Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bort med rådjuren tack!, HUr blir jag av med alla j-a rådjur?
          Xelma
          Inlägg 26-10-2004, 15:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Cilla: Xelma, det där var ett vackert spaljéstaket! Trevligt med staket där man ser grannen men ändå har visst skydd, och dessutom en bra växtspaljé. Hur har ni fäst stolparna i marken?

Vi har grävt ner betongplintar pga att det blir ett rejält vindfång med växter på, vi har lättgrävd sandjord. Jag är nöjd själv för det är luftigt på håll men nära blir det mer "stängt" för vi har skruvat fast dem med den korta sidan (34mm) mot de liggande reglarna och de står ut 45mm, vilket gör att siktskyddet åt sidorna blir bra och man ser bara igenom rakt fram. Mellan är bara ca 6cm.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Fisan
          Inlägg 29-10-2004, 21:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Jag vet inte om detta fungerar, har aldrig provat själv, har som tur är inte rådjur hos mig, skogsboendet till trots. Alltså knepet är att hänga hår i typ nylonstrumpor eller liknande runt om trädgården. Jag har för mig att rådjur skyr mäniskolukt. Jag vet att dom iaf inte accepterar ett kid som en människa har tagit i. Tipset är att gå till en frisör och fråga efter lite avklippt hår, som du portionerar ut i nylonisar o hänger upp. Lite billigare än att köpa massa medel. Men som sagt, vet inte om det fungerar och det låter lite ohygieniskt, men det är ju bara att tvätta händerna annars. Hoppas du blir av med rådjuren. Dom är ju så sööta men inte i ens trädgård! smile.gif Lycka till!

Citera
          inh
          Inlägg 29-10-2004, 21:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 298

Idag fick jag för första gången se ett rådjur i min trädgård. Åh så gulligt det såg ut.

Vem vet, framöver kanske jag får lika stora problem som många av er andra, men då hade jag nästan velat att det skulle stanna kvar. Bambi försvann dock med raska kliv, hoppas att det inte blev påkört eller stressat utan hittade hem till skogen igen.

--------------------
          [FONT=Arial][SIZE=14]ingrid nh
          [FONT=Arial][SIZE=7]Wer mit seinem Garten zufrieden ist verdient ihn nicht.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 04-01-2005, 13:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Fisan.... Sorry men det här med att mamman inte acepterar att ett kid har blivit taget på är tyvärr bara en svåravlivad myt....
          mammorna bryr sig inte det minsta om du har kladdat på ungen eller inte.
          Hon står en bit ifrån och väntar på att du ska avägsna dig. *ler*

Skaffa hund ärnog det bästa medlet. Om du int ehar egen mark och kan skjuta av djuren.
          Eller egen mark men ingen jägarexamen.. = Rig mig så kanjag göra det...

MvhG

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          rutis
          Inlägg 05-01-2005, 12:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 1 050

Jag har också använt råodör, med mycket bra framgång. Kladdigt och riktigt illaluktande, men helt enastående i sin effektivitet. Hade inte några plantor som ätits på efter att jag satte ut pinnar med råodör på, och jag har verkligen haft problem innan.

Citera
          smajlizz
          Inlägg 18-01-2005, 22:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

Paintball gevär är en mycket dålig idé tycker jag.. kan möjligtvis skada djuren och är knappast tillåtet!
          Rådjuren har speciell smak för vissa växter medan de totalt ratar en hel del andra. Försök plantera något de inte gillar!
          Om detta inte skulle vara möjligt kan det fungera att hänga upp vita plastlock eller liknande i snören i buskar och träd. Dessa kan nämligen fungera som varningssignaler för rådjuren som visar sin vita svans vid fara.
          Lukt och ljud är annat som kan hålla dem på avstånd, vad som helst är bra så länge det inte skadar djuren eller någon annan.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 04:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon