En man i femtioårsåldern håller, med van hand, på att koppla bort det släp han har hyrt på bensinmacken. En man i sjuttiofemårsåldern kliver samtidigt över det låga staketet där släpvagnarna står och går fram till den yngre mannen. De känner inte varandra, har aldrig förut setts.
- Hej, säger den äldre mannen med mild röst, ska jag hjälpa dig?
Mannen med släpet står böjd över kopplingsanordningen bakom sin bil, han tittar snabbt upp, men förstår inte varför den främmande mannen ställer frågan utan gör en snabb ordlös gest att "nej, jag behöver ingen hjälp".
För att påkalla uppmärksamhet kommer den äldre mannen nu ännu närmare och böjer sig fram:
- Jag såg när du körde ut från Y-by och jag har kört efter dig ända hit till X-stad. Vet du om att du inte har fungerande blinkers? Du måste kontrollera sådant innan du börjar köra. Det ingår i din skyldighet när du hyr släp, vet du om det? Och klarar du inte att koppla det rätt så måste du fråga någon inne på macken, där kan du få hjälp.
Nu reser den yngre mannen sig för han är klar att föra in släpet på plats i parkeringsfickan. Han känner sig jäktad för han är en timme försenad med släpet, han har ringt och meddelat detta, men vill inte betala för extra tid. Han vet också att han inte har använt blinkersen på de små grusvägarna, men har inte lust att dividera med den främmande mannen, utan svarar trotsigt, under det att han fixerar släpet på plats:
- Ja, jag vet att jag varken har blinkers eller bromsljus eller nånting. Men det har gått bra, jag körde 85 mil igår - men bara rakt fram.
Den äldre mannen uppfattar inte ironin, eller ignorerar den, utan fortsätter i sin fostrande ambition och följer efter mannen med släpet som nu är på väg in till macken, han föreläser om alla olyckor som släphyraren kunde ha förorsakat, om bristande ansvar och om allas skyldigheter.
Den yngre mannen nonchalerar den äldre, svarar inte och säger inte emot. Han vill bara vara ifred.
---
Vad är det som är fel?
|