|
Full version: Småfåglarna
Cassiopeia
13-10-2004, 12:46
Nu börjar det bli dags att mata småfåglarna. Ska ni göra det och i så fall hur/med vad? Själv bor jag i lägenhet men har en stor "inbyggd" balkong, där brukar vi hänga upp talgbollar och nötpåsar. En vinter hängde vi upp ett halvkilo kokossmör men det var inte så superpoppis. Vi har återkommande gäster, bl.a. en hackspett som brukar titta förbi några gånger varje säsong. Jag tycker det är sååå roligt att se de små liven. Jag kan stå bara en meter från dem och titta eftersom de inte ser in genom fönstrena. Min katt uppskattar också underhållningen.
jag tillhör "matarna" också hänger ut jordnötspåsar enbart. mycket uppskattat av alla
kristerh
13-10-2004, 13:05
Har redan börjat mata fåglarna, allt för att katten skall få lite underhållning  har hängt dem precis utanför fönstret så katten kan sitta bara 10 cm ifrån och drägla matar dem med solrosfrön. krister
*Felix matte*
13-10-2004, 13:07
Jag har hängt ut nötbollar... hittade på ÖB och snart får de också jornötspåsar. Senare... när snön kommer .. solrosfrön som brukar ha en strykande åtgång. Idag har jag en Svarthätta (tror jag, efter att ha letat på nätet och i fågelböcker) på besök... har tyvärr inte lyckats få den på bild ännu. Den äter rosentryns bär.
Cassiopeia
13-10-2004, 13:19
Jag skulle också vilja ge frön men eftersom jag har balkong så blir det för skräpigt att mata med frön. Grannen nedanför skulle nog inte bli så lycklig... Felix matte; vad menar du med nötbollar?
Har hängt ut talgbollar i äppleträdet utanför köksfönstret  Skall få upp fågelbordet snart också så blir det frön på matsedeln för de små frusna jåglarna.  ... Nej, inga frön på balkongen!!! Innan vi flyttade hade vi en granne ovanför som matade fåglarna - massor av skräp blev det för oss att städa bort
anne-li i olofstorp
13-10-2004, 13:28
Jag matar småfåglarna året om ..... Har fattat att dom även plockar i sig en och annan insekt på väg till och från "matbordet". Solrosfrön är det som gäller + talgbollar. Mitt äppleträd är fyllt med fåglar som lyfter med ett sus när man går förbi. Ofta är det domherrar och på vintern besöker stenknäcken mitt träd. Hälsningar Anne-Li
CITAT (Cassiopeia @ 13-10-2004, 14:19) Jag skulle också vilja ge frön men eftersom jag har balkong så blir det för skräpigt att mata med frön. Grannen nedanför skulle nog inte bli så lycklig... Felix matte; vad menar du med nötbollar? häng fröautomat i ett träd utanför istället.
Cassiopeia
13-10-2004, 13:32
Jo, det skulle vi ju kunna göra... men då får vi gå en bit och kan inte njuta av att se fåglarna. Då föredrar jag talgbollar och nötter på balkongen så att vi kan se de små liven.
*Felix matte*
13-10-2004, 13:33
Kostade 5kr.
eldhroka
13-10-2004, 13:50
Jag har matat dem ett tag med en fågelfröblandning. Den var dock inte så uppskattad så jag återgår nu till solrosfrön, talgbollar och jordnötter
Cassiopeia
13-10-2004, 14:02
Felix matte; Jag får nog åka ner till ÖB och se om de har sådana här med. Ser det ut som talgbollar eller?
Jag har sedan några år en fågelmatplats i form av ett litet hus med halmtak. Huset står på en bit björkstam intill ett buskage. Genom skorstenen fyller jag på med strimmig solros och jordnötter. Jordnötterna är nog godast för de tar slut fortast. Vill samtidigt "varna" för köp av vildfågelblandning som till stor del består av havre. Om havre tycker småfåglarna inte så bra. Under nämnda hus brukar en katt sitta. Katten tycker väl om att se på när fåglarna äter.
netaave
13-10-2004, 14:34
Matar med solrosfrö och havre, samt lite rönnbär nötter, kokt potatis, russin och äpplen. Gör egna talgbollar av smält kokosfett, brödsmulor och vildfågelfröblandning i små engångsmuggar, dessa lägger jag sedan de stelnat i nät jag fått när jag köpt paprika, vitlök m.m. Sätter också en stor kärve till jul.
Saxat ur matriel från dagis.
Häng upp äpplen och jordnötter till hackspetten, du kan också tälja ur pinnar och fylla med samma som till mesklockorna, se nedan.
Vem äter vad av småfåglarna: Grönfink och Domherre: Hampfrön, solrosfrön, havre och vildfågelfrö. Gråsparv, pilfink, och gulsparv: Bröd, hampfrön, solrosfrön vildfågelfrön och nötter.
Koltrast: Russin (på ett snöre), äppelskrutt, och kokt potatis.
Talgoxe: Hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, kokosfett, talg, mild ost och nötter.
Duvor, kråkor, skator, och måsar äter allt.
Annat fågelgodis: Oskalade jordnötter på ett snöre fastknutet äpple halv kokosnöt nötter i plastnät
Farligt för fåglar: möglig, kryddad och salt mat.
Gör en mesklocka: Sätt i en pinne inifrån i en blomkruka så att hålet täcks så mycket som möjligt. Tänk på att det finns kvistrester under, när klockan sen hänger upp och ner. Sätt fast ett grovt dubbelt snöre i hålet, fäst i krukan med en stor knut. (Större än hålet) Smält ett paket kokosfett och blanda i fågelfrö, brödsmulor och annat godis. Häll i bottenskylan på krukan och låt det stelna, (tänk på att täta hålet och ha nåt under). Häll i resten upp till krukkanten. Häng den upp och ner i en buske eller liknande.
kristerh
13-10-2004, 14:38
Talgbollar "droppar" fett överallt som är svårt att få bort, varning för detta på balkonger. krister
Cassiopeia
13-10-2004, 14:41
Neta; Sparar du rönnbär från rönnbärsträd nu på hösten alltså?
På vår balkong får vi mest mesar, nötväcka och en vacker hackspett och de är inte så förtjust i bär, frukter och sådant... Längtar tills jag har egen trädgård.
netaave
13-10-2004, 14:44
CITAT (Cassiopeia @ 13-10-2004, 15:41) Neta; Sparar du rönnbär från rönnbärsträd nu på hösten alltså?
På vår balkong får vi mest mesar, nötväcka och en vacker hackspett och de är inte så förtjust i bär, frukter och sådant... Längtar tills jag har egen trädgård. Ja, jag har dom i en hink med lock i kallgarage, de klarar sig ganska länge.
pialotta
13-10-2004, 15:03
förra året gjorde jag av med 120 kg frö, omväxlande vildfågelfrö och solrosfrö! de får även späck att hacka i, om det är nyttigt vet jag inte jordnötter också, massor. Förvånansvärt vad de stoppar i sig. Det är skönt att se lite liv omkring huset på vintern när allt är så dött.
CITAT (Cassiopeia @ 13-10-2004, 14:19) Jag skulle också vilja ge frön men eftersom jag har balkong så blir det för skräpigt att mata med frön. Grannen nedanför skulle nog inte bli så lycklig... Felix matte; vad menar du med nötbollar? Du kan ju alltid spänna en presenning som hindrar skräpet att ramla ner till grannen. Sedan på våren tar du och viker ihop hela presenningen med skräp o allt och slänger.
Cassiopeia
13-10-2004, 15:08
kristerh: våra talgbollar har då inte droppat fett, det har gått alldeles utmärkt att använda på balkongen under de fem vintrar vi bott här. pialotta: späck är bara bra, ju fetare mat desto bättre för fåglarna
Cassiopeia
13-10-2004, 15:10
Sylvia: hmm det var ju en idé... tror t.o.m. vi har en presenning någonstans... Är inte så säker på att maken kommer gilla förslaget dock. *s*
Cassiopeia
13-10-2004, 15:12
ps till pialotta: späck från julskinka där det är saltat är INTE bra. Salt är farligt för de små liven så det ska vara färskt späck helst.
Yin o Yang
13-10-2004, 15:41
Har sneglat på fågelbordet i trädgårdsboden. Nu måste det nog ut, eftersom vi haft frost flera nätter  . Dags att börja mata och jag använder nästan enbart solrosfrön. Den där underliga blandningen är inte alls populär. När det är dags att sluta mata ligger det drivor med havre på gräsmattan
Smekajsa
13-10-2004, 15:49
Matar också mina små vänner, året om faktiskt sommartid blir det mest bröd- och ostrester men nu är det snart dags för solrosfrön och jordnötter
pialotta
13-10-2004, 16:02
julskinkespäck använder jag INTE och det var ju tur, näe det är helt vanligt späck från frysen. Och havre på gräsmattan, det brukar rådjuren ta, jag tom häller ut lite extra havre på marken åt dem, lite gammalt (men inte dåligt) hö kan de oxå få...
Sulawesii
13-10-2004, 16:54
"Mina" fåglar gillar inte talgbollar. Jo, skatorna om dom lyckas få ner dom. Vet inte vad det beror på. Jag brukar köra med lite olika fröblandningar på vintern. Kråkfåglarna får bröd. Det mest intressanta som brukar komma hit och äta är koltrasten. Och dom där små med en blå toffs på huvudet, är det blåmes? Det tråkiga med att mata fåglarna på vintern är det som dyker upp i rabatten på våren. Sen är ju jag så dum att jag har fröbespisningen ovanför rabatten också.
Jag matar småfåglarna med solrosfrön och talgbollar. Härligt med fågelliv runt huset även på vintern och domherrarna är sååå vackra mot den vita snön.
Cassiopeia
14-10-2004, 00:22
Bara ett tips. På denna sida finns mycket tips om fågelmatning. Vilka fåglar som äter vad och vilka fåglar man brukar se vid borden m.m. Sveriges Ornitologiska Förening
Jag har inte börjat mata för året ännu men jag har matat de två senaste året. "Mina" småfåglar tycker helst om solrosfrön och jordnötter. Första året gick det en del hampfrön men andra året ratades hampfröna totalt. Eftersom jag har trädgård hänger jag upp lite av varje och jag har redan sett att det är mer småfåglar i trädgården än vanligt så här års. Det brukar vara blåmesar, talgoxar, en och annan domherre, sparvar och bofinkar av olika slag som kommer. Koltrastarna vill också smaka men blir ibland nästan bortkörda av småfåglarna som gärna sitter fyra -fem på en talgboll.
Jag brukar hänga upp en kokosnöt med egenhändigt gjord talgboll i. Jag smälter kokosfett och blandar i solrosfrön och jordnötter. Sedan får det stelna i kylskåpet innan jag hänger ut den i ett av träden. Kokosnöten köpte jag i min matbutik för en sex sju kronor. Sedan öppnade jag den och tog ut kokosen för det gillade inte pippiarna.
Ciczi
Yin o Yang
14-10-2004, 06:48
CITAT (pialotta @ 13-10-2004, 17:02) Och havre på gräsmattan, det brukar rådjuren ta, jag tom häller ut lite extra havre på marken åt dem, lite gammalt (men inte dåligt) hö kan de oxå få... Vi får tyvärr inte rådjursbesök längre i vår trädgård  . flera år matade vi med kraftfoder och annat gott och kunde varje kväll njuta av besöken från vårt köksfönster  . Det märkliga var, att så snart våren kom försvann rådjuren och de rörde aldrig något i vår trädgård  . Kanske ett tack för att vi matat dem under vintern
Är det tillåtet att mata fåglar från balkongen hos er? Vet at det brukar ses som en sanitär olägenhet och därför inte uppskattas i flerfamiljshus. Men om det är OK för grannar och fasitighetsägare så ska du förstås mata med stora lass så du får många besök i vinter.
Vi brukar hänga ut talgbollar och nät med jordnötter i. Däremot har jag slutat med fågelhus som fylls med löst frö. Vi hade det förra året och det kändes nästan lite ofräscht. Det svärmade med tiotals småfåglar hela tiden och vi bor rätt nära ett radhusområde så med tanke på grannarna övergick vi till talgbollar. Dessutom rasade det ner masor av frö på marken som andra fåglar pickade i sig tillsammans med spillning från kompisarna en våning upp, ite så nyttigt för dem har jag för mig att jag läst. Fågelfröhuset lockade också många jag helst inte vill mata i min trädgård, som harar, rådjur och ...urk...råttor/möss (i alla fall att döma av spåren i snön, tog aldrig några på bar gärning).
Men kul att titta på fåglar genom köksfönstret är det så det blir nog sådant man hänger upp i år också.
kristerh
14-10-2004, 08:28
CITAT (Cassiopeia @ 13-10-2004, 16:08) kristerh: våra talgbollar har då inte droppat fett, det har gått alldeles utmärkt att använda på balkongen under de fem vintrar vi bott här. pialotta: späck är bara bra, ju fetare mat desto bättre för fåglarna  Jag menar inte att talgbollarna "droppar" utan när fåglarna är där och hackar lossnar det småbitar som när det töar fettar ner på golvet och som är svårt att få bort krister
netaave
14-10-2004, 08:44
Vi hade en blåmes här förra året som roade sig med att sitta på fönsterblecket i köket och titta på oss. Ett par ggr pickade han på fönstret, båda gångerna var det slut på frön. Tror ni det var tillfälligheter? Eller kan de bli så tama. Väntar med spänning om han ska dyka upp igen. Vi döpte honom till Putte.
råse-marie
14-10-2004, 08:48
Här i Västerås där jag bor är det förbjudet att mata fåglar i flerfamiljshus (Det har gällt alla hus som jag har sett) Är det annorlunda hos er? Kul att hör aom det är olika som gäller i landet. Jag är glad att det har gällt fast det fanns ju alltid endel som matar iallfall. Visst kommer det fåglar och bajsar på balkongen ändå men hu så det blir när man matar dom . Där min mor bor nu har dom JÄTTE problem med stora kajor som har blivit tama. Nä ut i naturen och mata dom små liven istället ....så får ni ju lite frisk luft oxå.
kristerh
14-10-2004, 10:44
CITAT (netaave @ 14-10-2004, 09:44) Vi hade en blåmes här förra året som roade sig med att sitta på fönsterblecket i köket och titta på oss. Ett par ggr pickade han på fönstret, båda gångerna var det slut på frön. Tror ni det var tillfälligheter? Eller kan de bli så tama. Väntar med spänning om han ska dyka upp igen. Vi döpte honom till Putte. Sådana talgoxar o blåmesar har mina föräldrar, de knackar intensivt på fönstret när fröna är slut krister
Cassiopeia
14-10-2004, 12:04
Här är det tillåtet att mata dem på balkongen så länge man inte stör grannarna genom att skräpa ner. Det är därför vi håller oss till sådant som inte skräpar. Balkongen är stor och som sagt "inbyggd" så fåglarna håller sig inne på vårt balkonggolv. Ingen har heller klagat under alla de år vi bott här. Eftersom det ger oss stor glädje att kunna se fåglarna alldeles utanför fönstret så tänker jag inte sluta mata dem heller. Vi har sällan mer än 5 fåglar åt gången här så det är inget "poppishak" precis. Vi har våra stammisar (tror vi att det är) och det är jättekul. När vi hänger upp nya talgbollar tar det alltid bara 1 minut innan det sitter fåglar där så det verkar som att de håller koll. *L*
zaaritha
15-10-2004, 22:32
Solrosfrön, havre, hampfrö, talgbollar, jordnötter, mild ost, fläsksvålar(osaltade),samt bröd;är så´nt vi matar joglarna med.
Har inte börjat än att mata "mina" fåglar,men snart är det dax. Jag mata med : Solrosfrö,ibland blandar jag i hampfrö, talgbollar, osaltade specksvalar som ligger i frysen ferdig med hål och band i. Jordnötter går det åt mängder, jag köpte behållare i metallnät så inte skatorna kan göra sönder näten.
Skator Visst behöver de också mat - men de vandaliserar ju allt... Någon som har bra lösningar för att hindra skatorna från att välta ut alla fröna och slita sönder talgbollarna???
zaaritha
16-10-2004, 22:58
Delar upp matrester, bröd, ost o dyl. mellan skator o våra höns! Kokt potatis o så´nt, gillar ju skatorna--brukar krossa en talgboll ibland o ge skatorna också.
Smekajsa
17-10-2004, 09:00
visst är skatorna lite av fåglarnas värsting men vilken vacker fågel det är de svartvita kontrasterna i synnerhet en smällkall solskens vinterdag roligt är det på eftervintern när de lite udda sorterna kommer steglitz, stenknäck, gråsiska, bergfink och svarthätta t ex en som vi inte gillar är sparvhöken den gör sina attacker mot fågelbordet med jämna mellanrum som sagt, snart är det dags för denna underhållning och som någon tyckte att man skulle gå ut i naturen istället jag har en hund som kräver massor av motion så nog är vi är ute allt oberoende av väder o vind året runt
pialotta
17-10-2004, 10:27
apropå skator Har ni hört dem på våren när de sjunger? De är inte så duktiga men innerlig sång är alltid vacker
Och de är som besatta när de bygger bo, och vad skickliga de är. De börjar med ramen och tätar efter hand och så finns alltid en reservutgång, finurligt!
Ni har rätt; skator måste äter de med, det är en vacker fågel,roligt att studera.Jag lägger ut bröd o dyl. på komposten till skator och kråkor.Talgbollarna ta de ja ibland,det är sant.En del talgbollar hänger jag i rosbuskarna dit når inte skatorna.
Skator är mycket vackra fåglar!!! Vi har en skatfamilj som bott här på tomten sen i våras - jätte kul att se de små skatorna trippa runt i hagen brevid huset  Var lite irriterad för att de rev ner talgboll på talgboll flera dagar i streck... Visst kan skatorna få mat av oss - men inte på bekostnad av alla de andra små fåglarna. Har löst problemet med bollarna genom att hänga dem i sådana där spiraler för talgbollar - och nu kan vi se de små fåglarna picka på dem utan att behöva hänga upp nya med bara ett par timmars mellanrum.
Bettson
17-10-2004, 17:07
Fåglar över huvud taget har en märklig kunskap. Dom vet av någon märklig anledning hur näringsrik eller näringsfattig maten man sätter fram för dom är. Ju mindre fåglar desto fetare och näringsrikare behöver maten vara. Har man mycket små fåglar så är det därför de ratar havren i vissa fröblandmingar. Det behöver nästan var fåglar av storlek trastar för att de skall ta havren. Samma kunskap finns hos höns. Om isoleringen är dålig i hönshuset så att hönshuset blir kallt då måste man ge dom kraftigare mat. Om man inte gör det så slutar de äta. Det är ungeför som om de tänker att äter jag det där då kommer jag att svälta ihjäl. Då kan jag likagärna vänta och se om de ger mig bättre käk. De resonerar nämligen att om de fyllt magen med det första så finns det ingen plats för det räddande käket när det väl kommer. Undrar bar hur de lärt sig allt det här. Jag själv måste läsa en innehållsdeklaration.
CITAT (kristerh @ 14-10-2004, 11:44) [Sådana talgoxar o blåmesar har mina föräldrar, de knackar intensivt på fönstret när fröna är slut krister Det tycks vara vanligt med väldigt kloka talgoxar o blåmes. Mammas kom t o m in genom köksfönstret om det råkade vara öppet, annars knackade de på. Mina däremot tycks gå in i växthuset TROTS att dörren är stängt (hur 17 kommer de in??) och det är busväder. Har fått släppa ut nattgäster flera gånger nu.
vickeva
17-10-2004, 21:54
Apropå skator; I fredags hörde jag en duns mot vardagsrumsfönstret, och jag gick dit och tittade (nästan direkt) för att se om där var någon liten fågel som behövde hjälp. När jag var framme vid fönstret såg jag en skata som hade en lite rödhake i näbben. Fy så otäckt... men så är det ju. Jag blev ledsen i alla fall.
Cassiopeia
19-10-2004, 12:36
Hej Bettson och alla andra som pratat om havre som fågelmat. Jag skulle närstan vilja påstå att det är en ond konspiration mellan Elsa Beskows julkortsmålningar (med havrekärvar och domherrar) samt illvilliga fågelmatstillverkare som gärna blandar massor av billig utfyllnadshavre i fågelfröpåsarna, som lurar oss att använda havre till fåglarna! I princip är det enbart gulsparven som i normalfallet kan tänka sig äta havre. Att sätta upp kärvar till jul är en trevlig syn måhända och visst gillar fåglarna att gömma sig bland stråna och att använda kärven som vindskydd och utsiktplats - men fröna låter de obekymmrat trilla till marken. Mitt tips - köp en 25 kg säck med solrosfrö eller hampa. Det kostar 180-220 kr och räcker ett bra tag. Fågelfrö är som popcorn på bio - något som säljs dyrt förpackat med som egentligen är väldigt billigt. http://www.hanson-moehring.se/produkter/fagelfron.asphttp://www.granngarden.se/
Är svenska fåglar mer kräsna än åländska???? Jag får fylla på havre åtskilliga gånger under vintern och på sommaren kryllar det av småfåglar i hönsgårdens havrehörna! Dessutom har jag stött på uteliggare - övernattande fåglar - som riktigt kalla vinternätter krafsat sig in i havrehuset och sökt skydd i den torra säden. Så havre är nog en given rätt hos mig!
Ett dekorativt tips som uppskattas: Plocka solrosornas blommor (innan fåglarna hittar fröna) och torka dem hela. Smält kokosfett i en stor skål, doppa blommorna i fettet och låt det stelna. Sy i en tråd, häng upp och njut av livet kring dem! Samma sak kan göras med rönnbärsklasar! Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|