Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > HOYA experter: SE HIT!, Ang. Hoya Carniosa
          EmmaGold
          Inlägg 17-10-2004, 15:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 3 428

Hej alla!

Har köpt mina två första hoyor. En "raketporslinsblomma" och en carniosa. Jag ville hitta det fullständiga namnet för att se hur blommorna blir, men hittar inget som stämmer riktigt....

På etiketten står det Hoya Carniosa Red. Bladen är blanka, mörkt gröna med vita prickar på. Stammarna är ganska mörka åt det vinröda hållet. Dem nyaste bladen går även dem i vinrött-brungrönt. Någon som vet?
          Har för mig att det stod att blomman skulle bli rosa-röd med rött i mitten... unsure.gif

Citera
          Annki
          Inlägg 17-10-2004, 18:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Hej!
          Jag är ingen hoyaexpert, men jag har några stycken. Jag gillar den här hemsidan, tycker bilderna är bra. http://www.shell.linux.se/mypos/

Eller slå bara på hoya när du söker. Finns många hemsidor med bra bilder på blommande hoyor. Men akta dig! Samlarbegäret växer snabbt! smile.gif

Den vanliga carnosan blommar vitt med röd mitt. Men din beskrivning låter lovande! Om du med tiden skulle få något blad "över" är jag intresserad.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          lolo
          Inlägg 17-10-2004, 19:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej Emmagold. Med raketporslinsblomma menar du säkert hoya multiflora! Grattis till din nyfunna intresse! Kolla gärna på club hoyas hemsida för bild på den./Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          MayaS
          Inlägg 17-10-2004, 19:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 4 268

Hej!!
          Jag är långt ifrån expert.. jag är väldigt ny faktiskt.. började samla hoyor bara i våras.. även om jag haft min carnosa i snart 5 år.
          Jag misstänker att den du försöker beskriva är den som de flesta kallar H. carnosa Tricolor.
          Detta namn är inte korrekt utan det ska vara H. carnosa var. picta 'Rubra'
          Denna hoya har även någon "patenterat" under namnet Krimson Princess, Alltså H. carnosa 'Krimson Princess'.

Gör en sökning på dessa 3 namn så ser du om det stämmer in på din Hoya.

Din Raketporslinsblomma är troligtvis en H. multiflora.

Mvh
          M.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 04:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon