Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är det som känns tokigt här?, finn fem fel - eller åtminstone ett
          Boxer
          Inlägg 03-12-2004, 11:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Och jag har inte sussat på hela natten sleep.gif

Jag vill veta NU blink.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 03-12-2004, 11:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

- Ja, jag vet att jag varken har blinkers eller bromsljus eller nånting. Men det har gått bra, jag körde 85 mil igår - men bara rakt fram.

Hmmm - någon gång måste han väl ha vänt annars kan han väl inte lämna tillbaka släpet!

--------------------
          Lena

Citera
          amaira
          Inlägg 03-12-2004, 11:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Lena i Torslanda @ 03-12-2004, 11:49)
          - Ja, jag vet att jag varken har blinkers eller bromsljus eller nånting. Men det har gått bra, jag körde 85 mil igår - men bara rakt fram.

Hmmm - någon gång måste han väl ha vänt annars kan han väl inte lämna tillbaka släpet!

Tänkte också på det (så-det-så-så-det-så!!!) men tänkte att han kanske hyrde släpet på ett ställe, men lämnade tillbaka det på ett annat.

Hrm ... det säger mest om hur jag hanterar mina lånade saker ... hrm.
          tongue.gif tongue.gif (Det är inte sant, jag försöker vara duktig på att lämna tillbaka, fast jag misslyckas ibland sleep.gif )

Men det låter klokt Lena. Detär nog det rätta svaret!

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          humla
          Inlägg 03-12-2004, 19:25
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Nå, vad är lösningen? blink.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-12-2004, 19:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

??????????????????

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2004, 22:16
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

jag är också nyfiken. tongue.gif även om jag inte har en enda gissning att ge.
          sad.gif rolleyes.gif laugh.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 04-12-2004, 12:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Vad har Däkan tagit vägen? Hallåååå???

Tänk om hon blivit överkörd av ett släp..... ohmy.gif då får vi juu aldrig veta... tongue.gif

Jag väntar Däkan smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Däkan
          Inlägg 05-12-2004, 02:30
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 4 754

Kryddan vann!
          Alldeles riktigt.
          Den "yngre mannen" är inte en man, utan en kvinna!
          Och denna kvinna var jag.

Jag blir så TRÖTT på att misskrediteras av män. Och varför jag skriver detta fåniga inlägg är att jag på sistone har använt släp ganska ofta och jag har flera gånger blivit "invaderad" av för mig helt främmande män som har kommit fram och och lagt sig i vad jag håller på med. Någon har talat om för mig hur jag ska höja upp stödhjulet, någon har kollat att jag har släppt handbromsen eller hur jag har fäst säkerhetslinan. Alltså för mig helt främmande män anser sig ha den självklara rätten att kontrollera mig. (Hur komiskt skulle det inte vara om jag som kvinna gick fram till en karl och kollade hur han hade fäst säkerhetslinan? Han hade väl trott att det var Dolda kameran som smygfilmade)

Det här med att jag trotsigt och med ironi svarade att jag bara hade kört rakt fram i 85 mil var för att få tyst på den dumme gubben. Naturligtvis hade jag kollat att mina ljus fungerade innan jag började köra. Att han bara orkade köra efter mig den korta biten mellan mitt hem och bensinmacken (då jag inte använde blinkers) var förmodligen att han såg att det var en kvinna vid ratten och att nått med ljusen inte funkade. Han överdrev alltså när han beskrev släpkärrans bristande ljus.

Det är ju ingen man som sticker in huvudet genom siodorutan i bilen och kollar att jag har släppt handbromsen, eller kollar att jag använder rätt växel när jag startar, eller lägger sig i om mina blinkerljus funkar på bilen.

Trampar jag in på något speciellt manligt revir när jag hyr släp?

PS Jag generas inte ett dugg över vad jag INTE klarar av - som att backa med släp. Då kan jag välja ut nån karl på macken som ser ut att vara duktig på sånt och frågar om han kan hjälpa mig. Vid sådana tillfällen är det nog lättare att vara kvinna.

rolleyes.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-12-2004, 07:56
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Däkan @ 05-12-2004, 02:30)
          PS Jag generas inte ett dugg över vad jag INTE klarar av  - som att backa med släp. Då kan jag välja ut nån karl på macken som ser ut att vara duktig på sånt och frågar om han kan hjälpa mig. Vid sådana tillfällen är det nog lättare att vara kvinna.

rolleyes.gif

Generas inte av detta jag gör precis lika dan´t men oftast är min sambo med också och då känns det lite kymigt.
          Många tar för givet att män har körkort och blir väldigt FÖRVÅNADE när jag kommer och frågar om hjälp med backningen. Men jag brukar tillägga alltid att han inte har körkort och då hjälper de till med ett litet leende på läpparna.

Nu för tiden går det lite bättre beroende på vart jag ska backa men ibland får vi koppla från släpet och skjuta in det på plats.

Vet en gång när vi körde skräp till soptippen och jag försökte backa (uppförsbacke) och knycklade till släpet, som tur var kom det en snäll kille och hjälpte till, för jag vågade varken köra fram eller bak.
          Men sån´t är livet man måste erkänna sina begränsningar. /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 05-12-2004, 15:17
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Det är inte klokt hur en del tror att de kan behandla en för att man råkar vara kvinna. Bli betraktad som mindre vetande och totalt oteknisk eller varför inte som en hejare på matlagning - bara för att man är kvinna.

Sånt gör mig så här arg mad.gif mad.gif mad.gif !
          Har vissa män ingen som helst god uppfostran utan tror de kan bete sig hur som helst?

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-12-2004, 16:09
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hmmm, mycket väsen och lite ull, sa bonnkärringen när hon klippte grisen!

Visst kan en del människor vara påträngande när dom vill "hjälpa" men är det något att hänga upp sig på? Jag har en arbetskamrat som är expert på att lägga näsan i blöt i saker som inte angår henne. Jag öppnar bara tvärförbindelsen mellan öronen och låter henna mala på.

Det hade väl varit värre om ingen ville hjälpa när hjälp behövs? Beträffande kvinnor och bilar. Visst finns det både klåpare och experter bland både kvinnor och män, men andelen personer vars kunskaper slutar vid tändningsnyckeln är mycket högre på spinnsidan. Ni kvinnor som klarar er själv, skyll på dom andra. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 05-12-2004, 17:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Däkan @ 02-12-2004, 15:47)
          En man i femtioårsåldern håller, med van hand, på att koppla bort det släp han har hyrt på bensinmacken. En man i sjuttiofemårsåldern kliver samtidigt över det låga staketet där släpvagnarna står och går fram till den yngre mannen. De känner inte varandra, har aldrig förut setts.

- Hej, säger den äldre mannen med mild röst, ska jag hjälpa dig?

Mannen med släpet står böjd över kopplingsanordningen bakom sin bil, han tittar snabbt upp, men förstår inte varför den främmande mannen ställer frågan utan gör en snabb ordlös gest att "nej, jag behöver ingen hjälp".

För att påkalla uppmärksamhet kommer den äldre mannen nu ännu närmare och böjer sig fram:

- Jag såg när du körde ut från Y-by och jag har kört efter dig ända hit till X-stad. Vet du om att du inte har fungerande blinkers? Du måste kontrollera sådant innan du börjar köra. Det ingår i din skyldighet när du hyr släp, vet du om det? Och klarar du inte att koppla det rätt så måste du fråga någon inne på macken, där kan du få hjälp.

Nu reser den yngre mannen sig för han är klar att föra in släpet på plats i parkeringsfickan. Han känner sig jäktad för han är en timme försenad med släpet, han har ringt och meddelat detta, men vill inte betala för extra tid. Han vet också att han inte har använt blinkersen på de små grusvägarna, men har inte lust att dividera med den främmande mannen, utan svarar trotsigt, under det att han fixerar släpet på plats:

Den äldre mannen uppfattar inte ironin, eller ignorerar den, utan fortsätter i sin fostrande ambition och följer efter mannen med släpet som nu är på väg in till macken, han föreläser om alla olyckor som släphyraren kunde ha förorsakat, om bristande ansvar och om allas skyldigheter.

Den yngre mannen nonchalerar den äldre, svarar inte och säger inte emot. Han vill bara vara ifred.

---

Vad är det som är fel?

sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif

Vad lessen jag blir däkan....

Men jag känner ett otal kvinnor som enbart skulle tycka att det var chevaleriskt av den äldre mannen att uppträda så.
          (Och de skulle utan vidare tacka ja... även om de var minst lika duktiga som honom)

Betänk att den äldre generationen faktiskt är uppfostrad att hjälpa till.

Måste nog erkänna att även jag skulle ha känt mig avsnoppad och anat ugglor i mossen om det var jag som fick det svaret.....
          "Hon måste ha nåt att dölja , har nog kört sönder den och tänker inte tala om att den har gått sönder...."

Och hade det varit jag (trots att jag är man) hade jag nog inte sagt nej tack om NÅGON erbjudit mig sin hjälp. Alltid finns det nåt hörn de kan skjuta på eller någon "död" vinkel de kan bevaka.

Och FOLK TYCKER OM ATT HJÄLPA TILL !!!!! (på sina egna villkor)

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Lena N
          Inlägg 05-12-2004, 21:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Däkan @ 05-12-2004, 02:30)
          Jag blir så TRÖTT på att misskrediteras av män. Och varför jag skriver detta fåniga inlägg är att jag på sistone har använt släp ganska ofta och jag har flera gånger blivit "invaderad" av för mig helt främmande män som har kommit fram och och lagt sig i vad jag håller på med.

Jag hyr släp ganska ofta. Inte har jag blivit "invaderad" av främmande män som lagt sig i. Vid några tillfällen har jag behövt be om hjälp av någon med större fysisk styrka. Då har jag fått det utan dumma kommentarer. smile.gif

Kan inte låta bli att skryta. Jag klarar att backa släpet in på garareuppfarten och vidare in i garaget. Inte utan att köra fram och tillbaks några gånger, men i alla fall. tongue.gif Som en hel karl. laugh.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-12-2004, 00:39
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Om jag behövde hjälp skulle jag bli glad om mannen kommit fram och erbjudit sig, men om jag hade full koll på situationen så hade jag antagligen blivit förnärmad, eftersom det lät som att han var ute efter att mästra.
          Det händer väl aldrig att män stövlar fram till en annan man som ser ut att kunna sin sak och erbjuder sig att hjälpa till?

En gång när jag fick soppatorsk efter en mörk landsväg och stod och famlade efter pipen till reservdunken i bagageutrymmet så dröjde det bara 1 minut innan det stannade en mycket hjälpsam man. Sen stod jag och såg glad ut medan han hällde i soppan i tanken åt mig. Mycket trevligt tyckte jag.
          Det kan vara skillnad på hjälp och hjälp, de som verkligen vill hjälpa till av snällhet och de som vill påpeka för en att det där klarar inte du.

Citera
          Däkan
          Inlägg 06-12-2004, 02:31
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 4 754

OK, jag var väl ganska stingslig den där morgonen. Jag hade sovit några usla timmar och haft en gräslig resa i snöstorm under natten. Hade legat i timmar och segat mig fram i 30 km/h på E6:an. Snön vräkte ner så att man varken såg räcken eller mittremsa. Snöflimret kunde ha utlöst epileptiska anfall om man var lagd åt det hållet. Vissa långtradare ställde sig sonika bara så nära kanten de kunde - på motorväg! - och inväntade plogbilar.

Vad denne mästrande "gentleman" inte visste var hur nära en smocka i trynet han var. Men nu är det historia. Nu är jag go och snäll igen!

smile.gif

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 06-12-2004, 11:00
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Ibland blir man betraktad som mindre begåvad för att man är kvinna, det är sant. Men även andra grupper råkar ibland ut för samma sak. För några år sedan hade jag förmånen att träffa en fransman som saknade en hand. En mer fantastisk människa har jag nog inte träffat. Han hade ett suveränt sätt att "ta" folk, och otroligt händig med det mesta (det var bara att sy och att knäppa den andra manchettknappen som kunde vara lite knepigt).

Han konstaterade att saknar man en kroppsdel så är det många som tror att det automatiskt saknas något i huvudet samtidigt.

Men han hade inte bara lärt sig att överse med det, utan även att utnyttja det! Ville han ankra sin båt (han hade segelbåt) på en plats som var bekväm för honom själv men inte var tillåten enligt reglerna, så la han helt enkelt båten där i alla fall. Strax kom förstås hamnmyndigheterna dit och skulle sjasa bort honom. Då sätter han upp sin allra mest korkade min (han måste ha tränat framför en spegel! laugh.gif ) och låter dem se att handen fattas. Nästan varje gång ruskade de bara på huvudet och lät honom vara kvar.

Säkert är det många av de "korkade fruntimren" som också bara utnyttjar männens fördomar för att slippa göra smutsjobben. Bra eller dåligt? Fråga dem!

Eller fråga mig, som får göra det mesta själv. För att jag kan. Och jag som trodde att jag var intelligent. huh.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Sollan
          Inlägg 06-12-2004, 11:27
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Jag kan tycka att det kan vara av vikt att få veta att blinkers och annat inte fungerar. Av trafiksäkerhetsskäl om inte annat... Man kan ju inte veta om personen i den andra bilen har trasiga grejjer eller helt enkelt ger f-n i att använda blinkers.
          Sedan kan man ju välja hur man säger det och hur man väljer att uppfatta det...

--------------------
          /sollan

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 06-12-2004, 19:55
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Däkan!!

Du är förlåten.....
          (Jag har själv dåliga da'r)

får jag bara förklara:

Jag klarar att öppna dörrar...
          är faktiskt riktigt duktig på det...
          Ingen annan skall tro något annat.. för då mad.gif mad.gif mad.gif

men visst blir jag glad om NÅGON håller upp dörren för för mig... TROTS att jag kan själv...

sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 06-12-2004, 20:06
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 19:55)
          men visst blir jag glad om NÅGON håller upp dörren för för mig... TROTS att jag kan själv...

sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Men blir du lika glad om samma "Någon" springer om dig, rycker dörrhandtaget ur handen på dig för att hålla upp dörren åt dig?

Så kan situationen uppfattas av tjejer som faktiskt kan saker själv men som blir "mästrade" av "gentlemän".

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-12-2004, 20:37
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är svårt att vara man också. En del kvinnor förväntar sig att bli uppassade, andra vill göra allt själv. Det syns inte utanpå vilka som är vilka, det märks först när man gör på fel sätt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 20:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon