|
Eva Swahn
24-02-2003, 10:11
Den bok som jag hela året ångrade att jag inte köpte förra bokrean - Botanica - har jag äntligen hittat. Det är Icas stormarknad Maxi (av alla ställen!) som säljer den för 225 kronor, de säljer också samma series bok om rosor (225 kr) - men den vet jag ingenting om.
Du som inte känner till Botanica: det är "ett illustrerat botaniskt lexikon med över 10.000 trädgårdsväxter inklusive odlingsråd". Om biblioteken har den tillhör den oftast referensbiblioteket och man kan alltså inte låna hem den.
Jag kommer ihåg från förra året att några av våra kunnigaste personer här på forumet hade invändningar om tillförlitlligheten på de zonangivelser och även annat som står i Botanica. Så kollar man i Botanica med vetskapen så är det väl bra, det finns nog annan trädgårdslitteratur som man bör läsa med viss skepsis. Alltnog, jag tycker att det finns mycket här som jag inte kan hitta i andra böcker, utmärkt att ha som uppslagsbok. Men Botanica kanske passar bäst till dem som odlar sin täppa i zon 1.
Ica Maxi hade även "Prismas stora trädgårdsbok" (150 kronor) men den passar inte mig - men knske någon annan.
Inger i Huddinge
24-02-2003, 11:20
Hej Eva! Jag är också på jakt efter Botanica. Var i går på ICA MAXI här i Sthlm men de hade då bara Botanica Rosor. Den fick naturligtvis följa med hem. Är kanske inte så där himla duktig på rosor men man kan väl lära sig. Inger
e_sedell
25-02-2003, 20:41
Botanica måste jag köpa, såg den på Bibloteket och blev helt tagen, så mycket bra i en bok!!!!
Nu orkar inte bokhyllorna mer. Å så är det rea IGEN! Och så tipsar ni om så förnämliga böcker.... Finns det någon snickare på odla.nu som kan bygga om vår hall till bibliotek? Maila mig! För jag ger mig attan på att jag kommer hemsläpandes på 30 kg böcker till imorgon. Ja, jag avstod med avsikt från att åka kl 7 i morse, för då hade jag kanske hittat allt jag ville ha. Och det håller inte! Men imorgon är det halv boksemesterdag!!
e_sedell
25-02-2003, 20:54
blir det så utplåckat verkligen? De borde ju ha så det räcker..........
Eva Swahn
25-02-2003, 23:20
Nu har jag köpt Botanica! Dessutom köpte jag deras jättebok om rosor också. (Könemanns förlag har mycket gott rykte). Det var ditt fel Inger i Huddinge, du tipsade mig! Kanske inte bara ditt, jag är nämligen lite tokig i uppslagsböcker. Jag kommer inte på långa vägar kunna ha nytta av all denna samlade kunskap som rosboken förmedlar. Men de rosor man inte kan ha själv kan man ju läsa om. Den tredje boken jag köpte var Vår vintergröna trädgård. Och nu blir det inte fler böcker för min del den här rean. Basta!
Fast på hemvägen hittade jag en jättebra arkitekturbok på Konsum (!) - men jag köpte den inte!
Urplockat på rean? Mmm... jag hörde en skräckhistoria på lunchen idag. Om folk som köper upp böcker och sedan kränger dem för högre pris. Men mer tänker jag inte lära ut. För det är dålig stil. Har nu varit på bokrean och armbågat mig fram och blivit lycklig ägare till ca 3 kg böcker till! Jaa, jag vet!! Men ha-begäret är hopplöst ibland! Och även om det bara var dag två, så var det faktiskt rätt länsat på de riktiga godbitarna. Men själv är jag nöjd.
Inger i Huddinge
27-02-2003, 12:10
Har varit inne i stan på rean och kom hem med Din Trädgård av Karin Danielsson och Växternas namn av Jens Corneliuson. Men tyvärr inte Botanica för perenner. Ok får nog ta en lov till på stan fast en annan dag. Inger
e_sedell
27-02-2003, 12:18
Jag ska kolla på maxi i dag, annars köper jag den via internet. 285:- inklusive frakt
Inger i Huddinge
27-02-2003, 12:46
Vilken nätbokhandel då? Jag har försökt att köpa den via nätet men fått svar att den är tillfälligt slut. Har lagt in bevakningar (på Adlibris och Internetbokhandeln) så att dom medd när boken åter finns inne. Sen har jag hört genom bekanta att förlaget skulle ha gått i kk så den kanske blir svår att få tag på. Inger
Jag vet INGEt om denna bok. Men om en bok är slut hos en bokhandel på internet så brukar den vara slut hos de andra också, de har ju inget lager. Sedan är endel (läs bokus) dåliga på att uppdatera statusen. Bokhandlare och antikvariat har ju dock lager, dessutom kan förlagen hålla inne böcker som de tex skall ha med på rean så att man inte kan köpa dem till ORDINARIE pris ens före rean!
Eva Swahn
27-02-2003, 14:22
Jag har sökt den på nätet men inte hittat den där. Men hittade den på ICA MAXI STORMARKNAD, Center Syd, Löddeköpinge (Malmö/Lund området). Boken annonserades i ett reklamutskick och dessa gäller ibland med viss geografisk begränsning. Men har du ett Ica Maxi på någorlunda avstånd, ring dit och fråga.
"Botanica" fungerar som ett omfattande, illustrerat uppslagsverk (c:a 1020 sid och i stort format) där även olika varianter beskrivs. Zonangivelserna ska man (tydligen) ta med en nypa salt.
e_sedell
27-02-2003, 20:27
jag köpte den i dag, på ICA Maxi. Det är 10 000 växtarter i den. Zonerna är nog Engelska eller också är det någon typ av internationella angivelser. Jag tror på det sista. Men man kan ju göra en översättningstabell. Jag har inte gjort det än, men man kanske kan hjälps åt. Eller är det någon som sitter på en sådan redan eller?
Vilken Botanica är det du har hittat ? Den du beskriver verkar vara boken för mig. Kan du inte vara snäll och skriva fullständig titel , det finns många Botanica på pricerunner där jag varit och letat !!!
Eva Swahn
28-02-2003, 03:58
Truman, den är svår att hitta på nätet.
ISBN nr: 3-8290-4718-5 Titel: Botanica Förlag: Könemann, Köln Svensk bearbetning av Bokförlaget Replik AB, Viken Från början är boken gjord i Australien
Boken är gul - gula löv.
vitsippa2
28-02-2003, 08:55
Hej Eva! Jag var också på bokrea, hittade viktväktarnas bok, min stackars sambo ville inte vara bokkorg för han tyckte det var pinsamt. Sedan såg jag en bok som jag naturligt vis glömt namnet på men det var en slags kultur-matlagningsbok om Sverige med massa vackra bilder. Jag är svag för vackra bilder. Hittade en blombok som jag glömde att köpa för just som jag skulle "ta" den så såg jag Agustvinnaren år 2002, så stod jag och bläddrade lite där. fast jag köpte den inte, snålt. kram
Eva Swahn
28-02-2003, 12:21
Vitsippa du är en drömkund på bokrean. Du vimsar runt och köper här och där. Faller för vackra bilder, faller för sånt som det har pratats om (Augustprisvinnare), receptböcker för smalmat osv. Sen glömmer du att köpa nått som du säkert vill ha och återkommer och då kanske det du ville ha är slut och så köper du nått annat. Men du får i alla fall en massa fina böcker hemma. Jag kan vara precis likadan. Men när jag kommer hem och blir lite osäker om jag verkligen vill ha det jag köpt så låter jag dessa böcker vara obrutna och olästa och så ställer jag dom på en hylla högt upp och så har jag alltid nån present hemma om man skulle hamna i den situationen. Man måste göra nått vettigt av ovettigheten.
Christoffer
28-02-2003, 13:00
Botanica ska tydligen finnas på rea i MAXI stormarknad nära Mölndal för lite över 200:- jag minns inte exakt, kanske 239:-.
Helena i Huddinge
28-02-2003, 14:36
Till Inger i Huddinge och alla andra runt Stockholm som letar efter boken Botanica. Jag har letat länge efter den och blev otroligt glad när jag hittade den på bokrean på ICA Maxi i Haninge för 225:-. Jag var där idag och nog hade de ett 50-tal böcker kvar, även Botanica om rosor. Har hunnit bläddra lite och tycker att den verkar mycket bra som uppslagsverk.
e_sedell
28-02-2003, 18:59
den är toppen, men på nätet koster den 285:- på billigaste stället (inklusive frakt) på Maxi får du ge 225:-. En kompis ville ha en lika dan, så jag passade på att köpa åt honom och då tog ju jag med den till skolan. Typ halva klassen vill köpa den nu =)
Britt-Marie i Bohuslän
28-02-2003, 19:56
Var på nätet har du hittat den? "vill också ha"
e_sedell
28-02-2003, 22:25
Den finns på ganska många sidor, men jag sökte på Google.com där hittade jag boktips.com. Här har du endirektlänk till boken. Du måste registrera dig, men det går på ett kick.
Britt-Marie i Bohuslän
01-03-2003, 11:51
Tack, har nu lagt in för bevakning.
Inger i Huddinge
01-03-2003, 13:05
Nu har jag äntligen fått tag i Botanica. Vi åkte till Haninges ICA MAXI och den fanns kvar. Tack Helena i Huddinge för det finfina tipset och alla ni andra som har kommit med förslag och tips. Botanica Rosor köpte jag tidigare oxå på ICA MAXI fast i Alby. Inger
e_sedell
01-03-2003, 17:33
är Botanika rosor bra? Jag köpte inte den, har ändå käkt massa böcker...
Inger i Huddinge
01-03-2003, 17:46
Jo jag tycker nog den verkar bra. Har inte läst i den så väldigt mycket men många väldigt vackra bilder. Kan inte så mycker om rosor men hoppas att jag kan lära mig nu när jag har en sån bra bok. Inger
e_sedell
01-03-2003, 17:50
står det någonting om okulering eller är det bara ett uppslagsverk för rosor?
Inger i Huddinge
01-03-2003, 19:04
Bara några rader i början på boken vad jag har sett.
Inger
e_sedell
01-03-2003, 20:43
okej, något mera om förökning?
Yes! Nu har jag också ett ex av Botanica! Den fanns kvar i Haninge ikväll. 225 kr fattigare, men otroligt mycket rikare. Över 1000 sidor trädgårdsväxter med odlingsråd att frossa i. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|