Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Uppstammad krypoxbär
          Anna i Örsjö
          Inlägg 01-11-2004, 15:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 3 758

Jag har en uppstammad krypoxbär (titta i mitt album för oct) den står i min stenrabatt. Den är kvar i krukan men jag har tagit bort bottnen på krukan. Därefter grävde jag ner den ca 5 cm i jorden och fyllade på med stenar runt krukan. I krukan planterade jag även två perenna marktäckare. Nu till min fråga. Vi bor i skåne zon I behöver jag då täcka? Hur rekommenderar ni att jag gör. Den står väster om huset och rätt så skyddat för de värsta stormarna.

MVH Anna i Örsjö

Citera
          kristerh
          Inlägg 01-11-2004, 15:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag har sett stammade krypoxbär här i sthlm som de inte gör något åt på vintern wink.gif och de klarar sig.Oxbär är väldigt tåliga. Se till att den inte torkar bara, ev kan du klä in stammen och ympstället (om den är ympad) med skuggväv.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Anna i Örsjö
          Inlägg 01-11-2004, 15:51
          Länk hit: #3

Medlem

Tackar så mycket. Då behöver jag inte vara orolig.

Anna i Örjsö

Citera
          *Birger*
          Inlägg 08-11-2004, 21:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 4 705

En fråga. Varför lät du den vara kvar i krukan? unsure.gif

Citera
          Anna i Örsjö
          Inlägg 09-11-2004, 10:08
          Länk hit: #5

Medlem

Jo, Birger, jag har låtit den vara kvar i krukan eftersom jag har planterat några perenner runt trädet. Utan krukan kommer jorden att blandas med stenen och det var inte min avsikt. Stenlagret är ca 15 cm. Jag ska ta en ny bild och lägga i mitt album så kan du titta där om en dag eller två.

Anna i Örsjö

PS Vi är ju nästan grannar, jag bor utanför Rydsgård i Skurups kommun. DS

Citera
          *Birger*
          Inlägg 09-11-2004, 10:30
          Länk hit: #6

Medlem

Ok, jag är inte säker att jag förstår syftet? Skulle stenen blandas med jorden om du planterade cotoneastern (oxbäret) på "traditionellt sätt" och därefter lade sten intill stammen? Hade du inte möjlighet att göra en större planteringsgrop?

Vad jag är ute efter är att du förmodligen försämrar vinterhärdigheten, växtkraften och den allmänna konditionen på plantan genom att behålla den i krukan. Rotsnurr kommer att uppträda och därigenom kommer vattenupptagningsförmågan begränsas väldigt mycket...Fast man vet aldrig...Det kan fungera...

ps. Alltid trevligt med grannar. Fast vi är inte grannar på riktigt...Jag jobbar inom Ystad kommun och bor i Malmö. Det blev lite fel när jag skrev signaturen sad.gif

Citera
          Anna i Örsjö
          Inlägg 09-11-2004, 12:15
          Länk hit: #7

Medlem

Hej Birger!

Ja, försämrad vinterhärdighet befarar jag också, det var därför jag ställde min fråga till er kunniga här i forumet. Det är effekten mellan växter och sten jag vill ha, därav min lite konstiga plantering. Du kan titta i mitt album där finns en närbild av mitt lilla träd/buske. När jag tog bort bottnen på krukan tänkte jag mig att oxbäret skulle kunna söka sig ner i marken med sina rötter och på så sätt undvika rotsnurr. Jag har kanske tänkt helt fel och i så fall tar jag gärna emot goda råd. Ska jag göra något för att skydda den över vintern? Vill gärna ha den som den står. Du kan vinka när du kör förbi Rydsgård. rolleyes.gif smile.gif tongue.gif

Anna i Örsjö

Citera
          *Birger*
          Inlägg 09-11-2004, 12:56
          Länk hit: #8

Medlem

Som vinterskydd kan du lägga på ett par lager med granruskor. Till våren (mars) tycker jag du ska ta upp plantan, ta bort krukan, försiktigt kamma eller klipp upp rötter om det är ett trassel. Plantera därefter tillbaka växten i samma hål, etableringsbevattna under hela första året så tror jag nog den ska ta sig och bli friskare och starkare. Perennerna gräver du naturligtvis upp försiktigt och planterar tillbaka dem igen. Effekten av växt-sten kan du utan problem behålla med gott resultat. Det såg väldigt bra ut och jag tror den trivs utmärkt utmed husväggen.
          Om du ska plantera fler oxbär utmed väggen skulle jag rekommendera Cotoneaster horizontalis, Lingonoxbär. Denna trivs jättebra mot en varm vägg och får en karraktäristisk platt utbredning.
          Jag ska vinka från tågfönstret biggrin.gif nästa gång vi åker förbi.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-07-2025, 21:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon