| |
|
  |
Recept, till kräsna ungar! |
|
|
|
|
14-12-2004, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 432
Medlem nr: 2 753

|
Hmmmmm....kanske därför han tycker grönsaker är äckligt, för att du kanske har grönsaker överallt, eller gör nån typ av böngryta som han tycker ser äcklig ut eller nåt. Att det blir för mycket grönsaker eller man blir anti grönsaker för att man ska göra tvärtom sina föräldrar.(fallet behöver självklart inte vara så) Kan oxå vara en attityd som har lånat av sina kompisar. Fast vegetarisk lasagne ÄR gott  Släng i lite kapris så får du en spännande smak. Jag åt en påse morötter (ca 1 kg) på en fest, jag blev väldigt piggelin. Tyvärr var det ingen som var lika pigg som jag (de fick ju inte nån morot) så jag fick snällt åka hem . /e
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2004, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Evin @ 14-12-2004, 23:01) Hmmmmm....kanske därför han tycker grönsaker är äckligt, för att du kanske har grönsaker överallt, eller gör nån typ av böngryta som han tycker ser äcklig ut eller nåt. Att det blir för mycket grönsaker eller man blir anti grönsaker för att man ska göra tvärtom sina föräldrar.(fallet behöver självklart inte vara så) Nä då, min son har aldrig behövs äta böngryta  ! Jag tror faktiskt inte han har ätit mer grönsaker än andra barn. Av dom som växer upp med att äta grönsaker alltså, det gör ju inte alla. Hur sjutton får man i sig ett kilo morötter "på en fest"?? Jag tycker det är jobbigt att få i mig en  ! Blomstertanten: pommes och fiskpinnar är faktiskt en av de maträtter som min son äter utan tjafs!
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2004, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 432
Medlem nr: 2 753

|
Det var en nyck jag hade ett tag. Varför äta chips när man kan äta morötter? Och har jag fått alkohol i mig tuggar jag gärna.... Numera tror jag att jag är allergisk mot morötter eftersom det river lite i halsen när jag äter det. Tyvärr  Fiskpinnar kan man ha i hamburgarbröd eller i tacobröd oxå. Vilken tur sonen har haft att han sluppit äta böngryta  Det gör kanske inte du heller  Eller så är böngryta gott  /E - ska nog laga böngryta nån gång bara för att testa.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2005, 23:18
|

Medlem
Antal inlägg: 122
Medlem nr: 3 815

|
Nu har jag inga egna barn ännu, men sambons lillasyster är 14 och hon kan vara hyfsat motsträvig med maten. Dock äter ungen pressad potatis med smör på i oanade mängder! Sen gjorde mina kycklingburgare succe!  Jag brukar köpa billigast möjliga kycklingfileer som sedan möter sitt öde i mixern, så att det blir färs. Sen blandar jag i scharlottenlök, limeskal, limesaft, salt och peppar. Gör burgare och stek. Serveras som vanliga hamburgare med salld, dressing och vad man nu vill ha till. Själv var jag nog en plåga för mina stackars föräldrar när det gällde maten. Känner igen mig i vissa tidigare uttalanden - helt plötsligt tyckte jag inte om rätter jag tidigare älskat! Men jag tror att det är en fas man går igenom, ett sätt att testa gränser kanske! Kanske är det dags att låta ungarna börja laga mat själva när de börjar gnälla - så att de får se att det inte är så enkelt alla gånger. Jag hör av mig om mina tankar funkar den dagen jag själv har tonåringar som trilskas med käket!
--------------------
Annica i Sörmland
Det är aldrig försent att ändra på sig, så därför väntar jag ett tag till! :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2005, 23:23
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Testa det här på era inte så fiskförtjusta barn:
TACOFISK MED CHIPS
600 gr fiskfilé, tinad
1 tsk salt
margarin till formen
2,5 dl mellangrädde
0,5 – 1 dl tacosås medium eller hot
2 dl riven texmexost
15-20 tacochips
Sätt ugnen på 225 gr. Salta och vik ihop fileérna om de är tunna. Lägg dem i smord ugnsform.
Blanda grädde, tacosås och osten, häll det över fisken. Krossa chipsen och strö det över fisken. Stek fisken mitt i ugnen ca 25 min. Servera med kokt potatis och sallad.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2005, 00:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
problemet är att du som förälder låter dina barn välja mat. fråga vad de inte tycker om och gör inte den maten då. så enkelt kan det vara.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2005, 14:17
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (TeliaNet @ 09-01-2005, 00:26) problemet är att du som förälder låter dina barn välja mat. fråga vad de inte tycker om och gör inte den maten då. så enkelt kan det vara. Experten har talat eller? Bättre att laga mat och sedan låta ungarna äta, är de hungriga så äter de, annars får de väl vara utan det har vi alltid kört med. Har aldrig gett speciell mat till dom. Visst de kanske inte älskar all mat jag gör men en familj består av fler än barnen och ibland vill vi äta sånt vi gillar också, så ska jag äta det dom gillar får dom ställa upp och äta det jag gillar också. Kör man så konsekvent så blir inte problemen så stora.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2005, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
När jag var runt tolv tretton år var det kyckling och ärtsoppa som var värst. Men det ändrarde sig hela tiden. Ena gången tyckte jag ärtsoppa var jätteäckligt och kunde bara äta några skedar. Nästa gick det bra och smakade gott. Likadant med kyckling, inte alls gott ena gången och gott nästa. Tur att mamma struntade i mina nycker....
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2005, 20:22
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Ett viktigt kom ihåg...Tvinga aldrig barn att äta något de absolut inte vill! Barn är barn sååå kort tid...lika kort är tonåren då smaken kan ändras från dag till dag... Plötsligt är de vuxna och nästan allt smakar gott. Vi vuxna är priviligierade...ingen tvingar i oss "äckelmat" (tror jag iaf = egen erfarenhet )
|
|
|
|
|
|
|
|
09-01-2005, 22:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
CITAT (netaave @ 09-01-2005, 14:17) CITAT (TeliaNet @ 09-01-2005, 00:26) problemet är att du som förälder låter dina barn välja mat. fråga vad de inte tycker om och gör inte den maten då. så enkelt kan det vara. Experten har talat eller? Bättre att laga mat och sedan låta ungarna äta, är de hungriga så äter de, annars får de väl vara utan det har vi alltid kört med. Har aldrig gett speciell mat till dom. Visst de kanske inte älskar all mat jag gör men en familj består av fler än barnen och ibland vill vi äta sånt vi gillar också, så ska jag äta det dom gillar får dom ställa upp och äta det jag gillar också. Kör man så konsekvent så blir inte problemen så stora. helt rätt! jag gillar inte ärtsoppa och inte blodpudding, alltså äter vi inte de sakerna hemma. annars går allt ner med stor apptit.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
|
|
|
13-01-2005, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Felix matte @ 09-01-2005, 20:22) Vi vuxna är priviligierade...ingen tvingar i oss "äckelmat" (tror jag iaf = egen erfarenhet )  Så sant så sant!
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2005, 15:40
|

Medlem
Antal inlägg: 508
Medlem nr: 2 423

|
Min dotter på snart 2 år har varit sjuk i denna veckan och då är inte matlusten på topp direkt. Så vi försökte allt för att få i henne lite mat. Så här gick det: -Prinsessan Saga Sol vill du ha mat? -Nä -Bröd med massor av smör och ost? -Nä -Pasta? -nä -Glass? -Nä (börjar bli allvarligt oroad vid detta svar och kör ett säkert kort) -Oliver? -Ja oliver (stort men blekt leende) -Men lite annat kan du väl äta med? -Salt gurka Så min lilla bleka dotter satt och såg på Byggare Bob och åt oliver och salt gurka
--------------------
Magister Mundi sum!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2005, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2005, 18:20
|

Medlem
Antal inlägg: 699
Medlem nr: 2 086

|
Hittade recept på "tortilla-pizza" på ICAs receptsida. Det gick suveränt hem hos min 7 åring. Vi skaffade en massa pålägg; skinka, salami, fetaost, vanlig ost, soltorkade tomater, chilisås, tacosås, oliver. Han tyckte det var jättekul att plocka ihop å välja själv. Gräddas 5 min, så det går fort som 17 och blir JÄTTEGOTT - även för vuxna.
--------------------
Madeleine i Mälardalen *
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2005, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jag har 3 såna där kräsmagade gossar och en dotter som har lärt sig äta det mesta till slut..... Men det som alltid går hem är
makaroner med vit sås och ugnsbakad falukorv Spaghetti och köttfärssås Hamburgare(hemmagjorda) eller stekt kött med klyftpotatis Korv och mos Ris och köttgryta "Rallysoppa"...dvs sån där påssoppa som jag drygar ut med mer pasta och skivar lite korv i ...bra akutmat Potatispannkaka..jag blandar riven potatis i smeten för att det skall bli matigare (annars kan jag steka pannkakor en evighet...)Barnen äter som pannkaka och jag och gubben som crepe eller raggmunk Pizza...(hemmagjord, 3 plåtar) Lasagnette Rårakor med stekt fläsk Risgrynsgröt
Fisk är de helt livrädda för..utan tösen som ääääälskar det...men om dom dragit upp den själva så brukar de smaka iaf...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|