Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kostval till hund., Vego/kött?
          Hannele
          Inlägg 07-11-2004, 11:17
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 10:57)
          Jag vet många som växt upp utan kött och mår utmärkt.
          Vad är det  man skulle få brist på? vilka enzymer?

Jag känner till undernärda barn. Detta kräver oerhört mycket kunskap - som du inte skaffar enkelt så här på nätet. Engelska sjukan har kommit tillbaka, efter 50 år, bland extrema vegangrupper.
          Veganer måste äta extra järntabletter, med mera.
          Detta är inget man skriver på ett par rader så här.
          (Själv var jag vegetarian ett par år, vägde 47 kg och är 160 cm.)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 12:04
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

jag känner oxå till undernärda barn, köttätare dock.
          Visst måste man lära sig en del om näringslära som vegan! men det måste man ju som köttätare med!

Veganer måste inte äta järntabletter, vissa grupper (kvinnor med mycket blödningar t.ex) kan behöva tillskott men detta gäller även köttätare.

jag blev vegetarian när jag var 11-12 år och jag var knappast varken undernärd eller underviktig den tiden (har ju varit det senaste året men det har ju med min sjukdom att göra, inte maten. jag är 18 nu)

Vad menar du med "extrema vegangrupper"?

Engelska sjukan vet jag inte mycket om ?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          amaira
          Inlägg 07-11-2004, 12:09
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Intressant tråd. Mycket kunskap som dyker upp, härligt. *läst med intresse*

Har själv inte så mycket kunskap (bara "tro" och idéer och hörsägner från olika håll och olika läger), så jag har ingen kunskap att bidra med.

Tror på tanken att skaffa sig eget hållbart underlag för sina egna beslut.

"Om hunden själv får välja" ... (är det inte dessutom en reklamslogan rolleyes.gif )

Om hunden själv får välja - mellan grönsaker och en köttbit...
          ÄR det hunden som ska välja vad den vill äta?

Tänker osökt på min promenad med grannen i förra veckan. Hennes härliga stora långhåriga svarta schäfertik, fann ett dött rådjur på andra sidan diket.

Det var stadd i härlig förruttnelse och spred en ljuvlig doft (ur hundnäsans synpunkt i alla fall) och hon kastade sig med stor glädje över det och högg tänderna i, innan någon hann hindra henne.

Att få henne att släppa taget om det där goda, och sedan släpa henne därifrån, jaja, hon gick baklänges en lååååång sträcka, och sparade platsen i bakhuvudet för att kunna smita tillbaka vid tillfälle.

Nu är det kanske "bara" "dofterna" som hindrade hennes ägare att hunden åt sig mätt. Doften från aset, och senare doften från "avgaserna" som hunden oberört sprider omkring sig (hundägare vet vad jag menar). Jag vet inte riktigt vad som motiverade väninnan att hindra sin hund från att äta det hunden ville.

Men det JAG menar, är att argument är bra, när de är hållbara rolleyes.gif .

...och så har jag lagt mig i igen...

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Virgo
          Inlägg 07-11-2004, 12:52
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

La Strega,

Nu är det bevisat att veganmat fördummar människan.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          *Laika*
          Inlägg 07-11-2004, 13:02
          Länk hit: #45

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Håller fullständigt med dig Virgo. Jag sitter o ruskar på huvet o vet inte ens vad man ska svara en sån såm Martina wacko.gif blink.gif unsure.gif Hur kan man bara kunna va så barnslig så man argumenterar som en 5 åring? Nä, man ska inte föda upp hundar på grönsaker o frukt, därmed inget sagt om att det är onyttigt för hundar att äta det som ett extra tillskott. Nä, vargar dyker inte i haven efter alger, men hunden får inte tag i allt den skulle behöva (vem vet vad det finns för gott o nyttigt i ett ruttet rådjursas?) för att vi håller den i fångenskap. Varför är det så svårt att ta till sig när det är mängder av forumister som ger fina upplysningar om varför hunden behöver kött? Och du Martina, besvära dig inte med att svara på mitt inlägg är du snäll, det leder bara till att du fortsätter att bevisa att inlärningsförmågan kan vara lägre hos veganer p.g.a. vissa brister.
          Mvh. Laika

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 13:02
          Länk hit: #46

Medlem

Virgo:

Jasså? och vad grundar du det på?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 13:05
          Länk hit: #47

Medlem

Laika:

Jag ifrågasätter bara. Har jag inte rätt till det?

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          *Laika*
          Inlägg 07-11-2004, 13:06
          Länk hit: #48

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Varför BE om råd, när du ifrågasätter ALLT som du inte är nöjd med att höra? wink.gif
          Mvh. Laika

Citera
          Virgo
          Inlägg 07-11-2004, 13:10
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 13:02)
          Virgo:

Jasså? och vad grundar du det på?

Att du kan läsa, men inte förstår vad du läser.

läs bjäbbans informativa inlägg en gång till.
          Prata med olika veterinärer nångång!
          Skaffa dig en kille som inte är vegan och diskutera med honom.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          lisselbo
          Inlägg 07-11-2004, 13:13
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Har suttit och läst den här tråden nu och vet inte om jag ska skratta eller gråta, tänkte att jag inte skulle bry mig och lägga mig i. Men att ni bara orkar tjafsa, och du La Strega kan väl växa upp och sluta uppföra dig som en unge i trotsåldern som ska ifrågasätta allting.
          Känner igen det beteendet sedan mina barn var små.
          mvh Marie

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 13:14
          Länk hit: #51

Medlem

Laika: Läs mitt första inlägg i denna tråden.

Virgo:
          Fick jag svar på min fråga i bjäbbans inlägg? nej

Jag har konfronterat massa "kunniga" människor men alla ger olika svar, precis som här. Det är därför jag vill att nån ska peka ut åt mig exakt VAD det är som finns i kött som hunden inte kan få från animalier.

Vad har eventuella pojkvänner med detta att göra? =P

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          andersen
          Inlägg 07-11-2004, 13:24
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Kan ni inte vara lite trevliga mot varandra,hur många tarvliga trådar ska det finnas på det här forumet?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          pejori
          Inlägg 07-11-2004, 13:34
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

vad menar du med att du får olika svar av alla? ohmy.gif ohmy.gif
          svaren är ju entydiga. hundar ska ha kött!!! vad är ditt problem? huh.gif
          är det möjligen så, att du läser svaren som fan tolkar bibeln?
          du envisas med att plocka ut vissa meningar ur sitt sammanhang hela tiden.
          ja. hundar mår bra av alger. nej. dom kryper inte ner i havet efter det. dom fångar fisk och krabbdjur, så får dom i sig det.
          det finns saker som vi av olika anledningar inte ger våra hundar, därför tillsätter vi mineraler och annat på konstgjord väg, på samma sätt som du gör det till dej själv.
          vilda hundar och vargar äter allt. inklusive lavar, mossor, rötter m.m.
          det gör att dom får i sig spårämnen och vitaminer vi mäniskor inte känner till.
          tål dom det inte så dör dom. det är naturens sätt att ta bort dåliga individer, medans vi mäniskor låter våra djur byta kost och få mediciner så dom klarar sig. en vild hund äter även nötter och frukt, samt får i sig mycket spannmål från bytesdjur. som höns, råttor, katter, får, råddjur m.m.
          dom är vana från födseln och därför tål dom sådant som tamhundar inte klarar. tex ko mjölk.
          dom tar kalvar och så får dom i sig mjölk.
          att tro att dom mjölkar själva, är att göra dej dummare än nödvändigt.
          på samma sätt lever kräldjur och olika ödlor ett vidrigt liv i fångenskap, med hög dödlighet då det bara är riktiga proffs som kan hålla dessa djur, som måste ha rätt ljus, rätt värme rätt mat och en massa annat för att inte drabbas av bristsjukdomar, eller försvagat skelett.
          samma med våra tamhundar. vilt äter dom ruttet kött, som med all säkerhet innehåller något som är viktigt för om , som vi inte känner till.
          men vad är du hjälpt av att någon sitter och rabblar upp kemiska beteckningar på ämnen du inte känner till? det hjälper inte dej om du inte vill se det, eller inte känner till det.
          men visst. vill du inte lyssna på andra än ditt eget resonemang så förstår jag inte vad som är ditt problem. skaffa en hund och gör den till vegetarian, den blir ialla fall inte så gammal.
          du kan ju börja med den du redan har. eller?

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          nilla
          Inlägg 07-11-2004, 13:35
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

Oj, vilken snurrig tråd!

CITAT
          Och har fortfarande inte fått svar på min fråga...upprepar:
          VAD är det i köttet som hunden inte kan få i sig på vegetabilisk väg?

Jag är inte alls insatt i det här, men kanske ni kan komma vidare om du, La Strega, omformulerar frågan till : Vad är det i hundens tarmsystem som gör att den har svårt att ta upp protein från grönsaker?
          Att människans tarmsystem klarar det är ju helt klart men hundar har ju en annan fysiologi... kanske ligger knuten i den som äter mer än i födan själv?

Den frågan borde ju en veterinär kunna svara på ganska enkelt, tycker jag.

Gunilla

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-11-2004, 13:41
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Ja, nu tycker jag att du går för långt, är du, eller gör du dig bara dummare än en gråsten?!! Jag har skrivit till lite olika instanser (veterinär och biolog)och ställt din fråga, jag hoppas på svar nu efter helgen. Men med den varsebilvningsgrad du uppvisar i dina sista inlägg så är väl det fullkomligt bortkastat det också... Ta till dig de upplysningar och den information du får och sitt inte bara och käfta för käftandet skull.
          Skaffa dig ett liv!!!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Virgo
          Inlägg 07-11-2004, 13:47
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT
          Vad har eventuella pojkvänner med detta att göra? =P
          han kan kanske övertyga dig om han orkar!

CITAT
          Virgo:
          Fick jag svar på min fråga i bjäbbans inlägg? nej

läs o förstå!

Nu tänker jag inte tjafsa mer med dig nu tror jag.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-11-2004, 13:54
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Bästa LaStrega

Det finns massor med olika ämnen som köttätande djur inte kan få från enbart växtriket.
          Det mest intressant är dock att köttätande djur även behöver mat från växtriket och då skaffar sig det! ”Surt sade räven om rönnbären” men ändå äter räven rönnbär sade en dansk veterinär för några år sedan när han kommenterade djurs kosthållning. Djuren behöver allsidig kost.

Det mest intressant är dock att man ibland hittade delar av döda fåglar på ställen där det fanns betesdjur. Vem har dödad dessa fåglar frågade man sig. Efter ett tag kom man underfund med att det var betsdjur som slagit ihjäl fåglarna och ätit upp deras skelett. Det visade sig att betsdjuren saknade vissa spårämnen i sin kropp och att dessa fanns i skelettet hos fåglarna! Vad man däremot inte kom på var betesdjuren visste om att de saknade ämnen i sin kropp och var dom skulle hitta det saknade.
          Samma fenomen har man hittat på många olika ställen på jorden.

Det mest skrämmande med veganernas livsfilosofi skedde för några år sedan när en nybliven mor bestämde sig för att sluta amma sitt spädbarn. Hon gav barnet enbart olika sorters puréer att växa upp på. Att modersmjölken i början av amningen innehåller över 50 % fett bortsåg hon från.
          När de hemska myndigheterna fick fatt på familjen så befarande man att barnet har fått permanenta hjärnskador.

Det finns även forum på andra håll på nätet för dess frågor. Varför söker du dig inte dit?

Vill du ha vetenskapliga svar med kemiska beteckningar och referenser så får du söka dig till ett universitet.

Nu skall jag ut o pyssla med min belysning!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-11-2004, 14:46
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (nilla @ 07-11-2004, 13:35)
          Oj, vilken snurrig tråd!

CITAT
          Och har fortfarande inte fått svar på min fråga...upprepar:
          VAD är det i köttet som hunden inte kan få i sig på vegetabilisk väg?

Jag är inte alls insatt i det här, men kanske ni kan komma vidare om du, La Strega, omformulerar frågan till : Vad är det i hundens tarmsystem som gör att den har svårt att ta upp protein från grönsaker?
          Att människans tarmsystem klarar det är ju helt klart men hundar har ju en annan fysiologi... kanske ligger knuten i den som äter mer än i födan själv?

Den frågan borde ju en veterinär kunna svara på ganska enkelt, tycker jag.

Gunilla

Klokt sagt Nilla! Det är riktigare att se det ur den vinkeln tror jag.
          Hundar är gjorda för att äta kött och det är vi människor också. Människor kan själva göra valet att mixtra med sina kroppar men jag tycker inte det är nåt man bör överföra på en hund. Då blir det ju djurplågeri, vilket ju de flesta veganer inte är för.

Citera
          La Strega
          Inlägg 07-11-2004, 14:55
          Länk hit: #59

Medlem

Bjäbban skrev:

CITAT
          De är så nära släkt med vargen, att om de paras blir det valpar!
          Det borde vara svar nog! Hur många vargar lever på veg. mat????
          Nää, just det! Alltså ska inte en hund göra det heller om man vill att den ska må bra! Men, och det är ett viktigt men i samanhanget, hund liksom varg och räv är lite av allätare, de kan "överleva" på annan mat också!
          Men i längden är det inte bra!
          Detta tolkar jag som att hunden kan Överleva på vegetabilisk mat men man ska inte ge den det?

Sen skriver hon detta i ett annat inlägg:

CITAT
          Blandningen måste kompletteras med ett väl sammansatt vitamin- och mineralpreparat, t ex Hyper Mix Valp. (Preparatet heter inte Valp p g a att det endast ska ges till valpar utan det fungerar mycket bra till vuxna hundar också) Dessutom är det bra om man kan ge hunden ett bra algpreparat, t ex Crest. Dosen för vitaminerna och algerna finns på förpackningen och det är viktigt att tänka på att läsa igenom doseringsanvisningarna ordentligt eftersom växande valpar ska ha mer än vuxna hundar.

När man kokar ris, makaroner eller dylikt till hunden uppstår ett fosforöverskott eftersom alla dessa födoämnen är kalkfattiga. Detta avhjälper man lätt genom att tillsätta 1 struken tesked mjölksyrad kalk till 10 dl av ovanstående blandning.

Även om hunden hör till rovdjurssläktet kan det vara lämpligt att den utfordras med ganska stor mängd kolhydrater, som dels ger hunden energi och växtfibrer, dels bukfylla och mättnadskänsla.
          De kolhydrater som vi utfordrar våra hundar med består vanligtvis av spannmål.
          På grund av att hunden har kort tarmkanal och dessutom inte direkt tuggar sin mat, måste alla vegetabilier vara väl förberedda. Det innebär att spannmålsprodukter måste vara antingen väl kokta eller bakade. Väl kokt innebär kokning med betydligt mer vatten och under dubbelt så lång tid som de koktider vi använder oss av.

Vete, majs, ris, och korn är det som passar hundar bäst. Havre används väldigt sällan till hund. Råg anses som direkt olämpligt på grund av att det kan ge en del hud- och pälsproblem samt även tarmstörningar.
          Grönsaker och rotfrukter har hunden inget direkt behov av.
          Om de ändå ingår i foderstaten bör de också vara väl kokta och dessutom mosade för att hunden skall kunna tillgodogöra sig dem.
          Detta hindrar emellertid inte att man kan ge t ex råa morötter eller eventuellt rå vitkål fint rivna, då naturligtvis vissa näringsämnen i dessa födoämnen kommer hunden tillgodo. Om hunden får en rå morot att gnaga på, går alla de bitar som sväljs hela ut med avföringen osmälta.

Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls.

Detta inlägg tolkar jag som att de ska äta mestadels vegetabilier, men det ska vara Vete, majs, ris, och korn för det passar hunden bäst, och det ska ges kokt eller bakat. Inte sant? Hunden ska även ha Solrosolja, vitaminpreparat och alger, och sen en liten mängd kött.

Hunden mår alltså inte bra av för mycket vegetabilier men man ska ändå ge den det?

Det jag reagerar mest på är att man hela tiden jämför hunden med vargen och säger att hunden ska ha kött för att vargen är ett rovdjur, sen så utfodrar man hunden på ett helt annat sätt än det vargar äter. (som jag sa, jag tror inte vargar äter kokt mat).

Bjäbban skrev även:
          CITAT
          Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls.
          Sen skrev Pejori:
          CITAT
          vild hund äter även nötter och frukt

Ett till citat av Bjäbban:
          CITAT
          Hunden är inte fiskätare av naturen, varför det är mindre passande att det animaliska proteintillskottet i hundens foderstat helt och hållet eller till stor del består av fisk.
          Och Pejori:
          CITAT
          ja. hundar mår bra av alger. nej. dom kryper inte ner i havet efter det. dom fångar fisk och krabbdjur, så får dom i sig det.

Så hundar är inte fiskätare av naturen, ändå fångar dom fisk och äter?

Detta var några exempel på varför jag upplever att ni ger mig olika svar.

Ralf:
          Ang:
          CITAT
          Det mest skrämmande med veganernas livsfilosofi skedde för några år sedan när en nybliven mor bestämde sig för att sluta amma sitt spädbarn. Hon gav barnet enbart olika sorters puréer att växa upp på. Att modersmjölken i början av amningen innehåller över 50 % fett bortsåg hon från.
          När de hemska myndigheterna fick fatt på familjen så befarande man att barnet har fått permanenta hjärnskador.

Detta tycker jag låter helt idiotiskt och det är inga åsikter jag står för, och jag tror de flesta veganer håller med mig, vad den här mamman fått den idén från vet jag inte men det är ingen ”allmän” åsikt inom veganismen att barn inte ska ha modersmjölk..det är ju för barnet den finns till!

Norrbottens-Magdis: Detta är oxå en sak jag funderat över, många av er hävdar att vegankost inte är hälsosamt för människor heller, och att vi inte kan få i oss allt, vilket är helt fel. Så eftersom ni har fel där borde ni kunna ha fel ang. att hunden inte skulle må bra av vegankost? (jag har källor att hänvisa till att människor kan må väl av vegankost.)

Och jag har inte tänkt "mixtra", det är ju därför jag startade denna diskutionen! just därför att jag inte vill göra nåt ogenomtänkt som kan skada hunden.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera
          Bjäbban
          Inlägg 07-11-2004, 15:12
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 4 586

La Strega!
          Förlåt, har tydligen uttryckt mig otydligt…
          Det är inte mina kommentarer under Hammarlunds blandning. Det enda jag hade lagt till var meningen längst ner om att detta gav svar på de flesta frågorna.
          Allt annat är skrivet av Ann-Margret Hammarlund som även har gjort ”blandningen”
          Ann-Margret Hammarlund, är en erkänd expert på hundmat! Hemes adress hittar du om du går in på:

http://www.shf-se.com/default.asp?id=13&mnu=13
          under styrelsen ( hon är ordförande)

Ta kontakt med henne om du har frågor om det hon säger! Hon kan säkert ge dig alla tabbeler och kemiska förteckningar du vill ha, hon är som sagt ett proffs på detta med hundars mat!

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon