| |
|
  |
den oändliga historien, ni som skrev i den |
|
|
|
|
16-10-2004, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
Skaffa er ett liv!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur orkar ni???
//T
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2004, 14:21
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
av någon för mej outgrundlig anledning har jag blivit indragen i den här sörjan. jag kan inte förstå,eller komma ihåg att jag någon gång uttryckt mej kränkande om någon forummedlem eller mobbat någon. skulle något av mina inlägg ha uppfattats som kränkande för någon medlem, så ber jag om ursäkt för det. jag har mej veterligen försökt att hålla en god ton på forumet och inte såra någon medvetet. jag vet att jag skrev ett inlägg i början av denna tråd, då jag inte kunnde förstå vad diskutionen om mobbare hade hade i den att göra och ansåg att inlägget om mobbare var provokativt. jag har aldrig tidigare svarat på inlägg av posse, och jag kan därför inte förstå varför jag ska kallas för mobbare. jag anser att det tillmätet är både kränkande och orättvist. ingen vet vem som sitter bakom ett tangentbord, och vilka erfarenheter dessa har. det finns uttryck och ämnen som är svåra att prata om, eller diskutera. det kan väcka känslor som man inte riktigt kan hantera utifrån dom erfarenheter man har med sig. att därför kalla någon mobbare är ett starkt påhopp när det saknar grund. jag hoppas inte att jag retat upp någon på odla. har jag det så ber jag om ursäkt. härmed lämnar jag med stor sorg forumet, och säger som oldwolfie. jag går ut och ylar mot månen i stället. tack för mej
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2004, 14:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 453
Medlem nr: 3 938

|
citat pejori: "härmed lämnar jag med stor sorg forumet, och säger som oldwolfie. jag går ut och ylar mot månen i stället. tack för mej." nu tycker jag att det gått helt överstyr på det här forumet, det här är ett ställe där vi trädgårdsintresserade ska kunna hjälpa varandra, inte ett ställe där det förekommer personliga påhopp!
--------------------
Odlar i Uppsala, Zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2004, 14:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Ralf @ 16-10-2004, 11:17) Vi är nog många "gamla" som är förvånade över hur dåligt många nya läser vissa trådar och hur dåligt man skriver svar och inlägg.
Själv har jag umgåtts med Internet i 10 år nu. Trodde dock inte att jag skulle få uppleva det som har skett på odla sedan i våras.  Hej Ralf, skulle du vilja förtydliga dig?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2004, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Posse @ 16-10-2004, 15:38) CITAT (Ralf @ 16-10-2004, 11:17) Vi är nog många "gamla" som är förvånade över hur dåligt många nya läser vissa trådar och hur dåligt man skriver svar och inlägg.
Själv har jag umgåtts med Internet i 10 år nu. Trodde dock inte att jag skulle få uppleva det som har skett på odla sedan i våras.  Hej Ralf, skulle du vilja förtydliga dig? Jag minns en tråd i våras, där jag o andra framförde sakliga mot-argument med referenser. Vår argumentering avfärdades i en raljerande stil och så framfördes de ursprungliga argumenten åter igen. Det hela kändes som "ni tror ni e smart men vi bryr oss ej om era skt-argument". Jag har varit på odla i tror jag snart 4 år. Innan denna vår så har jag ej sett något liknande.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2004, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT härmed lämnar jag med stor sorg forumet, och säger som oldwolfie. jag går ut och ylar mot månen i stället.
Men Pejori! ...  Så sårad behöver du inte bli... Fly inte fältet, du fixar det här! Stanna kvar är du snäll, jag ber dig... Du har här skrivit ett mycket fint inlägg, där du förklarar dina känslor och hur det blivit som det blev. Vill förresten förtydliga din signatur lite, det ska stå: " Det är tur att jag blev som jag blev, när jag nu inte blev som jag skulle" Nu försöker jag inte tala om för dig, att du inte är som du skulle, utan att frasen i sig står för något som jag känner till: Känslan av att "inte vara som man borde", och rätten att vara den man ÄR! (oavsett känslor) Att "känna något" är ju inte detsamma som att något är. Du har försökt att inte såra någon medvetet. Det är bra. Nu har jag inte läst särskilt noga i de trådar som spårat ur, en del har jag inte läst alls, så jag kanske rör ihop ett och annat. Men jag förstår på vilket vis du ändå sårat Pejori... eftersom jag själv reagerat på en del av dina uttryckssätt. Och du är en av dem som jag tycker mig se varit "mycket arg". Kanske mer sårad än arg, men försvar blir ofta till vrede. Precis som du själv skriver Pejori, så är det här sant: CITAT ingen vet vem som sitter bakom ett tangentbord, och vilka erfarenheter dessa har. det finns uttryck och ämnen som är svåra att prata om, eller diskutera. det kan väcka känslor som man inte riktigt kan hantera utifrån dom erfarenheter man har med sig. Precis så är det. Inte bara när det gäller dig, utan även dem som du (och även jag) blir så arg på. Vi är alla människor, och vi har alla våra svaga sidor, och en del sidor som vi inte alls vet hur vi ska hantera. Det är "så vi är", nu när vi nu inte blev som vi "skulle" ... För ... människor som "blivit som de skulle" ... finns det nog just inga av... Och det är ingen större katastrof. När vi får insikt i just det som du skrev Pejori, så är vi en mycket god bit på väg till att börja kunna förstå och hantera. Både oss själva och situationer och människor som vi har svårt för. Hoppas innerligt att jag inte trampat dig på tårna pejori, med mina hopplöst närgånga ord. Amaira har ofta mycket svårt för att inte lägga näsan i blöt  för hon är så nyfiken, och vill se vad som händer när hon gör det... Stor varm kram!!! Och stanna kvar Pejori, du hör hemma här på forumet!!! Jag skulle sakna dig mycket om du försvann!!! /amaira
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2004, 11:50
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 15-10-2004, 17:10) CITAT (Laika @ 15-10-2004, 16:38) Som jag ser det, så är det en enda person som verkar vilja förstöra varenda tråd som dyker upp här. Vad hade Oldwolfies tråd med mobbning att göra? Inget, o ändå kan du inte låta bli att trakassera mig o andra forumister. Vem är det egentligen som är mobbare här va? Efter att ha hetsat som du gör nu, så skrev jag det jag gjorde, men skilnaden mellan dig o mug Posse, är att jag står för mina åsikter. Tydligen så stämmer min komentar på sluttampen då, eller? Mvh. Laika Så ser inte jag på saken, hur är det möjligt att någon får kalla andra"klimakteriekossor" utan att det inte händer något, är en gåta för mej. Stå på dej Posse, det får vara slut med tarvligheter här på forumet, slut för mej i det här ämnet. Tack för dina rakt uttryckta synpunkter! Många har lämnat synpunkter i den här tråden men flera tyvärr ganska dunkelt framförda, antagligen beroende på den rädsla mobbaren lyckats skapa. Ang den "kroniska PMS:n" och "klimakteriekossorna" m.m. är det självklart ämnat som kränkanden och förnedranden, men jag tycker ändå det är bra att den som makten haver låter tråden stå kvar, så att var och en i lugn och ro kan studera vad det faktiskt rör sig om. Men egentligen är det ju inte de förolämpningarna som det hela handlade om ursprungligen, utan istället den till synes systematiska mobbning som tomas99 utsatts för! Och tomas99 är ju tyvärr inte det första mobbningsobjektet - det har flera gånger tidigare öppnats trådar av människor som ansett sig illa behandlade, bl.a. du själv. Jag tycker mig t.ex. minnas att någon började skriva att du inte borde skriva alls här på Odla, hoppas jag minns rätt att det var så att jag då uttryckte en motsatt uppfattning. Tyvärr minns jag inte säkert vem som ansatte dig - gör du? Men varför verkar ingen mer (än jag) vilja uttrycka sitt stöd för tomas99? Var det för att mobbaren redan hade skaffat sig så stor dominans över forumet, och slog till mot tomas99 i ett så tidigt stadium att han aldrig fick chansen? Liksom hänt tidigare på Småprat tycks tyvärr få eller ingen bry sig om de mer tystlåtna och försynta människorna som råkat illa ut på forumet... Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2004, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?
Möjligen och troligen kanske kan har insett att hans intressen inte har i trädgårdforum att göra. Internet och stort och det finns olika typer av fora. Fora är pluralis av forum om nu nån undrar. Varför denna tråd urartade till att handla om mobbning står nog i det andra inlägget: CITAT (Tvivlar tyvärr dock på att Odlas egen mobbare kan avhålla sig från att förpesta tråden.) Var det nödvändigt att klämma dit den kommentaren? Sticker man ut hakan är det risk att det kommer en och annan smäll. Men mobbing? Jag tycker mig inte ha upptäckt nåt sånt. Visst går det hett till ibland och en del kommentarer borde inte ha skrivits men att kalla det mobbing tyder på lite väl ömma tår. Pax mina vänner
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2004, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Hur känner DU dig just nu Posse? Jag känner mig övertygad om, att inte heller DU förstår på vilket vis du själv kränker och drar in många forumister som aldrig gjort något ont. Gör du? Vet du om på vilket vis du kränkt och sårat och gjort ledsen: Oldwolfie t.ex. vars tråd du kapat och gjort om till något annat långt bortanför vad hon själv önskar och önskade. Med vilken rätt gör du så? Vilken är din ursäkt för att bära dig åt på det viset? Jag menar, på vilket vis ursäktar du dig själv? För jag är övertygad om att du inte kan förstå på vilket vis det blir så fel i det även DU gör. Du försvarar "ett oskyldigt offer" ... är det din "ursäkt"? Du står upp "för svagare människor och för dina moraliska värderingar" Är det din ursäkt? Det är de ursäkter som jag TROR att du har. De jag kan komma på. Tydligt är att du är mycket upprörd. Har du någon gång funderat på, vad det ÄR som gör människor till "mobbare"? Mycket enkelt förklarat, (MYCKET; för det hela är mycket mer komplext än så, och jag vill inte göra anspråk på att förstå "alla sanningar") vill jag säga det såhär: En bödel är ett offer, och ett offer är en bödel. Ett sätt att bli mobbare, är helt enkelt att man blir så uppfylld av sin egen upprördhet och rättfärdighet, att man inte ser vad man träffar när man slår blint. Botemedlet mot mobbning, är självinsikt. För ofta ofta ofta, är det någonting som man försvarar "hos sig själv", någonting som man tidigare i livet blivit kränkt av, och som skapar upprörda känslor, ibland till och med försvarsbeteenden, som inte är relevanta i nuet. När man blir mycket mycket arg på någon, är man allra oftast inte medveten om "hela sanningen", man stirrar sig blind på en liten del bara. Fundera lite på det här Posse... Och var lite mera rädd om oskyldiga människor omkring dig. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Skulle inte även DU vilja ha en vänligare ton här på forumet? Då kan jag bara komma med ännu en sanning ... Man kan inte förändra andra människor, man har bara makten att förändra sig själv. Och då händer det lustiga, att även ens omgivning "förändras". Och gör den inte det, så finns alltid valet kvar att byta omgivning. Det finns många olika sätt att skydda sig själv. Jag menar inte att kränka dig Posse, jag försöker bara prata med dig, utifrån mina egna erfarenheter. Amaira är idag en ganska snäll dam  - men hon har inte alltid varit... (fast hon inte tidigare förrstod på vilket vis hon inte var det) Stor kram även till dig Posse.  /amaira
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2004, 16:12
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 17-10-2004, 13:14) CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Hur känner DU dig just nu Posse? Jag känner mig övertygad om, att inte heller DU förstår på vilket vis du själv kränker och drar in många forumister som aldrig gjort något ont. Gör du? Vet du om på vilket vis du kränkt och sårat och gjort ledsen: Oldwolfie t.ex. vars tråd du kapat och gjort om till något annat långt bortanför vad hon själv önskar och önskade. Med vilken rätt gör du så? Vilken är din ursäkt för att bära dig åt på det viset? Jag menar, på vilket vis ursäktar du dig själv? För jag är övertygad om att du inte kan förstå på vilket vis det blir så fel i det även DU gör. Du försvarar "ett oskyldigt offer" ... är det din "ursäkt"? Du står upp "för svagare människor och för dina moraliska värderingar" Är det din ursäkt? Det är de ursäkter som jag TROR att du har. De jag kan komma på. Tydligt är att du är mycket upprörd. Har du någon gång funderat på, vad det ÄR som gör människor till "mobbare"? Mycket enkelt förklarat, (MYCKET; för det hela är mycket mer komplext än så, och jag vill inte göra anspråk på att förstå "alla sanningar") vill jag säga det såhär: En bödel är ett offer, och ett offer är en bödel. Ett sätt att bli mobbare, är helt enkelt att man blir så uppfylld av sin egen upprördhet och rättfärdighet, att man inte ser vad man träffar när man slår blint. Botemedlet mot mobbning, är självinsikt. För ofta ofta ofta, är det någonting som man försvarar "hos sig själv", någonting som man tidigare i livet blivit kränkt av, och som skapar upprörda känslor, ibland till och med försvarsbeteenden, som inte är relevanta i nuet. När man blir mycket mycket arg på någon, är man allra oftast inte medveten om "hela sanningen", man stirrar sig blind på en liten del bara. Fundera lite på det här Posse... Och var lite mera rädd om oskyldiga människor omkring dig. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Skulle inte även DU vilja ha en vänligare ton här på forumet? Då kan jag bara komma med ännu en sanning ... Man kan inte förändra andra människor, man har bara makten att förändra sig själv. Och då händer det lustiga, att även ens omgivning "förändras". Och gör den inte det, så finns alltid valet kvar att byta omgivning. Det finns många olika sätt att skydda sig själv. Jag menar inte att kränka dig Posse, jag försöker bara prata med dig, utifrån mina egna erfarenheter. Amaira är idag en ganska snäll dam  - men hon har inte alltid varit... (fast hon inte tidigare förrstod på vilket vis hon inte var det) Stor kram även till dig Posse.  /amaira Frågan var som sagt: "Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?" Jag tycker att ditt inlägg visar att du (också?) fullständigt struntar i hur illa behandlad han blivit - och ännu blir. Istället uppmålar du märkligt nog oldwolfie(!) som den misshandlade. Och detta dessutom av mig! Hennes inställning tycker jag f.ö. framgick i hennes andra inlägg i denna tråd: CITAT oldwolfie Skickat den: 13-10-2004, 10:40
ja men Posse klla in på sonens novell o skriv i den vetja han tar bort dumma inlägg från mobbare så där e de ingen ide att troll besvärar sej bra va
den oändliga novellen
-------------------- lev som om livet skulle ta slut idag,för det kan det årskalendern
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Posse @ 17-10-2004, 17:12) CITAT (amaira @ 17-10-2004, 13:14) CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Hur känner DU dig just nu Posse? Jag känner mig övertygad om, att inte heller DU förstår på vilket vis du själv kränker och drar in många forumister som aldrig gjort något ont. Gör du? Vet du om på vilket vis du kränkt och sårat och gjort ledsen: Oldwolfie t.ex. vars tråd du kapat och gjort om till något annat långt bortanför vad hon själv önskar och önskade. Med vilken rätt gör du så? Vilken är din ursäkt för att bära dig åt på det viset? Jag menar, på vilket vis ursäktar du dig själv? För jag är övertygad om att du inte kan förstå på vilket vis det blir så fel i det även DU gör. Du försvarar "ett oskyldigt offer" ... är det din "ursäkt"? Du står upp "för svagare människor och för dina moraliska värderingar" Är det din ursäkt? Det är de ursäkter som jag TROR att du har. De jag kan komma på. Tydligt är att du är mycket upprörd. Har du någon gång funderat på, vad det ÄR som gör människor till "mobbare"? Mycket enkelt förklarat, (MYCKET; för det hela är mycket mer komplext än så, och jag vill inte göra anspråk på att förstå "alla sanningar") vill jag säga det såhär: En bödel är ett offer, och ett offer är en bödel. Ett sätt att bli mobbare, är helt enkelt att man blir så uppfylld av sin egen upprördhet och rättfärdighet, att man inte ser vad man träffar när man slår blint. Botemedlet mot mobbning, är självinsikt. För ofta ofta ofta, är det någonting som man försvarar "hos sig själv", någonting som man tidigare i livet blivit kränkt av, och som skapar upprörda känslor, ibland till och med försvarsbeteenden, som inte är relevanta i nuet. När man blir mycket mycket arg på någon, är man allra oftast inte medveten om "hela sanningen", man stirrar sig blind på en liten del bara. Fundera lite på det här Posse... Och var lite mera rädd om oskyldiga människor omkring dig. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Skulle inte även DU vilja ha en vänligare ton här på forumet? Då kan jag bara komma med ännu en sanning ... Man kan inte förändra andra människor, man har bara makten att förändra sig själv. Och då händer det lustiga, att även ens omgivning "förändras". Och gör den inte det, så finns alltid valet kvar att byta omgivning. Det finns många olika sätt att skydda sig själv. Jag menar inte att kränka dig Posse, jag försöker bara prata med dig, utifrån mina egna erfarenheter. Amaira är idag en ganska snäll dam  - men hon har inte alltid varit... (fast hon inte tidigare förrstod på vilket vis hon inte var det) Stor kram även till dig Posse.  /amaira Frågan var som sagt: "Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?" Jag tycker att ditt inlägg visar att du (också?) fullständigt struntar i hur illa behandlad han blivit - och ännu blir. Istället uppmålar du märkligt nog oldwolfie(!) som den misshandlade. Och detta dessutom av mig! Hennes inställning tycker jag f.ö. framgick i hennes andra inlägg i denna tråd: CITAT oldwolfie Skickat den: 13-10-2004, 10:40
ja men Posse klla in på sonens novell o skriv i den vetja han tar bort dumma inlägg från mobbare så där e de ingen ide att troll besvärar sej bra va
den oändliga novellen
-------------------- lev som om livet skulle ta slut idag,för det kan det årskalendern Nej nu får det vara nog !!!!!!! Thomas 99 får skylla sig själv!!!!!! Vad vill han åstadkommer med sina tråder? Tex: Barsebäck ska bort.! Att alla ska håller med honom??? Inte ett ända inlägg som har med trädgård att göra har han skrivit. Vill han har politiska diskussioner (som inte hör hemma i ett trädgårsforum) ska han skriver i forum som är avsett för sådana ämnen. Punkt slut. Jag tycker inte syn om honom!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu är det väl några som blir arg över mitt inlägg,men det kan inte hjälpas. De här dummheter med påstående mobbningar måste får ett slut. Detta är ett trevligt trädgårdsforum,där alla enligt min åsikt är trevligt och hjälpsamt mot varandra.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ett sista inlägg från mig. Kan det vara så att Posse och tomas99 är släkt? Blod är tjockare än vatten. Vi på forumet är ju ganska anomyma förutom ett fåtal som känner varandra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 10:24
|
Gäster
Antal inlägg: 391
Medlem nr: 3 998

|
Passa dig Gossen Ruda, du lär bli citerad för det uttalandet. Posse sparar tydligen på allt som sagts av mig, Fenja, Copycat, m.fl. Om jag inte missminner mig, så hade Fenja o Copycat samma funderingar en gång om Posse o Andersen (dom var som ler o långhalm). Jag själv fick i den här tråden äta upp ett uttalande som hälften ursprungligen kom från Fenja. O vips, så vart vi samma person. Jag funderade på vart jag fått den komentaren ifrån, men jag behövde inte fundera så länge, Posse hjälpte mig att komma på det. Tack Posse för att du håller reda på allt åt oss andra, det är inte så lätt alla gånger o hålla reda på allt som sägs. Hur kommer man föresten åt att ta citat av raderade trådar? För du sitter väl inte o sparar på allt, eller? Mvh. Laika Rättat i efterhand: Det var något om att Tomas99 o Andersen hade samma stavfel, som gjorde att frågan lite ironiskt kom. Fel av mig att det var Posse o Andersen som sammankopplats, fast dom brukade oftast stötta varandra dom me i olika frågor.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 11:03
|

Medlem

|
CITAT (renate @ 18-10-2004, 10:21) CITAT (Posse @ 17-10-2004, 17:12) CITAT (amaira @ 17-10-2004, 13:14) CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Hur känner DU dig just nu Posse? Jag känner mig övertygad om, att inte heller DU förstår på vilket vis du själv kränker och drar in många forumister som aldrig gjort något ont. Gör du? Vet du om på vilket vis du kränkt och sårat och gjort ledsen: Oldwolfie t.ex. vars tråd du kapat och gjort om till något annat långt bortanför vad hon själv önskar och önskade. Med vilken rätt gör du så? Vilken är din ursäkt för att bära dig åt på det viset? Jag menar, på vilket vis ursäktar du dig själv? För jag är övertygad om att du inte kan förstå på vilket vis det blir så fel i det även DU gör. Du försvarar "ett oskyldigt offer" ... är det din "ursäkt"? Du står upp "för svagare människor och för dina moraliska värderingar" Är det din ursäkt? Det är de ursäkter som jag TROR att du har. De jag kan komma på. Tydligt är att du är mycket upprörd. Har du någon gång funderat på, vad det ÄR som gör människor till "mobbare"? Mycket enkelt förklarat, (MYCKET; för det hela är mycket mer komplext än så, och jag vill inte göra anspråk på att förstå "alla sanningar") vill jag säga det såhär: En bödel är ett offer, och ett offer är en bödel. Ett sätt att bli mobbare, är helt enkelt att man blir så uppfylld av sin egen upprördhet och rättfärdighet, att man inte ser vad man träffar när man slår blint. Botemedlet mot mobbning, är självinsikt. För ofta ofta ofta, är det någonting som man försvarar "hos sig själv", någonting som man tidigare i livet blivit kränkt av, och som skapar upprörda känslor, ibland till och med försvarsbeteenden, som inte är relevanta i nuet. När man blir mycket mycket arg på någon, är man allra oftast inte medveten om "hela sanningen", man stirrar sig blind på en liten del bara. Fundera lite på det här Posse... Och var lite mera rädd om oskyldiga människor omkring dig. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Skulle inte även DU vilja ha en vänligare ton här på forumet? Då kan jag bara komma med ännu en sanning ... Man kan inte förändra andra människor, man har bara makten att förändra sig själv. Och då händer det lustiga, att även ens omgivning "förändras". Och gör den inte det, så finns alltid valet kvar att byta omgivning. Det finns många olika sätt att skydda sig själv. Jag menar inte att kränka dig Posse, jag försöker bara prata med dig, utifrån mina egna erfarenheter. Amaira är idag en ganska snäll dam  - men hon har inte alltid varit... (fast hon inte tidigare förrstod på vilket vis hon inte var det) Stor kram även till dig Posse.  /amaira Frågan var som sagt: "Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?" Jag tycker att ditt inlägg visar att du (också?) fullständigt struntar i hur illa behandlad han blivit - och ännu blir. Istället uppmålar du märkligt nog oldwolfie(!) som den misshandlade. Och detta dessutom av mig! Hennes inställning tycker jag f.ö. framgick i hennes andra inlägg i denna tråd: CITAT oldwolfie Skickat den: 13-10-2004, 10:40
den oändliga novellen
-------------------- lev som om livet skulle ta slut idag,för det kan det årskalendern
Nej nu får det vara nog !!!!!!! Thomas 99 får skylla sig själv!!!!!! Vad vill han åstadkommer med sina tråder? Tex: Barsebäck ska bort.! Att alla ska håller med honom??? Inte ett ända inlägg som har med trädgård att göra har han skrivit. Vill han har politiska diskussioner (som inte hör hemma i ett trädgårsforum) ska han skriver i forum som är avsett för sådana ämnen. Punkt slut. Jag tycker inte syn om honom!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu är det väl några som blir arg över mitt inlägg,men det kan inte hjälpas. De här dummheter med påstående mobbningar måste får ett slut. Detta är ett trevligt trädgårdsforum,där alla enligt min åsikt är trevligt och hjälpsamt mot varandra.  Som vi kan se förtsätter mobbningen, av renate bl.a. med en rent lögnaktig uppgift, nämligen om vika slags inlägg tomas99 inte skulle ha skrivit. Är det f.ö. ett "brott" att inte skriva trädgårdsrelaterat? Jag kan ha tolkat Odlas listor fel, men vad jag tyckt mig se har över 1300 (ettusentrehundra) av Odlas medlemmar inte skrivit något enda inlägg överhuvudtaget. Och ca 1000 (ettusen) medlemmar endast ett enda inlägg. För mig tycks det allt tydligare att det förmodligen är en och samma person som ligger bakom de flesta mobbande inlägg på Odla.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 11:48
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Allvarligt talat posse, vet du vad mobbing är? MOBBING är återkommande hån, kränkande handlingar, våld, utfrysning mm. Den drabbade känner psykisk smärta och mår dåligt hela tiden. Den drabbade känner sig ständigt otrygg, ty man vet ju att det fortsätter. Hur kan du veta om tomas99 känner som ovan? På vilket sätt blev du utsedd till hans talesman? Känner du honom personligen? Jag har försökt låta bli att skriva i den här tråden men nu kan jag inte hålla emot längre. Du borde läsa igenom bl.a. amairas och GossenRudas inlägg en gång till - läs dem lååångsamt och försök se saken ur några fler synvinklar än du hittills verkar ha gjort. Det var ju trots allt du som nämnde mobbing först i denna tråd. Varför??? Var det nödvändigt att skriva den meningen över huvud taget? Ärligt talat, hade du inte väntat dig reaktioner på det? Jag citerar dig posse: CITAT Men varför verkar ingen mer (än jag) vilja uttrycka sitt stöd för tomas99? Var det för att mobbaren redan hade skaffat sig så stor dominans över forumet, och slog till mot tomas99 i ett så tidigt stadium att han aldrig fick chansen?
Liksom hänt tidigare på Småprat tycks tyvärr få eller ingen bry sig om de mer tystlåtna och försynta människorna som råkat illa ut på forumet...
Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Jag bara undrar: Vad har det här med Oldwolfies Oändliga historien-inlägg att göra??? Och sluta dra fram en massa gammal skit från raderade trådar! Respektera att de är raderade, de är det av en anledning! Lägg ner det här tjafsandet nu så att vi alla kan försöka få tillbaka den trevliga stämningen här på odlas forum!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 12:20
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 18-10-2004, 12:48) Allvarligt talat posse, vet du vad mobbing är? MOBBING är återkommande hån, kränkande handlingar, våld, utfrysning mm. Den drabbade känner psykisk smärta och mår dåligt hela tiden. Den drabbade känner sig ständigt otrygg, ty man vet ju att det fortsätter. Hur kan du veta om tomas99 känner som ovan? På vilket sätt blev du utsedd till hans talesman? Känner du honom personligen? Jag har försökt låta bli att skriva i den här tråden men nu kan jag inte hålla emot längre. Du borde läsa igenom bl.a. amairas och GossenRudas inlägg en gång till - läs dem lååångsamt och försök se saken ur några fler synvinklar än du hittills verkar ha gjort. Det var ju trots allt du som nämnde mobbing först i denna tråd. Varför??? Var det nödvändigt att skriva den meningen över huvud taget? Ärligt talat, hade du inte väntat dig reaktioner på det? Jag citerar dig posse: CITAT Men varför verkar ingen mer (än jag) vilja uttrycka sitt stöd för tomas99? Var det för att mobbaren redan hade skaffat sig så stor dominans över forumet, och slog till mot tomas99 i ett så tidigt stadium att han aldrig fick chansen?
Liksom hänt tidigare på Småprat tycks tyvärr få eller ingen bry sig om de mer tystlåtna och försynta människorna som råkat illa ut på forumet...
Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Jag bara undrar: Vad har det här med Oldwolfies Oändliga historien-inlägg att göra??? Och sluta dra fram en massa gammal skit från raderade trådar! Respektera att de är raderade, de är det av en anledning! Lägg ner det här tjafsandet nu så att vi alla kan försöka få tillbaka den trevliga stämningen här på odlas forum! Undan för undan tar olika användarnamn plats på "scenen" för att på ett eller annat sätt försvara eller förringa mobbningen här på Odla och/eller angripa mig som vill gå tillrätta med den. Missminner jag mig - var inte förresten Betty inblandad i de "förtrollande" skriverierna?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Posse @ 18-10-2004, 13:20) Undan för undan tar olika användarnamn plats på "scenen" för att på ett eller annat sätt försvara eller förringa mobbningen här på Odla och/eller angripa mig som vill gå tillrätta med den.
Missminner jag mig - var inte förresten Betty inblandad i de "förtrollande" skriverierna? Borde väl egentligen låta bli att svara men... Du är ju bara helt obetalbar Posse!!!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 4 546

|
Hoppas att du är kvar Oldwolfie...Jag har skrivit i din sons oändliga berättelse nu...
Mvh Anna
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2004, 13:11
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 16-10-2004, 16:04) CITAT (Posse @ 16-10-2004, 15:38) CITAT (Ralf @ 16-10-2004, 11:17) Vi är nog många "gamla" som är förvånade över hur dåligt många nya läser vissa trådar och hur dåligt man skriver svar och inlägg.
Själv har jag umgåtts med Internet i 10 år nu. Trodde dock inte att jag skulle få uppleva det som har skett på odla sedan i våras.  Hej Ralf, skulle du vilja förtydliga dig? Jag minns en tråd i våras, där jag o andra framförde sakliga mot-argument med referenser. Vår argumentering avfärdades i en raljerande stil och så framfördes de ursprungliga argumenten åter igen. Det hela kändes som "ni tror ni e smart men vi bryr oss ej om era skt-argument". Jag har varit på odla i tror jag snart 4 år. Innan denna vår så har jag ej sett något liknande. Mönstret med engagemanget och argumenteringen tycks gå igen i denna tråd. Och tonen på Odla har verkligen radikalt försämrats sedan "de hänsynslösa" gjorde sitt intåg.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|