Den bok som jag hela året ångrade att jag inte köpte förra bokrean - Botanica - har jag äntligen hittat. Det är Icas stormarknad Maxi (av alla ställen!) som säljer den för 225 kronor, de säljer också samma series bok om rosor (225 kr) - men den vet jag ingenting om.
Du som inte känner till Botanica: det är "ett illustrerat botaniskt lexikon med över 10.000 trädgårdsväxter inklusive odlingsråd". Om biblioteken har den tillhör den oftast referensbiblioteket och man kan alltså inte låna hem den.
Jag kommer ihåg från förra året att några av våra kunnigaste personer här på forumet hade invändningar om tillförlitlligheten på de zonangivelser och även annat som står i Botanica. Så kollar man i Botanica med vetskapen så är det väl bra, det finns nog annan trädgårdslitteratur som man bör läsa med viss skepsis. Alltnog, jag tycker att det finns mycket här som jag inte kan hitta i andra böcker, utmärkt att ha som uppslagsbok. Men Botanica kanske passar bäst till dem som odlar sin täppa i zon 1.
Ica Maxi hade även "Prismas stora trädgårdsbok" (150 kronor) men den passar inte mig - men knske någon annan.
--------------------
Eva i zon I
|