Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Era favoritrosor, Ny i trädgårdvärlden!
          Unn
          Inlägg 29-10-2004, 08:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Magnolia @ 28-10-2004, 15:18)
          Tack för det bra tipset Unn! Just nu vill jag helst bara lägga in en beställning på ALLA fina rosor jag hittat, men du har ju helt rätt i att det är mer än själva blomman man ska ta hänsyn till. Så det kanske måste få ta lite tid... SUCK! rolleyes.gif

Hur ska jag behandla min Glorie de Dijon för att få den att överleva? En sådan har jag åtminstone beställt och nu gå jag bara och väntar på att den ska komma. Måste jag täcka den?

Hmmm..jo, Gloire mår nog bättre av täckning, min första gjorde jag inget alls med (har mest mer robusta sorter i min trädgård och tyckte att G allt fick ta och vänja sig:-) ). Den stod i ett blåshål och frystorkade bort. Min andra satte jag mer skyddat och kupade upp vanlig jord till hösten, den ruttnade... sad.gif
          Täck den luftigt, tror jag!

Citera
          Viveka
          Inlägg 29-10-2004, 09:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Citat: Cilla
          CITAT
          Rådjuren skippar knopparna som är små

Wow? Rådjursrena rosor - finns det?

Undras om det funkar med mina glupska monster också? Hade tänkt experimentera med ramblers nere i skogsbrynet, dvs utanför min rådjurssäkra avdelning.

Finns det fler sorter sorter som bambi kan tänkas rata? Hur är det med Venusta pendula och Splendens t.ex.?

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-10-2004, 13:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Rådjur utvecklar lokala vanor, men liksom många av oss äter pizza över hela landet finns det rosor som är "pizzor" för många rådjur, och växter som är mer som spenat till barn... Dvs de flesta gillar det inte, men det finns undantag också bland rådjuren...

Här är rosor som inte är favoriter hos rådjur:

Finlands vita ros, även kallad Fylld pimpinellros (Rosa pimpinellifolia). 2,5 x 2,5 meter stor buskros med kaskader av dubbla, starkt doftande gräddvita blommor. Eldfärgade och röda höstlöv. Som solitär eller häck. Finns på tomt 20.

Abbotswood. 2,5 x 2 meter buskros översållad av rosa starkdoftande blommor och på hösten röda nypon. Växer även i norrlägen.

Single Cherry. 2 x 1,8 meter stor buskros med doftande enkla karminröda blommor med silvriga undersidor på blombladen. Svarta nypon. Bildar täta häckar och buskage. Skuggtålig.

Rosa X Cantabrigiensis. 3x2 meter buskros med ormbunksliknande, matta blad och gula svagdoftande enkelblommande stora blommor. Tidigblommande. Små runda orangeröda nypon. Lämpar sig som solitär liksom till häck.

Sacramentoros (Rosa Stellata Var. Mirifica). Buskros 1,5 x 1,5 meter buskros med grågröna blad. Enkla mångfärgade blommor i rosa till lilarosa med tydliga gula ståndare. Blommar rikligt från mitten av juni till augusti. Odlas i torra lägen, stenig eller grusig jord i sol.

Storblommig Igelkottsros (Rosa X Micrugosa). 2,2 x 1,8 meter buskros. 10 cm stora enkla, rosa svagdoftande blommor. Orangeröda nypon och orange blad på hösten. Skuggtålig.

Dart’s defender (Rosa Nitida). 1,5 x 1,5 meter buskros med doftande stora blommor i rosa, med inslag av violett. Talrika glänsande röda nypon och rödgula höstlöv. Skuggtålig.

George Will. 2x1,5 meter buskros med rosa dubbla starkdoftande blommor från midsommar till oktober. Höstfärger på de annars glänsande bladen, talrika nypon. Skuggtålig.

Syvdal (Rosa Davidii). 3x2,5 meter buskros, gles med eleganta bågformade grenar. Stora blommor i rosa, röda nypon som hänger som uppochnedvända päron. Skuggtålig.

Nyponros (Rosa Dumalis). 2,5x2 meter buskros med bågformade grenar. Blågröna blad, riklig svagdoftande mörkt rosa blom med enkla blommor en månad under högsommaren. Skuggtålig.

Rosen Mozart och andra med små knoppar.

--------------------

Citera
          Viveka
          Inlägg 29-10-2004, 14:58
          Länk hit: #24

Medlem

Tack, Cilla för den värdefulla informationen! smile.gif

Ska bli intressant att testa på mina egna 'husdjur'...

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Ti bee
          Inlägg 29-10-2004, 21:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Ganska mkt nybörjare jag med, men har dykt ner i trädgårderiet med stor förtjusning! smile.gif
          Mina favoriter än så länge (år2):
          Kalmar, remonterande rikblommande med vackra blommor i fina aprikosa nyanser. Modern rabattros men ack så ljuvlig!
          Madame Pierre Oger, tveksamt härdig, skiraste äggskalskänsla, underbar.
          Tuscany, en vacker klassiker.
          New Dawn, förgyller en vägg, också en klassiker, remonterar villigt hela säsongen.
          Westerland har grannen, urtjusig!
          Jag tycker också mycket om Ghislaine de Feligonde. Den blir stor! Rikblommande och vacker.
          Händel, *ler lite* (rosen anses av vissa som kitschig) har överraskat här hos mig, med mkt blommor och god remontering. En del svartfläckssjuka dock.
          Belle de Crezy blommar överdådigt efter bara 1 år, mkt vacker den med.
          Souvenir de Alphonse Lavalle är också jättefin, väldigt vacker blomfärg samt form på blommorna.
          HOnungsrosorna, Rosa Helenae, växer snabbt och blommar rikligt. Vackra också!

--------------------

Citera
          torvan
          Inlägg 29-10-2004, 21:34
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

det är bra underbart, trädgårdslivet alltså... när jag började med vår brf trädgård var jag säker på EN sak, INGEN ROS. Jaha, här sitter jag och dreglar över era bilder och beskrivnigar och vill bara ha en egen trädgård. wub.gif torvan

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-10-2004, 22:02
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Torvan -Köp Huset !!! smile.gif Å gå med i rostokarna smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Exotic
          Inlägg 29-10-2004, 22:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Nu skickar jag ett bidrag oxå rolleyes.gif
          Mrs John Laing

Exotic

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Viveka
          Inlägg 31-10-2004, 16:46
          Länk hit: #29

Medlem

Kerstin:
          CITAT
          Torvan -Köp Huset !!!  Å gå med i rostokarna

Hehe, jag gjorde faktiskt en Google-sökning på Rostokarna...
          Konstigt nog sa den att några sådana inte existerade.
          Måste vara en grov lögn.

Kanske vi borde bilda en patientförening.
          För nog tycks rosodling leda till en mild form av galenskap.
          Och uppenbarligen är den smittsam också...

tongue.gif

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2004, 17:07
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Vi här på Odla.nu som gillar rosor, kan väl kalla oss Rostokarna vi är ju en del biggrin.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          torvan
          Inlägg 31-10-2004, 19:51
          Länk hit: #31

Medlem

Kerstin! Det blev inget hus men jag ska nog lyckas smyga in några rosor ändå! En av anledningarna till att jag blev sugen på hus igen är att en del i vår lilla brf har börjat ifrågasatt att jag fixar ordning trädgården. Ändå arbetar jag med den själv jämt. En gång har jag behövt hjälp med att ta bort rötter och sen dess har hela mitt trädgårdsarbete och växthuset ifrågasatts. En del är nämligen så rädda för att hjälpa till så det är sorgligt åt det. Jag måste därför vara försiktig i mitt val av rosor känner jag så det blir lättskötta sorter. Har redan en New Dawn i en stor perennrabatt och den har varit lättskött + att inga rådjur har käkat på den! Nu tänker jag plantera en honungsros som ska slingra sig upp i en mindre vacker lönn, men som behövs mot insyn på vår nya uteplats vid växthuset. Vad ska man ha för sort tycker ni rostokar? Sen behöver jag en ros till som ska stå bredvid ingången till växthuset. Den ska vara rätt liten och inte så vid och vara vacker ihop med lammöron. Det är nämligen det viktigaste för den ska stå på en begravningsplats! Min dotters kanin ligger begrav där och hon vill absolut plantera lammöron eftersom dom känns som kaninöron. Det kan man ju inte motstå. Speciellt inte när dottern är 18, kaninen dog för 5 år sen och hon vägrade mig ett växthus om jag inte gick med på det... Har kikat lite på rosen Souvenir de Malmaison skulle den passa bra tror ni? rolleyes.gif torvan

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-10-2004, 20:01
          Länk hit: #32

Medlem

Det är den vackraste ros som finns smile.gif -behöver ett soligt läge -slå till ! smile.gif

Vill du ha nån lite men robustare/flergångsblommande ros kan säkert nån i din zon ge förslag , själv skulle jag välja nån kanadick ur Parklandserien ex Lambert Closse eller JP Conell
          Souvenir är engångsblommande -men vad gör det

Rosor o lammöron -finns inget snyggare ! smile.gif

Hongungsrosen -rosa helanae hybrida

vad hette kaninen ?

Huset -man måste se till verkligheten med .. det kan gå fler tåg smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          torvan
          Inlägg 31-10-2004, 20:08
          Länk hit: #33

Medlem

laugh.gif Stampe förstås, kaninen alltså! Har jag fattat rätt att Souvenir blommar långt in på hösten? Det vore det bästa så folk är hemma och kan njuta av den. rolleyes.gif torvan

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-10-2004, 20:21
          Länk hit: #34

Medlem

jag ljög ! den remonterar -läs här vad andra skricit om den .. ack om den gick här .. ska nog sätta ett exemplar på min mildaste plats ..

Ur roslistan

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          torvan
          Inlägg 31-10-2004, 20:34
          Länk hit: #35

Medlem

laugh.gif Perfekt,den tar jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Lycka till! torvan

Citera
          renate
          Inlägg 09-11-2004, 19:35
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Rose de Rescht är en långblommare, och Henry Martin den är underbart.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 22:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon