Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har ni för traditioner till jul :), Förutom att äta från det undre lagret
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 21:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 19:42)
          Traditioner, ja: När jag var barn klädde pappa en gran m färgade ljus, röda kulor o "sidensvansar", jättefina glasfåglar!
          Se´n söp han sej asfull, skällde, gapade o var otrevlig..............
          Jag öppnade julklappar julafton o var tvungen att "vara glad", annars fick far utbrott!

Jag tvingades att äta lutfisk m starka kryddor,(fy fasen), se´n gröt!
          Ja--jag kan fortfarande inte slappna av i juletid, fast pappa dog-86.
          Nu har jag svärmor, som alltid ballar ur till jul--se´n svärfar dog-95.
          Så---jul--är inte kul!

ta inte dit svärmor på julen då.... det är ju ditt val huh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 21:04
          Länk hit: #42

Medlem

CITAT (Milex @ 22-12-2004, 17:05)
          Passa på, om det går, att tvätta håret. Jag fick oxå vattkoppor som vuxen. Skrekk och gru. sad.gif Jag kunde bla inte tvätta håret på tre veckor. Jag är inte speciellt sjåpig av mig, lite skit har ingen dött av tycker jag, men fy efter tre veckor var håret det äckligaste jag sett.

Potatismjöl fungerar så där men är bättre än inget. Hoppas att du inte får det så hårt. Håll ut smile.gif

har tvättat med ättika... och det fungerar rätt så bra... men va det kliar!!! biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-12-2004, 21:05
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Vi måste vara hos henne julafton, hon bor numera i lägenhet i Hjo.
          Svägerskan vill vara där.
          Lessen, om mitt inlägg verkade gnälligt.
          Ville bara få ur mej varför jag mår så dåligt till jul.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-12-2004, 22:19
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (pejori @ 22-12-2004, 15:40)
          det visade sig att jag får fira jul i sängen i år....JAG HAR FÅTT VATTENKOPPOR!!!!! smile.gif  :)  :)

Stackars!!! wub.gif Potatismjöl har jag tagit till då barnen drabbades smile.gif
          Hoppas det går över fort.

Citera
          Bettson
          Inlägg 22-12-2004, 22:40
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 21:05)
          Vi måste vara hos henne julafton, hon bor numera i lägenhet i Hjo.
          Svägerskan vill vara där.
          Lessen, om mitt inlägg verkade gnälligt.
          Ville bara få ur mej varför jag mår så dåligt till jul.

Du har rätt att må bra juletid också.

Man behöver inte alltid fira med säkten. Tala om för din familj att du också har ett liv och att ditt välbefinnade också räknas.

Jag vet av egen erfarenhet hur svårt sådant kan vara. Men nyckeln är att man själv måste tycka till 100 % att man har rätt att må bra istället för att kliva undan för andra. Tycker du inte att det är så kan det vara svårt att övertyga omgivningen.

Den här julen är väl förmodligen redan bestämd, men ta sats i tanken inför nästa. Bestäm dig för att nästa jul skall vara på dina villkor. Då känns det kanske lättare att härda ut denna jul.

Du är inte alls gnällig. Stå på dig.

Ha det gott.

Bettson wub.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-12-2004, 22:50
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag har försökt!!
          Jag stannade hemma en jul, för två år se´n; min man åkte ner till mor o
          svägerska o firade julafton.
          Men; efteråt blev det ett j--a liv! Svärmor tyckte att jag "svikit alla".
          Jag vill inte fira julafton alls--det har ju bara vart ett helsicke--
          se´n jag var barn!
          Jul--det känns inte trevligt alls.

Citera
          Bettson
          Inlägg 22-12-2004, 22:57
          Länk hit: #47

Medlem

Jag förstår din inställning.

Det jag egentligen säger är att svärmor inte skall ha monopol på att tycka vad omgivningen skall göra. Din man behöver hjälpa till att sätta gränser för henne. Men han kanske har svärt för det.

Var lite taktisk. Gör som ungarna som inte vill gå i skolan. Håll febertermometern under sänglampan och sjukförklara dig själv samma dag som ni skall åka.

Sjuk har ju alla rätt att vara. Fast du kanske inte är sjuk så som febertermometern säger utan mera att du har julus bacillicus-skräck. VIlken bacill det är behöver ju inte svärmor veta. tongue.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 23:00
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Bettson @ 22-12-2004, 22:57)
          Jag förstår din inställning.

Det jag egentligen säger är att svärmor inte skall ha monopol på att tycka vad omgivningen skall göra. Din man behöver hjälpa till att sätta gränser för henne. Men han kanske har svärt för det.

Var lite taktisk. Gör som ungarna som inte vill gå i skolan. Håll febertermometern under sänglampan och sjukförklara dig själv samma dag som ni skall åka.

Sjuk har ju alla rätt att vara. Fast du kanske inte är sjuk så som febertermometern säger utan mera att du har julus bacillicus-skräck. VIlken bacill det är behöver ju inte svärmor veta. tongue.gif

den bakterien är jättebra.. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          jag har vattenkoppor...ingen vill träffa mej nu smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-12-2004, 23:05
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 22:50)
          Jag har försökt!!
          Jag stannade hemma en jul, för två år se´n; min man åkte ner till mor o
          svägerska o firade julafton.
          Men; efteråt blev det ett j--a liv! Svärmor tyckte att jag "svikit alla".
          Jag vill inte fira julafton alls--det har ju bara vart ett helsicke--
          se´n jag var barn!
          Jul--det känns inte trevligt alls.

Så tråkigt! Är det inte dags att du och din man skaffar er egna traditioner?... Jag skulle blivit väldigt besviken om min make valt att åka till sin mor och fira jul... medans jag stannade hemma. sad.gif
          Det din svärmor sysslar med är utpressning och sånt ska ingen behöva tåla. Hon spelar offer... och det är bland det värsta jag vet. mad.gif

Du är värd en bättre jul än så... Tala om det för din man... utan att samtidigt be om ursäkt för ditt val.
          Kram från mig wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 22-12-2004, 23:10
          Länk hit: #50

Medlem

håller med agnetha
          låt honom åka själv till sin mamma... och fira julen med era närmaste..
          wub.gif wub.gif
          god jul på dej,

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-12-2004, 09:07
          Länk hit: #51

Medlem

Zaritha!

Din svärmos kommer att hålla på att leva rövare så länge hon får betalt för det. Dvs så länge hon får som hon vill eller så länge hon kan få omgivningen att må dåligt om hon inte får som hon vill.

Jag har själv en svärmor som försöker splittra sina barns familjer, försöker så split mellan sin egna barn, försöker skapa syskonrivalitet mellan sina barnbarn. osämja mellan svärdöttrarna osv.

Allt sker med försåtliga lögner (jag har i mitt stilla sinne kallat henne för yrkesmytoman) , att ösa presenter över ett barnbarn i en familj och inte ens gratulera det andra osv.

I tjugo år fick hon hålla på. Sedan sade hennes tre söner upp kontakten med henne. Talade om vilka tre villkor som gällde för att hon skall vara välkommen tillbaka i familjen. Uppfyller hon dom så kan hon fira jul och andra högtider med oss igen. Valet är hennes.

Vad tror du hon valt? Jo hon fortsätter som förut och kontakten med henne inskränker sig till ett par telefonsamtal om året samt att vi skickar en födelsedagspresent och julklapp.

Skillnaden är att hennes barn mår alldeles utmärkt numera.
          Sykonen som inte kunde tåla varandra alls är sams.
          Äktenskapen blomstrar och känns trygga.
          Barnbarnen har lagt sina konflikter bakom sig för de insåg att de var skapade av farmor.
          Svägerskorna är som systrar för varandra.

Det enda negativa är att vi saknar en riktig farmor, en sådan som kan vara till stöd och hjälp, kan lyssna, finnas till för barnbarnen osv.

Men vem vet, undrens tid är inte förbi. Tomten kanske har något i säcken.

Stå på dig Zaritha. Du är värd bättre. Ha en lugn och skön helg wub.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon