Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Häck, för nybörjare?
          Cilla
          Inlägg 03-11-2004, 23:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag håller med Hannele. För gods och gårdar kan det vara häftigt med oändliga rader av samma häck, men mindre blandhäckar i villaområden är härliga.

Om man blandar dem så att de dessutom sätts i dubbla rader från början blir de starka också. När ena plantan ger upp eller åldras tar den andra över.

Knopputspringet i en blandhäck liksom bladfallet förlängs med en blandhäck, och man kan välja sådana som blommar så att man får blom länge.

Det blir ständigt liv i häcken!

--------------------

Citera
          nypan
          Inlägg 03-11-2004, 23:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 3 450

dränering är inte så jobbigt som det låter, utan låter sig göras ganska så enkelt. Man gräver ner dräneringsrör, bäddar in i grus och markduk, fyller på och vips har man avhjälpt den vattensjukaste marken på ett skönt sätt. Bl a i Karin Berglunds Stora Trädgårdsbok finns en enkel beskrivning över hur man kan gå tillväga; innan jag läste det och kollade bilderna, pedagogiskt enkla, trodde jag det handlade om något betydligt mera komplicerat (som jag inte skulle ge mig inpå). Vet inte om just du skulle behöva dränering för häcken, men kan rekommendera det varmt till alla som har tät och vattenhållande lerjord som översvämmas till ex vid snösmältning vid våren, så att sjöar bildas. Jag grävde ner ett dräneringsrör med hörnkopplingsbitar förra året på den mest utsatta delen av trädgården, och ajöss var det både med pölar och växter som dog av vintervätan. Dräneringsrör hittar man på byggmarknader, och inte är det ens särskilt dyrt. Jobbet för att gräva ner en 20 m rör (diametern tror jag var 12 cm) tog får mig en helg och har inte ångrat det en endaste gång. /mvh nypan

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-11-2004, 01:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag håller med, bra tips Nypan! Har också dränerat en del, både med rör och med sten som lindas i fiberduk, och det är mindre jobb än man tror. ger också mycket tillbaka.

--------------------

Citera
          Kaktus-kanske
          Inlägg 04-11-2004, 01:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 4 684

Hmm massa tips smile.gif
          Er beskrivning av dränering ger det en positiv klang, det till trots att som nybörjare försöka sig på det .. hehe möjligheten att man skapar ett helt nytt kanal system istället för önskad effekt ligger nog nära till hands .. blink.gif

---

Pilar, kan deras rötter få för sig att ge sig på vatten ledningar etc. eller e det bara en myt?

--------------------
          Zon 2

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 12:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon