|
|
  |
Grundstammar äpple |
|
|
|
07-11-2004, 16:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem sedan: 13-04-2003
Medlem nr: 1 130

|
man tackar för all information... och vilka uttryck sen: CITAT ett äppelkast från väntkurerna,
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
08-11-2004, 09:19
|
Medlem
Antal inlägg: 39
Medlem sedan: 05-11-2004
Medlem nr: 4 695

|
Cilla, du skriver verkligen inspirerande! Och jag tänker genast på det lilla knotiga äppleträdet som klängde utmed klippan bredvid busshållplatsen hos min hundvakt... Fast nu i somras hade den nitiska parkförvaltningen eller fastighetsskötaren eller nån sågat ner det. Men jag brukade gå förbi där varje dag under flera år och förundra mig över hur hur det lilla buskiga äppleträdet kunde växa så; liksom självspaljerat utmed klippan.
--------------------
zon 3-4
|
|
|
|
|
08-11-2004, 15:00
|
Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem sedan: 08-11-2004
Medlem nr: 4 705

|
Huruvida A2 ger långlivade träd eller inte beror främst på växtplatsen och skötseln, och mindre på A2's "innestående livslängd". Sorten A2 togs fram under början av 1940-talet i Alnarp och började inte planteras i hemträdgårdar förrän ett par år senare. Därför är det enbart trams att påstå att A2 endast lever i 40-50 år eftersom den endast har funnits på marknaden i knappt 60 år. Urvalet är heltenkelt för litet för att göra en sådan bedömning. Visserligen finns det säkert exempel på träd som börjar dö bort efter 40-50 år, men detta är snarare fråga om en brukslängd i en generation snarare än en faktisk livslängd. Troligtvis är en faktisk livslängd uppmot 70 år eller kanske t.o.m. 100 under gynsamma förhållanden
Om A2 kan annars sägas att det är en förträfflig grundstam när det gäller växtkraft, fruktsättning, friskhet och härdighet. Zon 6 bör klaras, men för de lägre zonerna hade jag önskat att det fanns en annan grundstam tillgänglig, t.ex. M26 eller möjligtvis Bemali. MM106 är också OK som grundstam då denna är något mindre starkväxande. A2 har ofta för god växtkraft för den lilla villaträdgården och är därför mindre lämplig. Dessvärre finns det få gardencenter och plantskolor idag som säljer äppelträd ympade på annat än A2, om man inte beställer annat i god tid innan. MM106 börjar dyka upp så smått.
Anledningen till detta är en kostnaden för uppdrivning. Ympar du på A2 har du ett säljbart träd inom 2 år och en betydligt högre överlevnad av ympar än på någon annan grundstam för hemträdgårdsbruk. Dessutom handlar det om att A2 är mer driftsäker i bruk. Det är större chans att en A2 blir bättre än någon annan grundstam i händerna på en "vanlig" trädgårdsägare.
|
|
|
|
|
08-11-2004, 19:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 61

|
Nu hoppar jag helt bort från ämnet och säger: välkommen till forumet Birger! Alltid kul med nya herrar på forumet, och en hortonom dessutom (bli nu inte svartsjuka ni andra killar  ).
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
08-11-2004, 19:45
|
Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem sedan: 08-11-2004
Medlem nr: 4 705

|
Tackar, tackar  Detta var riktigt kul. Skulle nog kunna syssla heltid med att svara på trädgårdsfrågor om bara någon ville betala.
|
|
|
|
|
16-11-2004, 10:18
|
Medlem
Antal inlägg: 175
Medlem sedan: 12-06-2004
Medlem nr: 3 838

|
Någon här som vet något om grundstammen Malus B 396????
|
|
|
|
|
17-11-2004, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem sedan: 16-08-2004
Medlem nr: 4 290

|
Hej! Otroligt kul och trevligt att läsa om allt detta här i höstmörkret.
Först en undran: frösådda äppelträd, har de ludna bladbaksidor eller är de kala som vildapelns?
Sen en till undran, jag har fått lära mig att beskärning av träd i allmänhet, fördröjer åldrandet hos trädet. Blir ett regelbundet beskuret äppelträd äldre med hjälp att det beskärs, eller får beskärning av äppelträd den effekten att det drivs att blomma och ge frukt så hårt så att det åldras i förtid? Och hur fungerar det med åldrandet hos aplar när man går till beskärningskonstens ytterligheter -spaljéer och häckar, som jag beundrar sååå mycket? (nu förutsätter jag att det beskärs av kunniga människor så att det inte drabbas av sjukdomar på grund av felaktig beskärning.)
Många hälsningar Maria R
|
|
|
|
|
18-11-2004, 09:49
|
Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem sedan: 08-11-2004
Medlem nr: 4 705

|
 Tack Maria H. Det är precis en sån fråga som jag älskar att få, och att svara på. Det beror delvis på att detta kan vara ett väldigt kontroversiellt ämne bland oss som har trädgård som yrke, men eftersom jag är relativt nyutexaminerad från Alnarp (5 års utbildning) anser jag att jag har tillgång till den nuvarande gängse uppfattningen bland forskarna på Alnarp och även vid andra hortikulturella fakulteter i Europa. Jag vill dock påpeka att det är inte alla som håller med mig om det jag kommer att säga. Det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning. Inget är svart eller vitt. Det finns alltid nyanser. Ja! Helt rätt. En kontinuerlig och regelbunden beskärning av unga grenar på träd och buskar förlänger deras livslängd av tre anledningar: 1. Rejuvenilisering. Återgång till ett juvenilt stadium. En växt har ett juvenilt stadium (vegetativt-tillväxt) samt ett adult stadium (generativt-blombildande). Ett talande exempel är murgröna som har olika typer av blad. Nytillväxta blad i grenändar har ofta den traditionella murgrönsbladet medan de blad närmast blomställningarna skiljer sig markant. Dessa olika livsfaser (juvenilt-adult) styr ålder och livslängd på en planta. Växter är dock så finurliga att de kan, i en begränsad del eller hel del av plantan, växla tillbaka till juvenilt stadium vid t.ex. grenbrott eller beskärning. Det skjuter ut nya, unga, juvenila skott där grenen har försvunnit. Tänk dig en livscykel där du hela tiden kastas tillbaka till ungdomen och får leva den igen. Du hinner inte fullt ut komma till stadiet där du ska reproducera dig (generativa fasen) och kan därför inte gå in i en mortalitetsfas (död). Nu är det ju inte riktigt så här enkelt att ett träd kan beskäras i alla evighet och leva för evigt. Det finns andra faktorer som påverkar, t.ex. röta, markförändringar, väder och vind, rotangrepp o.s.v. Men i princip förlänger detta ett träds livslängd i och med att du tvingar det att ständigt skjuta nya skott. 2. Minskade rötangrepp! Detta är mycket påtagligt i knuthamlade träd. I beskärningspunkter bildar träd en naturlig försvarszon av förhårdad ved, strypt näringstillförsel, fenoler och andra ämnen och mekaniska barriärer som rötsvampar ej har så lätt att penetrera. Det förutsätter att snittytan är liten! Stora snittytor är dömda att bli angripna av röta. Ett träd som hela tiden beskärs har flera barriärzoner och är mer på sin "vakt" mot rötsvampsangrepp, vilket i många, många fall begränsar ett träds livslängd. 3. Mindre slitningar av väder och vind. Detta är en ganska liten faktor i sammanhanget men kan ha stor betydelse. Ett beskuret träd har helt enkelt mindre vindfång och slits därför mindre. Dessa regler gäller träd, spaljeer, häckar, buskar, formklippta träd KORREKT hamlade träd (ej toppkapade träd!). Alltför många tar sina 40 åriga björkar, askar, bokar eller lönnar och kapar grova grenar och tror att de skjuter nya skott. Det kan de visserligen göra, men utsätts för ett helvetiskt rötangrepp och obalans mellan rot och krona vilket gör att trädet dör inom ett tiotal år. Summa summarum säger den generella regeln: Träd och buskar som kontinuerligt beskärs, hamlas korrekt, formklipps i forma av borttagande av unga grenar lever längre, v.s.b. Detta är inte enbart ett teoretiskt resonemang utan exempel. Flera studier och jämförelser av befintliga träd har visat samma sak. Tyvärr förutsätter detta en korrekt och kontinuerlig beskärning, hamling eller formklippning. Något som det är lite si och si med bland alla trädgårdsägare. Men det är en helt annan historia... Angående ludna äppelskott. Intressant fråga. Ska bara göra en sak klar! Äkta vildapel, Malus sylvestris, är det tveksamt om det egentligen finns något exemplar av kvar idag. Olika frösådder genom åren har gjort att ingen egentligen vet hur en äkta Malus sylvestris ser ut i ursprunglig form. Därför kan man egentligen inte tala om ett generellt utseende för vildapel utan endast för olika typer av frösådd vildapel, vilket kan skilja sig enormt.
|
|
|
|
|
18-11-2004, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem sedan: 16-08-2004
Medlem nr: 4 290

|
Hej! Tusen tack för ditt ingående svar Birger! Nyutexaminerad hortonom! -Jag är nyutexaminerad landskapsarkitekt Det är väldigt intressana frågor att diskutera tycker jag. På vår utbildning har vi till viss del läst om sådant här, men vi har inte gått in i detaljnivå. Så jag tycker att det här är ett ypperligt tillfälle att fräscha upp kunskaperna, som tyvärr har slumrat till i vissa fall... Och vilken supermöjlighet att få lära sig nytt -både i teorin, och råd och rön från de som har praktiska erfarenheter! Det jag tänkte på när det gäller beskärning av just fruktträd, och spaljéer i synnerhet, så är det den reproduktiva fasen som "sporras" (ha!). Därför funderade jag om det är så att sådan beskärning i vissa fall istället leder till utmattning och tidigare åldrande? Hälsningar Maria R
|
|
|
|
|
19-11-2004, 14:43
|
Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem sedan: 08-11-2004
Medlem nr: 4 705

|
Om balanserad beskärning får ett äppelträd att gå in i en reproduktiv fas, blomma, bära frukt och därmed leder till utmattning och tidigare åldrande? Är det så du menar? Jag ska försöka svara på din fråga om jag förstår dig rätt. En balanserad beskärning av fruktträd i allmänhet och spaljéer i synnerhet leder inte till förtidigt åldrande och förkortad livslängd, som jag ser det. Snarare tvärt om. Låter du bli att beskära växer spaljen väldigt bra i början växer den väldigt mycket i framför allt toppen och återgår så småningom sin ursprungliga trädform. Efter ett tag avtar tillväxten och blomningen kommer att ta överhanden. Därefter kommer tillväxten att ligga på en mycket sparsam nivå och grenarna blir äldre, fruktveden blir äldre och grensprickor, fruktträdskräfta och grenskorv kommer att trias ganska bra i trädet. Detta leder snarare till för tidigt åldrande... Utför man däremot en belanserad beskärning där principen är att sporrbeskära en spalje samt att ta bort vattenskott och tillväxtpunkter i toppen så stimulerar du kontinuerligt tillväxt. Därmed håller du en öppen, luftig spalje där solen kommer åt och frukten få gott om plats. Detta blir, om jag förstår din fråga rätt, en balans mellan genrativ och vegetativ tillväxt och är troligtvis det bästa för både livslängd, blomning och fruktsättning på spaljen. För det är ju trots allt, som oftast, ordentligt med frukt som vi vill ha på en fruktträdsspaljé, eller hur?  Landskapsarkitekt minsann? Kul att råkas!  Har du gått på Alnarp eller i Ulltuna? Själv gick jag ut Alnarp i våras. Om du gick på Alnarp har vi säkert träffats någon gång.
|
|
|
|
|
22-11-2004, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem sedan: 16-08-2004
Medlem nr: 4 290

|
Hej! Nej, vi har nog inte setts -jag har gått på Ultuna. Har endast varit nere på Alnarp en gång. Det var väldigt trevligt, och det är vackra omgivningar där nere!
Om trädet beskärs på ett sådant sätt att det överstimuleras att sätta frukt, skulle denna överstimulering då slita på växten och leda till ett tidigare åldrande? Förstår du nu hur jag menar?
Hälsningar Maria R
|
|
|
|
|
22-11-2004, 14:51
|
Medlem
Antal inlägg: 112
Medlem sedan: 08-11-2004
Medlem nr: 4 705

|
Ok, nu förstår jag. Jo, det skulle du kunna göra. Låt oss ta de professionella äppelodlingarna som exempel. Där har du en kulturtid på mellan 15-30 år för äppelträden innan de börjar ge sämre frukt och alla sjukdommar tar överhand. De som varar kortast tid är de så kallade knipträden som de flesta planterar i dagsläget. Dessa beskärs hårt för att bära mycket frukt och håller således kortast. Ett kronträd varar något längre då detta oftast står på en kraftigare grundstam eller har låtits växa lite mer. Att träden inte håller så länge i detta fall beror naturligtvis inte enbart på den hårda beskärningen utan på en mängd andra faktorer som svagväxande grundstam, näringstillförsel, växtskyddspåverkan och plantskolematerial.
Detta är ett exempel på extrem beskärning för att få fram så mycket och så bra frukt som möjligt. Men det är ett avancerat beskärningsarbete som troligtvis inte är tillämpbart på de träd som står i våra trädgårdar eller spaljéer för den delen. Gemene trädgårdsägare skulle inte tycka träden såg särskilt bra ut....Men rent principiellt, så visst går det, men det krävs väldigt goda beskärningskunskaper för detta.
|
|
|
|
|
23-11-2004, 10:33
|
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem sedan: 21-06-2004
Medlem nr: 3 902

|
Sök på internet "rootstocks" men tänk på att i usa har skorvvirus som vi inte vill ha. Fröstam blir älst och störst och ger frukt sist. Grundstam välgs efterbehov man har. Ympning. Har någon ympar flera sorter på samma grundstam? T.ex. tre äpplesorter som ger påronäpple???
--------------------
|
|
|
|
|
11-01-2005, 20:49
|
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem sedan: 21-06-2004
Medlem nr: 3 902

|
Grundstammar? Fröstam eller en bestämnd grundstam? Många saker måste vägas in för att få rätt början och slut. Jag har ett bestämt mål att kolla varför inte äppleträden bara blir 3-5 år innan de dör i denna bygd? Hade det funnits en grundstam som varit ännu mindre så hade jag tagit den. Nu vill jag ochså kolla om frukträdet påverkar det hela? Jag har tre A2, ett visst antal B 9 och ett visst antal B491. B9 och B 491 är väl 34 ihop samt en 10- okulerade i höstas. Just nu görs det i ordning för 25 B 9 och 25 B 396. De får lika sorters äpple på sig. Efter ympning höjs temp. till 25- 30 grader varmt i 9 dagar. Då skall de ha växt ihop om danska försöken är rätt. Jag kommer att i år gå över till genomskinliga plastband. Då ser man kallustillväxten. Spännande? Jag har redan vårkänslor Och börjat att vandra till källaren där äpplena skall komma till. Ett eller några kommer att få "vild" stam till träd. Mest för att se om det blommar längre än vanliga äppleträd. De ympkvistarna är redan här sedan väntar en del från Findland. Sedan en del från Sverge. Jag har redan 10 resistenta sorter vilket gläder mig men samtidigt varför inte i äpple tidskrifter nästan helt saknar uppgifter?? Vill företrädarna för plantskolor och fruktträdsorg. att vi skall spruta mycket mera?? Jag kommer att prova en sort som är resistent mot rönnbärsmalen?? om man vågar tro det?. Då skulle mina träd ha en bit på en3-5 dm i toppen av den? Lätt ordnat med okulering. Känner Ni till detta ? I så fall tipsa mig om det så jag får okulera i höst på de som då är 2 meter höga. Mina träd blir inte högre än att jag skall kunna gå på backen och skörda. Röda äpplen som blommar lila och ger rött mos? är en annan sort som prövas. Tre sorters päronäpple och då är inte Cox Orange med. Ja är det någon som har lite udda sorter? de får inte vara för benägna för sjukdommar för då blir det för mycket sprutande. Jag skall leka med persikor och andra roliga frukter men de ympas på St. Julien Inre ll. Här blir träden lite större men grundstammen klarar 34 grader minus ? Jag bestälde ympetiketter till detta roliga i dag. I stället för krukor anvävder jag plastflaskor så att man kan se allt som sker. Fick ett tips av en yrketsodlare att göra mina 50 grundstammar till 150 st.?vad säger ni om att på en liten tomt ha 225 fruktträd? nu kanske en del förstår att man inte kan ha fröstammar men små grundstammar kan "tryka" ihop dem rejält. Mina 45 märkts knapt på tomten. Jag döpte om mig "Norrforsfruktparadis" Tänk att gå där bland dessa blommade träd. Ja blir detta inte paradiset???
--------------------
|
|
|
|
|
17-01-2005, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
Roligt att läsa, Sven. Visst blir det paradiset hos dig!
I min privata trädgård har jag sex äppelträd i åldrarna 7-50 år och en liten odling för grundstammar och ungträd. I de äppelträd som står där de ska fortsätta att leva har jag satt ca 150 ympar, ca 40 sorter. De flesta ympar är 1-5 år gamla och långt ifrån alla har blommat. Endast några få har burit frukt.
Men det gäller att ympa på nytt varje år. Vissa år är hårda för de små. I år dog 1/3 av alla mina ympar, unga som gamla. Antagligen var de inte perfekta och fick en och annan utmaning som de inte klarade av.
Det verkar som att när moderträdet får problem (som i år av larver som åt en del bladmassa) släpper den ymparna tidigt. Det är säkert klokt. Hellre än att "böka" med en gren som tar tid att få sprutt på (och ny bladmassa) sätter trädet energi till de egna knopparna.
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2005, 21:32
|
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem sedan: 21-06-2004
Medlem nr: 3 902

|
B9 är senare än B396. Jag har bara ympat 5 av varje och B396 är överlag snabbare. Men det finns ett undantag en B9 ympad med pelaräpplet "Waltz" har gott i blomställning. Det är en ympning på en orotad B9 stamdel som satts som stickling. Jag har inte hjärta att ta bort den än. Jag satte några klena stambitar som pålägg till hösten och de lövar sig för fullt. Det var meningen att jag skulle följa ett danskt skema för kallusbildningen med +25grader i 9 dagar men detta avbröts då huvudparten av ympriset inte kommit än. Jag använder genomskinlig plast för att se när de växer ihop. ( Det är förungligt hur det är i naturen, två pinnar kan växa ihop och den ena ger rot och den andra växten.)  Däremot är vanligt vildapel verkligt sen av sig. Jag flera men ingen har spruckit i knopparna. (De grundstammar med rötter har satts i 2 liters läskflaskor och de orotade i 0,5 liters läskflaskor för att se rötterna. De med rötter har redan fått små vita rötter. De orotade har börjat att sätta lite gråvitt i kanten. Jag har två undervattningsbord, ena 75st 2 liters, det andra med 100 st. 0,5 liters, givetvis med belysning men nu +15-20) grader)
--------------------
|
|
|
|
|
21-07-2005, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem sedan: 17-09-2003
Medlem nr: 2 322

|
Hej!
Apropå grundstammar för äppelträd...
Såvitt jag förstår (Rätta mig om jag har fel!) blir äppelträd på fröstam
-Äldre... -Mindre känsliga för hårda vintrar... -Mer storväxta... -Mindre känsliga för ohyra... -Bär frukt senare... -Mindre känsliga för sjukdomar... -Växer fortare... -Mindre känsliga för torka...
än på någon av klonstammarna.
-Har hört att fröstammar för äpple alltid får såkallad pålrot, stämmer det?
-Det påstås att fröstammar ofta får koniska stammar på grund av att man inte vet säkert hur starkväxande fröstammen är, stämmer det?
-Såvitt jag vet är "fröstam", "kärnstam" och "vildstam" samma sak, vilket namn bör man använda om man efterfrågar ett sådant träd?
Går det att beställa äppelträd, ympade på fröstam, från någon plantskola?
*puh* Många frågor blev det, men det vore intressant att få flera frågor och påståenden utredda på samma gång, så man kan få sig en helhetsbild. Hälsningar Johan.
|
|
|
|
|
22-07-2005, 11:16
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem sedan: 04-11-2002
Medlem nr: 126

|
Hej Johan,
Apropå grundstammar för äppelträd...
Såvitt jag förstår (Rätta mig om jag har fel!) blir äppelträd på fröstam
-Äldre... Ja. Det finns vad jag vet ingen studie på detta men det är äppelträden på de gamla fröstammarna som blir flera hundra år.
-Mindre känsliga för hårda vintrar... Inte säkert eftersom varje fröstam blir en egen individ och den vanligaste klonstammen A2 har bra härdighet. Men en kärna från äpple som plockats från trakten där man bor torde ha goda chanser till mycket hög härdighet som grundstam.
-Mer storväxta... Ja, men inte mer än 10% större än A2 säger de som säljer grundstammar. Jag tycker dock att de blir ändå större, men det ka bero på att de blir äldre.
-Mindre känsliga för ohyra... -Mindre känsliga för sjukdomar... Inte säkert. Om du med ohyra menar insekter, löss mm tror jag inte det finns någon skillnad annat än att en starkväxande växt kan kompensera sig bättre för bladbortfall (och det är ju ett sätt att bli mindre känslig). Vanliga svampangrepp som kräfta, monilia etc tycker jag mig inte sett någon skillnad på, andra faktorer som beskärning, markens kompaktering och fuktighet spelar större roll. Större skillnad på hur träd klarar kräftsvamp är om de är E-märkta eller ej, men inte ehller om detta finns studier och E-träden har inte funnit så länge på marknaden.
-Bär frukt senare... Ja, men det är inte så stor skillnad på äpple satta på A2 och fröstam. Tidigast fruktsättning får man på svagväxande grundstamsträd, eller om man spaljerar. Äppelsorten spelar också roll - Åkerö är sen medan Lobo sätter tidigt t ex.
-Växer fortare... Ja vegetativt även om skillnaden inte är så stor mellan fröstam och A2. Men här spelar individen roll också, fröstammarna varierar mer än A2.
-Mindre känsliga för torka... Kanske, det vet jag inget om, men en planta som sätts som frö och som mycket liten planta har ofta goda möjligheter att från början sprida sitt rotsystem som det passar växtplatsen. Frösådda (ej utplanterade) växter torkar ofta senare än planterade, innan de blivit stora och kan lagra vätska och energi.
-Har hört att fröstammar för äpple alltid får såkallad pålrot, stämmer det? Ja liksom A2. Sedan utvecklar de bägge en sk hjärtrot. Jag har inte grävt upp hundtatals träd men de jag grävt upp visar samma typ av rotsystem, även om varje träds rötter är myckeet individuella.
-Det påstås att fröstammar ofta får koniska stammar på grund av att man inte vet säkert hur starkväxande fröstammen är, stämmer det? Nej, men det förekommer både att fröstammen blir grövre än sorten och att trädet därmed ser ut att stå på en bred fot, liksom motsatsen, dvs att fröstammen är mindre starkväxande och trädet blir grövre än sin bas. det vanligaste är dock att fröstammen och sorten växer upp i samma storlek och att man inte ser ympningen eller okuleringen efter några år.
-Såvitt jag vet är "fröstam", "kärnstam" och "vildstam" samma sak, vilket namn bör man använda om man efterfrågar ett sådant träd? Vilket som, men om du använder "vildstam" kanske någon entaka kan uppfatta det osm att du vill ha sort satt på Malus Sylvestris som är en vildapel.
Går det att beställa äppelträd, ympade på fröstam, från någon plantskola? Ja, på flera ställen i Sverige. Erik Håkansson Urshult, Ekofrukt i Hallstahammar, Julitta och Håkan Svensson i Sörmland t ex. Finns att hitta på nätet och i telekataloger.
--------------------
|
|
|
|
|
22-07-2005, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem sedan: 17-09-2003
Medlem nr: 2 322

|
Hej! Tack för det utförliga svaret. När jag skrev "ohyra" syftade jag i första hand på sork. Tänkte att djupa rotsystem kanske inte var lika lätt för dessa att äta upp och att trädet därigenom lättare klarar sig tills man bekämpat ohyran.
Överraskande och intressant att även A2 utvecklar pålrot eller hjärtrot, det visste jag inte. Tror sådant rotsystem skulle passa mig bra, då marken som för övrigt består av mjuk röd kramsand* tyvärr ofta gör träden dvärgväxta.
*Vet inte vad sådan sand kallas. Den blir inte, likt leror, vare sig "gegig" eller hal i blött tillstånd. Ej heller är den lik "badstrandsand" som så lätt jämnar ut sig. Tror jag bättre beskriver det som "formsand". Den är lätt att gräva i, och ett hål med lodräta kanter rasar i stort sett aldrig igen.
Tack, även för adresstipsen. Har varit i kontakt med Blomqvists plantskola i Finland. Där ympar de tydligen på fröstammar från Antonovkaträd. Allt låter bra, sånärsom på att jag då måste skaffa ympriset själv. Bättre man hittar någon som kan göra trädet komplett. En av de sorter jag önskar (Hörningsholm) skulle jag troligen i och för sig kunna hämta ympris till själv, men då man själv inte är van att ympa är jag lite osäker på hur det bäst bör se ut och hur det lämpligen emballeras för transport till Finland.
Hälsn. Johan.
|
|
|
|
|
23-07-2005, 06:35
|
Medlem
Antal inlägg: 39
Medlem sedan: 05-11-2004
Medlem nr: 4 695

|
Hej Johan! Sån jord har jag också. Vet inte vad den kallas men jag har en känsla av att den är ganska näringsfattig, så jag blandar alltid ner välbrunnen hästgödsel när jag planterar. Jorden innehåller dessutom mycket sten här hos mig. Fördelen med jordtypen är att den är väldränerad - jag har aldrig problem med perenner som ruttnar om vintrarna och annat som folk med lerjord talar om ofta.
--------------------
zon 3-4
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|