Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kostval till hund., Vego/kött?
          Anki på Öland
          Inlägg 07-11-2004, 22:01
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT
          flertal foderföretag som har vegetabiliskt hundfoder,

Det vegetabiliska fodret är till för dom som vill ge sin hund färskt kött istället för helfoder där köttet är inblandat. Du har då vitaminer, mineraler och vegetabilier i korrekta proportioner så behöver du bara tillsätta köttet själv. Många människor har tillgång till kött och gör hellre så. Det är inte gjort för att hundarna skall bli vegetarianer.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Smekajsa
          Inlägg 07-11-2004, 22:02
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 727
          Medlem nr: 3 230

Ok Fenja.
          Den ser mätt och glad ut i alla fall!!!
          Undra vad den har käkat ????

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 22:02
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

Ti Bee: Jag vet. funderar på att ge upp den här sajten helt. trött på alla trångsynta människor (ja ta det som en jävla förelämpning då, jag börjar tappa tålamodet med er (ni vet vilka ni är, ni andra behöver inte ta åt er.)

Fenja: Galen, JA. jämförbar med en råtta? NEJ, de är bra mycke mer vänligt inställda.

Ann-charlotte: det är inte mina ord, visade bara på ett exempel.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 22:04
          Länk hit: #104

Medlem

Anki: kolla Veggiepets

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 07-11-2004, 22:04
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Mina hundar förser sig själva med det dem behöver. De brukar ibland äta gräs, såna här höga breda saker men de brukar bli mer eller mindre magsjuka av det.
          Varför, varför ska du försöka omvända en jund till veganidiologin. Det påminner om den här mannen i Filipinerna som försökte omvända lejon till kristendomen.Jag kan säga att om de inte hade fått mat(kött) innan så hade han nog inte levat idag.
          Det har ju varit en massa såna här incidenter där äldre folk har dött och sen har deras djur börjat äta upp dem. är inte det bevis nog? wink.gif

Jag tycker du är taskig, tänk om någon förbjöd dig från att äta sallad och gräs, det skulle inte vara så kul va wink.gif

Citera
          renate
          Inlägg 07-11-2004, 22:07
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 19:49)
          Grejen är att ni påstår samma sak om människor, men människor kan ju leva som veganer så då finns det ju en chans att hundar oxå kan, eller hur?

Jag kan ge källhänvisning på mina argument, men det verkar inte ni kunna då jag inte fått några. (?)

Jag litar inte blint på veganer, jag ifrågasätter dem oxå.

Föresten, med tanke på min sjukdomshistorik, borde inte min läkare och dietist avrådit mig ifrån vegankost om det nu är så olämligt?
          Min dietist har tvärtom varit väldigt hjälpsam och hjälpt mig hitta veganska medicinska preparat osv.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-11-2004, 22:09
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Smekajsa! Det ÄR en glad och galen dassråtta, den bor inte hos en vegan! tongue.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-11-2004, 22:14
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT
          Anki: kolla Veggiepets

Foderfirmor gör vad dom kan för att skapa nya marknader. Naturligtvis vill man hitta sin egen nisch och jättebra då att vända sig till vegitarianer som grupp. Läser man texten om vegetarianhundar så säger dom själva

"In fact, many dogs that previously had ill health made substantial improvements in their condition. Vegetarian diets are well known for relieving arthritis, skin and fur problems and obesity in dogs."

och vi skall väl hoppas att det blir en frisk och kry hund du skaffar.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Betty
          Inlägg 07-11-2004, 22:21
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Fenja @ 07-11-2004, 22:09)
          Det ÄR en glad och galen dassråtta

Jag trodde att du hade stavat fel när du skrev dassråtta, trodde du menade dansråtta - tycker det ser ut som om den dansar! laugh.gif
          Himla söt är den i alla fall! laugh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Filleville
          Inlägg 07-11-2004, 22:24
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 4 702

La strega!
          Hunden är inte vegetarian! Den kan inte ta upp och tillgodogöra sig exempelvis proteiner ifrån vegetabilisk föda. Och som du vet är just proteinet byggstenen för alla kroppens celler. Varför hittar du inte vegetarisk helkost till hundar ute i handeln ? Varför lyssnar du inte till veterinären? eller foderfabrikanter? Har du inte råd att ge din hund riktig mat?
          En mycket bra hundsida med ett flertal av Sveriges framgångsrika hundförare är www.vasterviksbk.nu den kan jag rekommendera dig. Men bered dig på mothugg. Jag hoppas bara för din eventuella hunds skull att någon av alla dessa duktiga hundmänniskor som finns där kan ge dig dom argument du söker!

Lycka till och ta Väl hand om din hund!

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 22:35
          Länk hit: #111

Medlem

Filleville, du har uppenbarligen inte läst hela tråden. men det spelar ingen roll, som Ti Bee sa- Det här leder ingenstans.

Orkar inte fortsätta tjafsa med så fördomsfulla och inskränkta människor (återligen, ni vet vilka ni är, ni andra behöver inte ta åt er).

Jag tänker inte skriva mer i den här tråden.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-11-2004, 22:37
          Länk hit: #112

Medlem

HURRA!!!
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Smekajsa
          Inlägg 07-11-2004, 22:39
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 727
          Medlem nr: 3 230

ÄNTLIGEN !!

Citera
          *Laika*
          Inlägg 07-11-2004, 22:43
          Länk hit: #114

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Fördomsfulla??? Det är väl ingen som ifrågasatt att du är vegan, tvärtom, många har beundrat ditt ställningstagande. Lyckligtvis (för hunden) så är det inte lika många som applåderar till din idé om veganhund. Filleville kom med fakta du ville ha o nu nobbar du det med. Hans/hennes inlägg var nog faktiskt det mest givande av alla. Det var inte bara en personlig åsikt, det var uppbyggt på fakta o han hänvisade dig till en bra hundsida. vad mer begär du av andra?
          Mvh. Laika

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 07-11-2004, 23:23
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Skulle snareare säga att det är erfarenhet och fakta smile.gif

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-11-2004, 23:25
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

SLUTA NU!!!!
          ...det här är ju rena häxjakten....Halloween är över nu.....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          *Laika*
          Inlägg 07-11-2004, 23:33
          Länk hit: #117

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Det är ingen häxjakt i det här, INGEN har ifrågasatt Martinas val att vara vegetarian/vegan. Det här är inget att hetsa upp sig för, det enda felet som vart i den här tråden var att det dök upp nån som hade lite mer kött på benen än vi andra (som "bara" hade egna åsikter). Att Martina inte ville ta det, det är upp till henne. Det är ingen som sagt nåt om att HON gjort fel val när hon vart vegan, det är bara inblandningen av hunden. Skulle du, Tesa, verkligen kunna tvinga en hundstackare att vara vegan? Tycker du att det är rätt? JAG tycker inte det, o majoriteten av dom som vart i den här tråden tycker inte det heller. Det har inget med häxjakt att göra.
          Mvh. Laika

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-11-2004, 23:55
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Martina har väl uttryckligen sagt flera ggr att hon "vill veta om det går"...och om det visar sig skadligt så skall hunden få kött...

...det är inte alls omöjligt att hunden kommer att må alldeles utmärkt av vegetarisk mat..om den blandas till efter noga uträknade foderstater med beräknade näringsvärden och så...det är nog NDF:n i vegetabilierna som hindrar hunden från att ta upp näringen men genom att behandla fodermedel på olika sätt så går det att bryta ner den så att näringen blir lättare tillgänglig...

Jag säger inte att det går...men jag säger inte att det är omöjligt heller...och Martina vill som sagt "ta reda på" innan hon väljer att göra det ena eller andra...men eftersom ingen här tycks VETA varken bu eller bä utan bara har bestämda åsikter så vore väl det bästa om hon sökte sina svar nån annanstans..men man behöver inte vara nedlåtande för det....tycker jag......
          ...
          och jag tyckte verkligen att det började likna häxjakt..ta och gå tillbaka och läs allt som skrivits......burr...jag ryser nästan.. unsure.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-11-2004, 00:16
          Länk hit: #119

Medlem

Visst har folk ilsknat till både lite här och där, jag med. Men det gäller även Martina, ingen har sagt att en råtta är trevligare än hon, vilket hon sa till mig... oprovocerat dessutom.
          Det folk reagerat mot är det felaktiga i att vilja föda ett ursprungligt köttätande djur som vegan, för att hon tycker att det är äckligt att hantera kött. Inget annat. Ingen har tyckt något illa om Martinas eget val att vara vegan, tvärtom har flera påtalat att de respekterar det. Om alla kunde skilja på sak och person, så skulle inget av det som skrivits i denna tråd kallas vare sig mobbing eller häxjakt.
          Jag skrev HURRA för att Matina skrev att hon inte skulle skriva mer i den här tråden. För det är hon själv och ingen annan som valt att dra det så här längt, hon kunde ha slutat precis närsom helst. DET tycker jag är bra, bara nu alla andra kunde sluta också!!
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 08-11-2004, 08:01
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Fy FAN vad ni är taskiga! mad.gif sad.gif huh.gif ohmy.gif

Vilken TRÅD!
          Vilken urspårning!
          Vilka *dj-a* påhopp!

*tar ett djup andetag*

La Strega, det är nog ganska klokt att släppa tråden här.
          Det är ju bara inse att du har fått många bra svar, och det som du verkligen vill veta, finns det ingen här som har kunskap om.

Fenja:
          CITAT
          Men det gäller även Martina, ingen har sagt att en råtta är trevligare än hon, vilket hon sa till mig... oprovocerat dessutom.
          Du är fena på att vara taskig på ett vis så du kan ha ryggen fri! Det är en talang du har. Vill du vara elak, så stå åtminstone för det. ("oprovocerat"...???)

Nu är JAG elak, som nämner just dig vid namn Fenja. Du är ju inte ensam om att vara elak.

Nån mer jag reagerar på, är virgo:
          CITAT
          Nu är det bevisat att veganmat fördummar människan.

"Härligt" argument i debatten *cynisk*.

Laika:
          CITAT
          Hur kan man bara kunna va så barnslig så man argumenterar som en 5 åring?

Eller ... hur kan man bara vara så barnslig, så man inte ser sakfrågan utan istället SJÄLV SER en debatt från en femårings nivå...
          Nu var JAG elak, var jag inte? tongue.gif

(Tycker själv inte att det är ett så stort mänskligt brott att emellanåt "förfalla" till en femårings nivå, det gör de flesta människor i sina sårbaraste situationer. Men för en de flesta människor är det också en förnedrande känsla, och därmed också och ett bra angreppsvapen)

Är det inte så att när argumenten tryter, så kommer slagpåsen fram.

"Därför att", "så har det alltid varit" och "fattar du ingenting", är inga svar på frågor.

Att fördumma andra ... (ja, nu tiger jag)

GÅR det inte att "prata vettigt"?

GÅR det inte att svara vänligt?

GÅR det inte att hålla sig borta från tråden, om den ändå bara gör att man ser rött? Om "grundttemat" får en att explodera? Om själva ordet "vegan" är så infekterat så man får kväljningar bara vid blotta tanken?

(Tack och lov förekommer det även vettiga svar i tråden!)

Att det är farligt att ifrågasätta, och att tänka annorlunda, finns det gott om bevis för i historien.
          Sokrates, han fick tömma giftbägaren. Gallillei fick avsäga sig alla sina rön för att inte bli lynchad av kyrkan; komma och påstå att jorden är RUND, gu´ mig bevars!

Det är väl för sjuttsingen inte farligt att TÄNKA!

Det är väl inte farligt att IFRÅGASÄTTA, även (kanske ännu mera) om det gäller gamla beprövade sanningar.

Om det visar sig att tankespåret är en återvändsgränd, kommer det ju att VISA SIG! Vad är ni så RÄDDA för?????????

Varför är vanlig hederlig vänlighet så fullständigt omöjligt???
          Det går väl för sjuttsingen att PRATA??

La Strega. Du är klyftig. Det är möjligt att du är lite för klyftig för dig själv...
          tongue.gif .

Använd de svar du har fått, det är många bra och användbara svar. Du har också fått bra förslag på länkar. Mer kan du nog inte få ut av det här forumet i den frågan. Precis som du sagt; prata med flera olika vetrinärer, och bilda dig sedan din egen uppfattning om vad som kan vara bra för din hund.

Det finns ju djursjukhus och utbildningsanstalter där även forskning bedrivs, kan du inte vända dig dit? Vet inte något namn eller plats just nu, men jag tänker på Uppsala, där mycket forskning om olika djurslag pågår.

Sedan finns det något radioprogram i P1 som heter "husdjur" eller nåt. Det är jättebra, och de tar upp olika frågor och teman, utifrån ett seriöst perspektiv.

Jag är fullständigt övertygad om att den hund du skaffar, kommer att få det bra och leva ett fullvärdigt hundliv, oavsett om det blir med eller utan kött! Du KAN tänka, och jag känner mig övertygad om att ditt beslut kommer att vara välgrundat, när det tas. Lycka till med den framtida hunden!

Sedan, när det gäller att göra sig förstådd ... så behöver man inse att det faktiskt inte alltid går, och veta när det är dags att släppa ett ämne, för sin egen skull, för att inte råka illa ut.

Det ÄR en konst att "göra sig förstådd", och att kunna prata och diskutera så det man vill framföra, går fram.

Jag har nån bra bok som jag kan rekommendera, ska bara leta fram den först, återkommer med den.

Sedan finns det ju böcker även i argumentationsteknik, men de går ibland mer ut på att få rätt och få sista ordet.
          Sånt kan ju kännas bra en stund i och för sig, men precis som du skrev förut, så är det ju ändå FÖRSTÅDD som man vill bli.

"Vill du få rätt, eller vill du vara lycklig" är ett annat talesätt som det ligger mycket i.

Jag gillar skarpt gamla talesätt och ordspråk, för de har så många olika lager av visdom i sig.

Ha det bra allesammans!

Från en amaira som är go´ och gla´ igen wub.gif . (och som alldeles säkerligen får några rejäla "ovänner" med mitt inlägg. Tråkigt... )

PS. La Strega, vad gäller det här med att koka köttet till tamhundar, kanske det är en modifierad (och för människor mycket behagligare) variant av att "möra" ett kött, istället för att låta det ruttna vid vägkanten.

För hur det än är, precis som du säger och försöker framföra, så anpassar ju människan sina husdjurs sitaution efter sina egna behov. OCH sitt djurs behov såklart. Det är vi helt överens om La Strega.

Kram. DS

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 15:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon