Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jord eller sand för trädfrön samt fråga om skydd
          Dzad
          Inlägg 13-11-2004, 22:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Ska man så trädfrön (ekollon, lönnfrön, lindfrön etc.) i jord eller i sand?
          Har som Christer och Kurt, och andra som hjälpt mig, kanske vet planterat många krukor med trädfrön i höst (fick för mig ett jag behövde ytterligare några plantor, så jag sådde ännu fler idag).
          Har sått nästan alla i sådan jord som legat under gräsmattan här förr, ibland utblandat med lite odlingsjord.
          De jag planterade idag sådde jag i sandjord.

Har ju kommit allt fler fåglar nu också. Här om dagen var domherrar i min plommonkruka och undersökte en plommonkärna som inte riktigt var nedstoppad i jorden. smile.gif
          Märkte sen att de varit och stökat om i ekollonskrukorna också... Hade tänkt mig att jag skulle täcka över dem med snö så fort den kom så att djuren inte skulle komma åt dem så lätt, men nu har det inte blivit nån snö ännu, konstigt nog, så går det bra att täcka över dem med plastpåsar? Eller mår de bättre om de får lite ljus och regn på sig?

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 21:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon