Medlem
Antal inlägg: 598
Medlem nr: 3 031
CITAT (gammelnalle @ 21-11-2004, 02:38)
Man skulle kunna ha gjort TVÅ oröstningar: en för Skönlitteratur (Hc) och en ´för "facklitteratur"´... då hade det kanske blivit lättare...
Det hade nog inte blivit ett dugg lättare ändå... Jag läser både skönlitteratur och facklitteratur om vart annat och har ofta flera böcker av båda varianterna på gång...
Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18
Deckare! Tveklöst. Men dom ska vara gamla, köper bara gamla böcker på t.ex. secondhand. Behöver inte vara några välkända författare, det räcker så gott med en spännande titel eller handling.
Men jag läser så sällan numera. Hinner inte. Har minst en kasse olästa godingar... fast dom kanske blir bättre ju längre dom får ligga?
--------------------
----<--<-@Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål.@->-->----
Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566
Jag läser allt som intresserar mig (hm.... såklart....)! Det blir mest skönlitteratur. Från nobelprisförfattare till kioskvältarförfattare. Är inte intresserad av någon speciell genre. Har alltid någon fakta- eller livsåskådningsbok vid sidan av som jag läser lite mer sporadiskt än huvudboken (som alltid är en roman). På svenska eller engelska. Så, jag röstade inte på något.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson
Medlem
Antal inlägg: 290
Medlem nr: 2 814
Hm. . . eftersom man bara kan rösta på en kategori så får det bli Botanik, främst krydd & medicinalväxter. Men annars finns det mycket annat i bokväg som också är intressant!
--------------------
Pepparmynta Omnia mea mecum porto -"Allt som är mitt bär jag med mig"
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308
CITAT (Bjäbban @ 21-11-2004, 23:23)
Inte skräckisar??? Kusligare desu bättre! Min favorit förfatare är: Dean Koontz. Den sist jag läste av honnom "Himlen är nära" var en riktigt nagelbitare! Prata om att ha proplem!!!
Jo, han är ruggigt bra! Upptäckte honom i somras av en slump, valde mest på bokomslaget som man kan göra...
Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130
CITAT (Fenja @ 21-11-2004, 16:08)
I rosens namn av Umberto Eco har jag i bokhyllan sedan länge och jag har försökt ett stort antal gånger att läsa den utan att lyckas. Den personifierar uttrycket: Tegelstenroman på ett djuplodande sätt! Impad om du tar dig igenom den Gammelnalle! Mvh Fenja
NU har jag plöjt igenom den... det tog tid... det var jobbigt...(det tog nog 100 sidor innan jag upptäckte att det fanns "ordförklaringar" längst bak )
MEN den var KANONBRA!!! bättre än Da Vinci-koden...
förväntar mig beröm av Fenja!!!
--------------------
Gammelnalle
"Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087
Jag tycker om böcker som handlar om udda människor. En författarinna som verkligen kan gestalta sådana människor är Inger Edelfeldt. Tycker mycket om hennes böcker.
Annars läser jag helst facklitteratur. Och just nu mycket vetenskaplig litteratur (psykologi, pedagogik, filosofi, sociologi), eftersom jag bedriver studier inom dessa områden.
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2005, 18:59)
CITAT (Fenja @ 21-11-2004, 16:08)
I rosens namn av Umberto Eco har jag i bokhyllan sedan länge och jag har försökt ett stort antal gånger att läsa den utan att lyckas. Den personifierar uttrycket: Tegelstenroman på ett djuplodande sätt! Impad om du tar dig igenom den Gammelnalle! Mvh Fenja
NU har jag plöjt igenom den... det tog tid... det var jobbigt...(det tog nog 100 sidor innan jag upptäckte att det fanns "ordförklaringar" längst bak )
MEN den var KANONBRA!!! bättre än Da Vinci-koden...
förväntar mig beröm av Fenja!!!
DET har du verkligen gjort dig förtjänt av!! *applåderar, saluterar och är döimpad* Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Jag har minst 10 nya olästa böcker liggande.Hur kommer det sig???????? Det är Odlas fel helt och hållet!Har aldrig läst så litet sedan jag sitter vid datorn.