Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sprit
          Castea
          Inlägg 02-01-2006, 17:07
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

CITAT (Lena N @ 01-12-2004, 23:10)
          Attityderna till alkohol är märklig i det här landet (och kanske även i andra länder?).

1 Det är skamligt att ha alkoholproblem.

Ja, och attitydskillnad mellan kvinna och man också. Kikki Danielsson pratade om detta i tv förut. En man som dricker mycket är "en riktig man", medan det är en enorm skam om en kvinna dricker mycket.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 02-01-2006, 17:18
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (jendah @ 02-12-2004, 14:40)
          Men dat kanske beror på att jag fått en "europeisk", men måttlig, uppfostran vad det gäller alkoholvanor.

Är själv absolutist, men stör mig inte på om någon tar ett glas vin eller en öl till maten.

Däremot blir jag lika rädd varje gång jag träffar på den åsikten att man kan lära sig att dricka måttligt. All forskning visar nämligen på motsatsen. I familjer där barnen "lärt sig" att dricka i hemmet, "lärt sig att hantera spriten" som man säger får man räkna med att de unga dricker betydligt mer när de är ute än ungdomar som aldrig får smaka alkohol hemma.

Alla brukar känna till något undantag från denna regel och de finns naturligtvis - men de är just undantag!

Var rädda om ungdomarna!!

Citera
          jendah
          Inlägg 02-01-2006, 17:42
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Margaretha @ 02-01-2006, 17:18)
          CITAT (jendah @ 02-12-2004, 14:40)
          Men dat kanske beror på att jag fått en "europeisk", men måttlig, uppfostran vad det gäller alkoholvanor.

Är själv absolutist, men stör mig inte på om någon tar ett glas vin eller en öl till maten.

Däremot blir jag lika rädd varje gång jag träffar på den åsikten att man kan lära sig att dricka måttligt. All forskning visar nämligen på motsatsen. I familjer där barnen "lärt sig" att dricka i hemmet, "lärt sig att hantera spriten" som man säger får man räkna med att de unga dricker betydligt mer när de är ute än ungdomar som aldrig får smaka alkohol hemma.

Alla brukar känna till något undantag från denna regel och de finns naturligtvis - men de är just undantag!

Var rädda om ungdomarna!!

Med de orden menade jag inte att det var fritt fram för oss att dricka alkohol när vi var minderåriga...
          Det betyder att vid festligare tillfällen och vissa helger vin/öl eller liknande erbjöds de vuxna hemma (även oss när vi blev gamla nog)
          - trots att alkohol serverades förekom inte fylla.

Så när vi blev vuxna hade vi bra förebilder för hur man kan dricka alkohol utan att det blir fylleslag. Och att man kan ha ganska mycket alkohol hemma - för en oöppnad flaska måste inte öppnas nu - och en öppnad flaska måste inte ta slut idag, eller ens snart (vilket i vissa familjer tyvärr verkar vara regeln)...

Själv dricker jag ganska lite alkohol... även om jag lätt skulle kunna gå till barskåpet eller till matkällaren och hämta en flaska när jag vill, så händer det kanske i snitt en gång i månaden, och då väldigt måttligt, 1-2 glas vin till maten eller en liten whiskey på fre/lö kväll.

Men jag tror absolut att man kan lära sig att dricka måttligt hemmifrån - inte genom att föräldrarna häller i en alkohol från unga år - utan att de ger en bra förebilder att gå efter...

Var förresten en väldigt gammal tråd... smile.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 02-01-2006, 18:27
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (jendah @ 02-01-2006, 17:42)
          Var förresten en väldigt gammal tråd... smile.gif

Reagerade också på datumet för sista inlägg innan tråden grävdes fram ur gömmorna. sad.gif

Citera
          Margaretha
          Inlägg 02-01-2006, 23:43
          Länk hit: #45

Medlem

Ni är väl ett undantag, du och din familj. Och undantag finns. men undersökningar visar att förhållandena oftast inte är sådana.

Det finns bättre artiklar i ämnet - bl.a av Katerina Janouch, men jag kan inte hitta dem för tillfället. Det är de sista fem raderna som är adekvata i det här sammanhanget.

http://expressen.se/index.jsp?a=444323

Citera
          jendah
          Inlägg 03-01-2006, 07:49
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Margaretha @ 02-01-2006, 23:43)
          Ni är väl ett undantag, du och din familj. Och undantag finns. men undersökningar visar att förhållandena oftast inte är sådana.

Det finns bättre artiklar i ämnet - bl.a av Katerina Janouch, men jag kan inte hitta dem för tillfället. Det är de sista fem raderna som är adekvata i det här sammanhanget.

http://expressen.se/index.jsp?a=444323

Nejdå vi är inget undantag, vi är ganska vanliga - och jag undrar om du egentligen läste vad jag skrev.
          Vi fick inte dricka alkohol som minderåriga - varken hemma eller någon annanstans. Mina föräldrar köpte aldrig ut. Däremot fick vi se att man kan dricka lite alkohol då och då utan att missbruka det... (Däremot får vi dricka alkohol hos föräldrarna nu om vi vill - men vi råkar vara runt 30 nu, både lillebror och jag, så det är ju lite annorlunda ... Och ingen av oss dricker särskilt mycket alls)

Vi slapp få den hemska och ganska svenska uppfattningen att om flaskan finns hemma ska den ta slut...

Vi slapp se helgfyllor... - och de absolut enstaka gånger vi fick se det, var det i stark kontrast till de egna föräldrarna som aldrig var berusade.

Det är naturligtvis skillnad om föräldrarna missbrukar - då får man ju tvärt om en väldigt dålig förebild

Och din artikel där... har inget alls att göra med det jag skrev!
          Och du, Katarina Janousch är/var gift med en alkoholist - vilket ju tydligt nog inte var fallet i min familj, och en alkoholist i familjen är en helt annan historia. Det är tragiskt för alla inblandade.

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-01-2006, 09:13
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (jendah @ 03-01-2006, 07:49)
          Vi slapp få den hemska och ganska svenska uppfattningen att om flaskan finns hemma ska den ta slut...

Undrar, vilken värld jag levt i, men känner ingen sådan familj... unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          birgitek
          Inlägg 03-01-2006, 09:15
          Länk hit: #48

Gäster

Jag är betydligt äldre än Jendah, mina barn är väl mer i hennes ålder, men jag är uppvuxen i familj där förhållandet till alkohol var likartat. Tror vi fört vidare denna inställning, dvs alkohol i måttlig mäng och absolut aldrig fylla ger en guldkant på tillvaron, till våra barn.
          Tror att de tycker att lagom är bäst både när det gäller alkohol och annat i livet.
          Birgit Ek

Citera
          Anma
          Inlägg 03-01-2006, 09:58
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Hannele @ 03-01-2006, 09:13)

En värld utan en alkoholist i din närhet, kanske?
          (eller iallafall en alkoholist som inte klarar att dölja sitt missbruk)

Citera
          jendah
          Inlägg 03-01-2006, 10:06
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Anne R @ 03-01-2006, 09:58)

Jag tänker nog egentligen närmast på folk som köper ut på fredagen (och numera kanske lördagen också) och senast på söndagmorgon är det slut...

Var ett ganska känt fenomen förr...
          det känns som om det inte är lika vanligt längre... men jag kan ha fel där, det kanske bara är att jag inte ser det längre...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Anma
          Inlägg 03-01-2006, 10:13
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (jendah @ 03-01-2006, 10:06)
          CITAT (Anne R @ 03-01-2006, 09:58)

Jag tänker nog egentligen närmast på folk som köper ut på fredagen (och numera kanske lördagen också) och senast på söndagmorgon är det slut...

Var ett ganska känt fenomen förr...
          det känns som om det inte är lika vanligt längre... men jag kan ha fel där, det kanske bara är att jag inte ser det längre...

Jahap, i såfall kan jag räknas in i den kategorin. Jag köper ut dagen innan jag ska ha drickat och så är det slut dagen efter. Fast mängden brukar vara två cider eller alkoläsk... och systembesök gör jag ungefär lika ofta som tandläkarbesök, fast tandis får nog besök oftare ändå när jag tänker efter...laugh.gif

Citera
          jendah
          Inlägg 03-01-2006, 10:19
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Anne R @ 03-01-2006, 10:13)
          Jahap, i såfall kan jag räknas in i den kategorin. Jag köper ut dagen innan jag ska ha drickat och så är det slut dagen efter. Fast mängden brukar vara två cider eller alkoläsk... och systembesök gör jag ungefär lika ofta som tandläkarbesök, fast tandis får nog besök oftare ändå när jag tänker efter...laugh.gif

Tror inte du behöver oroa dig biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 03-01-2006, 10:26
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Mmmm, jag dricker alkohol. Men vill gärna blanda med stora glas vatten. Jag tror inte att jag sluppit kommentarer en enda gång när någon ser mig med vattenglaset.
          - Å är det så illa, börja med vattnet redan.
          - Är du gravid eller?????
          - kör du i kväll eller?????

Jag suckar innombords, för det verkar inte hjälpa att jag alltid har kört den tekniken, med mycket vatten. Folk vill inte ta det.

Ska jag hitta nya kompisar kanske??? *grubblar*

Citera
          Ophelia
          Inlägg 03-01-2006, 11:33
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (anna_rispan @ 03-01-2006, 10:26)
          Mmmm, jag dricker alkohol. Men vill gärna blanda med stora glas vatten. Jag tror inte att jag sluppit kommentarer en enda gång när någon ser mig med vattenglaset.

Jag suckar innombords, för det verkar inte hjälpa att jag alltid har kört den tekniken, med mycket vatten. Folk vill inte ta det.

Förvisso ska du inte behöva förklara dig ditt val att blanda med massor av vatten (som är smart när man dricker). Men har du provat med att nämna det lite? Att du mår bättre av att göra det.

Det är mycket människor inte vill ta. Tycker personligen att det är brist på respekt gentemot dig med sådana kommentarer som du får.

Citera
          Latmask
          Inlägg 03-01-2006, 11:48
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Om jag dricker så gör jag lika som dig, blandar med massor av vatten. Ett glas vin följs av två lika stora glas vatten. Perfekt sätt att slippa känna av vinet dagen efter. Säg det till dem på ett skojigt sätt:
          "Näe, jag är inte gravid, men vi får se vem av oss som vaknar upp med huvudvärk i morgon..." smile.gif

Jag har växt upp i en familj med starkt alkoholmissbruk från den ena föräldern. När jag sedan började dricka själv så blev det lätt så att man drack tills man stupade och/eller kräktes. Mest mitt eget ansvar, men förebilden var väl heller inte den bästa.

Efter 12 år av alkoholkonsumtion nu så har jag sannerligen lärt mig mina läxor både en och annan gång, och håller det nu ytterst måttligt, vet vad jag klarar och inte, och har insett att ett glas vin är godare än fyra till middagen.

Jag kommer inte att bannlysa alkohol hemma, men vill som någon skrev ovan föra över en sund syn på alkohol till barnen. Lite alkohol kan förgylla tillvaron (obs, för vuxna) men för mycket är inte bra. Och visa barnen ett sunt sätt att bruka alkohol på vid festligare tillfällen. Vi kommer inte låta barnen smaka och kommer inte köpa ut. Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.

Men i och med uppväxten har jag alla taggar utåt när det gäller folk som brukar alkohol på ett osunt sätt, jag är inte sen att nosa upp bevis på missbruk. Gjorde även mitt examensarbete om barn till alkoholister, det var ett tungt jobb att ta itu med som framkallade mycket tårar.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-01-2006, 11:55
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Sådana kommentarer känns ju väldigt omogna. blink.gif Inget att bry sig om. Du kanske kunde ringa upp dem tidigt på morgonen efter och ge svar på kommentarerna, det skulle nog vara mer effektivt! rolleyes.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 03-01-2006, 12:34
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Rödvin dricker jag alltid vatten till. Det hör väl liksom till.
          Jag är ju också uppväxt med en far som söp och därför dröjde det länge innan jag fick ett normalt förhållande till alkohol, var livrädd för det först.

Jag måste varit lyckligt lottad för aldrig har jag, inte ens i ungdomen, fått kommentarer för att jag varit vit, eller mycket måttlig. Då har ändå inte alla känt till min bakgrund.

Idag njuter jag gärna ett glas vin till maten och i goda vänners lag. Kan t.o.m. dricka en drink när vi är på båten om den smakar gott och ser festlig ut. Som tur är har min man haft samma inställning.

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 03-01-2006, 12:45
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Latmask @ 03-01-2006, 11:48)
          Perfekt sätt att slippa känna av vinet dagen efter. Säg det till dem på ett skojigt sätt:
          "Näe, jag är inte gravid, men vi får se vem av oss som vaknar upp med huvudvärk i morgon..." smile.gif

Ja det är omogna kommentarer de kommer med och jag har sagt alla vettiga svar som att jag inte vill må dåligt i morgon osv. Det är det som gör att nu känns det tröttsamt. Efter flera år så kommer fortfarande sådana kommentarer.

Säkert säger jag också sådana i bland, men försöker tänka efter innan de hoppar ut. Ibland försöker jag nog även erbjuda andra ett glas vatten.

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-01-2006, 13:13
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Min mor är alkoholistbarn och p.g.a det har hon aldrig druckit särskilt mycket själv. Hon har tidigare också blivit uttröttad av omogna kommentarer när de varit på fester så hon har ofta gått omkring med ett glas läsk eller juice i handen som folk lika gärna kan tro är nåt alkoholhaltigt, för att slippa kommentarer. Det är ju rätt trist att man ska måsta ta till såna knep egentligen. Själv tror jag inte jag skulle bry mig om att svara ens utan börja prata om nåt helt annat.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 03-01-2006, 14:30
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Latmask @ 03-01-2006, 11:48)
          Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.

Jendah m.fl.

Det är bara hit jag vill komma, ingen annanstans. Det finns naturligtvis många vanliga, kloka familjer där alkohol i måttliga mängder druckits vid festliga tillfällen - och där det varit självklart att barnen inte fått smaka. Som i ditt fall jendah.

Det har säkert också gått bra i fall där barnen fått smaka, men statistiken säger att barn som fått lära sig umgås med alkohol hemma INTE dricker mindre ute utan tvärtom. Och detta tror nästan ingen på, har det visat sig.

Att Katerina Janoush är gift med en nykter alkoholist vet jag, men hon har skrivit artiklar som behandlar statistiken också, och dessa hittar jag inte. I den artikel som jag hänvisade till var bara de fem sista raderna - som jag skrev - adekvata i sammanhanget.

Det här är f.ö. ingen nyhet, men jag vet, eftersom jag arbetar med ungdomar, att föräldrar i allmänhet var lika förvånade över detta faktum för femton år sedan som de är idag!!

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 08:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon