Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Småfåglarna, Ska ni mata dem?
          Cassiopeia
          Inlägg 13-10-2004, 15:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Sylvia: hmm det var ju en idé... tror t.o.m. vi har en presenning någonstans... Är inte så säker på att maken kommer gilla förslaget dock. *s*

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 13-10-2004, 15:12
          Länk hit: #22

Medlem

ps till pialotta: späck från julskinka där det är saltat är INTE bra. Salt är farligt för de små liven så det ska vara färskt späck helst.

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 13-10-2004, 15:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Har sneglat på fågelbordet i trädgårdsboden. Nu måste det nog ut, eftersom vi haft frost flera nätter mad.gif . Dags att börja mata och jag använder nästan enbart solrosfrön. Den där underliga blandningen är inte alls populär. När det är dags att sluta mata ligger det drivor med havre på gräsmattan tongue.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          Smekajsa
          Inlägg 13-10-2004, 15:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 727
          Medlem nr: 3 230

Matar också mina små vänner, året om faktiskt

sommartid blir det mest bröd- och ostrester

men nu är det snart dags för solrosfrön och jordnötter tongue.gif tongue.gif

Citera
          pialotta
          Inlägg 13-10-2004, 16:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 821

julskinkespäck använder jag INTE och det var ju tur, näe det är helt vanligt späck från frysen.
          Och havre på gräsmattan, det brukar rådjuren ta, jag tom häller ut lite extra havre på marken åt dem, lite gammalt (men inte dåligt) hö kan de oxå få...

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 13-10-2004, 16:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

"Mina" fåglar gillar inte talgbollar. Jo, skatorna om dom lyckas få ner dom. Vet inte vad det beror på.
          Jag brukar köra med lite olika fröblandningar på vintern. Kråkfåglarna får bröd.

Det mest intressanta som brukar komma hit och äta är koltrasten. Och dom där små med en blå toffs på huvudet, är det blåmes?

Det tråkiga med att mata fåglarna på vintern är det som dyker upp i rabatten på våren. Sen är ju jag så dum att jag har fröbespisningen ovanför rabatten också. smile.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          lotta_
          Inlägg 13-10-2004, 17:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

Jag matar småfåglarna med solrosfrön och talgbollar. Härligt med fågelliv runt huset även på vintern och domherrarna är sååå vackra mot den vita snön.

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 14-10-2004, 00:22
          Länk hit: #28

Medlem

Bara ett tips. På denna sida finns mycket tips om fågelmatning. Vilka fåglar som äter vad och vilka fåglar man brukar se vid borden m.m.

Sveriges Ornitologiska Förening

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Ciczi
          Inlägg 14-10-2004, 06:22
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag har inte börjat mata för året ännu men jag har matat de två senaste året. "Mina" småfåglar tycker helst om solrosfrön och jordnötter. Första året gick det en del hampfrön men andra året ratades hampfröna totalt.
          Eftersom jag har trädgård hänger jag upp lite av varje och jag har redan sett att det är mer småfåglar i trädgården än vanligt så här års. Det brukar vara blåmesar, talgoxar, en och annan domherre, sparvar och bofinkar av olika slag som kommer. Koltrastarna vill också smaka men blir ibland nästan bortkörda av småfåglarna som gärna sitter fyra -fem på en talgboll.

Jag brukar hänga upp en kokosnöt med egenhändigt gjord talgboll i. Jag smälter kokosfett och blandar i solrosfrön och jordnötter. Sedan får det stelna i kylskåpet innan jag hänger ut den i ett av träden. Kokosnöten köpte jag i min matbutik för en sex sju kronor. Sedan öppnade jag den och tog ut kokosen för det gillade inte pippiarna.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 14-10-2004, 06:48
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

CITAT (pialotta @ 13-10-2004, 17:02)
          Och havre på gräsmattan, det brukar rådjuren ta, jag tom häller ut lite extra havre på marken åt dem, lite gammalt (men inte dåligt) hö kan de oxå få...

Vi får tyvärr inte rådjursbesök längre i vår trädgård sad.gif . flera år matade vi med kraftfoder och annat gott och kunde varje kväll njuta av besöken från vårt köksfönster wub.gif . Det märkliga var, att så snart våren kom försvann rådjuren och de rörde aldrig något i vår trädgård tongue.gif . Kanske ett tack för att vi matat dem under vintern wink.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          carren
          Inlägg 14-10-2004, 07:02
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Är det tillåtet att mata fåglar från balkongen hos er? Vet at det brukar ses som en sanitär olägenhet och därför inte uppskattas i flerfamiljshus. Men om det är OK för grannar och fasitighetsägare så ska du förstås mata med stora lass så du får många besök i vinter.

Vi brukar hänga ut talgbollar och nät med jordnötter i. Däremot har jag slutat med fågelhus som fylls med löst frö. Vi hade det förra året och det kändes nästan lite ofräscht. Det svärmade med tiotals småfåglar hela tiden och vi bor rätt nära ett radhusområde så med tanke på grannarna övergick vi till talgbollar. Dessutom rasade det ner masor av frö på marken som andra fåglar pickade i sig tillsammans med spillning från kompisarna en våning upp, ite så nyttigt för dem har jag för mig att jag läst. Fågelfröhuset lockade också många jag helst inte vill mata i min trädgård, som harar, rådjur och ...urk...råttor/möss (i alla fall att döma av spåren i snön, tog aldrig några på bar gärning).

Men kul att titta på fåglar genom köksfönstret är det så det blir nog sådant man hänger upp i år också.

Citera
          kristerh
          Inlägg 14-10-2004, 08:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Cassiopeia @ 13-10-2004, 16:08)
          kristerh: våra talgbollar har då inte droppat fett, det har gått alldeles utmärkt att använda på balkongen under de fem vintrar vi bott här.

pialotta: späck är bara bra, ju fetare mat desto bättre för fåglarna tongue.gif

Jag menar inte att talgbollarna "droppar" utan när fåglarna är där och hackar lossnar det småbitar som när det töar fettar ner på golvet och som är svårt att få bort wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          netaave
          Inlägg 14-10-2004, 08:44
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi hade en blåmes här förra året som roade sig med att sitta på fönsterblecket i köket och titta på oss.
          Ett par ggr pickade han på fönstret, båda gångerna var det slut på frön. Tror ni det var tillfälligheter? Eller kan de bli så tama. Väntar med spänning om han ska dyka upp igen. Vi döpte honom till Putte.

--------------------

Citera
          råse-marie
          Inlägg 14-10-2004, 08:48
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Här i Västerås där jag bor är det förbjudet att mata fåglar i flerfamiljshus (Det har gällt alla hus som jag har sett)
          Är det annorlunda hos er?
          Kul att hör aom det är olika som gäller i landet.

Jag är glad att det har gällt fast det fanns ju alltid endel som matar iallfall.
          Visst kommer det fåglar och bajsar på balkongen ändå men hu så det blir när man matar dom .
          Där min mor bor nu har dom JÄTTE problem med stora kajor som har blivit tama.

Nä ut i naturen och mata dom små liven istället ....så får ni ju lite frisk luft oxå.
          wink.gif biggrin.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 14-10-2004, 10:44
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (netaave @ 14-10-2004, 09:44)
          Vi hade en blåmes här förra året som roade sig med att sitta på fönsterblecket i köket och titta på oss.
          Ett par ggr pickade han på fönstret, båda gångerna var det slut på frön. Tror ni det var tillfälligheter? Eller kan de bli så tama. Väntar med spänning om han ska dyka upp igen. Vi döpte honom till Putte.

Sådana talgoxar o blåmesar har mina föräldrar, de knackar intensivt på fönstret när fröna är slut wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 14-10-2004, 12:04
          Länk hit: #36

Medlem

Här är det tillåtet att mata dem på balkongen så länge man inte stör grannarna genom att skräpa ner. Det är därför vi håller oss till sådant som inte skräpar. Balkongen är stor och som sagt "inbyggd" så fåglarna håller sig inne på vårt balkonggolv. Ingen har heller klagat under alla de år vi bott här.
          Eftersom det ger oss stor glädje att kunna se fåglarna alldeles utanför fönstret så tänker jag inte sluta mata dem heller. Vi har sällan mer än 5 fåglar åt gången här så det är inget "poppishak" precis. Vi har våra stammisar (tror vi att det är) och det är jättekul. När vi hänger upp nya talgbollar tar det alltid bara 1 minut innan det sitter fåglar där så det verkar som att de håller koll. *L*

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 15-10-2004, 22:32
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Solrosfrön, havre, hampfrö, talgbollar, jordnötter, mild ost,
          fläsksvålar(osaltade),samt bröd;är så´nt vi matar joglarna med.

Citera
          renate
          Inlägg 16-10-2004, 19:20
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Har inte börjat än att mata "mina" fåglar,men snart är det dax.
          Jag mata med :
          Solrosfrö,ibland blandar jag i hampfrö,
          talgbollar, osaltade specksvalar som ligger i frysen ferdig med hål och band i.
          Jordnötter går det åt mängder, jag köpte behållare i metallnät så inte skatorna kan göra sönder näten.
          rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          jendah
          Inlägg 16-10-2004, 19:41
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Skator mad.gif

Visst behöver de också mat - men de vandaliserar ju allt...

Någon som har bra lösningar för att hindra skatorna från att välta ut alla fröna och slita sönder talgbollarna???

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          zaaritha
          Inlägg 16-10-2004, 22:58
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Delar upp matrester, bröd, ost o dyl. mellan skator o våra höns!
          Kokt potatis o så´nt, gillar ju skatorna--brukar krossa en talgboll ibland o ge skatorna också.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 12:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon