Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lactosintollerans, kan KATTER ha det??
          Tesa
          Inlägg 31-10-2004, 22:40
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag har fortfarande lite svårt att inte tycka det är dubbelmoral att ha hund och vara vegan.....och de flesta djur idag har enligt lag rätt till "möjlighet till naturligt beteende"...sen efterföljs inte dessa lagar alltid men det "normala" är iallafall att göra det..
          ..men hundar som lämnas ensamma i en tom lägenhet hela dagen eller som tvingas gå omkring i gummistövlar eller inte får lov att gnaga på skorna i hallen eller klättra i soffan eller dra maten i hela huset......det är att förhindra deras naturliga beteende....

Alltså... jag fördömer ingen för att dom har hund...och inte för att nån är vegan heller...det är bara kombinationen som jag tycker är ologisk...

Människan förtrycker nog många arter när det gäller naturligt beteende....inte minst sin egen...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-10-2004, 22:42
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Exakt Bettson!! Det vore lika korkat att testa och se om man kan få en häst eller kanin att överleva genom att mata den med kött...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 31-10-2004, 22:46
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Vad skulle hända med alla djur om alla skulle bli veganer? Tänk tanken. Tamboskapen skulle dö ut, älgar, vildsvin, rådjur m.m. etc. skulle föröka sig med negativa effekter. Eller får man skjuta djur när man är vegan ? Om, vad gör man med dem se´n? Och skulle grödan räcka till, bleve inte jorden utarmad då eftersom inte gödsel fanns ?

Jag bara undrar, berätta gärna hur ni tänker på lång sikt, skulle vara intressant att veta ?

Citera
          Bettson
          Inlägg 31-10-2004, 22:49
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Fenja @ 31-10-2004, 23:42)
          Exakt Bettson!! Det vore lika korkat att testa och se om man kan få en häst eller kanin att överleva genom att mata den med kött...
          Mvh
          Fenja

Jag träffade en korkad dam en gång som försökte mata min häst med hamburgare.

Eftersom de flesta här vet vad jag tycker om min häst så lyckades tantaskrället nästan få mig att bli våldsam. Hom gav sig inte förrän jag hotade henne med körpisken.

Hästar är ju gräsätare gudbevars. wacko.gif

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 22:55
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Fenja; Jag hetsar inte upp mig, jag tycker så.
          och du tror det går att påverka dem?

Berith: jobbar du/har jobbat på en djurfarm?

Bettson: Så du tycker vi ska utfodra hundar på samma sätt?

Tesa: Att ta hand om djur som redan finns men som är övergivna på nåt sätt tycker jag går väldigt hand i hand med veganism? vi vill ju hjälpa djuren?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 22:58
          Länk hit: #106

Medlem

Och jag vill inte omvända rovdjur till veganer, men om jag ska ha en hund så ger jag den ju hellre veganmat än kött då jag tycker att det är äckligt att handskas med kött.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-10-2004, 23:05
          Länk hit: #107

Medlem

Jag menar inte att du hetsar upp dig, La Strega, det var en kommentar till något som Kerstin (tror jag) skrev... JA, jag både tror och har sett åtskilliga bevis på att det går att påverka lagstiftarna. Om tillräckligt många engagerar sig och säger ifrån så blir till och med de tvungna att lyssna. Titta exempelvis på vad som hänt inom hönshållning - visst det kan bli väsentligt bättre, men det är ett steg i rätt riktning. Sälungeslakten upphörde tack vare världsopinionen. Hemska, vidriga sätt att transportera djur förbättras dagligen genom att människor reagerar och protesterar. Det finns mycket kvar ännu att förbättra, men vi går i rätt riktning.
          Jag vet och accepterar till fullo både att du är vegan och det du tycker! Däremot tycker jag att det är fel att experimentera med djur eller barn i sin "övertygelse".
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 31-10-2004, 23:05
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag undrar jag om alla veganer håller med om det du, La Strega..men för mig är det helt OK.. rolleyes.gif och tanken är jättegod..
          ...hoppas du och vovven kommer trivas ihop...och det finns torrfoder som inte alls har "köttkänsla"...för som sagt det är för djurets bästa väl.. unsure.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 23:12
          Länk hit: #109

Medlem

Fenja; det glädjer mig att du åtminstånde tänker rätt...men jag tror endå att bojkott gör den största förändringen, då minskar ju efterfrågan och även produktionen. men visst köttindustrin kommer inte upphöra över en dag även om det är det man strävar efter så självklart ska man även försöka påverka lagarna.

Känns som jag sagt det femtielva gånger nu men jag får väl säga det igen:
          OM hunden inte lider av vegansk kost så tänker jag ge den det. Kan inte en hund leva och må bra på det köper jag självklart kött till den.
          Min nuvarande hund äter ju kött...*ush* =P

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 31-10-2004, 23:14
          Länk hit: #110

Medlem

Men Martina.

Jag känner inte alls för att förolämpa dig på något sätt. Men naturen har sin gång. Det som har utveckalts där under tusentals år kan vi inte liksom bygga om på tio tjugo år. Det tar kanke två -tre hundra år.

Jag respekterar din hållning vad gäller din egen kost. Jag beundrar människor som tror på något och lever efter det. DU är en av dom.

Men faktum är att det har blivit väldigt mycket problem med hundars hälsa idag.
          Mycket kommer av att man bland annat har förändrat deras mathållning mot vad naturen har utvecklat under så lång tid.

Torrfoder innehåller torkat kött och luktar inte och ser inte äckligt ut. Jag skulle ge hunden det och komplettera med att vegetabiliskt mineralfoder ( inte ett standard som bygger på bergmineraler) för hundens hälsa.

Jag skall själv skaffa hund nästa år och den kommer att få mestadels vanlig husmanskost med tillskott av vegetabiliska mineraler eftersom det bäst ersätter vildhunden diet av maginnehåll.

Jag har själv varit djurskötare på både ko och gris i min ungdom. Jag delar inte den verklighetsbeskrivning som djurskötaren du talade med hade.
          Förmodligen var han en dålig djurskötare eller så ville han göra sig inressant eller retas med dig.

Precis som det finns dåliga eller bra läkare, elektriker, eller byggnadsarbetare så finns det bra eller dåliga djurskötare.

Bettson

Citera
          Berith
          Inlägg 31-10-2004, 23:33
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (La Strega @ 31-10-2004, 23:55)
          Berith: jobbar du/har jobbat på en djurfarm?

Ja. Och jag tolkar det som att du inte gör eller har gjort det?

CITAT (Bettson @ 01-11-2004, 00:14)
          Jag delar inte den verklighetsbeskrivning som djurskötaren du talade med hade.
          Förmodligen var han en dålig djurskötare eller så ville han göra sig inressant eller retas med dig.

Tror också att det är så.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-10-2004, 23:37
          Länk hit: #112

Medlem

Bettson är inne på precis det jag också tycker. I princip så skulle säkert både vi människor och flertalet djur kunna leva på kemikaliskt framställda tabletter som innehåller allt vad vi "behöver". Så skulle ingen behöva "lida" på grund av matproduktionen.
          Men ärligt talat, vad är det för mening eller finess att gå mot naturen?!! Låter det vettigt om jag som köttätare börjar mata mina kaniner med kött för att jag "tror" att det är bra att äta det? Nej, jag tror inte att du tycker det. Men det är lite så det känns med att du vill ha en veganhund... det känns egenyttigt.
          Det klokaste är, som Bettson påpekar, att se till varje arts särbehov och att försöka uppfylla dem på bästa sätt. Att leva och låta leva liksom. Att ge alla de bästa förutsättningarna för ett bra liv.
          Jag har också arbetat i olika djurbesättningar. Sista gången i början av -90, bland flera hundra lösdrifts nötkreatur/biffkor. Mycket bättre än så tror jag inte att man kan få det som nöt.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 23:53
          Länk hit: #113

Medlem

Bettson: Om man nu ska göra det som är naturligt så borde man släppa ut hunden och låta den jaga sin egen mat?

Han jag pratade med var ärlig och uppriktig, och de följer lagarna på det stället, det som skrämmer mig är hur lagarna är utformade, ett exempel: Där kastreras kultingar när de är 3 dagar gammla, det går till så att man molhåller dem så de är stilla och sen kastrerar man UTAN bedövning!! detta låter helt sjukt i mina öron! Det är ju fruktansvärt! skulle ni göra så på era egna barn liksom? inte jag ialf.

När var det ni jobbade på såna ställen? var det mindre eller större gårdar?

Fenja: Det där med som vad är naturligt å inte och vad man ska göra och inte har vi redan tagit upp?

Ska jag behöva dra upp detta med hundmaten IGEN?? OM hunden INTE lider av att leva på vegankost tänker jag ge den det. OM hunder LIDER av vegankost köper jag kött.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Virgo
          Inlägg 31-10-2004, 23:57
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Jag skulle inte vilja vara hund hos dig! sad.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 23:58
          Länk hit: #115

Medlem

Virgo:
          Varför inte?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Virgo
          Inlägg 01-11-2004, 00:03
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

jag får inte kött förräns jag lider av att ha blivit tvungen att äta vegakäk
          och då är jag kanske redan obotlig sjuk. vov vov

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          La Strega
          Inlägg 01-11-2004, 00:04
          Länk hit: #117

Medlem

Ska jag behöva ta det IGEN??????? skit asså...å så påstår vissa att veganer blir dummare/får sämre minne...*haha*

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Nimbus
          Inlägg 01-11-2004, 09:04
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 4 682

Oj, oj, oj...vet knappt vart jag ska börja. wink.gif

Fenja: Där du arbetat med biffkor var det säkert jättebra. Jag har erfarenhet av att "köttkor" i regel har det jättebra. Kor och kalvar får gå tillsammans osv..

MEN, det mesta köttet (90%, om jag minns rätt) kommer från förbrukade mjölkkor som står inne nästan hela året. Som står i små utrymmen. Som avlats för att få enorma juver som är plågsamma för korna att bära upp. Korna föder kalv på kalv som tas ifrån i från henne på en gång osv...

Tesa: Det här med dubbelmoralen igen. Dubbelmoral är precis det jag först tänker på då jag läser denna tråden men inte är det La stregas dubbelmoral utan alla köttätares dubbelmoral. Hur kan man sitta och smaska på djur och sedan tycka att det är djurplågeri att ge hunden veganmat om den INTE lider av det.

La strega: Jag tycker att det är jättebra att du försöker i god tid ta reda på hur du ska göra för att din hund ska må bra. Alldeles för många går bara till ICA och köper någon billig mat utan att reflektera över om hunden får i sig allt den behöver.

//Nimbus

Citera
          Nimbus
          Inlägg 01-11-2004, 09:11
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 4 682

På tal om att inte påtvinga djuren sin övertygelse. Vad är benmjöl då? Att ge benmjöl till gräsätare är väl lika mycket att påtvinga fel kost, eller?

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-11-2004, 09:33
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Nimbus @ 01-11-2004, 09:11)
          På tal om att inte påtvinga djuren sin övertygelse. Vad är benmjöl då? Att ge benmjöl till gräsätare är väl lika mycket att påtvinga fel kost, eller?

Det är inte tillåtet att ge livsmedelsprodukcerande djur animalier enligt Eu-regler.Detta tillkom när galna-kosjukan härjade som värst.

Citera

11 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 16:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon