Medlem
Antal inlägg: 185
Medlem nr: 512
Kan jordexpansioner leder till att de upphöjda bäddar (oavsett om det är kantad med en mur eller byggstockar) "sprängs" med tiden? Hur förebygger man det i så fall ?
Medlem
Nu är en av "lådorna" klar. Det blir troligtvis rosrabatt samt möjligtvis plats till lavendel bredvid.
Det kvarstår nu 50% av arbete som vi ska fortsätta med på våren. Nu är fundering kring planering av vad som ska planteras. Har någon något systematiskt sätt att planera vad gäller växtval & komposition ? Det blir ju lätt rörigt om jag bara plocka växter lite här och där.
Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256
Jag tycker det är trevligt att blanda in några vintergröna barrväxter i en rosrabatt. Jag har även , jädrans nu tappade jag namnet, en perenn med en sky av vita små blommor. Kommer inte på namnet men säkert är det någon som fyller i. Lycka till Uno
Medlem
Nu är jag igång med funderingar igen... det kommer "tyvärr" att bli 1meter bred x 40cm hög upphöjda bäddar med utbyggnad i mitten (just där är det ca. 2 meter).
Finns det några förslag till rabattplantering (för zon 3, östläge, helst perenner+buskar+träd)? Undrar om höga perenner (1,5 meter??) passar in ?
Har bläddrat i ett antal tidningar men hittar inte så många rabattförslag.. Var rätt förtjust i Göteborgs trädgårdsförenings rabattplantering som jag såg förra året men tyvärr tapade jag pappret där jag hade noterat i. Det var några växter som var manshöga!