Matar med solrosfrö och havre, samt lite rönnbär nötter, kokt potatis, russin och äpplen. Gör egna talgbollar av smält kokosfett, brödsmulor och vildfågelfröblandning i små engångsmuggar, dessa lägger jag sedan de stelnat i nät jag fått när jag köpt paprika, vitlök m.m. Sätter också en stor kärve till jul.
Saxat ur matriel från dagis.
Häng upp äpplen och jordnötter till hackspetten, du kan också tälja ur pinnar och fylla med samma som till mesklockorna, se nedan.
Vem äter vad av småfåglarna: Grönfink och Domherre: Hampfrön, solrosfrön, havre och vildfågelfrö. Gråsparv, pilfink, och gulsparv: Bröd, hampfrön, solrosfrön vildfågelfrön och nötter.
Koltrast: Russin (på ett snöre), äppelskrutt, och kokt potatis.
Talgoxe: Hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, kokosfett, talg, mild ost och nötter.
Duvor, kråkor, skator, och måsar äter allt.
Annat fågelgodis: Oskalade jordnötter på ett snöre fastknutet äpple halv kokosnöt nötter i plastnät
Farligt för fåglar: möglig, kryddad och salt mat.
Gör en mesklocka: Sätt i en pinne inifrån i en blomkruka så att hålet täcks så mycket som möjligt. Tänk på att det finns kvistrester under, när klockan sen hänger upp och ner. Sätt fast ett grovt dubbelt snöre i hålet, fäst i krukan med en stor knut. (Större än hålet) Smält ett paket kokosfett och blanda i fågelfrö, brödsmulor och annat godis. Häll i bottenskylan på krukan och låt det stelna, (tänk på att täta hålet och ha nåt under). Häll i resten upp till krukkanten. Häng den upp och ner i en buske eller liknande.
--------------------
|