Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lactosintollerans, kan KATTER ha det??
          qonos
          Inlägg 31-10-2004, 11:21
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 3 129

CITAT
          Är det inte så att förr (när människan började äta kött) så hade vi inte kunskap nog för att kunna odla maten? Men nu kan vi ju det och behöver som tur är inte äta lik längre

Jo nog är det så. plus att kunskapen om vad olika växter och bär m.m. innehåller har ökat.

En sak är säker, bara för vi har gjort nått i alla tider så försvarar inte det att vi ska fortsätta med det. Speciellt tycker jag att man bör/ska ändra sådana vanor som skadar andra individer. Speciellt när det finns alternativ.

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 11:25
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Jepp....Människan har ju även krigat och dödat andra människor i alla tider...vi är tjuvaktiga, det har alltid funnits såna som misshandlar och våldtar. Men bara för att vi människor alltid sysslat med det så rättfärdigar det ju inte att man fortsätter med det!?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-10-2004, 11:26
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om man är strikt vegan och inte vill utnyttja djur överhuvudtaget undrar jag om man äter KRAV grönsaker?

För vart tror ni att man får gödningen ifrån när man inte får använda konstgödning/handelsgödsel?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Virgo
          Inlägg 31-10-2004, 11:28
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Det borde finnas ett veganfilter på forumet.
          Jag klarar av vegetarianer, men inte militanta veganer.
          I det vegetabiliska hundfodret har man tillsatt så gott som alla näringsämnen en hund behöver, finns säkert en massa nermalda animaliska proteiner i det.

Och La Strega!
          Gör denna test
          en tallrik med grönsaker ställs bredvid en tallrik med köttbitar.
          släpp loss hunden.
          Slår vad om att hunden väljer köttallriken.
          Jag pratade med en veterinär för en tid sedan och de är förbaskade på alla veganer som har djur och vill tvinga sina djur att ät veganmat.
          Rena rama djurplågeriet.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          qonos
          Inlägg 31-10-2004, 11:36
          Länk hit: #45

Medlem

nej nu sjunker vi lågt. veganfilter.. suck.. well well... kanske ska ha ett "vi som inte vill veta av att det finns en annan verklighet utan för sitt eget snäva tänkande och min oförmåga att låta andra ha en annan åsikt än sig själv och respektera andra"-filter

om vi ignorerar denna meningen... så kan vi fortsätta sen.

jag äter KRAV grönsaker i den utsträckning det är möjligt.. På sommrarna äter jag oftast "hemmaodlat". men i malmö finns det ett stort och bra utbud på KRAV varor.

Åsa det är lätt att anmärka på smådetaljer på oss veganer som i vilket fall, trotts vissa små saker man inte alltid kan göra nått åt gör mer än många andra för att minska djurens lidande.

Citera
          Tesa
          Inlägg 31-10-2004, 11:38
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

La Strega
          det jag reagerade på var att du överhuvudtaget "håller djur" eller åtminstone funderar på det... eftersom det är i strid med allt vad veganer brukar stå för....att ha hund innebär ju att tvinga på den en massa onaturligt beteende egentligen...
          Du får ursäkta...men jag tycker att det är lite "dubbelmoral"...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 11:38
          Länk hit: #47

Medlem

Åsa:
          Som sagt, jag är gör mitt bästa, men det går inte att undvika allt i dagens samhälle.

Virgo:
          Känner du nån vegan? vad är det som är så fel med dem?
          Och jag är inte militant..*haha* tongue.gif är du? tongue.gif

Om ett Hundfoder heter "vegetabiliskt hundfoder" så är det knappast animalier i smile.gif

Jag har pratat med en veterinär som hävdar att hundar inte lider av vegankost.
          Och jag vet hundar som älskar diverse grönsaker =)
          Varför skulle det vara djurplågeri?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 11:41
          Länk hit: #48

Medlem

Tesa:
          Jag är imot att stänga in djur i burar osv, men är det inte relativt naturligt för hundar att leva sida vid sida med människor? de har ju gjort det under fruktansvärt lång tid. (spekulerar bara nu) ?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-10-2004, 11:42
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tänkte mest på allt slaktavfall som slängs ut på KRAV grönsakerna. Jag har alltid undrat hur veganer ställer sig till det vi slänger ju ut en hel del på grönsakerna på jobbet. Det blir ju ett antal säckar med blodmjöl, benmjöl mm. + det där pelleterade vi lade ut på grönsaksfältet för några år sedan (är osäker på vilket medel vi använder nu) var det någon som upplyste om att det inte bara innehöll hönsgödsel utan det skulle tydligen också innehålla nedmalada rester från slaktade kycklingar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          qonos
          Inlägg 31-10-2004, 11:45
          Länk hit: #50

Medlem

Åsa, man gör det bästa man kan åt situationen. Ingen är perfekt.

Jag och min sambo ska odla så mycket vi kan i sommar. allt enligt veganska metoder.

Citera
          qonos
          Inlägg 31-10-2004, 11:47
          Länk hit: #51

Medlem

Eftersom det är så mycket skit i KRAV och ännu mer i andra så väljer man det bästa av två onda ting.. För mat måste vi alla ha. OCh det enda vi kan göra är att försöka påverka så odlingsmetoderna blir så bra som möjligt och med så lite "snusk" som möjligt.

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 11:49
          Länk hit: #52

Medlem

*Säger de samma som gonos i den frågan*

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Copycat
          Inlägg 31-10-2004, 11:54
          Länk hit: #53

Gäster

..

Citera
          Tesa
          Inlägg 31-10-2004, 11:58
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

..jo, jag tycker ju det... men så är det ju med de flesta av våra nyttodjur...vi har levt ihop med dom under lång, lång tid...även kor och grisar och sånt... och de har fått anpassa sig efter våra villkor...och har det i de allra flesta fall inte sämre än hundar...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          qonos
          Inlägg 31-10-2004, 12:11
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT
          Det enda jag äter är sallad, gurka och tomat, lök och paprika i mycket små mängder i maten för smakens skull. Och vitlök, förstås.
          Då borde du nog vara orolig om du får i dig alla vitaminer, eftersom kött inte innehåller alla de vitaminer en kropp behöver. Speciellt inte när det är tillagat och man har stekt bort de vitaminer det fanns från början.

Att påverka företag att "odla veganskt" är inte lätt även om det vore drömmen. antaligen för många blandkostar oxå som då vet vad som deras grönsaker har gödslats med.

En intressant sida är: http://on.to/veganodling

Jag känner inte riktigt för att blanda mig i den diskussionen som var/är om man ska låta hundar äta vegetariskt eller inte. Jag är inte insatt i den frågan och tänker därför inte yttra mig mer än det jag redan har gjort om den saken.

Nej den enda som har haft mot att vi är veganer är Virgo, nått annat har jag inte sagt heller. Jag menar bara att det verkar lätt att hitta fel på oss som valt att leva som veganer, eftersom vi enligt icke-veganer inte är veganer fullt ut eftersom vi bland annat äter krav-grönsaker.

CITAT
          och de har fått anpassa sig efter våra villkor...och har det i de allra flesta fall inte sämre än hundar...

Tesa, menar du på allvar att de flesta hundar inte har det bättre än kossor i mjölkproduktionen, hönor i "äggindustrin", kalvar i köttindustrin? vad jag har förstått på många som lever med en hund så är det att deras sätt har ändrats för att anpassa sig till viss del efter hundens vanor och behov. Inom t.ex. äggindustirn, mjölkindustrin m.m. anpassar man sig inte alls efter djurens behov eller vanor. Där anpassas de efter människans "behov" för att göra så stor profit som möjligt. Jag hoppas verkligen att hundar som lever med människor har det bättre än dessa djur då de får leva på små utrymme, vissa av dom får aldrig se dagsljus etc.

Citera
          qonos
          Inlägg 31-10-2004, 12:21
          Länk hit: #56

Medlem

En sak till jag kom att tänka på det är när det blir debatter som denna så är det nästan alltid så att veganer ska behöva försvara sitt val, jag tycker mer att det borde vara så att blandkostar skulle få försvara sitt "val" (oftast är det inget val utan bara sker av gammal vana).

Veganer, bidrar inte i samma utsträckning som blandkostare till miljöförstöring (om man ser till matproduktionen)

veganer bidrar inte till all den lidande det finns inom djurindustrin.

varför blir det alltid så att "vi" måste förklara oss, men om "vi" ber blandkostare att försvara sig så blir vi "militanta veganer", vi blir otoleranta, vi blir trångsynta, vi ser bara en sanning o.sv. o.s.v

Jag skulle vilja ha svar på frågan

Varför äter ni kött?

Och då menar jag inte ett svar som det är gott, vi har alltid gjort det etc. utan ett verkligen genomtänkt svar på varför? Är det för att djuren inte har några känslor och kan behandlas hur som helst? Ä det att djur inte kan känna smärta? har djur inget värde som individ? kan man ha hur hög resursslöseri som helst bara människan blir mätt? Hur försvarar ni att ni äter djursom har ätit foder från fattiga länder där den maten skulle kunna bidra till minskad svält och fattigdom? Hur försvarar ni djurtransporterna som sker, vara sig ni vill det eller ej stödjer ni dom eftersom ni äter kött...

Citera
          Betty
          Inlägg 31-10-2004, 12:48
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (qonos @ 31-10-2004, 13:21)
          Varför äter ni kött?

Och då menar jag inte ett svar som det är gott, vi har alltid gjort det etc. utan ett verkligen genomtänkt svar på varför? Är det för att djuren inte har några känslor och kan behandlas hur som helst? Ä det att djur inte kan känna smärta?

Det där lät väl ändå bara för korkat! Du tror väl inte på fullaste allvar att det där skulle vara anledningen??? blink.gif mad.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Virgo
          Inlägg 31-10-2004, 12:55
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Varför äter ni kött?

Väldigt gnomtänkt fråga. Mitt genomtänkta svar är att jag homo sapiens är allätare. Därför äter jag kött. Jag äter inte alla sorters kött. Jäg äter inte katt,hund, häst, igelkottar,småfåglar, fridlysta djur osv.

Men grisar kossor fågel och fisk äter jag för att det helt enkelt är gott.
          Att djur känner smärta vet jag och jag vet även att alla växter även känner smärta.

Du kan ju byta ut djur mot växter i ditt resonemang och svara på det.

Vegetarianer är ju en sak, veganer en annan och militanta veganer ytterligare en variant.

Visst känner jag veganer, har diskuterat timmevis med dom. Dom får vara veganer men de ska inte försöka få eller tvinga andra att bli veganer.
          Och militanta veganer är värst.
          Och allra värst är dom "låtsas veganer" som finns bland dessa.
          Varför har dom läderskor? Läderjackor? Och varför slinker dom in på MCDonalds ibland?

Så Gonos knapra på dina morötter på julafton medans jag kommer att njuta av min honungsgriljerade julskinka! tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          La Strega
          Inlägg 31-10-2004, 12:59
          Länk hit: #59

Medlem

Ang. Hunden: Jag har som sagt inte bestämt om min ev. hund ska bli vegan eller blandkostare, Jag är inte så jätteinsatt i detta, det var ju därför jag blev nyfiken och frågade när nån pratade om en hund som var vegetarian! Har jag inte rätt att fråga? Jag vill ju kolla upp detta ordentligt innan jag gör mitt val.
          men som sagt; Kan hunden må bra på vegetarisk eller vegansk kost så ser jag ingen anledning till att ge den kött.

Och som gonos sa; när man har hund så anpassar man sig ju mycket efter den, jag tror inte att en hund som bor hos mig skulle lida...wink.gif

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 31-10-2004, 13:02
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Åhhh, nu börjar jag ju längta till julen - fast det bara är oktober!!! ohmy.gif Willies honungsgriljerade skinka har blivit tradition hos oss! wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon