Jag hade sett fram mot att snickaren skulle komma idag för jag ville "bollplanka" om hur man skulle kunna göra köket lite vettigare och badrummet lite större.
"Det kommer att gå på 150.000kr" sa han när han hade tänkt, ritat och måttat. Och då skulle jag själv måla + tapetsera, själv köpa och skruva ihop köksskåp (han sa att ett köksskåp kostar 4.000 kr, men de gör de inte på Ikea). Men elektrikerns och rörläggarens arbete ingår plus snickarens och att behörig kille skulle sätta våtrumsmatta på vägg och golv.
Han verkade inte vilja ta tillvara något av det som fanns utan bort med det gamla in med nytt. Han sa att en hantverkarlön är så hög att det blir alldeles för dyrt att hålla på att pussla med gamla saker. För att flytta diskbänksplatsen från en vägg till en annan måste man bryta upp golvet - ja, det begriper jag - men att man måste byta ut ALLA golvplankor? Jag sa att jag skulle slipa trägolvet för att sen måla det med ljusgrå oljefärg och att det inte gjorde nått om några nya plankor fogades in.
Jag sa att jag kunde leta fram en passande rostfri diskbänk på "byggigen-varuhus" men det var inte lönt sa han. De lösningar han kom med om mitt "hopplöst" dumt disponerade lilla kök, pyttehall och lilla dass - det var väldigt bra. Men 150.000? Herrejösses!
Att det förekommer så mycket svartjobb är inte svårt att förstå, eller att folk byter tjänster med varandra.
Nu är jag alldeles modstulen.
|