Dzad
Ska man så trädfrön (ekollon, lönnfrön, lindfrön etc.) i jord eller i sand?
Har som Christer och Kurt, och andra som hjälpt mig, kanske vet planterat många krukor med trädfrön i höst (fick för mig ett jag behövde ytterligare några plantor, så jag sådde ännu fler idag).
Har sått nästan alla i sådan jord som legat under gräsmattan här förr, ibland utblandat med lite odlingsjord.
De jag planterade idag sådde jag i sandjord.

Har ju kommit allt fler fåglar nu också. Här om dagen var domherrar i min plommonkruka och undersökte en plommonkärna som inte riktigt var nedstoppad i jorden. smile.gif
Märkte sen att de varit och stökat om i ekollonskrukorna också... Hade tänkt mig att jag skulle täcka över dem med snö så fort den kom så att djuren inte skulle komma åt dem så lätt, men nu har det inte blivit nån snö ännu, konstigt nog, så går det bra att täcka över dem med plastpåsar? Eller mår de bättre om de får lite ljus och regn på sig?
kerstin z5-6
Allt jag sår oavsett om det är träd, busk eller perenner , sår jag i såjord -
Mager och perlitblandad-såjord från påse , grus i botten av krukan , grus på toppen så fröna inte flyter omkring.
Vill de ha ljus för att gro skippar jag topplagret med grus
Ska de stå ute täcker jag med vanlig frostduk.Förutom att fåglar inte kommer åt dem, slipper man vårda självsådda björkar,mm ogräs, innan man fattar vad som gror i krukorna tongue.gif
Christer i Falköping
Fast vedartade växter behöver näring relativt tidigt. Så dem sår jag helst i vanlig jord.
Christer.
kerstin z5-6
Så är det säkert .. undrar när man ska ge näring till Koreagrans pysslingar .. de växer oliiidligt sakta laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christer i Falköping
Mina har jag misskött i tre år och de växte ingenting. Men så fick jag för mig att jag skulle sköta dem biggrin.gif och jisses vad de växte(i förhållande till vad de gjort innan alltså) de blev dubbelt så höga denna sommaren. Nu är de 10cm höga.
Christer.
Dzad
CITAT
Fast vedartade växter behöver näring relativt tidigt. Så dem sår jag helst i vanlig jord.
Christer

Börjar bli lite orolig för att mina frön inte ska gro på våren...
Menar du med vanlig jord sådan jord som man t.ex. får ifall man gräver ytligt i gräsmattan?
Det är just sådan jord från marken som jag sått nästan alla frön i. Vissa har jag satt lite blomjord (är det samma som odlingsjord?) i och andra är sådda i sandjord.
Köpte en ny påse blomjord idag, och den jorden är verkligen mörk och "luckrig"... min gamla blomjord såg inte direkt ut så, och den jag tog från marken, blir lite mer ihopfluten som lera då man vattnar den...

Vad tror ni?
Om det inte ser ut att gå bra på våren, tar fröna skada av att omplanteras i krukor med blomjord?
Christer i Falköping
Gror gör de ändå, det behöver du inte oroa dig för. men såjord är bra, då den inte har samma risk att bli för blöt som t.ex krukväxtjord. Men har du ett litet skydd över, så klarar det sig ändå. Sedan, när de väl grott, kan du börja göda lite lätt ganska tidigt. När sedan, det kommit karaktärsblad, kan du plantera om dem i lämplig jord.
Christer.
Dzad
Plantera om dem i lämplig jord när karaktärsblad kommit... vad är lämplig jord för något då? Alltså, odlingsjord (eller såjord ifall det är samma sak). Jag antar att det inte är det samma som blomjorden som jag har... Får väl helt enkelt se om jag hittar nån oldingsjord på något ställe på våren då!
Christer i Falköping
Utplanteringsjord funkar bra.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon