CITAT
STEN är mitt jobbigaste trädgårdsavfall, får upp mängder av skräpsten så fort jag sätter spaden i marken.
Visst är det lustigt hur olika det kan vara.
Själv kan jag aldrig få nog av sten, trots att min tomt också mest består av stenig moränmark. Jag sorterar ut och sparar alla stenar, stora som små, vid alla mina markarbeten. Helst vill jag förstås ha flata stenar, men det finns massor med användningar för alla de andra också, mest till kantsten runt upphöjda odlingar och stödmurar för terrasseringar, men också till utfyllnad under gångar, bilplats etc. (billigare än väggrus).
Sten i och omkring rabatterna är bra också för att det ger högre och jämnare jordtemperatur och bättre fuktförhållanden. Ta en titt på hur alla stenytor under jorden alltid är fulla av fastklistrade sugrötter, horisontella som vertikala.
En vacker stenmur, eller ett riktigt stort, mossigt stenblock ger karaktär åt vilken trädgård som helst.
Min pappa hade alltid vad han kallade en 'stenbank', jag lärde mig av honom. Tyvärr är min egen stenbank oftast tom när jag bäst behöver den.
Synd att du inte bor i närheten... Jag skulle gärna befria dig från ditt 'avfall'.