Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Får jag vara kvar?
          anne-li i olofst...
          Inlägg 11-11-2004, 16:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

CITAT (Tesa @ 11-11-2004, 11:36)
          Knölklockehörna har jag flera stycken...och åkervinda som jag i min enfald trodde jag skulle kunna kontrollera..hade ingen aaaaaaning om att det var ett så elakt monster unsure.gif
          ...och häng inte mej nu men jag har samlat lupinfrö i naturen och även grävt upp plantor för här hos mig finns inte en lupin så långt ögat kan nå....förrän nu då....... rolleyes.gif och såpnejlikan har jag äääntligen fått att etablera sig ordentligt...
          ..och jag har gjort det värsta värsta också....jag har grävt upp parkslide intill en vägkant i samhället...så nu står det en kruka ute och väntar på plantering...men jag har lite svårt att bestämma VAR.... biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
          ...får jag vara kvar???? unsure.gif blink.gif

Det bästa stället för parkslide vet jag var det är,,,,
          sopförbränningen!

Jodå jag har det själv, och ibland är det riktigt fint -men fordrar rensning och röjning flera gånger per sommar + gräsklippning runtom,,,,

Dessutom är dom utmärkta värdfamiljer för små späda kirskålsplantor som kan växa sig stora och starka innan dom skall invadera resten av trädgården ohmy.gif

Nej akta er för detta
          blink.gif

Citera
          Tesa
          Inlägg 11-11-2004, 20:37
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Nääe...nånstans SKA jag ha parkslide....men inte nödvändigtvis precis i trädgården...nånstans utanför där det inte gör nåt om den sprider sig kanske....jag har några hektar den kan bre ut sig på....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Berith
          Inlägg 12-11-2004, 07:07
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (ciczi @ 11-11-2004, 08:48)
          Tror bestämt att jag har en, än så länge, knölklocka i min trädgård. Har dock inte märkt av dessa ogrästendenser ännu. Fast det kanske inte är en knölklocka? Min ser ut som blåklockor som växer på en stam.

Ciczi

Det är kanske Hässleklocka - Campanula latifolia? Jag har både blå och vit variant.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Ciczi
          Inlägg 12-11-2004, 07:43
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (Berith @ 12-11-2004, 07:07)
          Det är kanske Hässleklocka - Campanula latifolia? Jag har både blå och vit variant.

Är de väldigt lika varandra?

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Berith
          Inlägg 12-11-2004, 07:53
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Så här ser Hässleklocka ut
          (lånat bild från den här sidan)

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 12-11-2004, 08:07
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Har också knölklocka och lupin men tillhör den skara som tycker det är vackert.
          Lupinen sprider sig med frö så klipp av stängeln när den har blommat över så blir det inte så många.
          Likaså gör jag med knölklockan klipper av blomställningarna när de blommat över.
          Vet att de även sprider sig med rötterna men det blir mindre tycker jag om man gör så här sedan kan man ju kolla ibland där nya småplantor dyker upp att rycka bort dem. /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          torvan
          Inlägg 12-11-2004, 10:22
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Knölklocka har jag inte, tror jag... Tidigt i våras däremot så var jag hemma hos min mamma och tog med lite växter till min trädgård bla näva. Det är i södra norrland och det var inte så mycket som kommit upp men jag fick med mig några som jag planterade så fint i vår nya perennrabatt. Nån månad senare var jag och hjälpte mamma med ogräsrensning och fick se nåt jag kände igen. Mina nävor! Skickade ut min man med digitalkameran för att fota nävorna i rabatten. Mycket riktigt, jag hade planterat ogräs, men det såg ju fint ut och ingen hade sagt nåt:wub: Tog med mig några riktiga nävor och bytte ut mot ogräset utan att bli upptäckt tongue.gif
          Insåg att jag hade mycket kvar att lära laugh.gif torvan
          Kom just på att jag har köpt ettåriga lupinfrön blir dom också ett ogräs???

Citera
          amaira
          Inlägg 12-11-2004, 12:18
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

...och det är inte knölklocka som jag har, utan rapunkelklocka. Tack för fotot Hannele.

Fast ... jag vet inte om det är rapunkelklocka heller... jag vet faktiskt inte vad det är!

Rapunkelklocka har jag gärna - den har också ätliga rötter, och är dessutom rödlistad har jag för mig.

En gång för sådär tio år sedan, sådde jag rapunkelklocka just där det nu växer-och-sprider-sig en fin ca halveterhög grenig klocka med inte alltför stora lite blekblå klockor på alla sidor.

Men de första fem åren efter att jag sått, hände det ingenting.
          Under de där fem åren satte jag också ner några rotbitar av knölklocka på samma plats - och det hände fortfarande ingenting.

Vad mer jag "stoppat i jorden" eller "kastat omkring mig" - hur ska jag kunna hålla reda på det? rolleyes.gif huh.gif

Helt plötsligt började det i alla fall växa en massa klockor där, och på den vägen är det.

De sprider sig bra, och jag är försiktig så jag inte rakar av dem alla med gräsklipparen, först får de gå i blom och frö.

Letade upp några foton sen i somras, här är den:

Ååhh vilka härliga sommarbilder... *försvinner in i minnen och drömmar*

Såhär växte den, nere till höger i bild.

Och minsann, är här inte också en älskad åkervinda... wub.gif

Parkslide...
          Jo, nog har jag satt en sån i marken också...
          Händer just inget rolleyes.gif . Det var ju "bara" två år sen. Den tar sig så sakta så sakta.

Men när jag hade grävt en av mina otaliga gropar (denna gång är det en "mossmark" på gång) så dök det i somras helt plötligt upp ett starkt och livskraftigt ... parkslide skott.
          Där!

Raskt knipsade jag bort det, och låtsas nu att jag aldrig har sett något
          sleep.gif .

För ... det kan väl inte vara så ... att det just nu lägger all sin kraft på underjordisk verksamhet... ohmy.gif ?

Har börjat samla på korsord för säkerhets skull.

Det är spännande med trädgård! Ja, med korsord också, det är det väl?

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-02-2026, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon