt koll på att de får bra hem till alla sina missar. Jag vill verkligen inte klandra henne eller någon annan. Vad jag menade var att om man är ute efter en blandrasmisse så borde man först leta på katthemmen. Om man dessutom läser på tex. blocket.se och i dagstidningar så fullkomligt dröser det ju om blandraskattungar som behöver nya hem så jag tror uppenbarligen att det finns många som har svårt att bli av med sina kattungar. Hoppas att nån förstår hur jag menar
|
|
|
|
|
03-10-2004, 17:11
|
Medlem

|
jag tror jag fattar men..... tycker nog att det finns gott om raskatter där också och för att kunna få en blandraskatt, måste det ju finnas en renrasig, så alla är inte så seriösa tror att det finns lika många oseriösa i båda lägren hoppas du förstod vad jag menade becky
--------------------
|
|
|
|
|
03-10-2004, 18:23
|

Medlem

|
Becky, jag VET vem som skickade mailet för vederbörande undertecknade det med sitt medlemsnamn här på Odla. Men jag tycker att det vore bättre om vederbörande själv ger sig till känna och står för sina åsikter än att jag skriver ut vem det är. Vederbörande har redan skrivit i den här tråden utöver kopian av mailet... Sedan tycker jag att det känns vettigare att hålla frågan på nivån att det finns för mycket KATTER utan hem, i stället för att rassegregera frågan liksom. Det handlar om att höja kattens status som husdjur med rätt till ett värdigt liv. Om alla som vill skaffa katt, kollade med katthemmen innan de köper en någon annanstans så skulle inte problemet vara så stort. Lustigt i sammanhanget är också att pappan till många av mina kattungar är en "femstjärnig" perser med massor av utställnings- och avelsmeriter. Med den stora skillnaden att när han parar mina honor kan jag inte få 5000 kronor för ungarna. Däremot kan de som inte har råd få en trevlig, långhårig kattunge med perserns hundlikhet och skogisens integritet för ett överkomligare belopp. Jag tar dessutom bara kullar när jag har minst 2/3 av väntad kull förhandsbokat. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|