Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyfiken granntant, Snabbväxande insynsskydd
          Sommartorparn
          Inlägg 15-11-2004, 10:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Om du då gör något som grannen tycker är vackert. Exempelvis sånt där flätat plank + pergola och så fullt med rosor och klematis som slingrar sig kors och tvärs. Tycker hon då fortfarande att utsikten blir förstörd?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Kajsa
          Inlägg 15-11-2004, 10:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Vi har gamla stora fläderbuskar på vår baksida och dom duger bara som insynsskydd på sommaren, med åren blir dom grova och glesa nertill. Dessutom får dom alltid mängder av löss varje sommar så man knappt vill gå där när man klipper gräsmattan, tappar bladen tidigt. Sätt en tuja häck, då får du insynsskydd året runt.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          *Birger*
          Inlägg 15-11-2004, 11:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 4 705

CITAT (Kajsa @ 15-11-2004, 10:27)
          Vi har gamla stora fläderbuskar på vår baksida och dom duger bara som insynsskydd på sommaren, med åren blir dom grova och glesa nertill. Dessutom får dom alltid mängder av löss varje sommar så man knappt vill gå där när man klipper gräsmattan, tappar bladen tidigt. Sätt en tuja häck, då får du insynsskydd året runt.

Fläder kan nog funka, men är inte optimal. Den har en tendens att bli väldigt gles både uppe och nere. Snabbvuxen i all ära men på lång sikt kan den bli ett h-lvete att gallra ur.

Tänk på: Det är svårt att prata om snabb- och långsamväxande växter i alla sammanhang. Hur snabbt en växt växter beror på hur lämplig den är för den platsen du sätter den på. Dessutom är det i högsta grad beroende på hur snabbt den etablerar sig på platsen, vilket i sig är beroende på hur väl du vattnar växterna vid etablering.

Thjua är inget dåligt val. Den växer relativt snabbt och är tät året om. Tänk bara på att om ni ska ha en KLIPPT thujahäck, vilket ofta är fallet, så välj VANLIG, sticklingsförökad Thuja occidentalis, oavsett vad försäljaren säger. Denna finns ofta inne till relativt lågt pris. Välj inte 'Fastigiata', 'Smaragd' eller 'Brabant' om ni hade tänkt klippa den. Dessa är visserligen snygga men slår aldrig vanlig occidentalis när det gäller täthet och friskhet när ni klipper den.

Andra förslag är Amalanchier laevis eller Amalanchier spicata (Häggmispel). Cotoneaster lucidus (häckoxbär) samt Cornus alba 'Sibirica' (Korallkornell, väldigt vacker, röda stammar, vitgrönabrokiga blad) borde också gå bra. Ju äldre plantor ni köper, desto bättre etablering.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-11-2004, 11:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Ja men man kan sätta GLESA tryckimpregnerade sektioner - som man täcker in med nån klängväxt så den täcker.

Eller så gör Du mobila pallkragsrabatter där ena kanten har en klätterspalje = mot Din nyfikna granntant. Ställ dem lite sicksack så kommer Du undan det mesta ;-)
          Nu kikade jag inte på vilken zon Du bor i men fläder ÄR långsam i de flesta zoner över 1 i starten .....om det inte vore ett sådant rasans ogräs så skulle jag föreslå parkslide ;-))

Citera
          *Birger*
          Inlägg 15-11-2004, 13:13
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-11-2004, 11:09)
          Ja men man kan sätta GLESA tryckimpregnerade sektioner - som man täcker in med nån klängväxt så den täcker.

.....om det inte vore ett sådant rasans ogräs så skulle jag föreslå parkslide ;-))

Ha, ha rolleyes.gif Parkslide kan man ju alltid försöka sig på...om man vågar.

Att sätta upp en pergola eller liknande med klängväxt är ju naturligtvis det bästa förslaget. Denna varar längst med liten skötselinsats samtidigt som man kan byta klängväxt om den första inte blir så lyckad. Fast det förutsätter naturlgigtvis att man har ork och material för att bygga.

Citera
          KURT
          Inlägg 15-11-2004, 13:27
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

När man sätter friväxande häckar så kan man gärna blanda flera olika arter, så blir det mera levande och man får större variation. Har man plats kan man t o m blanda in lågväxande träd bland buskagen, gärna växter som också fåglarna har nytta av.

Tex slån, nypon ,hagtorn, berberis och björnbär kan man gärna blanda in.

Citera
          evarina
          Inlägg 15-11-2004, 14:16
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Om de tycker det blir fult med t ex staket kan man göra som min mamma och plantera en vacker ros (eller något annat) som grannen får utsikt över. De kan inte klaga på hennes friggebod nu biggrin.gif
          /E

Citera
          mulle
          Inlägg 15-11-2004, 14:30
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag har planterat klotpil som växer snabbt, är supertät och som har ett grenverk som skyddar en hel del också då löven fallit!
          Mulle

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 15-11-2004, 15:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

bergsros! växer fort blir tätt o högt ser nästan lite ut som bambu! fas kan man få se upp lit emd rostkott men de brukar inte var så svårt

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 15-11-2004, 17:33
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT
          Min granne säjer att han hellre vill se min häck än flädern som han anser störa hans insyn i vår trädgård!  Jag skrattar bara bort hans åsikt och planerar i lönndom ytterligare insynsskydd  -_-

/Gunvor

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

Mansgris!!!!! smile.gif smile.gif tongue.gif ohmy.gif laugh.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 15-11-2004, 18:20
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-11-2004, 10:09)
          Det är faktiskt inte så roligt att bli beglodd varje gång man går ut i trädgården!
          Min granne säjer att han hellre vill se min häck än flädern som han anser störa hans insyn i vår trädgård! Jag skrattar bara bort hans åsikt och planerar i lönndom ytterligare insynsskydd sleep.gif

Ha, plantera en riktigt tät häck så får han sitt lystmäte! wink.gif tongue.gif

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Karin i Västergö...
          Inlägg 16-11-2004, 08:58
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 4 695

CITAT (Karin i Västergötland @ 15-11-2004, 09:08)
          Men det ni vill är väl just precis att "förstöra hennes utsikt" (över er tomt)? En hög tät häck kommer väl också att förstöra den utsikten för henne.

Jag menade inte att du skulle låta bli att "förstöra utsikten" för din nyfikna granne. Jag menade bara att den förstörda utsikten behöver inte vara något argument mot att sätta upp ett plank, eftersom effekten blir likadan av en hög tät häck.

--------------------
          zon 3-4

Citera
          Bergstedt
          Inlägg 16-11-2004, 12:15
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 4 718

Pergola låter ju fint men jag vet inte riktigt... Jag har 2000 m2 tomt och detta är i ena hörnet, tror att det ser jättekonstigt ut med en pergola utslängd där??? rolleyes.gif Vet inte ens om jag vill ha en traditionell häck. Någon form av buskage kanske hade varit bättre ord med någon form av barrväxt kanske som grund och några andra fina växter runt om. Jag är fortfarande lite inne på flädern men de flesta verkar ju vara negativa. Måste man få en massa ohyra?????

Citera
          Bergstedt
          Inlägg 16-11-2004, 12:16
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 4 718

Glömde ju - jag avskyr tanten för alla hennes nycker och idéer så visst tänker jag förstöra hennes utsikt- så mycket jag kan på ett fint sätt.... *asg*

Citera
          *Birger*
          Inlägg 16-11-2004, 13:18
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Bergstedt @ 16-11-2004, 12:15)
          Måste man få en massa ohyra?????

Intressant fråga. Skadedjur som bladlöss finns i princip alltid på fläder i mer eller mindre stora mängder. Se det som mat till fåglarna och sätt upp en massa fågelholkar om du nu nödvändigtvis ska plantera fläder. Rekommenderar det inte....

Citera
          fruberglund
          Inlägg 16-11-2004, 21:13
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Bergstedt @ 16-11-2004, 12:15)
          Pergola låter ju fint men jag vet inte riktigt... Jag har 2000 m2 tomt och detta är i ena hörnet, tror att det ser jättekonstigt ut med en pergola utslängd där??? rolleyes.gif Vet inte ens om jag vill ha en traditionell häck. Någon form av buskage kanske hade varit bättre ord med någon form av barrväxt kanske som grund och några andra fina växter runt om. Jag är fortfarande lite inne på flädern men de flesta verkar ju vara negativa.

Ta lite olika buskar vetja...och gör ett grönt "vilorum" för att göra henne ännu mer avis smile.gif

Såg det i en bok och det ska jag göra i framtiden, det var jättemysigt. Man planterar lite olika buskar och träd och gör som ett halvslutet rum i hörnet, lite trädgårdsmöbler och några fina rosor eller perenner att sitta och beundra när man dricker sitt flädervin smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 16-11-2004, 21:16
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-11-2004, 10:09)
          Det är faktiskt inte så roligt att bli beglodd varje gång man går ut i trädgården!

Och det är just därför man köper ett hus på landet med lagom LÅNGT avstånd till grannarna laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Xelma
          Inlägg 18-11-2004, 11:19
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Vi har en granne med vad vi tycker gräslig smak och vill avskärma lite med en spalje.

Bilden har jag visat förut på odla. Vid spaljen har vi satt vildvin och klätterhortensia, med perenner framför. I väntan på att de tar sig hade vi i år solrosor i en hörna och andra ettåriga höga växter på resten. Vi flyttade 2 stora rhododendron och planterade framför med lite mellanrum så de håller sig på vår tomt. Tänk på att gärna bygga spaljen en liten bit in på er tomt så ni kan bestämma vad som ska klänga.

Plank och mur brukar vara bygglovspliktigt från 90 cm höjd. Det räknas som spalje om det är mer luft än trä och inget bygglov behövs!

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          yingko
          Inlägg 20-11-2025, 16:33
          Länk hit: #39

Gäster

поÑл301.5аÑтиPERFЗориBillfeatJorgПервФадеMarcJuicM204ElviFisk
          OverÑзыкCantMari(ИÑпКертСодеКнорЛобаPunkUEFASandÑертJeweNail
          ФормAgatРезнКайдПравРезнTsubBrun(ÐлмУÑтьКалиИÑтрDianМоÑкDrBr
          FrotBodyNeerFranSigmÐПКоNintHuntONEXФедоЛаврSPORScotШамоChet
          ФедопублШеÑÑ‚ÐикоДворКерепорÑЛиÑÑ‚XVIIBratÑертПавлEmpiWindWind
          XXIIStreFallSinfDeMaWindBricSaga4601MystUnivпроÑImreMichMich
          BabyIoseчиÑÑ‚ShinArtsSwarЛихаRobeпокаÑтудДанлРоÑÑчитаAdobЛевш
          FiscMargWindМахмрабоPanz(МИФAnsaOrigLemoатмопроиWindпродИзоб
          бежеApelCataqINTинÑтОкÑлПетр2801strePostРазмZENIаÑфаBarrклей
          (ÐнгÑобÑReggтекÑTAPAComeпразиздефигураÑчAdobWindWindJangDeLo
          ChouднемPuriUltrЛитРГелтМиниCharДавыПетрСероFantПопоГоршДзер
          XVIIÐнфиЯМСвWillИллюЦзинMargBurtPhotQuitРоготеатСанкÐрбаMart
          ЖалиOlivÐ’Ñ‹ÑоTravГубаЛуппдругавтоначаМироBillFredSignCASEМоно
          коллПиÑцТикузавеавтоавтоМельавторедаTimoпродпродпродавтопиÑа
          ПрохÐикоParfMikhВидрШевчМайкТопоиÑпробÑлtuchkasAlexготи

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 20:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon