CITAT (Johan.S @ 21-07-2005, 20:58)
Hej!
Apropå grundstammar för äppelträd...
Såvitt jag förstår (Rätta mig om jag har fel!) blir äppelträd på fröstam
-Äldre...
-Mindre känsliga för hårda vintrar...
-Mer storväxta...
-Mindre känsliga för ohyra...
-Bär frukt senare...
-Mindre känsliga för sjukdomar...
-Växer fortare...
-Mindre känsliga för torka...
än på någon av klonstammarna.
-Har hört att fröstammar för äpple alltid får såkallad pålrot, stämmer det?
-Det påstås att fröstammar ofta får koniska stammar på grund av att man inte vet säkert hur starkväxande fröstammen är, stämmer det?
-Såvitt jag vet är "fröstam", "kärnstam" och "vildstam" samma sak, vilket namn bör man använda om man efterfrågar ett sådant träd?
Går det att beställa äppelträd, ympade på fröstam, från någon plantskola?
*puh* Många frågor blev det, men det vore intressant att få flera frågor och påståenden utredda på samma gång, så man kan få sig en helhetsbild.
Hälsningar Johan.
Har sett att det finns en stor kärlek till fröstam från vilket träd som hellst och att detta skulle vara bättre än allt annat?
Tro inte att detta är något nytt? I många år fanns bara fröstam och man var inte nöjd. Den är ojämt stor, beroende sort som kärnan kom från.
Den är ojämt känslig mot skorv, kräfta och andra svampsjukdomar. Sedan härdigheten var ju enormt olika. Mins att vi hade något som ibland kallas nödår? Om vi hoppar till bara 1940-talet så var det nästan bara fröstammar som fanns och efter detta så kom behovet av "bättre" grundstammar? A 2 kom 1946 om jag inte minns fel. I många länder så tästade man olika stammar, med vanlig fröstam som lägsta kvalite och ville ha bättre. Som härdighet, hellst resistent mot vissa sjukdomar och angrepp av insekter men ochså olika storlekarpå träna. Äpple industrin ville inte vänta så länge på skörd och en del äldre såg att för att hålla en från sjukdomar så måste alla "dåliga äpplen (mumier) och annar som en del nya skott tas borrt" även om de satt 8-10 meter upp i trädet. Vissa sorter gick inte att hålla rena utan man fick spruta med bekämpningsmedel, då vart dessa fröstamträd mycket olämpliga. Tänk att spruta hela trädet utan att få för mycket på backen.
Vissa delar fann man snart att bara vissa frön dög, t. ex. härdigheten, friskheten och mindre variationen och så blev de fröna en slags fröstam som var vedertagen, som Antonovka. DenHar allt en grundstam ska ha? Den tål ju bara -40 grader C och det finns en som tål -50 grader C .
Men dena fröstam som används i kallt klimat som Canada, USA, Finland och sebirien som kanske inte har våra fina vintrar, så i sebirien ville man ha mindre fröstammar därför att man lät stammen växa 40 cm sedan veks trädet 90 grader på nät så att man kunde ösa snö över träderna. B-stammarna tål samma klimat som Antonovka och kan odlas till små träd med fullkomlig kontroll fråm markplan. Detta att bygga ett monumet efter sig har alltid människan velat men de tas alltid bort om det inte passar nästa generation tyvärr. Jag vet inte om små grundstammar är svårympade, men nu börjar mina träd bli 1,8 meter höga de som ympades först. Nu är vintern här och de är alla utan blad även A2 med. Jag har t. och m. vildstam ympad på b-stam. (Man har alltid velat ha det bästa till avel, varför man inte tog vilken kärna som hellst utan den bästa utom på 1600-1800 då det var så fattigt att man tog vad man hade. Men tänk på det året då hela mälarensområdet var utan träd för att man inte satt Antonovka som grundstam, var det 1707 eller1709 som man upplivde detta hemska.)