EmmaGold
Hej alla!

Har köpt mina två första hoyor. En "raketporslinsblomma" och en carniosa. Jag ville hitta det fullständiga namnet för att se hur blommorna blir, men hittar inget som stämmer riktigt....

På etiketten står det Hoya Carniosa Red. Bladen är blanka, mörkt gröna med vita prickar på. Stammarna är ganska mörka åt det vinröda hållet. Dem nyaste bladen går även dem i vinrött-brungrönt. Någon som vet?
Har för mig att det stod att blomman skulle bli rosa-röd med rött i mitten... unsure.gif
Annki
Hej!
Jag är ingen hoyaexpert, men jag har några stycken. Jag gillar den här hemsidan, tycker bilderna är bra. http://www.shell.linux.se/mypos/

Eller slå bara på hoya när du söker. Finns många hemsidor med bra bilder på blommande hoyor. Men akta dig! Samlarbegäret växer snabbt! smile.gif

Den vanliga carnosan blommar vitt med röd mitt. Men din beskrivning låter lovande! Om du med tiden skulle få något blad "över" är jag intresserad.
lolo
Hej Emmagold. Med raketporslinsblomma menar du säkert hoya multiflora! Grattis till din nyfunna intresse! Kolla gärna på club hoyas hemsida för bild på den./Ann-Louise
MayaS
Hej!!
Jag är långt ifrån expert.. jag är väldigt ny faktiskt.. började samla hoyor bara i våras.. även om jag haft min carnosa i snart 5 år.
Jag misstänker att den du försöker beskriva är den som de flesta kallar H. carnosa Tricolor.
Detta namn är inte korrekt utan det ska vara H. carnosa var. picta 'Rubra'
Denna hoya har även någon "patenterat" under namnet Krimson Princess, Alltså H. carnosa 'Krimson Princess'.

Gör en sökning på dessa 3 namn så ser du om det stämmer in på din Hoya.

Din Raketporslinsblomma är troligtvis en H. multiflora.

Mvh
M.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon