|
zaaritha
20-11-2004, 23:52
Har väl säkert glömt alternativ--igen!! Men; eftersom jag är så nyfiken på mina medmänniskor, så kör jag en ny omröstning! Ha tålamod med mej!!!
zaaritha
20-11-2004, 23:59
Ja--nu hade jag för många alternativ; så jag tog bort romantik, fakta o nå´t mer!! Sorry!
zaaritha
21-11-2004, 00:45
Som sagt; när det bara får vara 10 alternativ, så fattas en hel del, tyvärr!
Christoffer
21-11-2004, 00:59
Vetenskap fanns inte med, så jag tog botanik. Annars är psykologi ganska kul.
Botanik  Fast jag gillar att läsa allt möjligt annat också... Bl.a. roliga böcker av Katarina Mazetti, spännande Dean Koonz, underfundiga Terry Pratchett m.m. m.m.
Kattgräs
21-11-2004, 01:30
Jag valde "historiska" och menar "klassiska verk" och sånt som nobelpristagare (och andra litteraturhistoriskt "stora") har skrivit. För nu har jag äntligen tid att läsa sådant som inte har med jobbet att göra. Då vill jag inte läsa fakta ens för nöjes skull.
gammelnalle
21-11-2004, 02:38
Nej "mina" böcker finns inte med... men med zaarithas urval kan man ändå klassificera in det under hantverk. Man skulle kunna ha gjort TVÅ oröstningar: en för Skönlitteratur (Hc) och en ´för "facklitteratur"´... då hade det kanske blivit lättare... MEN varför skall allt vara lätt ??? misstänker att många som häckar här till och med skulle vilja ha trädgårdböcker indelat i genrer..... men någonstans måste man ju dra en gräns... ps för de riktigt nyfikna så läser jag helst:
elektronik (Pc) Musik (X) samt uppslagsverk.....
Håller med Lotta, men gillar även fakta. Senast lästa: Davinci koden fast på kvällen innan ögonen faller är det Illustrerad Vetenskap eller en god trädgårdstidning*H
lisselbo
21-11-2004, 08:15
Läser deckare, med gillar också självbiografier t.ex. böcker som "Sålda" och "Pojken som kallades det", "Pojken som inte fanns", "Pojken som överlevde". Lite romantik då och då. mvh Marie
jessica zon6
21-11-2004, 08:45
LenaTuring
21-11-2004, 14:09
Kunde ha bockat i de flesta alternativen utom New Age, Religion och Deckare, men klickade i hantverk. Läser allt möjligt men med lite olika syften kanske, ofta med stort nöje. Är nyfiken på nya idéer (kunskaper,insikter). Har ofta flera böcker på gång samtidigt.
CITAT (jessica zon6 @ 21-11-2004, 08:45) och viskningar. den var läbbig värre
kerstin z5-6
21-11-2004, 15:19
Psykologi för jobbet , men trädgårdsböcker och en del deckare på fritiden
gammelnalle
21-11-2004, 15:41
förlåt en fråga.... (missade totalt detta när jag skrev förra inlägget)
men är inte " new age " religion?
SÅ har iallafall jag förstått det.... och om inte VAD räknas då in under Religion? (Koranen, Bibeln ???)
Har ialla fall för mig att New Age står under avd C på bibblan... (t.o.m. Cn)
nåt helt annat:
Da Vinci-koden som hänvisades till rekommenderas OM man gillar deckare , action osv... Den är den mest utlånade boken i New York och Paris.. väntetid 2år... Håller just nu på med en föregångare till den: (Påstås att inspirationen är hämtad därifrån iallafall) I rosens namn av Umberto Eco. Har inte hunnit speciellt långt DEN är TUNG.... massor av latin osv.. men verkar så långt bra!!
I rosens namn av Umberto Eco har jag i bokhyllan sedan länge och jag har försökt ett stort antal gånger att läsa den utan att lyckas. Den personifierar uttrycket: Tegelstenroman på ett djuplodande sätt! Impad om du tar dig igenom den Gammelnalle! Mvh Fenja
LenaTuring
21-11-2004, 19:03
CITAT (gammelnalle @ 21-11-2004, 15:41) förlåt en fråga.... (missade totalt detta när jag skrev förra inlägget)
men är inte " new age " religion?
SÅ har iallafall jag förstått det.... och om inte VAD räknas då in under Religion? (Koranen, Bibeln ???)
Har ialla fall för mig att New Age står under avd C på bibblan... (t.o.m. Cn) Tja..........kan tänka mig att läsning om Hinduismen, Judendomen, Buddismen etc. etc. hör till religionintresset, tycker väl New Age inte är riktigt samma sak oavsett vad de står under på bibblan
Plöjer deckare helst! Favoritförfattare är Patricia Cornwell, Andy McNab-actionthriller & Michael Connelly. Just nu har jag precis börjat på "Nocturne" av Ed McBain. Men senaste utlästa boken är "Flyga drake" av Khaled Hosseini. Om en pojkes uppväxt i Afghanistan. Väldigt gripande berättelse med tragiska livsöden. Kan inte vara utan en bok att läsa just nu. Far på fredagarna på bibblo så jag har så jag klarar mej över helgen!
Bjäbban
21-11-2004, 23:23
Inte skräckisar??? Kusligare desu bättre! Min favorit förfatare är: Dean Koontz. Den sist jag läste av honnom "Himlen är nära" var en riktigt nagelbitare! Prata om att ha proplem!!!
CITAT (gammelnalle @ 21-11-2004, 02:38) Man skulle kunna ha gjort TVÅ oröstningar: en för Skönlitteratur (Hc) och en ´för "facklitteratur"´... då hade det kanske blivit lättare... Det hade nog inte blivit ett dugg lättare ändå... Jag läser både skönlitteratur och facklitteratur om vart annat och har ofta flera böcker av båda varianterna på gång...
CITAT (gammelnalle @ 21-11-2004, 15:41) förlåt en fråga.... (missade totalt detta när jag skrev förra inlägget)
men är inte " new age " religion? Självklart hör New Age till religion! Vad skulle det annars vara??? Vi kanske får fråga hur zaaritha menade med att lägga det som en egen punkt...
Deckare! Tveklöst.  Men dom ska vara gamla, köper bara gamla böcker på t.ex. secondhand. Behöver inte vara några välkända författare, det räcker så gott med en spännande titel eller handling. Men jag läser så sällan numera. Hinner inte. Har minst en kasse olästa godingar... fast dom kanske blir bättre ju längre dom får ligga?
Sulawesii
22-11-2004, 10:59
Jag läser allt som intresserar mig (hm.... såklart....)! Det blir mest skönlitteratur. Från nobelprisförfattare till kioskvältarförfattare. Är inte intresserad av någon speciell genre. Har alltid någon fakta- eller livsåskådningsbok vid sidan av som jag läser lite mer sporadiskt än huvudboken (som alltid är en roman). På svenska eller engelska. Så, jag röstade inte på något.
pepparmynta
22-11-2004, 14:17
Hm. . . eftersom man bara kan rösta på en kategori så får det bli Botanik, främst krydd & medicinalväxter. Men annars finns det mycket annat i bokväg som också är intressant!
CITAT (Bjäbban @ 21-11-2004, 23:23) Inte skräckisar??? Kusligare desu bättre! Min favorit förfatare är: Dean Koontz. Den sist jag läste av honnom "Himlen är nära" var en riktigt nagelbitare! Prata om att ha proplem!!!  Jo, han är ruggigt bra! Upptäckte honom i somras av en slump, valde mest på bokomslaget som man kan göra...
gammelnalle
03-03-2005, 18:59
Brandklipparen
03-03-2005, 19:03
Historiska!
Jag tycker om böcker som handlar om udda människor. En författarinna som verkligen kan gestalta sådana människor är Inger Edelfeldt. Tycker mycket om hennes böcker.
Annars läser jag helst facklitteratur. Och just nu mycket vetenskaplig litteratur (psykologi, pedagogik, filosofi, sociologi), eftersom jag bedriver studier inom dessa områden.
kerstin z5-6
03-03-2005, 19:16
Facklitteratur enligt ovan MÅSTE jag läsa - när jag VILL läsa så blir det mest trädgård rosor och närliggande områden .Men jag har alltid tre på g
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2005, 18:59) DET har du verkligen gjort dig förtjänt av!! *applåderar, saluterar och är döimpad* Mvh Fenja
gammelnalle
03-03-2005, 19:24
Läser massor, men kan ju bara rösta på en. Så jag låter bli.
Jag läser mest reseskildringar. (och då menar jag inte intressanta tågtidtabeller)
En självbiofgrafisk favorit är annars James Herriot.
gammelnalle
03-03-2005, 19:52
CITAT (Ralf @ 03-03-2005, 19:48) Jag läser mest reseskildringar. (och då menar jag inte intressanta tågtidtabeller)  är det riktigt säkert... ja Harriot är bra!!
Jag röstade på deckare men saknade förstås den jättestora kategorin SKÖNLITTERATUR.
Kan för övrigt nämna att jag är en riktig bokmal. Läser ca. 100 böcker om året. Redan i år har jag läst 20 böcker.
Oj, jag läser allt som kommer i min väg och speciellt mycket om blommor och bin.  Poesiböcker är dock min passion.
gammelnalle
03-03-2005, 20:33
Jag har minst 10 nya olästa böcker liggande.Hur kommer det sig???????? Det är Odlas fel helt och hållet!Har aldrig läst så litet sedan jag sitter vid datorn.
gammelnalle
03-03-2005, 20:41
alla skyller på odla.nu .....
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2005, 20:33)  men gammelnalle då..
GoSatta
03-03-2005, 20:50
Jag röstade på religion efter som religion historiska böcker är dom som brukar fånga mig mest. Att förstå sig på religion är det bästa sättet att förstå sig på olika folk enligt mig. Dock tycker jag att religion och historia ligger otroligt nära varandra. Men jag läser allt ifrån "kioskvältare" (davinci kåden  ) tilll vs .naipaul (som är min favorit just nu) till scifi till matlagningsböcker, reseskildringar är också en otrolig favorit speciellt när jag är på resande fot, biografier livsöden älskar jag också. Tyvärr är det inte många i min ålder som läser så mycket längre och gör dom det är dom ofta inriktade på bara en gener själv älskar jag att läsa allt. Dock har jag aldrig läst en riktig deckare men jag har lovat min mor att jag snart även ska läsa en sån =) Personligen tycker jag "skit" litteratur och "seriös" litteratur är precis lika viktigt, allt har sina tillfällen. ps. och med tanke på hur mycket jag läser så trodde man ju att jag skulle stava bättre, men jag får skylla det på att jag läser mest på engelska =) ds.
gammelnalle
03-03-2005, 20:57
CITAT inte många i min ålder kollade din profil: född 76.... VA??? läser inte DEN generationen böcker?? Dottern (född 84) läser och har alltid läst hur mycket som helst.. (går det inte att stoppa???) VAD man läser spelar mindre roll (även om jag SKULLE VILJA PÅVERKA) huvudsaken är ,enligt mig, ATT man läser.....
Sulawesii
03-03-2005, 20:58
Tog botanik. Det är mest intressant att läsa. Men, jag tycker om att läsa de flesta kategorier (är dock inte så inläst på deckare).
GoSatta
03-03-2005, 21:07
gammelnalle:
"kollade din profil: född 76....
VA??? läser inte DEN generationen böcker?? Dottern (född 84) läser och har alltid läst hur mycket som helst.. (går det inte att stoppa???) "
Nej det är faktist väldigt få som läser, ja som verkligen läser som inte bara läser sagan om ringen och harry potter bara för att man ska ha läst dom (det är väl iof bättre än inget)
Men det är inte många som läser för läsandets skull, dom flesta ser nog hellre filmen. nu kommer jag iof från Stockholm och det kanske är anorlunda här? man får hoppas det iaf.
Jag är född -77 och har läst hur mycket böcker som helst tidigare. Nu när jag har småbarn blir det mindre tid över så jag läser inte lika mycket nu som förr. Men jag försöker ändå hålla igång läsandet en del.
När jag gick på mellanstadiet i skolan bodde jag på biblioteket. Jag läste allt utom böckerna om Åshöjdens BK, för jag gillade inte fotboll. När bibblan köpte in nya böcker fick jag läsa och recensera dem innan de ens gjorde iordning dem för utlån. (Nu har jag tänkt utbilda mig till bibliotekarie.)
Men det jag tänkte säga var, att jag vet många i min ålder som läser böcker så att det skulle vara någon "generationsgrej" att inte läsa böcker, det tror jag inte.
Snöflinga
03-03-2005, 22:14
Saknade skönlitteratur på listan för det är det som läses mest här.. Därför prickade jag inte in något ävensom jag läser en del av allt som fanns där Deckare har jag svårt för, de flesta är så ingående blodiga så de förföljer mig i drömmen  Tre kan jag läsa med behållning, Jan Mårtensson, Jhon Grisham och om någon minns,Bo Balderssn. Agata är inte så dum heller......... På mitt nattduksbord (?) ligger det alltid en trave böcker, skönlitteratur varvat med kåserier typ "Slas", H: Lindkvist, Mailer, Alving, m.m. Livet vore bra fattigt utan böcker
fruberglund
04-03-2005, 00:03
Mest trädgårdsböcker för tillfället, annars läser jag helst Dean Koontz, Har köpt böckerna Idun & Freja om vikingatiden som jag ska läsa sen. Det mesta slinker nog ner utom sötsliskig romantik...sånt som aldrig skulle kunna hända i något som kallas verkliga livet typ
CITAT (fruberglund @ 04-03-2005, 00:03) Har köpt böckerna Idun & Freja om vikingatiden som jag ska läsa sen. Kom ihåg att läsa den sista avslutande boken också; Saga från Valhalla. Det är tre väldigt bra böcker, jag gillade dem skarpt!
Har inte röstat, det blev "bakvänt" för mig  . Om det stått vilka böcker läser du INTE så hade det gått bra. Jag läser nämligen allt (inklusive skönlitteratur) utom New Age.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|