|
här kan man skriva en oändlig historiamin son har en liten sak där man kan lägga in egna noveller eller skriva o fylla på i den oändliga historien,,,det vore kul om alla ni som skrev om den lilla gumman i talletoppen ,,tog tag i skrivandet på den oändliga novellen gå in på den svenska sidan o sätt igång skriv i den här länken då ni skrivit nytt så vi alla kan se o fortsätta de vore kul om historien fick en nyvändning nu de behövs mera fantasi för o ge den nya kapitel så sätt igång nu
CITAT (oldwolfie @ 13-10-2004, 10:20) ....det vore kul om alla ni som skrev om den lilla gumman i talletoppen ,,tog tag i skrivandet på den oändliga novellen.... Jag tänker då och då på tallagumman och har funderat på att åter skriva i tråden när höst/vintermörkret nu tilltager. (Tvivlar tyvärr dock på att Odlas egen mobbare kan avhålla sig från att förpesta tråden.)
CITAT (Posse @ 13-10-2004, 10:34) (Tvivlar tyvärr dock på att Odlas egen mobbare kan avhålla sig från att förpesta tråden.) ja. och du har redan börjat att förpesta den ser jag ge dej
ja men Posse klla in på sonens novell o skriv i den vetja han tar bort dumma inlägg från mobbare så där e de ingen ide att troll besvärar sej  bra va den oändliga novellen
CITAT (pejori @ 13-10-2004, 10:40) CITAT (Posse @ 13-10-2004, 10:34)
(Tvivlar tyvärr dock på att Odlas egen mobbare kan avhålla sig från att förpesta tråden.)
ja. och du har redan börjat att förpesta den ser jag ge dej  snälla börja inte här nu
CITAT (pejori @ 13-10-2004, 10:40) CITAT (Posse @ 13-10-2004, 10:34)
(Tvivlar tyvärr dock på att Odlas egen mobbare kan avhålla sig från att förpesta tråden.)
ja. och du har redan börjat att förpesta den ser jag ge dej  Fint - du har bekräftat!
)(&/&¤)=&¤?/(#=)/#)(/)(/(/=)#!!!
Vad är det som händer? Om man inte har något trevligt att skriva behöver man väl inte skriva alls!
Käckt idé av sonen Oldwolfie.
*Felix matte*
13-10-2004, 22:00
Snälla! Oldwolfie som alltid är rar... Varför förstöra hennes tråd?
andreas i uppsala
13-10-2004, 22:05
håller med, skärp er! Visa lite respekt
CITAT (oldwolfie @ 13-10-2004, 10:40) ja men Posse klla in på sonens novell o skriv i den vetja han tar bort dumma inlägg från mobbare så där e de ingen ide att troll besvärar sej  :rolleyes: :rolleyes: bra va den oändliga novellen Stort tack, Oldwolfie, för din vänliga inbjudan!  Och den markering jag tycker mig utläsa känns också värdefull. Jag tycker att din sons åtgärder mot mobbande inlägg framstår som mycket kloka jämfört hur det hitintills gått till här på Odla där mobbaren framgångsrikt har lyckats "skjuta ner" hela trådar. Detta verkar ha skett senast i måndags med Barsebäckstråden. En tråd som ju huvusakligen utgjordes av en synnerligen seriös och välartad lång diskussion om kärnkraft och energiförsörjning, initierad av den gode tomas99. Tomas99:s tråd om Barsebäck rönte bevisligen stort intresse, vid ett tillfälle observerade jag visst(?) att den visats mer än 1.000 (ettusen gånger). Raderandet torde ha verkställts efter ett skandalöst men angående mobbaren mycket avslöjande inlägg kl 09:59 Att göra som någon av "personalen" här Odla plägar, att plötsligt radera hela trådar torde snarast uppmuntra mobbaren, som då säkerligen tolkar raderandet som ett välkommet stöd i att mobba bort vissa andra människor och åsikter från forumet.  Och de personer som ägnat avsevärd ansträngning och tid åt att seriöst diskutera i en tråd som sedan plötsligt raderas upplever säkerligen i många fall raderandet som en stor kränkning. I mitt tycke borde stävjande av mobbning gå likadant till här på Odla som på andra forum - att en moderator, forumvärd e.dyl. på ett tidigt stadium öppet tillrättavisar den som uppför sig illa. Eventuellt kombinerat med ett raderande av just endast det eller de aktuella inläggen. Samt efter några icke hörsammade varningar resolut stänga av användaren. Naturligtvis önskar jag att den organiserade mobbningen här på Odla omgående måtte upphöra! Ju fler som säger ifrån - ju snabbare lär det ske. Jag vill också bedja tomas99 att fortsätta skriva här!
Problemet med att hitta alla "mobbinläggen" är att vi på Odla inte hinner kolla alla trådarna och vara inloggade på Forumet hela tiden. Så om ni upptäcker något ojuste så vore det bra att uppmärksamma Webmastern direkt, så att han kan agera. Det är dock så att den gode Webbisen inte heller sitter hela dagarna vid datorn, så det kan dröja lite innan han ser mailet. Men försök i allafall. Vi vill ju inte ha otrevliga trådar här, men som det är hinner vi inte alltid med i hastigheten...
Göran Carlsson, Odla.nu
15-10-2004, 11:33
CITAT (Posse @ 15-10-2004, 10:45) Att göra som någon av "personalen" här Odla plägar, att plötsligt radera hela trådar torde snarast uppmuntra mobbaren, som då säkerligen tolkar raderandet som ett välkommet stöd i att mobba bort vissa andra människor och åsikter från forumet.  Att vi oftast tar bort hela tråden beror på att diskussionerna ser ganska märkliga ut när vissa svar på inlägg saknas. Dessutom skulle det innebära att vi tar ställning till vem som har rätt och fel och det är inte alltid så enkelt att utläsa, speciellt inte med tanke på att det ibland skickas en hel de PM som bara de inblandade ser. Det har inte varit helt ovanligt att den som anser sig vara mobbad ibland ses om mobbare av andra. Vi stänger inte av användare om de inte uppträder uppenbart illa och det händer ibland att någon skriver något som kanske inte borde skrivits men om personen ofta skriver bra saker i andra inlägg så kan vi inte stänga av personen bara för det. Om vi stänger av någon så är det som alla vet enkelt att skapa en ny användare och börja om igen. Är där någon skribent ni inte gillar behöver ni inte läsa eller svara på inläggen. Får man ingen respons är det inte speciellt roligt att retas eller mobbas. Att vi alla har olika åsikter får man respektera.
Agata R
15-10-2004, 11:46
Kära Birgitta, det är beklagansvärt att en helt oskyldig "tråd" genast skall genomsyras av dessa ligistaktiga fasoner som Posse utgör. Jag har många gånger suttit och beundrat dina vackra bilder av djur och natur, tänk om forumet kunde vara lika harmoniskt som dom, dina bilder. Posse med sitt anhang, tycks inte vara nöjda nog. Det mest förvånansvärda är väl ändå att hon/han inte namngivit "mobbaren" denna gång, eller rättare sagt ännu. Att upprepade gånger påtala att Copycat skulle vara mobbare och använda sig av flera namn, såsom angivna exempel:Fenja, Pejori och Laika, tyder helt uppenbart av brist på medkänsla. Jag var för en tid sedan involverad i en annan tråd, där forumisterna tydligen ansåg det vara helt rätt att en flicksnärta kallar en äldre människa för okvädningsord, och slutligen avslutar ett pm med "fuck you". En del forumister verkar vara rejält luttrade eller i avsaknad av god uppfostran. Efter detta pm, jag fick mottaga, så har jag tillbringat en längre tid på hospitalet. Doktorn anser att jag inte mår bra av att bli upprörd, men vad skall man annars bli när det är på detta viset i var och varannan tråd? Posse som återigen försöker att hetsa andra forumister till att skriva sådant som dom senare får citerat flera gånger om, och gärna i en förvrängd form, taget ur sitt sammanhang. Jag har varit i kontakt med Copycat, via pm, hon mår riktigt dåligt efter Posses med fleras angrepp av hennes person, hon funderar t.o.m. på att försöka förmå Ingemar,forumvärden, att radera hela hennes existens här på forumet. Är det så långt vi vill att det skall gå? Att enstaka individer trycker ner andra gång på gång? Jag iddes inte komentera Barsebäckstråden, men det var grova påhopp Posse gjorde sig skyldig till där, hon/han skall enbart vara glad över att hela tråden togs bort. Om ni alla är ärliga emot er själva, visst har det varit en lugn vecka här på forumet? Det vill säga, innan Posse inte längre kunde hålla tillbaka sin lumpna komentar. Skämmas, det är vad du borde göra Posse. Det du och dina hantlangare håller på med, vet du vad det kallas? Mobbning i allra högsta grad, och det låter ni andra forumister bara tillåtas? Jag lutar mig lugnt tillbaka och läser lite där jag har mina intressen, för annars så lär det väl inte ta så lång tid innan Posse anklagar även mig för mobbning. Det har hitintills inte gillats, då Copycat fått försvar från andra forumister. Men jag anser att orättvisor skall uppmärksammas. M.v.h. Agata R
CITAT (Felix matte @ 13-10-2004, 23:00) Snälla! Oldwolfie som alltid är rar... Varför förstöra hennes tråd?  Va, oj då är oldwolfie en "henne"? Ja som trodde du det motsatta  För övrigt, vilken jätte rolig idé det där med den oändliga historien, wolfie.. Ska försöka skriva, men måste bara få liv i fantasin hehe.. den har nog slummrat till =) Hehe, "Leffe" va roligt
CITAT (Agata R @ 15-10-2004, 12:46) Kära Birgitta, det är beklagansvärt att en helt oskyldig "tråd" genast skall genomsyras av dessa ligistaktiga fasoner som Posse utgör. Jag har många gånger suttit och beundrat dina vackra bilder av djur och natur, tänk om forumet kunde vara lika harmoniskt som dom, dina bilder. Posse med sitt anhang, tycks inte vara nöjda nog. Det mest förvånansvärda är väl ändå att hon/han inte namngivit "mobbaren" denna gång, eller rättare sagt ännu. Att upprepade gånger påtala att Copycat skulle vara mobbare och använda sig av flera namn, såsom angivna exempel:Fenja, Pejori och Laika, tyder helt uppenbart av brist på medkänsla. Jag var för en tid sedan involverad i en annan tråd, där forumisterna tydligen ansåg det vara helt rätt att en flicksnärta kallar en äldre människa för okvädningsord, och slutligen avslutar ett pm med "fuck you". En del forumister verkar vara rejält luttrade eller i avsaknad av god uppfostran. Efter detta pm, jag fick mottaga, så har jag tillbringat en längre tid på hospitalet. Doktorn anser att jag inte mår bra av att bli upprörd, men vad skall man annars bli när det är på detta viset i var och varannan tråd? Posse som återigen försöker att hetsa andra forumister till att skriva sådant som dom senare får citerat flera gånger om, och gärna i en förvrängd form, taget ur sitt sammanhang. Jag har varit i kontakt med Copycat, via pm, hon mår riktigt dåligt efter Posses med fleras angrepp av hennes person, hon funderar t.o.m. på att försöka förmå Ingemar,forumvärden, att radera hela hennes existens här på forumet. Är det så långt vi vill att det skall gå? Att enstaka individer trycker ner andra gång på gång? Jag iddes inte komentera Barsebäckstråden, men det var grova påhopp Posse gjorde sig skyldig till där, hon/han skall enbart vara glad över att hela tråden togs bort. Om ni alla är ärliga emot er själva, visst har det varit en lugn vecka här på forumet? Det vill säga, innan Posse inte längre kunde hålla tillbaka sin lumpna komentar. Skämmas, det är vad du borde göra Posse. Det du och dina hantlangare håller på med, vet du vad det kallas? Mobbning i allra högsta grad, och det låter ni andra forumister bara tillåtas? Jag lutar mig lugnt tillbaka och läser lite där jag har mina intressen, för annars så lär det väl inte ta så lång tid innan Posse anklagar även mig för mobbning. Det har hitintills inte gillats, då Copycat fått försvar från andra forumister. Men jag anser att orättvisor skall uppmärksammas. M.v.h. Agata R Det var ett bemötande i den vanliga stilen. Jag vidhåller att det mesta talar för att det är en och samma person som ligger de bakom de hätska och mobbande inläggen mot bl.a. tomas99... och dem som påtalar dem. Det finns ett antal faktorer som talar för det. Den lugna vecka som "Agata" nämner har också styrkt den uppfattningen. Hur en mobbare fungerar tycker jag avslöjas väl i ett inlägg från den nu raderade Barsebäckstråden: CITAT Laika Skickat den 11-10-2004, 09:59 -------------------------------------------------------------------------------- Eftersom minnet inte är lika stort som käften på dig Posse, så kan jag bara upplysa dig om att det var möjligtvis en minoritet som bad Tomas99 om ursäkt (om det nu ens var nån som gjorde det). Som jag minns det, så ansåg väl dom flesta att det lutade åt att Tomas99 var ett troll. Tomas99 borde väl också vara så stor att han kan försvara sig själv, tycker du inte det? Han sitter nog o är väldans nöjd nu, det blev ett sånt ståhej som han väntade sig. Helt otroligt att folk går på sånt fortfarande, efter hans provokativa inlägg hitintills, han njuter av o få glänsa i centrum där alla göder honom. Sannslöst, alltså. Jag betackar mig även för att bli citerad av Posse i fortsättningen, det här handlar inte om mobbning, möjligtvis från din sida då, av Copycat. Vad har hon gjort dig? Har hon skickat taskiga mailar eller? Jag tycker att Posse o Skatmor beter sig som riktiga klimakteriekossor, med kronisk PMS. Gnäller för gnällandets skull, skit för fan i om ni sårar andra, huvudsaken är väl att ni får må bra. Mvh. Laika
Det som antagligen avses överst i "Lajkas" inlägg är en ytterligare raderad tråd där det i ett antals namn plötsligt skrevs kränkande kommentarer om tomas99:s inlägg. Jag blev mycket chockerad och påtalade i tråden den orättvisa och kränkande behandling tomas99 utsatts för. Därefter beklagade sig som jag minns det alla utom Copycat över vad de skrivit om tomas99 och hans inlägg. Copycat har tvärtom vid flera tillfällen och i olika former fortsatt hetsa om "troll". Mobbaren i inlägget ovan anser det uppenbarligen fullkomligt okey att utpeka andra människor som "troll" som ju är ett kraftigt kränkande skällsord i detta sammanhang. Mobbaren anser alltså att vissa andra människor inte är människor, utan istället "troll". En i mitt tycke synnerligen verklighetsfrämmande och människoföraktande inställning. Man förstår hur det gick till när människor utpekades som häxor, kom att torteras och brännas på bål. Mobbaren utmålar naturligtvis även dem som dristar sig till att kritisera mobbningen, som "troll". Mobbaren betecknar tomas99:s inlägg som "provokativa", så här såg hans inledande inlägg i Barsebäckstråden ut: CITAT tomas99 Skickat den: 05-10-2004, 11:53 -------------------------------------------------------------------------------
Hej jag provar att skriva en ny tråd. så får vi se om den får vara kvar, det brukar inte mina trådar få vara.
Vad tycker ni om att Barsebäck ska väck. Jag tycker att det är bra, möjligt att det är lite sent påtängt att så här många år efter folkomröstningen att först nu börjar att stänga ner kärnkraften. och hans andra: CITAT Skickat den 11-10-2004, 07:43 -------------------------------------------------------------------------------- Ber att få tacka för mej på det här forumet!
Det är allt utom vänligt jag har försökt flera gånger med olika frågor och varje gång så blir det pajkastning främst från en del med kvinnliga namn.
Men som tur är så finns det andra forum med trädgårdsinriktning. Mobbaren har också skrivit i Barsebäckstråden om tomas99 som en som "kaxar" och senare alltså: "han njuter av o få glänsa i centrum där alla göder honom." Av någon för mig helt verklighetsfrämmande anledning upplever tydligen mobbaren den i mitt tycke oförargerlige tomas99 som ett hot mot den alltmer dominerande ställning mobbaren själv skapat sig på Odla. Ty numer är det i mångt och mycket mobbarens åsikter som styr de normala användarnas beteenden. Mobbaren med många ansiktena - omväxlande smörande och mobbande - har vad jag anser förpestat Odla.
*Laika*
15-10-2004, 15:38
Som jag ser det, så är det en enda person som verkar vilja förstöra varenda tråd som dyker upp här. Vad hade Oldwolfies tråd med mobbning att göra? Inget, o ändå kan du inte låta bli att trakassera mig o andra forumister. Vem är det egentligen som är mobbare här va? Efter att ha hetsat som du gör nu, så skrev jag det jag gjorde, men skilnaden mellan dig o mug Posse, är att jag står för mina åsikter. Tydligen så stämmer min komentar på sluttampen då, eller? Mvh. Laika
Hur i hela fridens nam kunde Oldwolfies inlägg urarta till denna typ av diskussion???  Det är t-r-å-k-i-g-t, lägg ner...
tassar sorgset bort o ylar mot månen
CITAT (oldwolfie @ 15-10-2004, 16:44) tassar sorgset bort o ylar mot månen Hi,hi...
*Laika*
15-10-2004, 15:49
Förlåt mig så mycket Oldwolfie. Jag hade bestämt mig för att inte bemöta Posse här, men jag såg inte att jag hade nåt val längre. Hon/han ger sig inte ändå, verkar det som. Synd på din helt harmlösa tråd, jag var in på sonens sida, men jag har inte skrivit nåt ännu. Kul idé tycker jag. Du får en tröstekram av mig  , det var inte meningen att du skulle känna så här, men jag hade kännt likadant om nån sabbat min tråd. Mvh. Laika
wolfie.. jag skrev också i den oändliga historien för några timmar sen, men mitt inlägg har inte kommit med
andersen
15-10-2004, 16:10
CITAT (Laika @ 15-10-2004, 16:38) Som jag ser det, så är det en enda person som verkar vilja förstöra varenda tråd som dyker upp här. Vad hade Oldwolfies tråd med mobbning att göra? Inget, o ändå kan du inte låta bli att trakassera mig o andra forumister. Vem är det egentligen som är mobbare här va? Efter att ha hetsat som du gör nu, så skrev jag det jag gjorde, men skilnaden mellan dig o mug Posse, är att jag står för mina åsikter. Tydligen så stämmer min komentar på sluttampen då, eller? Mvh. Laika Så ser inte jag på saken, hur är det möjligt att någon får kalla andra"klimakteriekossor" utan att det inte händer något, är en gåta för mej. Stå på dej Posse, det får vara slut med tarvligheter här på forumet, slut för mej i det här ämnet.
*Laika*
15-10-2004, 16:16
Jag sa aldrig att dom va det. Jag sa att dom betedde sig som det, det är skillnad. Men jag sa inte det förän dom hetsat både länge o väl. Jag vet egentligen att man bara ska skita i såna inlägg, men var o en har rätt att försvara sig.Jag KALLADE inget nåt. Om jag skulle säga att du beter dig som ett svin, betyder inte att jag har kallat dig för ett svin, eller hur? Skit samma, petitesser tycker jag, när ni nu sabbat Oldwolfies fina invit. Ruttet av dig att hålla med den som VERKLIGEN mobbar andra så dom slutar på forumet. Mvh. Laika
Oj så trist! Surfar vi inte hit för att ha trevligt, eller???
*Laika*
15-10-2004, 16:19
Jovisst Lotta. Den här veckan har varit mycket lugn o trevlig, fram tills nu då. Synd tycker jag. Mvh. Laika
andreas i uppsala
15-10-2004, 16:36
Laika, du kan inte hävda att du är helt oskyldigt till det hela, och jag vill inte ha någon lång förklaring för då kommer det hela leda till en skällspiral och det vill vi inte, så nu får alla ta och skärpa sig och gå vidare Jag ångrar att jag skrev det här  förlåt!
jodå, så att... vettere... jodå!
Hrm.. bete er! Det finns forum där "befolkningen" är mycket yngre men ändå kan uppföra sig. Har ni lite moderatorer, varför inte låta några aktiva och allt igenom vänliga besökare bli det då?
CITAT (oldwolfie @ 15-10-2004, 16:44) tassar sorgset bort o ylar mot månen Nej;oldwolfie gör inte det; att tassar bort och yla mot månen. Det är väldigt många här på forumet som skulle blir lessen tror jag. Dig vill vi har kvar,snälla du. En stor kram från Renate
CITAT (renate @ 15-10-2004, 21:18) CITAT (oldwolfie @ 15-10-2004, 16:44) tassar sorgset bort o ylar mot månen Nej;oldwolfie gör inte det; att tassar bort och yla mot månen. Det är väldigt många här på forumet som skulle blir lessen tror jag. Dig vill vi har kvar,snälla du. En stor kram från Renate  Jajemensan det vill vi. Wolfie är alltid så trevlig o snäll, o har startar många roliga trådar.
Fialotta
15-10-2004, 21:08
CITAT (Orchid @ 15-10-2004, 21:34) CITAT (renate @ 15-10-2004, 21:18) CITAT (oldwolfie @ 15-10-2004, 16:44) tassar sorgset bort o ylar mot månen Nej;oldwolfie gör inte det; att tassar bort och yla mot månen. Det är väldigt många här på forumet som skulle blir lessen tror jag. Dig vill vi har kvar,snälla du. En stor kram från Renate  Jajemensan det vill vi. Wolfie är alltid så trevlig o snäll, o har startar många roliga trådar. Jag ställer mig i den kön direkt I den här tråden, har verkligen inte folk hållt sig till Oldwolfi´s ämne
Ut tråden Sommartorpet i SVT, Hur kul är programmet egentligen?: CITAT Fenja Skickat den 26-08-2004, 22:37 Jag tror att Posse lider av kronisk PMS eller något likartat elakt... Mvh Fenja Ur raderade Barsebäckstråden: CITAT Laika Skickat den 11-10-2004, 09:59 -------------------------------------------------------------------------------- (- - -) Jag tycker att Posse o Skatmor beter sig som riktiga klimakteriekossor, med kronisk PMS. (- - -) Mvh. Laika
andreas i uppsala
15-10-2004, 21:57
(lägg ner posse)
CITAT (andreas i uppsala @ 15-10-2004, 22:57) (lägg ner posse) Håller med! Finns ingen anledning att fortsätta.
Håller också med.... Vi är flera som struntar i dom redan (spelar ingen roll var eller vad dom skriver!) och fler vaknar säkert upp med tiden. Tycker det är förjäkligt att "gamla" underbara omtyckta odlaiter ska stryka på foten för otrevliga nykomlingar! Oldwolfie!!
CITAT (Laika @ 15-10-2004, 16:38) Som jag ser det, så är det en enda person som verkar vilja förstöra varenda tråd som dyker upp här. Vad hade Oldwolfies tråd med mobbning att göra? Inget, o ändå kan du inte låta bli att trakassera mig o andra forumister. Vem är det egentligen som är mobbare här va? Efter att ha hetsat som du gör nu, så skrev jag det jag gjorde, men skilnaden mellan dig o mug Posse, är att jag står för mina åsikter. Tydligen så stämmer min komentar på sluttampen då, eller? Mvh. Laika Det är lite oklart vad som avses med "Tydligen så stämmer min komentar på sluttampen då, eller?", kanske är det "Gnäller för gnällandets skull, skit för fan i om ni sårar andra, huvudsaken är väl att ni får må bra."? Saken är väl den att jag tyckte det var lite väl sjukt/absurbt för att behöva kommenteras.... Jag tycker nämligen att det är fullständigt glasklart att det är mobbaren som skiter i om andra såras, huvudsaken för mobbaren är att mobbaren ostört ( utan "gnäll") kan fortsätta utöva sin avskyvärda hobby och därmed "må bra". Den som ligger bakom de mobbande inläggen av Fenja/Copycat/Lajka, antagligen flera namn samt vissa "försvarstal", verkar inte på minsta sätt vilja inse och/eller erkänna sitt mobbande beteende. Och naturligtvis än mindre vara beredd att be alla drabbade om ursäkt och att upphöra med beteendet. Istället beskylls de som protesterar mot mobbningen som mobbare av mobbaren.
Vi är nog många "gamla" som är förvånade över hur dåligt många nya läser vissa trådar och hur dåligt man skriver svar och inlägg.
Själv har jag umgåtts med Internet i 10 år nu. Trodde dock inte att jag skulle få uppleva det som har skett på odla sedan i våras.
Halaj!
Skaffa er ett liv!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur orkar ni???
//T
av någon för mej outgrundlig anledning har jag blivit indragen i den här sörjan. jag kan inte förstå,eller komma ihåg att jag någon gång uttryckt mej kränkande om någon forummedlem eller mobbat någon. skulle något av mina inlägg ha uppfattats som kränkande för någon medlem, så ber jag om ursäkt för det. jag har mej veterligen försökt att hålla en god ton på forumet och inte såra någon medvetet. jag vet att jag skrev ett inlägg i början av denna tråd, då jag inte kunnde förstå vad diskutionen om mobbare hade hade i den att göra och ansåg att inlägget om mobbare var provokativt. jag har aldrig tidigare svarat på inlägg av posse, och jag kan därför inte förstå varför jag ska kallas för mobbare. jag anser att det tillmätet är både kränkande och orättvist. ingen vet vem som sitter bakom ett tangentbord, och vilka erfarenheter dessa har. det finns uttryck och ämnen som är svåra att prata om, eller diskutera. det kan väcka känslor som man inte riktigt kan hantera utifrån dom erfarenheter man har med sig. att därför kalla någon mobbare är ett starkt påhopp när det saknar grund. jag hoppas inte att jag retat upp någon på odla. har jag det så ber jag om ursäkt. härmed lämnar jag med stor sorg forumet, och säger som oldwolfie. jag går ut och ylar mot månen i stället. tack för mej
citat pejori: "härmed lämnar jag med stor sorg forumet, och säger som oldwolfie. jag går ut och ylar mot månen i stället. tack för mej." nu tycker jag att det gått helt överstyr på det här forumet, det här är ett ställe där vi trädgårdsintresserade ska kunna hjälpa varandra, inte ett ställe där det förekommer personliga påhopp!
CITAT (Ralf @ 16-10-2004, 11:17) Vi är nog många "gamla" som är förvånade över hur dåligt många nya läser vissa trådar och hur dåligt man skriver svar och inlägg.
Själv har jag umgåtts med Internet i 10 år nu. Trodde dock inte att jag skulle få uppleva det som har skett på odla sedan i våras.  Hej Ralf, skulle du vilja förtydliga dig?
CITAT (Posse @ 16-10-2004, 15:38) CITAT (Ralf @ 16-10-2004, 11:17) Vi är nog många "gamla" som är förvånade över hur dåligt många nya läser vissa trådar och hur dåligt man skriver svar och inlägg.
Själv har jag umgåtts med Internet i 10 år nu. Trodde dock inte att jag skulle få uppleva det som har skett på odla sedan i våras.  Hej Ralf, skulle du vilja förtydliga dig? Jag minns en tråd i våras, där jag o andra framförde sakliga mot-argument med referenser. Vår argumentering avfärdades i en raljerande stil och så framfördes de ursprungliga argumenten åter igen. Det hela kändes som "ni tror ni e smart men vi bryr oss ej om era skt-argument". Jag har varit på odla i tror jag snart 4 år. Innan denna vår så har jag ej sett något liknande.
CITAT härmed lämnar jag med stor sorg forumet, och säger som oldwolfie. jag går ut och ylar mot månen i stället.
Men Pejori! ...  Så sårad behöver du inte bli... Fly inte fältet, du fixar det här! Stanna kvar är du snäll, jag ber dig... Du har här skrivit ett mycket fint inlägg, där du förklarar dina känslor och hur det blivit som det blev. Vill förresten förtydliga din signatur lite, det ska stå: " Det är tur att jag blev som jag blev, när jag nu inte blev som jag skulle" Nu försöker jag inte tala om för dig, att du inte är som du skulle, utan att frasen i sig står för något som jag känner till: Känslan av att "inte vara som man borde", och rätten att vara den man ÄR! (oavsett känslor) Att "känna något" är ju inte detsamma som att något är. Du har försökt att inte såra någon medvetet. Det är bra. Nu har jag inte läst särskilt noga i de trådar som spårat ur, en del har jag inte läst alls, så jag kanske rör ihop ett och annat. Men jag förstår på vilket vis du ändå sårat Pejori... eftersom jag själv reagerat på en del av dina uttryckssätt. Och du är en av dem som jag tycker mig se varit "mycket arg". Kanske mer sårad än arg, men försvar blir ofta till vrede. Precis som du själv skriver Pejori, så är det här sant: CITAT ingen vet vem som sitter bakom ett tangentbord, och vilka erfarenheter dessa har. det finns uttryck och ämnen som är svåra att prata om, eller diskutera. det kan väcka känslor som man inte riktigt kan hantera utifrån dom erfarenheter man har med sig. Precis så är det. Inte bara när det gäller dig, utan även dem som du (och även jag) blir så arg på. Vi är alla människor, och vi har alla våra svaga sidor, och en del sidor som vi inte alls vet hur vi ska hantera. Det är "så vi är", nu när vi nu inte blev som vi "skulle" ... För ... människor som "blivit som de skulle" ... finns det nog just inga av... Och det är ingen större katastrof. När vi får insikt i just det som du skrev Pejori, så är vi en mycket god bit på väg till att börja kunna förstå och hantera. Både oss själva och situationer och människor som vi har svårt för. Hoppas innerligt att jag inte trampat dig på tårna pejori, med mina hopplöst närgånga ord. Amaira har ofta mycket svårt för att inte lägga näsan i blöt  för hon är så nyfiken, och vill se vad som händer när hon gör det... Stor varm kram!!! Och stanna kvar Pejori, du hör hemma här på forumet!!! Jag skulle sakna dig mycket om du försvann!!! /amaira
CITAT (andersen @ 15-10-2004, 17:10) CITAT (Laika @ 15-10-2004, 16:38) Som jag ser det, så är det en enda person som verkar vilja förstöra varenda tråd som dyker upp här. Vad hade Oldwolfies tråd med mobbning att göra? Inget, o ändå kan du inte låta bli att trakassera mig o andra forumister. Vem är det egentligen som är mobbare här va? Efter att ha hetsat som du gör nu, så skrev jag det jag gjorde, men skilnaden mellan dig o mug Posse, är att jag står för mina åsikter. Tydligen så stämmer min komentar på sluttampen då, eller? Mvh. Laika Så ser inte jag på saken, hur är det möjligt att någon får kalla andra"klimakteriekossor" utan att det inte händer något, är en gåta för mej. Stå på dej Posse, det får vara slut med tarvligheter här på forumet, slut för mej i det här ämnet. Tack för dina rakt uttryckta synpunkter! Många har lämnat synpunkter i den här tråden men flera tyvärr ganska dunkelt framförda, antagligen beroende på den rädsla mobbaren lyckats skapa. Ang den "kroniska PMS:n" och "klimakteriekossorna" m.m. är det självklart ämnat som kränkanden och förnedranden, men jag tycker ändå det är bra att den som makten haver låter tråden stå kvar, så att var och en i lugn och ro kan studera vad det faktiskt rör sig om. Men egentligen är det ju inte de förolämpningarna som det hela handlade om ursprungligen, utan istället den till synes systematiska mobbning som tomas99 utsatts för! Och tomas99 är ju tyvärr inte det första mobbningsobjektet - det har flera gånger tidigare öppnats trådar av människor som ansett sig illa behandlade, bl.a. du själv. Jag tycker mig t.ex. minnas att någon började skriva att du inte borde skriva alls här på Odla, hoppas jag minns rätt att det var så att jag då uttryckte en motsatt uppfattning. Tyvärr minns jag inte säkert vem som ansatte dig - gör du? Men varför verkar ingen mer (än jag) vilja uttrycka sitt stöd för tomas99? Var det för att mobbaren redan hade skaffat sig så stor dominans över forumet, och slog till mot tomas99 i ett så tidigt stadium att han aldrig fick chansen? Liksom hänt tidigare på Småprat tycks tyvärr få eller ingen bry sig om de mer tystlåtna och försynta människorna som råkat illa ut på forumet... Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?
Gossen Ruda
17-10-2004, 12:10
CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?
Möjligen och troligen kanske kan har insett att hans intressen inte har i trädgårdforum att göra. Internet och stort och det finns olika typer av fora. Fora är pluralis av forum om nu nån undrar. Varför denna tråd urartade till att handla om mobbning står nog i det andra inlägget: CITAT (Tvivlar tyvärr dock på att Odlas egen mobbare kan avhålla sig från att förpesta tråden.) Var det nödvändigt att klämma dit den kommentaren? Sticker man ut hakan är det risk att det kommer en och annan smäll. Men mobbing? Jag tycker mig inte ha upptäckt nåt sånt. Visst går det hett till ibland och en del kommentarer borde inte ha skrivits men att kalla det mobbing tyder på lite väl ömma tår. Pax mina vänner
CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Hur känner DU dig just nu Posse? Jag känner mig övertygad om, att inte heller DU förstår på vilket vis du själv kränker och drar in många forumister som aldrig gjort något ont. Gör du? Vet du om på vilket vis du kränkt och sårat och gjort ledsen: Oldwolfie t.ex. vars tråd du kapat och gjort om till något annat långt bortanför vad hon själv önskar och önskade. Med vilken rätt gör du så? Vilken är din ursäkt för att bära dig åt på det viset? Jag menar, på vilket vis ursäktar du dig själv? För jag är övertygad om att du inte kan förstå på vilket vis det blir så fel i det även DU gör. Du försvarar "ett oskyldigt offer" ... är det din "ursäkt"? Du står upp "för svagare människor och för dina moraliska värderingar" Är det din ursäkt? Det är de ursäkter som jag TROR att du har. De jag kan komma på. Tydligt är att du är mycket upprörd. Har du någon gång funderat på, vad det ÄR som gör människor till "mobbare"? Mycket enkelt förklarat, (MYCKET; för det hela är mycket mer komplext än så, och jag vill inte göra anspråk på att förstå "alla sanningar") vill jag säga det såhär: En bödel är ett offer, och ett offer är en bödel. Ett sätt att bli mobbare, är helt enkelt att man blir så uppfylld av sin egen upprördhet och rättfärdighet, att man inte ser vad man träffar när man slår blint. Botemedlet mot mobbning, är självinsikt. För ofta ofta ofta, är det någonting som man försvarar "hos sig själv", någonting som man tidigare i livet blivit kränkt av, och som skapar upprörda känslor, ibland till och med försvarsbeteenden, som inte är relevanta i nuet. När man blir mycket mycket arg på någon, är man allra oftast inte medveten om "hela sanningen", man stirrar sig blind på en liten del bara. Fundera lite på det här Posse... Och var lite mera rädd om oskyldiga människor omkring dig. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Skulle inte även DU vilja ha en vänligare ton här på forumet? Då kan jag bara komma med ännu en sanning ... Man kan inte förändra andra människor, man har bara makten att förändra sig själv. Och då händer det lustiga, att även ens omgivning "förändras". Och gör den inte det, så finns alltid valet kvar att byta omgivning. Det finns många olika sätt att skydda sig själv. Jag menar inte att kränka dig Posse, jag försöker bara prata med dig, utifrån mina egna erfarenheter. Amaira är idag en ganska snäll dam  - men hon har inte alltid varit... (fast hon inte tidigare förrstod på vilket vis hon inte var det) Stor kram även till dig Posse.  /amaira
CITAT (amaira @ 17-10-2004, 13:14) CITAT Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu? Hur känner DU dig just nu Posse? Jag känner mig övertygad om, att inte heller DU förstår på vilket vis du själv kränker och drar in många forumister som aldrig gjort något ont. Gör du? Vet du om på vilket vis du kränkt och sårat och gjort ledsen: Oldwolfie t.ex. vars tråd du kapat och gjort om till något annat långt bortanför vad hon själv önskar och önskade. Med vilken rätt gör du så? Vilken är din ursäkt för att bära dig åt på det viset? Jag menar, på vilket vis ursäktar du dig själv? För jag är övertygad om att du inte kan förstå på vilket vis det blir så fel i det även DU gör. Du försvarar "ett oskyldigt offer" ... är det din "ursäkt"? Du står upp "för svagare människor och för dina moraliska värderingar" Är det din ursäkt? Det är de ursäkter som jag TROR att du har. De jag kan komma på. Tydligt är att du är mycket upprörd. Har du någon gång funderat på, vad det ÄR som gör människor till "mobbare"? Mycket enkelt förklarat, (MYCKET; för det hela är mycket mer komplext än så, och jag vill inte göra anspråk på att förstå "alla sanningar") vill jag säga det såhär: En bödel är ett offer, och ett offer är en bödel. Ett sätt att bli mobbare, är helt enkelt att man blir så uppfylld av sin egen upprördhet och rättfärdighet, att man inte ser vad man träffar när man slår blint. Botemedlet mot mobbning, är självinsikt. För ofta ofta ofta, är det någonting som man försvarar "hos sig själv", någonting som man tidigare i livet blivit kränkt av, och som skapar upprörda känslor, ibland till och med försvarsbeteenden, som inte är relevanta i nuet. När man blir mycket mycket arg på någon, är man allra oftast inte medveten om "hela sanningen", man stirrar sig blind på en liten del bara. Fundera lite på det här Posse... Och var lite mera rädd om oskyldiga människor omkring dig. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Skulle inte även DU vilja ha en vänligare ton här på forumet? Då kan jag bara komma med ännu en sanning ... Man kan inte förändra andra människor, man har bara makten att förändra sig själv. Och då händer det lustiga, att även ens omgivning "förändras". Och gör den inte det, så finns alltid valet kvar att byta omgivning. Det finns många olika sätt att skydda sig själv. Jag menar inte att kränka dig Posse, jag försöker bara prata med dig, utifrån mina egna erfarenheter. Amaira är idag en ganska snäll dam  - men hon har inte alltid varit... (fast hon inte tidigare förrstod på vilket vis hon inte var det) Stor kram även till dig Posse.  /amaira Frågan var som sagt: "Hur tror ni egentligen att tomas99 känner det nu?" Jag tycker att ditt inlägg visar att du (också?) fullständigt struntar i hur illa behandlad han blivit - och ännu blir. Istället uppmålar du märkligt nog oldwolfie(!) som den misshandlade. Och detta dessutom av mig! Hennes inställning tycker jag f.ö. framgick i hennes andra inlägg i denna tråd: CITAT oldwolfie Skickat den: 13-10-2004, 10:40
ja men Posse klla in på sonens novell o skriv i den vetja han tar bort dumma inlägg från mobbare så där e de ingen ide att troll besvärar sej bra va
den oändliga novellen
-------------------- lev som om livet skulle ta slut idag,för det kan det årskalendern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|