Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag tipsade om gratisannonssidor,, där man kan placera om katter...
          vickeva
          Inlägg 03-10-2004, 18:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

CITAT (Åsa K @ zon 1,03-10-2004, 11:48)
          Tänk på alla övergivna huskatter!
          Hjälp till att ta hand om dessa först...

Egentligen skullejag inte blanda mig... men med den synen borde vi ju inte få "egna" barn heller, det finns massor av föräldralösa barn i världen att ta hand om

--------------------

Citera
          Becky,Malmö
          Inlägg 03-10-2004, 20:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 3 573

Ok,Fenja! Jag trodde nämligen ett tag att du syftade på mig när du skrev att personen som hade mailat dig var med bland trådarna.

Och sen förstår jag nu lite bättre när du förklarade om att pappan var perser, eftersom jag tolkat blandras = huskatt.
          I ett annat inlägg på kattforumet när man diskuterade huskattsavel var det nämligen de som bara lät sina okastrerade honkatter springa lösa ute och para sig med vem som helst vilket jag blev upprörd över, detta är ju helt klart annorlunda.

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-10-2004, 20:47
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Bra Becky, då har vi rett ut det! biggrin.gif Jag syftade inte på dig. Dina katter är så fina, vad gör den "flygande katten" för något? Det är jättehärliga bilder! Jag tycker också att det är oansvarigt att ha honor springande runt och "råka i olycka" om man inte är beredd att ta ansvar för resultatet. Min bondkattshona och -hane är kastrerade och de andra damerna äter p-piller mellan kullarna. De paras inomhus under uppsikt och kommer inte ut innan de slutat löpa. (Du kan se bilder på alla i mitt album.) Jag har koll och det var därför jag blev irriterad på mailet...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 03-10-2004, 21:43
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Kan inte låta bli att säja, Hej Becky ! Jag känner igen killen på bilden!
          Förövrigt så tycker jag att problemet är att det föds alldeles för många oplanerade och oönskade kattungar. Ofta är ju dessa blandraskattungar (kattungar med okänd härkomst).
          Att sen dessa placeras ut till många som kanske inte egentligen hade planerat att skaffa katt utan föll för det lilla knytet, gör ju risken större för att katten efter ett tag springer mer eller mindre vind för våg och ev skaffar sej egna oönskade kattungar.
          En planerad parning av 2 olika raser eller av två katter med okänt ursprung är ju faktiskt en helt annan sak.
          Sen kan jag ju inte låta bli att reagera för beskrivningen av raskatter som spattiga och nervösa. Vilka raser har du som skrev det erfarenhet av ?
          Att avla på genetiska defekter anser jag också vara helt förkastligt men kan väl hålla med om att det har varit bland vissa raser tveksamma fall, tror ändå att uppfödare av dessa raser lite har börjat tänka om.

Citera
          amaira
          Inlägg 04-10-2004, 08:08
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag vill också "tycka" lite. Gillar att tycka.

CITAT
          problemet är att det föds alldeles för många oplanerade och oönskade kattungar. Ofta är ju dessa blandraskattungar (kattungar med okänd härkomst).
          Att sen dessa placeras ut till många som kanske inte egentligen hade planerat att skaffa katt utan föll för det lilla knytet, gör ju risken större för att katten efter ett tag springer mer eller mindre vind för våg och ev skaffar sej egna oönskade kattungar.

Det tycker jag också är ett problem!
          Det vore viktigt tycker jag, att arbeta för katters större värde!
          Att ALLA katter värderas högre, oavsett "ras".

De är levande varelser, och de är alla stora personligheter, som ALLA borde värderas högre överlag.

Med en större värdering, skulle färre katter springa lösa ute dessutom!

Nu när det är höst, och dikena är fulla av läcker lättfångat lammkött, i form av årets sork-kullar, så vimlar det just nu, återigen, av katter utefter vägarna, och så är det dags för kattliken i dikena igen...

Fram för kattens frihet! Friheten att dö platt ... ??

Ja, som ni redan vet (antar jag) är jag emot lösspringande katter, av många olika anledningar.
          Och jag kan (fortfarande) inte förstå varför det går att ha andra djur som man tar ANSVAR över, men inte katt...

Får och hästar hägnar man in, det finns hundstaket runt vissa tomter, en del katter är innekatter - ÄR det verkligen så omöjligt att finna lösningar som både ger katter högre status, och låter grannar slippa oönskade katter, och som dessutom skyddar naturen? (och skonar oss från kattliken utefter vägarna)

Men, det var inte det som det här inlägget handlade om, direkt.

"Jag har ingen aning om vem som skrev mailet till Fenja däremot ville jag bara förklara hur jag tror personen menade."

Varför det?

Jag kan tänka mig att om vi alla försöker förklara hur "personen" menade, så får vi många tolkningar. Men det är ju ändå enbart spekulationer, för vem kan veta det? Förutom den som skrev?

Och varför ska vi andra försvara - något som PM-skrivaren själv kan bringa klarhet i, om hon VILL.

Så himlans svårt är det väl inte, att tala om sitt syfte med PM:et, är det?
          Om hon nu är klar över det...

Jag tycker det får vara PM-skrivarens sak, att stå för sitt PM, eller låta bli.
          Och Fenja, jag tycker du gör det bra, både som skriver ut PM:et, och som låter bli att påtala vem det är.
          Heder till dig, Fenja!!!

Och wub.gif -kramisar från amaira smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          *Laika*
          Inlägg 04-10-2004, 08:37
          Länk hit: #46

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Istället för att alla ska sitta o spekulera i vad mailaren menade o vem det skulle kunna vara, så tycker jag att hon/han kan vara så rakryggad att hon/han själv kan tala om syftet med mailet (förutom att såra en oskyldig) o en ursäkt kan väl aldrig vara fel den heller? Det har sagts så många gånger, då trådarna spårat ur, att man ska sätta ut pm eller mail som man fått av otrevlig karaktär. Varför fortsätter då folk att skicka såna? Nä, ta dig i kragen du mailare o tala om vad du egentligen menade med det du skrev till Fenja.
          Mvh. Laika

Citera
          Becky,Malmö
          Inlägg 04-10-2004, 11:36
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 3 573

Fenja!

Jo, skönt att ha rett ut, hoppas jag inte jag rörde till för mycket wacko.gif

Jo, bilderna på kissen när han hoppar kanske kräver en förklaring, det kan annars se ut som om vi leker "kast med liten katt" tongue.gif I själva verket så busar jag med honom i sängen med en lång "kvast" och får honom till att hoppa högt samtidigt som sambon stod beredd med kameran, gissa om vi hade kul när vi tog bilderna laugh.gif

Dina kissar såg himla mysiga ut. Lycka till med framtida kullar !

Citera
          Fenja
          Inlägg 04-10-2004, 22:48
          Länk hit: #48

Medlem

Jag vill tacka alla som medverkat i tråden med många kloka ord och infallsvinklar. Det jag ville när jag beslöt att "lägga ut" mailet på forumet var att uppmärksamma avsändaren på att det kan vara bra att ta reda på fakta, skaffa lite kött på benen, innan man tar ställning och drar en massa förhastade slutsatser. Det tycker jag att tråden till slut kom att belysa på ett bra sätt! Alternativet, att gå i personlig polemik med vederbörande genom att maila tillbaka hade knappast lett till detta så pass smärtfritt.
          Tack!
          Fenja

--------------------

Citera
          Nutten
          Inlägg 05-10-2004, 11:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

CITAT (pejori @ 02-10-2004, 20:07)
          nutten
          du får berätta hur det går med den lille smile.gif smile.gif

Besökte den lille igår kväll och han är ännu piggare nu! Galopperar omkring på golvet, ska busa en massa, ena ögat är kladdfritt och så har han börjat äta lite riktig mat också. Tja, i puréform visserligen men i alla fall! biggrin.gif Han har även blivit av med sin täppta nos och insuper förtjust alla nya lukter!! wub.gif Det är underbart att se honom nu!

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          pejori
          Inlägg 05-10-2004, 12:30
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

låter underbart. laugh.gif
          det låter som han ska klara sig, så jag kan kanske släppa tummarna nu biggrin.gif biggrin.gif
          blir jobbigt att äta när man håller tummarna biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-10-2004, 14:03
          Länk hit: #51

Medlem

Åh, vad bra Nutten! Ta gärna någon fler bild, för har är jättesöt. Skulle gärna se mer av din bengal också! wub.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 05-10-2004, 20:53
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Hej Fenja!
          Har bara skummat lite bland inläggen men hoppas att du förstår att jag verkligen uppskattar dina tips om annonssidor mm.
          Som jag har berättat kan man inte alltid hjälpa att man blir sittande med en kull kattungar. Om inte alternativet är att slå ihäl de nyfödda krabaterna - vilket alternativet definitívt inte är - så sitter man helt plötsligt med en kull katter som måste finna hem....
          Tack Fenja för dina tips och råd. Jag hoppas jag skall kunna hjälpa min grannes katts ungar till goda hem och jag hoppas att människor kunde sluta att missförstå godhet och hjälpsamhet och förvränga allt som sägs.
          Hälsingar
          Stora tackkramar
          Anne-Li

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-10-2004, 21:03
          Länk hit: #53

Medlem

Hej Anne-Li!
          Tack för omtanken! Jag vet att hur noga man än försöker vara så kan det bli kattungar ändå, ja... Det kan hända den bästa. Jag tycker att det är okay om man som du, tar ansvar för kullen och försöker hitta bra hem till bäbbarna. Hoppas att du hittar nya hem till dem, jag tycker som sagt att det fungerat bra på de forumen jag nämnde.
          Kram
          Fenja

--------------------

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 05-10-2004, 21:12
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Jag var noga, min sista katt blev 17,5 år och dog för ett år sedan. Däremot är grannen inte lika noga, det är hennes katt som fött ungar hemma hos mig.

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-10-2004, 21:18
          Länk hit: #55

Medlem

Att somliga människor besvärar sig med att skaffa djur är en gåta?!! Jag kommer i håg att du berättade det tidigare... det är bedrövligt. Men tur i oturen att kattmamman valde att gå till dig! wub.gif Jag hoppas att mina kissar blir minst lika gamla som din.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 05-10-2004, 21:46
          Länk hit: #56

Medlem

jaa det är ju så att" otack är världens lön" men skam den som ger sig smile.gif smile.gif
          så hjälp kommer nog att finnas här trots otrevliga PM wub.gif wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 05-10-2004, 21:47
          Länk hit: #57

Medlem

jag förvånas inte ett dugg, av att vissa människor skaffar djur. kan du inte få makt nån annanstans, så får du det över ett djur. jag fick för ett antal år sedan när jag hade perser, ett brev från min klubb. där jag avråddes från att sälja katt till en kvinna. hon hade upprepade gånger köpt katter som kostade runt fyra tusen.
          dessa hade hon sedan, med en avbitartång kapat klorna på sina katter, för att sedan använda dom som leksaker till sina hundar.
          när den ena var uppäten eller dödad köpte hon en ny katt som gick samma öde till mötes.
          med tanke på vad människor gör med varandra så förvånas jag inte längre.
          kan vuxna män våldta en femåring, eller en pappa tro att ett barn slutar gråta om du bryter upp benet på ryggen, så att lårbenet bryts, så kan människor göra vad som helst med djur, för att känna makt mad.gif mad.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Nutten
          Inlägg 05-10-2004, 21:52
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

CITAT (Fenja @ 05-10-2004, 15:03)
          Åh, vad bra Nutten! Ta gärna någon fler bild, för har är jättesöt. Skulle gärna se mer av din bengal också! wub.gif
          Mvh
          Fenja

JO jag ångrade att jag inte hade med mig kameran igår...men egentligen skulle jag bara över och låna film och så blev jag kvar ett par timmar.. tongue.gif Får se när nästa beök blir, till helgen kanske? En sak är säker, fler foton blir det!!

Min lillle bengal finns det bilder på i överflöd om du går in på mina album! Idag var vi t ex ute 1,5h och då fotade jag lite. Favoritbilden blev denna:

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-10-2004, 21:59
          Länk hit: #59

Medlem

Haha, Nutten! Jag håller "örnkoll" på dina album!! Tack för de nya bilderna. Jag gillar verkligen dina katter! wub.gif wub.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 05-10-2004, 22:11
          Länk hit: #60

Medlem

nutten
          visade din katt för min son laugh.gif biggrin.gif
          "son vill jag ha" säger sonen son gillar leo och geparder smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 14:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon