Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har ni för traditioner till jul :), Förutom att äta från det undre lagret
          Snöflinga
          Inlägg 15-12-2004, 01:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Växte upp i en liten bondby i norra västerbotten med god sammanhållning. På jularna samlades några familjer hos oss, det åts och frossades, ( t.o.m. grishuvud med äpple i munnen, huvvaligen) i alldeles för lång tid tyckte vi barn som bara väntade på tomten. ( Kalle Anka fanns inte då)

Vi sprang ut på farstubron titt som tätt och lyssnade efter bjällrorna.
          Det var byns "ungersvennar", som körde omkring omkring med häst och släde, utklädda till tomtar och delade ut julklapparna. Lycka tongue.gif

Tidig juldagsmorgon, (luddorna knarrade i snön) JULOTTA: Pållen selades med bjällerkrans, släden fylldes med fårskinn och facklor. Sedan var det racing vem som skulle vara först till kyrkan laugh.gif

Oftast var det också norrsken...... Usch vad jag blir nostalgisk wub.gif

Föll bort ifrån ämnet om traditioner i nutida jular, har skrivit det ien annan tråd och vill inte verka tjatig ......

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-12-2004, 07:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Fortfarande Snöflinga ,hörs bjällor i byarna i norra Västerbotten smile.gif
          Numer heter pålle islandshäst , och ungersvenner , tja det är nog mest medelålders pappor som kör /tomteklädda
          Alla samlar en liten slant till -julmorronpaketet till alla barn på julafton
          Så alla små får en liten grej av tomten .
          Snön knarrar , luddor finns att köpa igen och norrskenet är kvar

Tomtesläden kommer förbi , de år det är slädföre , trots att vi har nästan vuxna barn nu-tycker jag det är höjdpunkten på jul smile.gif och saknar det , de år det inte blir av .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 18-12-2004, 06:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Vi har alltid delat ut julklappar efter maten och Kalle.

När vi var små fick vi alltid en julklapp i sängen när vi vaknade på morgonen, pappa var alltid smart och gav oss nånting som höll oss sysselsatta tills det var dags för mat och Kalle och sen visste vi ju vad som väntade. Vi var alltid nöjda med det upplägget för då visste vi ju att vi fick en julklapp på morgonen och då gjorde det ju inget att vi fick vänta på resten biggrin.gif biggrin.gif

Nu är vi vuxna och i min familj har vi slutat dela ut julklappar utom till barnen. Även fast det är kul att själv få julklappar (ja, jag tycker fortfarande det är roligt med spänningen) så är det ju egentligen bara byte av pengar och ett j-la hets för att hitta nåt. Oftast blir det ju bara nåt skit som folk inte vill ha i alla fall. Det är ju sällan man hittar något som bara är helt rätt till ALLA man känner.

I min mans familj delar de fortfarande ut julklappar.

Eftersom min släkt bor 35 mil härifrån så firar vi vartannat år här och vartannat år där och därför behöver vi ju bara köpa vartannat år.

I år har vi i alla fall köpt lite souvenirer och roliga saker i Australien.

Vi har inga egna barn än men när vi får det så kommer vi nog köra varianten som pappa gjorde med oss, alltså 1 julklapp på morgonen och resten efter maten och Kalle.

Sen kommer jag verkligen försöka lära mina ungar att vara tacksamma för vad de får för jag vet vissa j-la snorungar (ursäkta språket) som gnäller för att de får för lite julklappar istället för att vara tacksamma för att de får några alls mad.gif och det är nog tyvärr alldeles för vanligt i dagens samhälle.

God jul och kram på er

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 18-12-2004, 12:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

De får ett paket var på morgonen - något som håller dem sysselsatta tills det är dags för den riktiga julklappsutdelningen.

Tomten kommer inte alltid (han har ju så många att dela ut klappar till), men OM vi vet att han kommer, tittar vi ut genom fönstret då och då med förvånad min och säger till barnen att vi tyckte vi såg en ren eller en släde...
          Än så länge fungerar det. unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-12-2004, 14:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Sista söndagen innan jul. Julgranen huggs och sätts in.
          Skollediga ungdomar får till uppgift att julstäda. Jag hinner inte.

Dagen innan jul försöker jag vara ledig. Kastar in julskinan i ugnen på morgonen, åker och handlar och gör den julmat jag vill ha till mellandagarna. Sill å sånt. Stallet fejas och görs julfint, strö och hö skall inhandlas så det räcker hela julhelgerna.

Kvällen innan slås det in julklappar och rimmas.Gammelnalles rimverkstad förra året var till god hjälp.

Julaftons morgon smyger jag upp i ottan och åker till stallet. Hästarna kan inte få vara ute mer än ett par timmar eftersom vi åker bort över dagen. Så redan vid femtiden är jag där och ger frukost, ryktar och pysslar om lite.
          Sedan får de vara ute mellan 6-9 på fm. Klockan åtta ringer jag hem väcker familjen så att alla hinner duscha och packa. Klockan kvart över nio kommer jag hem och klockan tio reser vi till Stockholm och släkten för att stanna till nästa morgon.

I bilen på vägen ringer jag till alla jag skrivit julkort till men glömt att posta (typiskt stressade lilla jag). Det gäller bara att inte glömma telefonboken hemma innan vi åker.

Klockan tolv är vi frammme, klockan ett äter hela släkten julbord. Vi brukar ha lite knytis för buffén.

Naturligtvis vill alla vi VUXNA se Kalle Anka. VI har ju vuxit upp med det, ungarna bryr sig inte men har överseende med oss. tongue.gif

Sedan brukar konstigt nog tomten dyka upp.När vi numera inte firar jul hos oss för vi har mindre hus, så kommer han inte längre i släde med frusen tomtemor som kör ett par shettisar framför.. Nu får stackars tomtefar gå.

Tomten har med sig var sin paket till barnen som bugar och tar tomten i hand. Resten har ju tomtenissarnan levererat i för väg och ligger under granen.

Rim är en stor del av julafton. Det brukar vara min uppgift att läsa rimmen och dela klapparna. Fyndiga rim har stort utrymme på julaftonen.

Tex från min man: Det här var det minsta raf-set jag kunde hitta
          När du provar vill vi gärna titta.

Innehållet var ett par handskar. Det skall alltid finnas en retasjulklapp med. Stor energi läggs ner på att just den julklapp man själv ger skall vinna det priset.

Halvdästa, mer än nyttigt mätta spenderas kvällen med kylskåpsätning och godis och allmänt trevlig samvaro. Hundar skall rastas och framåt kvällen går svägerskan och jag till stallet och kvällfodrar hästarna i hennes stall.
          Ingen brukar någonsin försöka ta det kvällspasset ifrån oss.

Morgonen därpå kör jag utan pardon upp min sömndruckna familj i ottan äter frukost och börjar hemresan. Skall hem och göra stallturen i mitt eget stall. Jag längtar alltid hem hur trevligt jag än haft med släkten.

Citera
          Sollan
          Inlägg 18-12-2004, 15:55
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

På julafton ska granen kläs, det ska drickas glögg och ses på Kalle Ankas Julafton. Och Karl Bertil Jonsson förstås. Julen firas på olika ställen, ofta hos os men i år med syster och svåger och systerson med fästmö och GULLEBEBISEN wub.gif
          Nyårsdagen ska firas liggandes på soffan med katterna på magen medan man tittar på backhoppningen och äter chokladpraliner. Ett måste som tyvärr har försvunnit från SVT är filmen "Ivanhoe". Kanske lika bra det, så slipper man reta sig på att det där blonda våpet v-a-r-j-e år valde mesproppen Ivanhoe istället för den spännande tempelriddaren....

--------------------
          /sollan

Citera
          Fisan
          Inlägg 18-12-2004, 22:06
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Vad roligt det är att få höra hur andra firar jul! smile.gif

När jag och mina syskon (2 st) var små , fick vi en klapp under sängen natten till julafton. Gissa om det var svårt att sova den natten! Sen var det väntan till julbordet, som äts även numera kl ett. Kalle är stående, ett tillfälle till att få en slummer halft obemärkt. Efter fikar vi med struvor, mandelmusslor, engelsk fruktkaka och givetvis lussebullar o pepparkakor. Har mormor haft mycket energi brukar vi få gorån också. SEN är det dax för julklapparna! I en lugn takt får alla varsin juklapp att öppna innan vi går vidare. till nästa omgång. Alla hinner se vad man får och man kan tacka givaren ordentligt och tala ojm hur glad man blir. Eller hur?! tongue.gif Julgröten kokas till Karl-Bertil Jonsson , och serveras med skinkmacka. Utmattade av all mat brukar aftonen sluta med ett unisont gäspande innan ungarna packas in i bilen ca kl tio på kvällen.

Sen har vi då juldagen, som firas med min mans familj. Då är även makens son med, samt makens två bröder med respektive. Då äter vi ännu mer julmat ( skinkan o prinskorven sjunker inte undan): Efter maten är det ännu en julklappsutdelning. Lite färre klappar dock, det är bara barn o barnbarn som får. Svärmor får en julgrupp, bröderna en klapp på axeln. biggrin.gif (jösses, vad man kan vitsa!). Sen är det kaffe och tårta. Sen sitter man däckad i soffan o glöggar tills det är åka-hemdax...

I mina ögon ett perfekt arrangemang för alla parter. Man träffar bägge familjerna, styvsonen får fira med både mamma o pappa o alla halvsyskon och själv behöver jag inte göra mer än jag orkar o vill!!

GOD JUL!

Fisan

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 19-12-2004, 12:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Julen börjar inte förrän på julafton kväll. På dagen städar man hela huset. Hänger upp julprydnader. Sågar ner en gran. Klär granen. Stökar i köket med skinka och annan matlagning.

När det är gjort äts julmiddag, granen tänds för första gången, julsånger sjungs, och därefter julklappsutdelning.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-12-2004, 12:32
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Sommartorparn @ 19-12-2004, 12:13)
          Julen börjar inte förrän på julafton kväll. På dagen städar man hela huset. Hänger upp julprydnader. Sågar ner en gran. Klär granen. Stökar i köket med skinka och annan matlagning.

När det är gjort äts julmiddag, granen tänds för första gången, julsånger sjungs, och därefter julklappsutdelning.

OJ!!! Jag hade blivit hysterisk om jag haft allt det kvar att göra på julafton unsure.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 19-12-2004, 13:30
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Eva i Skåne @ 19-12-2004, 12:32)
          OJ!!! Jag hade blivit hysterisk om jag haft allt det kvar att göra på julafton unsure.gif

Vitsen är att allt arbete inte ska behöva göras av värdinnan utan av alla familjemedlemmarna tillsammans. I allmänhet jobbar ju alla dagen innan, och så ska dom ju hinna komma resandes också från olika delar av landet......

Så är det nu, men när jag var barn var alla julförberedelser hemliga ända till det att dörren till vardagsrummet öppnades på julafton kväll och man skulle låtsas vara överraskad. smile.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          pejori
          Inlägg 19-12-2004, 13:51
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

numera när barnen är stora går julfirandet lugnt tillväga
          vi äter traditionell julmat med gröt, skinka, korv, köttbullar, janson, rödkål, ägg och sill. smile.gif smile.gif
          mycket frukt och godis....kalle ett måste..
          när barnen var små så skapade jag en egen tradition... inga paket under granen...
          jag gömde deras paket på alla upptänkliga ställen, och gjorde en skattkarta var till dom.....när dom hittat ett paket, så låg kartan till nästa paket i paketet dom hittat...
          det höll dom sysselsatta hela dagen utan gnäll och suckar.. smile.gif smile.gif
          och dom tyckte det var jättekul att få leta efter dom själva wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 15:40
          Länk hit: #32

Medlem

det visade sig att jag får fira jul i sängen i år....JAG HAR FÅTT VATTENKOPPOR!!!!! smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Malvia
          Inlägg 22-12-2004, 15:44
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Stackars dig, det är ju en barnsjukdom. Är du väldigt sjuk?
          Min fasa är att få influensa till jul o nyår.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 16:20
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Malvia @ 22-12-2004, 15:44)
          Stackars dig, det är ju en barnsjukdom. Är du väldigt sjuk?
          Min fasa är att få influensa till jul o nyår.

nä.. det är inte så farligt ännu....har brutit ut idag.... wub.gif wub.gif
          men det kliar en del smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 22-12-2004, 16:33
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (pejori @ 22-12-2004, 15:40)
          det visade sig att jag får fira jul i sängen i år....JAG HAR FÅTT VATTENKOPPOR!!!!! smile.gif smile.gif smile.gif

HÄR kan du läsa om vattkoppor! Inkubationstid 2 veckor, undvik att bada i badkar... Stackars dej! sad.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 16:34
          Länk hit: #36

Medlem

tack för länken betty... det var länge sedan jag behövde kolla,,,så det var dags nu smile.gif smile.gif
          nu vet jag lite mer, vad som gäller smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          evelina
          Inlägg 22-12-2004, 16:50
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Oj!!! stackars dig! blink.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 22-12-2004, 16:52
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Stackare! Krya på dig!
          Potatismjöl lär lindra när det kliar som värst.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Milex
          Inlägg 22-12-2004, 17:05
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 483
          Medlem nr: 4 549

Passa på, om det går, att tvätta håret. Jag fick oxå vattkoppor som vuxen. Skrekk och gru. sad.gif Jag kunde bla inte tvätta håret på tre veckor. Jag är inte speciellt sjåpig av mig, lite skit har ingen dött av tycker jag, men fy efter tre veckor var håret det äckligaste jag sett.

Potatismjöl fungerar så där men är bättre än inget. Hoppas att du inte får det så hårt. Håll ut smile.gif

--------------------
          Strömstad zon 3

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-12-2004, 19:42
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Traditioner, ja: När jag var barn klädde pappa en gran m färgade ljus, röda kulor o "sidensvansar", jättefina glasfåglar!
          Se´n söp han sej asfull, skällde, gapade o var otrevlig..............
          Jag öppnade julklappar julafton o var tvungen att "vara glad", annars fick far utbrott!

Jag tvingades att äta lutfisk m starka kryddor,(fy fasen), se´n gröt!
          Ja--jag kan fortfarande inte slappna av i juletid, fast pappa dog-86.
          Nu har jag svärmor, som alltid ballar ur till jul--se´n svärfar dog-95.
          Så---jul--är inte kul!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 22:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon