Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lactosintollerans, kan KATTER ha det??
          Bettson
          Inlägg 01-11-2004, 12:01
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (KURT @ 01-11-2004, 09:49)
          CITAT (Bettson @ 01-11-2004, 09:33)
          Det är inte tillåtet att ge livsmedelsprodukcerande djur animalier enligt Eu-regler.Detta tillkom när galna-kosjukan härjade som värst.

Jodå det är det visst, men det är inte tillåtet att ge animaliskt foder till idisslare. Men grisar och andra icke idisslare kan man fortfarande ge kött och benmjöl.

Förövrigt är ju en stor del av jordens befolkning vegetarianer. Vi som inte är vegetraianer bör ju betänka att jorden inte skulle kunna klara att försörja det antal människor som finns här nu om alla levde som vi gör här i Sverige! Att då hävda att just vårat sätt att leva skulle vara nödvändigt pga att evolutionen skapat oss så blir ju absurt.

Att sedan leva på vegankost ställer ju lite större krav, men det är ju fullt möjligt. Vitamin B12, som ofta tas som exempel på ett vitamin som inte finns i grönsaker, kan endast "naturligt" tillverkas av ett fåtal bakterier. Dessa bakterier kan finnas i mag-tarm systemet hos endel djur, men de kan också växa i mat som man fermenterar. Så det finns "naturliga" källor till vitamin B12 även för veganer.

Lite mera att läsa om vitamin B12 produktion:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11935176

Ja visst till gris. , men det är ju ingen som gör det. För några år sedan så var man rädd att turisterns skulle mata djuren med korv osv.
          Här är jordbrukdverkets regler och bakgrunder till beslutet.
          köttmjöl av kadver har inte använtd sedan hundfoderskandalen 1988 i Sverige. Jag tyucker oftast att sunt förnuft skall råda och har aldrig gillat begrepper köttmjöl. Dicalcumfosfat som inte kommer från sjuka djur är en annan sak. De ingår nästan i kretsloppet på något vis.
          Benmjöl får alltså inte användas till idisslare.
          Sjölv var jag ursinning under galna kosjukans dagar när mitt pelleterade mineralfoder till hästen visade sig innehålla gleatin utvunnet från nötkreatur.
          Efter det så gillar jag inte gelatin överhuvudtaget. Godis som innehåller gelatin nobbas direkt.

Enligt JSV:
          Foderregler
          Bakgrund till förbud mot bearbetat animaliskt protein till foder
          I december beslutade EU:s ministerrådet att införa ett tillfälligt förbud mot bearbetat animaliskt protein i foder. Bakgrunden är att flera medlemsstater har rapporterat brister i genomförandet av lagstiftningen om foder. Vid inspektioner har det upptäckts att flera medlemsstater systematiskt underlåtit att genomföra följa reglerna. Därför inför man ett totalförbud för användning tills man har gjort en helt ny utvärdering av hur lagstiftningen har genomförts i medlemsstaterna. Beslutet började gälla den 1 januari 2001 och tar upp all användning av bearbetat animaliskt protein för livsmedelsproducerande djur. Förutom undantagna produkterna får foder med bearbetat animaliskt protein inte släppas ut på marknaden. Produkterna får inte heller exporteras till eller importeras från tredje länder för att användas som foder till livsmedelsproducerande djur.

Vilka produkter omfattas av förbudet?
          Benämningen bearbetat animaliskt protein omfattar kombinerat kött- och benmjöl, köttmjöl, benmjöl, blodmjöl, torkad plasma och andra blodprodukter, hydrolyserat protein, hovmjöl, hornmjöl, fjäderfämjöl, fjädermjöl, torra fettgrevar, fiskmjöl, dikalciumfosfat, gelatin och andra liknande produkter, blandningar, fodertillsatser och förblandningar som innehåller dessa produkter samt köttensilage, sk biofoder, som används vid våtutfodring till gris.

Undantag från förbudet

Alla djurslag utom idisslare
          - fiskmjöl
          - dikalciumfosfat utfällt från ben från idisslare
          - hydrolyserat protein framställt av hudar från nötkreatur

Gelatin framställt från icke idisslare för ytbehandling av tillsatser (till exempel vitamintillskott).

Mjölk och mjölkprodukter till livsmedelsproducerande djur

Fodertillverkning
          På eget initiativ beslutade Jordbruksverket 1991 (före EU) om ett förbud mot att använda kött- och benprodukter från idisslare i foder till idisslare. Från 1995 är allt däggdjursprotein i idisslarfoder förbjudet. Dessa åtgärder har varit de viktigaste för att skydda våra nötkreatur mot BSE-smitta. Den svenska näringen har sedan 1988 också avstått från köttmjöl i mjölkkofoder. Sedan 1997 används inte de organdelar som anses utgöra en särskild risk i foder - oavsett djurslag. Kött- och benmjölet kommer från årsskiftet att vara borta ur tillverkningen på alla anläggningar som gör foder till livsmedelsproducerande djur. Idag produceras 40 procent av allt idisslarfoder i anläggningar som enbart hanterar vegetabiliska råvaror.

Från och med 1 januari 2001 är det förbjudet att tillverka foder till livsmedelsproducerande djur på ett tillverkningsställe som hanterar bearbetat animaliskt protein. Det är inte heller tillåtet att tillverka svin- och fjäderfäfoder innehållande fiskmjöl och idisslarfoder på samma tillverkningsställe.

Foderkontroll
          I den officiella foderkontrollen ingår förutom kontroll av näringsinnehåll även en rad andra kontroller på fodrets kvalitet. Till dem hör den mikroskopiska undersökningen

Citera
          Anna i Örsjö
          Inlägg 01-11-2004, 12:15
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 3 758

Hej La Strega!

Min hund som är en blandning av schäfer och dobermann har massor av leksaker som han tuggar på. Det är garnknutor, mjukisdjur, bollar, trädgrenar men favoriterna är ändå oxben och råhudsben. Råhudsben har ju även den effekten att det håller tänderna fria fån tandsten. Jag har ringt till min kompis och frågat lite mer om hennes hund, hon säger att eftersom hunden är sjuk mår hon ju bättre med den diet hon får men en frisk hund skulle inte må lika bra. Om man tänker vara mycket aktiv med sin hund så är det definitivt inte att rekommendera en vegetarisk kost då aktiva hundar behöver mycket protein. Deras hund är inte så aktiv då de bor på landet och hon har en stor gård att ströva runt på, ingen träning på brukshundsklubben eller så. Till syvende och sist så måste vi inse att hunden liksom vargen är ett rovdjur. Vilda hundar jagar likadant som vargen.

Snälla sluta nu denna diskussion eller för över den i en annan sajt där den bättre hör hemma.

MVH Anna i Örsjö

Citera
          Tesa
          Inlägg 01-11-2004, 13:24
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (Nimbus @ 01-11-2004, 09:04)
          Oj, oj, oj...vet knappt vart jag ska börja. wink.gif

Fenja: Där du arbetat med biffkor var det säkert jättebra. Jag har erfarenhet av att "köttkor" i regel har det jättebra. Kor och kalvar får gå tillsammans osv..

MEN, det mesta köttet (90%, om jag minns rätt) kommer från förbrukade mjölkkor som står inne nästan hela året. Som står i små utrymmen. Som avlats för att få enorma juver som är plågsamma för korna att bära upp. Korna föder kalv på kalv som tas ifrån i från henne på en gång osv...

Tesa: Det här med dubbelmoralen igen. Dubbelmoral är precis det jag först tänker på då jag läser denna tråden men inte är det La stregas dubbelmoral utan alla köttätares dubbelmoral. Hur kan man sitta och smaska på djur och sedan tycka att det är djurplågeri att ge hunden veganmat om den INTE lider av det.

La strega: Jag tycker att det är jättebra att du försöker i god tid ta reda på hur du ska göra för att din hund ska må bra. Alldeles för många går bara till ICA och köper någon billig mat utan att reflektera över om hunden får i sig allt den behöver.

//Nimbus

Det är nog dags att uppdatera sig...det där är inte längre verklighet...en ko som har "enormt juver" är inte bara svårmjölkad utan blir ofta sjuk också så aveln har mycket inriktats på att få hållbara friska, starka kor som INTE lider...en lidande ko är verkligen ingen bra affär för bonden....och det är ju bara profit vi är ute efter eller??.... blink.gif det ser vi verkligen i lönekuvertet...
          Och även en uppbunden ko har mer möjlighet till naturligt beteende än en hund i koppel t.ex eftersom en kossas vardag består i stort sett av att äta, vila, idissla och skita och prata lite med nån annan kossa vare sig hon går ute på bete eller är i stall..
          Och moderna stallar idag är för det mesta lösdrifter där enda skillnaden mellan köttkor och mjölkkor är kontakten med kalvarna..och att man har kontakt med och koll på mjölkkor dagligdags..flera ggr...
          Mina kor står uppbundna men jag skulle vilja se den person som kommer och påstår att dom mår dåligt....för det gör dom inte...för jag bryr mig om deras väl och ve och ser på mina djur om det är nåt fel och gör nånting åt det....sen blir väl mina kor också sjuka ibland..men det blir mina barn också....och vi är nog snabbare med att ringa efter veterinären än vi är att gå till läkare med barnen... unsure.gif

....och jag har aldrig sagt nånting om La Stregas önskan att ge hunden veganmat...allt jag sagt är att jag tycker det är dubbelmoral att "hålla djur" samtidigt som man kallar sig vegan....jag trodde inte det var i enlighet med den övertygelsen...

Och jag står för att jag äter kött men ändå ser till att djuren inte lider...slakten skall ske snabbt och effektivt med minsta möjliga stress för djuren och i Sverige är vi ganska bra på detta även om mycket kan förbättras...själv äter jag mest kött från djur vi själva fött upp och sen sköter vi slakten själva så jag står för hela kedjan....från djur till färdig köttbulle...det tycker inte jag är dubbelmoral...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          La Strega
          Inlägg 01-11-2004, 18:22
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Anna: Råhudsben är knappast livsnödvändigt. Som sagt, våran tös gnager inte så mycket, ändå brukar hon få komplimang av veterinären för sina fina tänder =)

Och det är ju inte så att man tar bort köttet utan att ersätta det, man får ju ge hunden vegetabiliskt protein i stället!

Du vill att jag ska sluta så du får sista ordet? Jag är Tvilling tongue.gif

Tesa: Vari ligger dubbelmoralen med att vara vegan och vilja hjälpa djur?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 01-11-2004, 18:26
          Länk hit: #145

Medlem

Ang. Korna tänker jag inte säga så mycket för det har jag inte kunskap till, men en sak reagerade jag på:
          Tesa du säger att dina kor står uppbundna men att de inte lider av det.

Tycker du ska binda fasst dina barn, sätt fram mat och vatten framför dem och låt dem leva efter samma villkor som korna. Tror de kommer bli rätt så rastlösa ganska snart?
          Att stå fastbunden är inget naturligt liv, alla behöver få röra på kroppen.
          Det måste ni väl endå hålla med om? Blir ni inte stela efter att ha suttit stilla länge?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-11-2004, 22:35
          Länk hit: #146

Medlem

Naturligtvis så är det bättre för korna att vara lösa..jag önskar att jag hade råd att bygga ett lösdriftstall till dem.....men en ko rör inte särskilt mycket på sig ens när hon är på bete och det är ju inte så att dom står fixerade precis....
          ..och mina barn är "fastbundna" i skolbänken hela vintern men på sommaren så får dom också gå på "grönbete".... rolleyes.gif Och att det är dubbelmoral att vara vegan och att hjälpa djur har jag INTE sagt.....jag har bara ifrågasatt om det är OK att ha ett djur i "fångenskap" och att vara vegan...jag trodde att veganer tog avstånd från ALLT sånt..men jag är inte vegan och får väl tro dig på ditt ord när du säger att det är OK....
          Det är inte menat som nån kritik utan bara just ett ifrågasättande....

Skulle däremot vara glad om nån berättade vad "vegan" står för..och vad skillnaden är mot en vegeterian för jag har inte koll på det riktigt..... unsure.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Virgo
          Inlägg 02-11-2004, 22:54
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

läs här

http://susning.nu/Vegan
          http://www.ivu.org/swedish/news/evu/news95/veg_n.html
          http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000001402117
          http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=26
          http://www.sokaren.se/INDEX257.HTML
          http://paranormal.se/topic/vegan.html
          http://helgo.net/john/topplista/visa.php?id=58
          http://www.miljomagasinet.se/dokument/arki...att/kron44.html
          http://www.european-vegetarian.org/evu/swe...ws95/veg_n.html

nja nu får det vara nog
          trevlig läsning
          sad.gif tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-11-2004, 23:03
          Länk hit: #148

Medlem

Man tackar...
          ...men jag får nog skaffa ny dator och bredband om jag skall läsa allt det där...annars blir jag inte färdig förrän efter nyår... rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          *Laika*
          Inlägg 02-11-2004, 23:04
          Länk hit: #149

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Men kvällslektyren vart ju räddad tongue.gif
          Mvh. Laika

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-11-2004, 23:22
          Länk hit: #150

Medlem

Det gick visst bättre än jag trodde..det var inte så tung läsning....men jag blev lite tung i sinnet av en del saker...jösses....så galet det kan bli när fanatiker "snackar skit"...tror folk verkligen på allt sånt...det är ju deprimerande.... unsure.gif sad.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          La Strega
          Inlägg 02-11-2004, 23:23
          Länk hit: #151

Medlem

För att samanfatta:
          Jag är Vegan, jag äter inga animalier över huvudtaget. Jag använder inte skinn/päls/ull mm, jag använder inte kosmetika/hudvårdsprodukter med animalier i...eller tvål/rengöringsprodukter mm mm
          man försöker alltså undvika animalier så mycket som möjligt.

Vegetarianer finns de flera varianter av...en del äter ägg o mjölk eller bara något av dom, en del bryr sig inte om e-nr å andra tillsatser, en del använder skinn mm, en del äter fisk å skaldjur men kallas sig vegetarianer (även om jag inte tycker man är särskilt mycke vegetarian om man äter fisk) som sagt...finns mååånga varianter på de wink.gif

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 02-11-2004, 23:24
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (Tesa @ 02-11-2004, 23:22)
          så galet det kan bli när fanatiker "snackar skit"...tror folk verkligen på allt sånt...det är ju deprimerande.... unsure.gif sad.gif

Vad är det du syftar på?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 02-11-2004, 23:27
          Länk hit: #153

Medlem

Och Ang: att "hålla djur"; jag kan inte tala för alla veganer, men tror de flesta är imot att det föds upp djur för våran skull.
          Men det finns många djur där ute som redan existerar och de måste ju tas om hand, djurhemmen är överfulla.
          Så de flesta veganer vill nog inte att det föds upp djur till sällskap/mat. men vill ge de som redan finns ett så bra liv som möjligt.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-11-2004, 23:40
          Länk hit: #154

Medlem

Jag reagerade nog mest på det om "kalvarna som skickas till slaktaren direkt om dom inte är av honkön och får en framtid i den plågsamma mjölkproduktionen"....

..det är ren dj-a lögn ju.....

...och att det är bara pengar det handlar om...man jobbar inte med djur bara för pengarnas skull...man har nog oftast ett brinnande intresse och stor kärlek till djur också...särskilt inom mjölkproduktionen..eftersom det inte är särskilt bra betalt för det arbetet...så nog finns det nåt mer som driver än mammon.....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          La Strega
          Inlägg 03-11-2004, 00:33
          Länk hit: #155

Medlem

Kan inte svara för vad andra har sagt.

så du känner stort intresse och kärlek till dina kor? Låter lite dubbelmoraliskt att äta upp någon man känner kärlek till? Tänker du äta upp gubben din oxå? =P

jisses.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Berith
          Inlägg 03-11-2004, 06:43
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Man ska väl inte hetsa upp sej så här tidigt på morron.... Och förresten har jag bara läst dom senaste inläggen ett par gånger (isf 14!) huh.gif

Lilla La Strega! (kan inte annat än behandla dej nedlåtande) Du resonerar ju så fantastiskt omoget så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Undrar om du inte valde fel väg då för ett tag sen....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          La Strega
          Inlägg 03-11-2004, 10:01
          Länk hit: #157

Medlem

Berith: Antar att du hör till dem som värderar människor högre än djur.
          Det gör inte jag. Ett liv är inte värt mer än ett annat.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          *Laika*
          Inlägg 03-11-2004, 10:09
          Länk hit: #158

Gäster

Så du menar på att om du skulle se ett brinnande hus, o du bara kan rädda en, så väljer du en hund framför människor? Konstigt sätt att se saken, själv skulle jag rädda människor i första hand. Varför engagerar du dig inte i världssvälten istället för att bara ivra för djurens (vad du tror) bästa. Att allt liv har ett värde, det är en sak, men att värna om djur i första hand kan inte klassas som sunt förnuft. Saknar du kompisar? Hade du en taskig barndom (även om den nu ligger relativt nära)? Är det ingen som brytt sig om dig? Man funderar på VAR det gick snett för en del.
          Mvh. Laika

Citera
          La Strega
          Inlägg 03-11-2004, 10:45
          Länk hit: #159

Medlem

Laika: Har jag sagt det? Bara för att jag värnar om djur betyder inte det att jag Inte värnar om människor.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          *Laika*
          Inlägg 03-11-2004, 10:52
          Länk hit: #160

Gäster

Det du sa var ganska ordagrannt. Berith: antar att du hör till dom som värderar människor högre än djur. Det gör inte jag. Ett liv är inte mer värt än ett annat.
          Det är dina egna ord att du inte värderar människor mer än ett djur. Jag tycker seriöst synd om dig tjejen.
          Mvh. Laika

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-05-2026, 15:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon