Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grundstammar äpple
          Johan.S
          Inlägg 23-07-2005, 07:37
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          17-09-2003
          Medlem nr: 2 322




          Hej!

          Hos mig innehåller den inga stenar, sånärsom på en och annan kolossalstor stenbumling.

          I övrigt håller jag med dig, inga problem med ruttnande växter.

          Vattenåder finns cirka tre meter ner i marken.

          Det kanske vore bra att använda mer gödsel än jag gör.
          När jag planterar brukar jag först gräva ur ordentligt och sedan fylla botten av hålet med ruttna löv och liknande kladd som jag fiskar upp från botten av en damm. Detta för att säkerställa fukten för de nyplanterade rotsystemet, samt att det skall ha lite humus att växa i.

          // Johan.

           
          Citera
          Micke
          Inlägg 24-07-2005, 22:06
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem sedan:
          11-04-2003
          Medlem nr: 1 111



          För att gå lite vid sidan om spåret (eftersom det ändå finns många intresserade här) fick jag nyss tag på några försöksrapporter från Ålands försöksstation, där man kollat några grundstammars vinterhärdighet och avkastning. Resultaten är avsedda för yrkesodlare men kan säkert intressera folk här också. Grundstammarna var M26, B9, M9 och M106. Resultaten visade att M106 och B9 klarade vintrarna klart bäst (Åland motsvarar ungefär zon 3 i Sverige), och dessa båda gav dessutom den bästa avkastningen - ungefär dubbelt så mycket i handelsduglig skörd som M26 och M9. Sorterna som testades var July red och Aroma. Lite trivia kanske, men inte helt ointressant.

          Micke


          --------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 25-07-2005, 21:12
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          På tal om jord: Om man har något som liknar morän, mo eller mjäla finns anledning att experimentera med olika tekniker för att odla fruktträd. (Om jordtyper http://www.srv.se/templates/SRV_Page____2205.asp)

          Ett test på om jordstrukturen är någorlunda är att gräva växtbädden och sedan hälla några hinkar vatten i bädden. Efter en-två timmar bör vattnet ha runnit bort. Om inte bör man hitta på ett sätt att dränera. Om vattnet rinner bort snabbt finns anledning att blanda extra mull i växtbädden och tillföra detta varje år, samt att odla marktäckande växter över växtbädden för att skugga orden och förhindra snabb avdustning.

          Ett annat test är att kolla när jorden vaknar på våren - hur snabbt växtligheten börjar växa där jämfört med andra områden, och om samma arter blir större/mindre eller är av annan typ. Vissa växter är snälla mot oss människor och indikerar hur jorden är sammansatt, men också om gräset torkar snabbt eller inte blir så högt på ett område som på ett annat är det ett tecken.

          Jag provodlar träd på ett moränområde. Mycket hårdpackad finkorning sand med stora och små stenar huller om buller. Kompakteringen gör att vattnet inte rinner undan, och samtidigt blir jordytan hård som cement och släpper inte genom vatten. Genom marken rinner mängder av vatten på våren eftersom det är berg bakom. Marken värms upp sent på försommaren men håller inte tjälen längre än på andra ställen. Endast olika smalbladiga skogsgräs växer här mellan de övriga träden som är 30-150 år gamla.

          Jag odlar ett par träd på rejäla kullar, och växtbäddarna där grävdes 2m i diameter och ett dike med sten för dränering. I ena har jag blandat oförmultna löv ganska långt ned i bädden, blandat med befintliga moränjorden, alv mm. Inte så lyckat, löven luktar pyton också som bruna när de kommer för långt ned. (Gröna växtdelar ska inte längre ned än 20 cm under markytan, och jag börjar tro att mina experiment med bruna löv på djup om 50-60 cm inte heller är bra.)

          Odlar ett par andra i samma nivå som markytan, det är daggvide och strimlönn som vill ha och tål lite mer vatten. Där har jag varit mer strikt i hur jag lade tillbaka jorden - den lades i samma ordning som den grävdes upp men ytskiktet ca 30 cm förbättrades med kogödsel, bruna löv, kompost mm. Där doftar jorden bättre också på låg nivå men träden torkar ut ganska snabbt trots markskuggande anueller.
          Kanske är det alven som bildar klumpar och håligheter som gör att träden har svårt att utveckla rötter överallt där de vill. Växtbäddarna där ska jag iallafall förstora i höst.

          vad har ni för erfarenheter av att lägga bruna löv på låga nivåer i växtbäddar? Själv tror jag att jag helt ska sluta med det så lnge jag inte planterar i ren sand.


          --------------------
           
          Citera
          Johan.S
          Inlägg 26-07-2005, 08:35
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem sedan:
          17-09-2003
          Medlem nr: 2 322




          Som jag tidigare skrev, brukar jag vid plantering gräva upp en ordentlig grop. Detta fyller jag sedan med ruttna löv och liknande kladd (förmodar det är ungefär vad du menar med "bruna löv") som jag fiskar upp från botten av en damm, upp till lagom djup att sätta växtens rotsystem mot.

          Det jag fyller gropen med luktar förvisso pyton, men doften försvinner tämligen omgående sedan jag fyllt upp runt växten med sanden jag från början grävt ur gropen. a botten av hålet med

          Det är enda sättet jag vet att mota torkan och därigenom klara den nyplanterade växten


           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-07-2005, 09:06
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          CITAT (Micke @ 24-07-2005, 23:06)
          För att gå lite vid sidan om spåret (eftersom det ändå finns många intresserade här) fick jag nyss tag på några försöksrapporter från Ålands försöksstation, där man kollat några grundstammars vinterhärdighet och avkastning. Resultaten är avsedda för yrkesodlare men kan säkert intressera folk här också. Grundstammarna var M26, B9, M9 och M106. Resultaten visade att M106 och B9 klarade vintrarna klart bäst (Åland motsvarar ungefär zon 3 i Sverige), och dessa båda gav dessutom den bästa avkastningen - ungefär dubbelt så mycket i handelsduglig skörd som M26 och M9. Sorterna som testades var July red och Aroma. Lite trivia kanske, men inte helt ointressant.

          Micke

          Antar att det var MM106 man menade (det var 2 plantskolor Malling & Merton som gick ihop och tog fram MM grundstammarna som är blodlusresistenta). Kan bara konstatera att detta med avkastningen nog stämmer jag får kartgallra en massa frukter annars är jag rädd att träden knäcks (har Alice och Oranie). Rotsystemet är dock sisådär så jag har stödkäpp till dem även om de är äldre + de blir ändå ganska stora ifall man jämför med B9.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Karin i Västergö...
          Inlägg 26-07-2005, 21:54
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem sedan:
          05-11-2004
          Medlem nr: 4 695



          Jag hoppar tillbaka till diskussionen om jordförbättring av sandjord:

          Eftersom jag har tillgång till massor av välbrunnen hästgödsel 500 m från min trädgård brukar jag använda det. Bruna löv har jag inte provat annat än att mylla ner om våren i jordytan bland rosor och perenner, tillsammans med hästgödseln. Men tidigare när vi hade torrtoa brukade jag tömma dasstunnan i botten av planteringsgroparna. Skulle tro att det är vad som finns under mina två äldsta äppleträd (8 år gamla?). Det tycks inte ha varit särskilt effektivt (bestod nog mest av toapapper) för äppleträden växer gräsligt sakta och ser rätt ynkliga ut. Hittills inga äpplen.

          Jag tycker det är svårt att veta hur mycket hästgödsel man ska blanda ner i planteringsgropen. Misstänker att jag har varit för försiktig och använt för lite.


          --------------------
          zon 3-4
           
          Citera
          Öland, aldrig lå...
          Inlägg 27-07-2005, 00:10
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-07-2005
          Medlem nr: 6 251



          Jag övertog en ödetomt för snart 20 år sedan, alla dessa äppelträd sades vara ympade på vildaplar, gården har varit obebodd sedan 1920-talet.
          Dessa träden har uppvisat en formidabel frukt, vissa dock ej speciellt goda.
          Men ingen har någonsin uppvisat någon trädkräfta.
          Mina äppelträd vid mitt ordinariehus i småland har dock efter plantering någon gång på 60-talet samtliga fått kräfta, ett har t.o.m dött.
          Jag kan inget om stammar eller dylikt, men detta kan kanske ge en hint.
           
          Citera
          Sven Karlsson
          Inlägg 28-07-2005, 14:55
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          21-06-2004
          Medlem nr: 3 902



          Sjukdomar, som kräfta är en svampsjukdom och har med att det finns med i trädet när man köper det eller finns i omgivningen som luftburen smitta. Den kan gynnas av kall jord t.ex.blöt kall lera men även där källdrag förekommer. Vissa bygder är det massor med kräfta i, andra nästan inget. Vissa träd är mera kännsliga för olika sjukdomar. Det gäller att gå balansgången mellan vad man vill ha och vad man kan klara av. Själv är jag ledsen över att de som ofta bestämmer bestämt att du inte får använda några bekämpningsmedel men inte tala om vad för sorter du inta kan odla då eller vilka som ger minst besvär. Resistenda sorter gör att inte behöver laborera med massa tokiga bekämpningsmedel som svavel och koppar m. fl. men resistenta skall ej odlas ihop med sjuka träd för de friska träden kan ta skada och det kan hellt bli sjukt. Det forskas på detta i balsgård men man har svårt att redovisa resulta vilket är enormt illa för äppleodlingen. Ekologiska odlare har andra sorter och behöver bara kalt vatten och svavel för att klara det luftburna sporer. Själv har jag ett tiotal resistenta sorter och följer genom internet resultaten i olika länder men ej sverige tyvärr. I odling så har allt man gör och bor betydelse. Där du inte har kräfta vilka sorter är det? Där du har kräfta vilka sorter är det? Tänk på att verktyg kan sprida kräfta till friska trän tyvärr. Kväve anses att man skall vara sparsam med vid kräfta.


          --------------------
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-07-2005, 19:36
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (Karin i Västergötland @ 26-07-2005, 22:54)
          Jag tycker det är svårt att veta hur mycket hästgödsel man ska blanda ner i planteringsgropen. Misstänker att jag har varit för försiktig och använt för lite.

          Jag är inte expert, men jag har läst på Zetas hemsida vad man skriver om plantering av träd. Enligt dom senaste rönen blir dom försenade i växten om man lägger ned gödsel och oförmultnat material i botten av gropen. Bättre att mylla ner det i översta lagret bara, ungefär som Cilla beskrivit i ett tidigare inlägg.

          Zetas råd om att plantera träd


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Sven Karlsson
          Inlägg 16-10-2005, 10:05
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          21-06-2004
          Medlem nr: 3 902



          CITAT (Johan.S @ 21-07-2005, 20:58)

          Hej!


          Apropå grundstammar för äppelträd...

          Såvitt jag förstår (Rätta mig om jag har fel!) blir äppelträd på fröstam

          -Äldre...
          -Mindre känsliga för hårda vintrar...
          -Mer storväxta...
          -Mindre känsliga för ohyra...
          -Bär frukt senare...
          -Mindre känsliga för sjukdomar...
          -Växer fortare...
          -Mindre känsliga för torka...

          än på någon av klonstammarna.


          -Har hört att fröstammar för äpple alltid får såkallad pålrot, stämmer det?

          -Det påstås att fröstammar ofta får koniska stammar på grund av att man inte vet säkert hur starkväxande fröstammen är, stämmer det?

          -Såvitt jag vet är "fröstam", "kärnstam" och "vildstam" samma sak, vilket namn bör man använda om man efterfrågar ett sådant träd?


          Går det att beställa äppelträd, ympade på fröstam, från någon plantskola?



          *puh* Många frågor blev det, men det vore intressant att få flera frågor och påståenden utredda på samma gång, så man kan få sig en helhetsbild.
          Hälsningar Johan.


          Har sett att det finns en stor kärlek till fröstam från vilket träd som hellst och att detta skulle vara bättre än allt annat?
          Tro inte att detta är något nytt? I många år fanns bara fröstam och man var inte nöjd. Den är ojämt stor, beroende sort som kärnan kom från.
          Den är ojämt känslig mot skorv, kräfta och andra svampsjukdomar. Sedan härdigheten var ju enormt olika. Mins att vi hade något som ibland kallas nödår? Om vi hoppar till bara 1940-talet så var det nästan bara fröstammar som fanns och efter detta så kom behovet av "bättre" grundstammar? A 2 kom 1946 om jag inte minns fel. I många länder så tästade man olika stammar, med vanlig fröstam som lägsta kvalite och ville ha bättre. Som härdighet, hellst resistent mot vissa sjukdomar och angrepp av insekter men ochså olika storlekarpå träna. Äpple industrin ville inte vänta så länge på skörd och en del äldre såg att för att hålla en från sjukdomar så måste alla "dåliga äpplen (mumier) och annar som en del nya skott tas borrt" även om de satt 8-10 meter upp i trädet. Vissa sorter gick inte att hålla rena utan man fick spruta med bekämpningsmedel, då vart dessa fröstamträd mycket olämpliga. Tänk att spruta hela trädet utan att få för mycket på backen.
          Vissa delar fann man snart att bara vissa frön dög, t. ex. härdigheten, friskheten och mindre variationen och så blev de fröna en slags fröstam som var vedertagen, som Antonovka. DenHar allt en grundstam ska ha? Den tål ju bara -40 grader C och det finns en som tål -50 grader C .
          Men dena fröstam som används i kallt klimat som Canada, USA, Finland och sebirien som kanske inte har våra fina vintrar, så i sebirien ville man ha mindre fröstammar därför att man lät stammen växa 40 cm sedan veks trädet 90 grader på nät så att man kunde ösa snö över träderna. B-stammarna tål samma klimat som Antonovka och kan odlas till små träd med fullkomlig kontroll fråm markplan. Detta att bygga ett monumet efter sig har alltid människan velat men de tas alltid bort om det inte passar nästa generation tyvärr. Jag vet inte om små grundstammar är svårympade, men nu börjar mina träd bli 1,8 meter höga de som ympades först. Nu är vintern här och de är alla utan blad även A2 med. Jag har t. och m. vildstam ympad på b-stam. (Man har alltid velat ha det bästa till avel, varför man inte tog vilken kärna som hellst utan den bästa utom på 1600-1800 då det var så fattigt att man tog vad man hade. Men tänk på det året då hela mälarensområdet var utan träd för att man inte satt Antonovka som grundstam, var det 1707 eller1709 som man upplivde detta hemska.)


          --------------------
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 17:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon