CITAT (Annlo @ 06-12-2004, 11:21)
Jag är lite nyfiken på vad ni har för åsikter om facket! Är det nödvändigt eller har det tjänat ut sin roll??
Jag skriver en uppsats i ämnet negativ föreningsrätt (rätten att stå utanför en förening, ex facket) och inför diskussionsdelen vill jag ha lite olika infallsvinklar och var kan man hitta mer blandat med folk som har olika åsikter om inte här!!
Jag är icke intresserad utav hetsig pajkastning utan vill ha alla olika aspekter positiva som negativa, helt sakligt!!
Annlouice
Annlouice, hej jag vet inte om jag är rätt människa att svara på din fråga, pga att jag jobbar fackligt på en stor arbetsplats med ca 160st medlemmar och jag har ett förtroende uppdrag där.
Så här ser jag på frågan, utan fackförening så är det bara en tidsfråga när vi arbetare får jobba för 40kr i tim, pga har vi inget fack så har vi inget kollektivavtal då blir vi konkurent utsatta och det är dom"svaga" som förlorar, kollektivavtalen reglerar mycket på våra arbetsplatser.
Många människor har åsikter om facket, men jag tycker att man ska tänka så här vilka är facket, jo alla som är medlemmar och om man inte är nöjd med vad facket gör så kan man göra något själv, tex starta en lokal klubb eller välja bort dom som sitter på den lokala klubben, det är inget ovanligt att det väljs in en helt ny klubb på en arbetsplats och det är väll bara bra.
Rätten att stå utanför facket att vara så kallad "guling" tycker jag inte om pga det urvattnar hela den fackliga iden och vi kan inte ha samma kraft i tex förhandlingar,samma synsätt har jag med konkurerande "militanta" fackförening tänker då på syndikalisterna.
Mvh andersen