Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Advent, hur mycket pyntar ni?
          Sylvia
          Inlägg 22-11-2004, 16:54
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (netaave @ 22-11-2004, 16:24)
          så en växt med röda bär, liknar lite lingon fast större och något ljusare, julig var den iaf. 1 knippa tallris blev det också.

Ardisia? Blir större för varje år och blommar under somamren ute, sätter därefter nya bär till nästa jul igen...

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          netaave
          Inlägg 22-11-2004, 17:16
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Sylvia @ 22-11-2004, 16:54)
          så en växt med röda bär, liknar lite lingon fast större och något ljusare, julig var den iaf. 1 knippa tallris blev det också.

Ardisia? Blir större för varje år och blommar under somamren ute, sätter därefter nya bär till nästa jul igen...

Ursäkta mitt teflonminne men jag minns inte alls vad den hette.
          Stod bara ett svenskklingande namn

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-11-2004, 18:38
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

När jag tittar ut ser jag en vacker "stjärnhimmel" wub.gif (ljusnät med 180 lampor)...har tjyvstartat med att tända alla uteslingor tongue.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 22-11-2004, 19:27
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Nu har jag satt upp adventsljusen och julgardinerna i köket och i ett av rummen även i groventrén. I vardagsrummet har vi fått upp nya ljusnätet men inga gardiner ännu för jag ska sy nya.
          Sovrum har jag inte gjort klart heller bara adventsstaken har kommit på plats för även dit skall jag fixa nya gardiner. Sedan är det TV-rummet kvar men jag hinner ännu.
          Jag brukar faktiskt byta till julgardiner sedan får de sitta rätt så länge och byter till mera påsklikt. därefter byter jag någon mera gång under sommaren, tycker det är roligt att byta och eftersom jag syr själv så blir det inte så höga kostnader heller även om det är många fönster.
          Julpyntet brukar jag ta bort runt 13-14 januari, liksom lite tradition eftersom min mor fyller 20-onda Knut och hon brukade städa för att ha fint till det datumet utifall någon skulle komma och då togs julpyntet bort och det har hängt i hos mig också. /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Hannele
          Inlägg 23-11-2004, 13:15
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Inga från Närke @ 22-11-2004, 19:27)
          Julpyntet brukar jag ta bort runt 13-14 januari, liksom lite tradition eftersom min mor fyller 20-onda Knut och hon brukade städa för att ha fint till det datumet utifall någon skulle komma och då togs julpyntet bort och det har hängt i hos mig också. /Inga

Ja, vi har också födelsedag i januari, därför åker allt bort i tid.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          igl
          Inlägg 23-11-2004, 14:02
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

en liten undran bara. vart gör ni av alla krukväxter i fönstren för att få plats med ljusstakar och stjärnor. jag får panik varje år. det blir ett himla plockande fram och tillbaka innan det är klart. jag har nog ca 100 krukväxter men alldeles för lite fönster (tycker jag).
          mvh

Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2004, 14:23
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Inga från Närke @ 22-11-2004, 19:27)
          Nu har jag satt upp adventsljusen och julgardinerna i köket och i ett av rummen även i groventrén. I vardagsrummet har vi fått upp nya ljusnätet men inga gardiner ännu för jag ska sy nya.
          Sovrum har jag inte gjort klart heller bara adventsstaken har kommit på plats för även dit skall jag fixa nya gardiner. Sedan är det TV-rummet kvar men jag hinner ännu.
          Jag brukar faktiskt byta till julgardiner sedan får de sitta rätt så länge och byter till mera påsklikt. därefter byter jag någon mera gång under sommaren, tycker det är roligt att byta och eftersom jag syr själv så blir det inte så höga kostnader heller även om det är många fönster.

du ska vila dej!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          netaave
          Inlägg 23-11-2004, 14:29
          Länk hit: #68

Medlem

Jag passar på att rensa ur, klippa ner och flytta lite växter ner i tvättstugan för att få plats med julblommor och ljusstakar.

--------------------

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 23-11-2004, 16:31
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (igl @ 23-11-2004, 14:02)
          en liten undran bara. vart gör ni av alla krukväxter i fönstren för att få plats med ljusstakar och stjärnor. jag får panik varje år. det blir ett himla plockande fram och tillbaka innan det är klart. jag har nog ca 100 krukväxter men alldeles för lite fönster (tycker jag).
          mvh

Kanske man struntar i dom? Eller köper en hög en som växterna får plats under?
          Har själv varit utan i flera år, men, är nu såååå sugen på en sån där med massor av små ljus på! Funderar på lite alternativa ställen att ha den på, om jag nu köper en. Måste dom verkligen stå i fönstret? Ja, jag vet, det är ju finast..... suck.... svårt det där.....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          lisselbo
          Inlägg 23-11-2004, 18:20
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Har haft en tanke på att hänga upp en ljusslinga istället för att ha adventsljusstake. Inte i alla fönster men kanske i några. Då får man ju samtidigt plats med blommorna.
          mvh Marie

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 23-11-2004, 18:40
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (pejori @ 23-11-2004, 14:23)
          du ska vila dej!!!  :D  :D  :lol:  :lol:

Jo jag vilar mig.
          Detta har jag gjort sedan i fredags till igår tillsammans med min sambo. Däremellan så har jag sovit middag varje dag. Jag skulle ha börjat jobba i måndags med ringde till vårdcentralen i torsdags och fick förlängt till imorgon onsdag, ska till läkaren då så får vi höra, annars börjar jag jobba heltid igen på torsdag.
          Men jag ska försöka att få hela veckan ut sedan halvtid.
          Chefen ringde idag och undrade när jag kommmer för det är kaos tyvärr så det känns inte roligt att börja jobbet med stress igen. Ska prata med doktorn om detta.
          Tack för att du bryr dig ha en trevlig kväll /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          pejori
          Inlägg 23-11-2004, 18:57
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

inte bra att komma tillbaka till den stressen. ta ett snack med läkaren och
          få ev. halvtid i två veckor. wub.gif wub.gif
          var rädd om dej inga.
          ha det gott

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          netaave
          Inlägg 24-11-2004, 13:24
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Sylvia @ 22-11-2004, 16:54)

Fanns en bild på Ardisia i reklamen för en blomaffär idag, min växt är mer som en tuva, Ardisian på bilden är ganska hög. Bären i min tuva är också betydligt ljusare.
          Attans att man inte har nån kamera! mad.gif

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 24-11-2004, 14:00
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (lotta_ @ 19-11-2004, 23:37)
          Jag tycker det är skönt att få bort julsakerna ganska fort efter nyårshelgen, då känns det som att våren är nära.

Min princip vad gäller julpynt är: inte ett pynt förrän på julaftonen och allt ska vara kvar till 20:dag Knut.

OK.... adventsstjärnan i fönstret kommer upp första advent, och vissa år har den fått hänga till påsk för den ger så trevligt ljus. Men för övrigt är jag traditionalist. Inget julfirande innan jul och inga semlor innan fastan!

Minsta möjliga städning så här års. Syns ingen skillnad i detta mörker.
          rolleyes.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-11-2004, 14:09
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Är det advent?

Hur sjutton har det snart blivit det. Jag vet inte hur fort klockan går nuförtiden.

Det blir väl till att börja leta och se om vi har några adventljusstakar kvar. Jag tror vi har två i alla fall. Vet bara inte i vilken kartong.

Det är inge orning på mig nuförtiden. Förr hade man alla kakor bakta till första advent och det var provsmakning när man tände första ljuset.
          Sedan var det ingen mera av den varan förrän till lucia.

Granen har vi alltid färskhuggen till jul. Ingen har ens kommit på tanken att föreslå en plastgran. Vi brukar alltid säga att det skall "stinka jul " i hela huset. Gran, pepparkakaor, glögg, kaffe, kakor, Irish coffe, vaxfigurer som doftat houng i granen osv, Glömde apelsinerna med nejlikor i.

Det blir mindre och mindra för varje år. När jag var liten så firade alla jul med familjen. Annandag jul satte kafferepen igång. Dessa skulle vara med sju sorters kakor osv. Alla husmödrar hade lite egna hemliga recept som bevakades noggrannt.

Så höll kafferepen på fram till trettondagen. Sedan var den vinterns umgänge förbi. Julgransplundring hölls när granen började barra. För som liga var det tjugondag knut för andra innan påsk. Det var liksom lite tävling om vem som kunde hålla granen vid liv utan att den barrade. Om man lyckades med att få granelendet att slå skott så var det nästan folkvandring för att se om det var sant.

Någån gång i februari såg mamma till att misshandla granen lite så det blev plundring för hon var trått på den. Jag tror hon hällde något i vattnet för granen dog alltid plötsligt.

Fortfarande vill jag sköta om granen så den håller länge men där jag bor nu så är snarare åsikten att man som dålig husmor städar för lite om granen inte är utslängs tjugondag knut. tongue.gif

Fast varför skall man låta andra bestämma

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 24-11-2004, 23:00
          Länk hit: #76

Medlem

Idag kläddes utegranen med 180 lampor och toppstjärna och jag stoppade i sladden tongue.gif laugh.gif biggrin.gif ... varför vänta med att tända?... det är ju mörkt ute tongue.gif wub.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 25-11-2004, 13:32
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

sleep.gif Bytt köksgardiner i dag och släckt utegranen (för det regnar).

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          lisselbo
          Inlägg 25-11-2004, 16:21
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Har bytt köksgardiner, köpt nya.
          Testade också att sätta upp en ljusslinga i vardagsrummet, ganska läckert tycker jag rolleyes.gif

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          evelina
          Inlägg 25-11-2004, 16:21
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Hängt upp julgardiner idag,hängt upp adventstjärnor, satt adventstakar i fönsterna,gjort iordning adventstakar med mossa och svampar.
          Gjort tre stycken julgrupper och nu ska jag klä granen till balkongen.
          Kunde inte låta bli att sätta upp ett par tomtar när jag ändå höll på! rolleyes.gif Köpt glögg, bakat saffranskaka.Sedan är det bara och tända allt på söndag och
          NJUTA!!! wub.gif
          Tycker om julen det ger lite omväxling i mörkret.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 25-11-2004, 21:24
          Länk hit: #80

Medlem

Nu är julgardinen struken och stjärnorna sprider sitt varma sken... allt fixat av min äkta hälft wub.gif

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 00:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon