Fy FAN vad ni är taskiga!
Vilken TRÅD!
Vilken urspårning!
Vilka *dj-a* påhopp!
*tar ett djup andetag*
La Strega, det är nog ganska klokt att släppa tråden här.
Det är ju bara inse att du har fått många bra svar, och det som du
verkligen vill veta, finns det ingen här som har kunskap om.
Fenja:
CITAT
Men det gäller även Martina, ingen har sagt att en råtta är trevligare än hon, vilket hon sa till mig... oprovocerat dessutom.
Du är fena på att vara taskig på ett vis så du kan ha ryggen fri! Det är en talang du har. Vill du vara elak, så stå åtminstone för det. ("oprovocerat"...???)
Nu är JAG elak, som nämner just dig vid namn Fenja. Du är ju inte ensam om att vara elak.
Nån mer jag reagerar på, är virgo:
CITAT
Nu är det bevisat att veganmat fördummar människan.
"Härligt" argument i debatten *cynisk*.
Laika:
CITAT
Hur kan man bara kunna va så barnslig så man argumenterar som en 5 åring?
Eller ... hur kan man bara vara så barnslig, så man inte ser sakfrågan utan istället SJÄLV SER en debatt från en femårings nivå...
Nu var JAG elak, var jag inte?
(Tycker själv inte att det är ett så stort mänskligt brott att emellanåt "förfalla" till en femårings nivå, det gör de flesta människor i sina sårbaraste situationer. Men för en de flesta människor är det också en förnedrande känsla, och därmed också och ett bra angreppsvapen)
Är det inte så att när argumenten tryter, så kommer slagpåsen fram.
"Därför att", "så har det alltid varit" och "fattar du ingenting", är inga svar på frågor.
Att fördumma andra ... (ja, nu tiger jag)
GÅR det inte att "prata vettigt"?
GÅR det inte att svara vänligt?
GÅR det inte att hålla sig borta från tråden, om den ändå bara gör att man ser rött? Om "grundttemat" får en att explodera? Om själva ordet "vegan" är så infekterat så man får kväljningar bara vid blotta tanken?
(Tack och lov förekommer det även vettiga svar i tråden!)
Att det är farligt att ifrågasätta, och att tänka annorlunda, finns det gott om bevis för i historien.
Sokrates, han fick tömma giftbägaren. Gallillei fick avsäga sig alla sina rön för att inte bli lynchad av kyrkan; komma och påstå att jorden är RUND, gu´ mig bevars!
Det är väl för sjuttsingen inte farligt att TÄNKA!
Det är väl inte farligt att IFRÅGASÄTTA, även (kanske ännu mera) om det gäller gamla beprövade sanningar.
Om det visar sig att tankespåret är en återvändsgränd, kommer det ju att VISA SIG! Vad är ni så RÄDDA för?????????
Varför är vanlig hederlig vänlighet så fullständigt omöjligt???
Det går väl för sjuttsingen att PRATA??
La Strega. Du är klyftig. Det är möjligt att du är lite för klyftig för dig själv...

.
Använd de svar du har fått, det är många bra och användbara svar. Du har också fått bra förslag på länkar. Mer kan du nog inte få ut av det här forumet i den frågan. Precis som du sagt; prata med flera olika vetrinärer, och bilda dig sedan din egen uppfattning om vad som kan vara bra för din hund.
Det finns ju djursjukhus och utbildningsanstalter där även forskning bedrivs, kan du inte vända dig dit? Vet inte något namn eller plats just nu, men jag tänker på Uppsala, där mycket forskning om olika djurslag pågår.
Sedan finns det något radioprogram i P1 som heter "husdjur" eller nåt. Det är jättebra, och de tar upp olika frågor och teman, utifrån ett seriöst perspektiv.
Jag är fullständigt övertygad om att den hund du skaffar, kommer att få det bra och leva ett fullvärdigt hundliv, oavsett om det blir med eller utan kött! Du KAN tänka, och jag känner mig övertygad om att ditt beslut kommer att vara välgrundat, när det tas. Lycka till med den framtida hunden!
Sedan, när det gäller att göra sig förstådd ... så behöver man inse att det faktiskt inte alltid går, och veta när det är dags att släppa ett ämne, för sin egen skull, för att inte råka illa ut.
Det ÄR en konst att "göra sig förstådd", och att kunna prata och diskutera så det man vill framföra, går fram.
Jag har nån bra bok som jag kan rekommendera, ska bara leta fram den först, återkommer med den.
Sedan finns det ju böcker även i argumentationsteknik, men de går ibland mer ut på att få rätt och få sista ordet.
Sånt kan ju kännas bra en stund i och för sig, men precis som du skrev förut, så är det ju ändå FÖRSTÅDD som man vill bli.
"Vill du få rätt, eller vill du vara lycklig" är ett annat talesätt som det ligger mycket i.
Jag gillar skarpt gamla talesätt och ordspråk, för de har så många olika lager av visdom i sig.
Ha det bra allesammans!
Från en amaira som är go´ och gla´ igen

. (och som alldeles säkerligen får några rejäla "ovänner" med mitt inlägg. Tråkigt... )
PS. La Strega, vad gäller det här med att koka köttet till tamhundar, kanske det är en modifierad (och för människor mycket behagligare) variant av att "möra" ett kött, istället för att låta det ruttna vid vägkanten.
För hur det än är, precis som du säger och försöker framföra, så anpassar ju människan sina husdjurs sitaution efter sina egna behov. OCH sitt djurs behov såklart. Det är vi helt överens om La Strega.
Kram. DS