Olli Kujasen seikkailut, vad är det? Kanske jag är för liten för att behöva veta det.

Låter som någon ungdomsbok från förr i tiden.
Det är otroligt svårt, nästan omöjligt att få vissa svenskar att riktigt förstå det här med finlandssvenskar tycker jag.

Hur mycket man än går på och berättar så svarar de ändå till sist "men det är ju otroligt vad bra svenska du kan".
OK, förstå - 6% här pratar svenska som sitt modersmål, talar, tänker, skriver på svenska. I min kommun är hela 75% svenskspråkiga. Det är för oss det finns vägskyltar på svenska på de ställen där det finns svenskspråkig befolkning, hörde någon historia om någon svensk som tyckte det var artigt att ordna skyltning för svenska turister..
De flesta finlandssvenskar lär sig prata finska helt hyggligt eftersom man har det från lågstadiet till högstadiet som obligatoriskt ämne. Men t.ex. min farmor och mormor skulle ha svårt att klara sig på finska. Även finnar måste lära sig svenska eftersom svenska är det andra officiella språket men motivationen är ofta inte speciellt stor i städer med lite svenskspråkig befolkning. En del finnar har kvar föreställningar om finlandssvenskarna som lite "finare" folk med mer pengar..

Själv har jag bara fått sådan riktat direkt mot mig EN gång då någon skrivit anonymt i min gästbok. Men rör ju mig mest i kaninkretsar och de flesta som sysslar med kaniner är ju trevliga så..

Har ni frågor så fråga på, jag älskar att diskutera sånt här och gillar min finlandssvenska identitet.