Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad göra med en gammal diktator?
          *Felix matte*
          Inlägg 15-12-2004, 23:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 23:16)
          Felix matte,
          håller på sätt och vis med dej...

Det bästa vore väl om gubben trillade av pinn...   sleep.gif

Caprice

Ja men vi hade ju för ett antal år sedan en alkoholist/narkoman till granne... han hotade döda hela familjen... minsta var då tre år.
          Mycken elände ställde han till... men inte sjutton ville vi ha en enda smutsig krona i ersättning när rättegången hölls... vi (och ett stort antal grannar) ville bara att han skulle flyttas och få vård så vi fick lugn och ro.
          Åklagaren förstod inte riktigt varför vi avstod skadeståndsanspråk... Vi förstod inte varför åklagaren inte förstod. tongue.gif wub.gif

Citera
          Sollan
          Inlägg 16-12-2004, 09:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

De största bovarna kommer alltid undan. Så varför skulle just den här vara ett undantag? Det är ju så "synd" om gubbkräket.

--------------------
          /sollan

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 16-12-2004, 18:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Jag tycker bara att gubben såg ut precis som farbröderna på demesavdelningen där jag jobbade emellanåt förut.
          Om det nu är så, så kan han ju iallafall inte tillföra något till utredningen.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Annki
          Inlägg 16-12-2004, 21:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

CITAT
          Ja men vi hade ju för ett antal år sedan en alkoholist/narkoman till granne... han hotade döda hela familjen... minsta var då tre år.
          Mycken elände ställde han till... men inte sjutton ville vi ha en enda smutsig krona i ersättning när rättegången hölls... vi (och ett stort antal grannar) ville bara att han skulle flyttas och få vård så vi fick lugn och ro.
          Åklagaren förstod inte riktigt varför vi avstod skadeståndsanspråk... Vi förstod inte varför åklagaren inte förstod.  

Ledsen för er skull. Ingen bra upplevelse. Men det går ändå inte att jämföra med vad den här "gamle mannen" är skyldig till. Så många familjer lever säkert i stor ångest, i ovisshet om vad som har hänt deras anhöriga. Även om de förstår att de är döda, kanske de behöver en bekräftelse - mer information om vad som hände - för att kunna gå vidare? En rättegång kanske vore någon slags tröst? Och ett skadestånd betyder kanske mer för dem än för oss. Här handlar det om att ha förlorat en familjeförsörjare, ett eller flera barn etc.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 16-12-2004, 22:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Annki @ 16-12-2004, 21:35)
          CITAT
          Åklagaren förstod inte riktigt varför vi avstod skadeståndsanspråk... Vi förstod inte varför åklagaren inte förstod.  

Ledsen för er skull. Ingen bra upplevelse. Men det går ändå inte att jämföra med vad den här "gamle mannen" är skyldig till. Så många familjer lever säkert i stor ångest, i ovisshet om vad som har hänt deras anhöriga. Även om de förstår att de är döda, kanske de behöver en bekräftelse - mer information om vad som hände - för att kunna gå vidare? En rättegång kanske vore någon slags tröst? Och ett skadestånd betyder kanske mer för dem än för oss. Här handlar det om att ha förlorat en familjeförsörjare, ett eller flera barn etc.

Visst är det så.... det går inte att jämföra.
          Min reaktion kom efter att jag såg gubben på TV... han verkade vara "halvdöd"
          Jag orkar inte ens tänka mig in i de drabbades situation... Anhöriga som bara försvunnit sad.gif
          Näää... det är fööör stort för att jag ska orka greppa och förstå.

Så klart är det fel att de riktigt stora skurkarna (mördarna) ska gå fria.

mad.gif

Citera
          *Laika*
          Inlägg 16-12-2004, 22:19
          Länk hit: #26

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

vad göra med en gammal diktator? Tja, han tyckte väl att det var okey med arkebusering va? För att göra lite sport av det, så sätt ögonbindeln på dom som skjuter o låt dom försöka pricka tills han dör av skräck eller skadorna. Huvudmålet är nått då han segnar ner död. Då är rättvisan skipad.
          Mvh. Laika

Citera
          Lena N
          Inlägg 16-12-2004, 22:27
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Laika @ 16-12-2004, 22:19)
          vad göra med en gammal diktator? Tja, han tyckte väl att det var okey med arkebusering va? För att göra lite sport av det, så sätt ögonbindeln på dom som skjuter o låt dom försöka pricka tills han dör av skräck eller skadorna. Huvudmålet är nått då han segnar ner död. Då är rättvisan skipad.
          Mvh. Laika

Måste än en gång reagera på all primitiv hämdlystnad här (förstår den inte). sad.gif

Jag anser att det är mycket viktigt med en rättegång. Men inte för maximal hämd. Det viktiga är att få fram så mycket som möjligt av sanningen medan tid är. Och att utdöma rättvisa straff.

Finns här ingen som håller med? huh.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Fisan
          Inlägg 16-12-2004, 22:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Jag tycker att en utredning av massmorden i Chlie är nödvändig, för att få reda på vem som gjorde vad i vilken utsträcning. Vad beträffar Pinochet, är han redan dömd i allmänhetens ögon.

Fisan

Citera
          Betty
          Inlägg 16-12-2004, 22:38
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Vad göra med en gammal diktator?
          Han har gjort sig skyldig till folkmord. Lås in gubben och släng bort nyckeln!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Lena N
          Inlägg 16-12-2004, 22:44
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Betty @ 16-12-2004, 22:38)
          Han har gjort sig skyldig till folkmord. Lås in gubben och släng bort nyckeln!

Vill återigen påpeka att han inte var ensam. Jag vill inte att de andra ska komma undan genom att Pinochet ensam får skulden.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 16-12-2004, 22:58
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Lena N @ 16-12-2004, 22:27)
          Måste än en gång reagera på all primitiv hämdlystnad här (förstår den inte). sad.gif

Jag anser att det är mycket viktigt med en rättegång. Men inte för maximal hämd. Det viktiga är att få fram så mycket som möjligt av sanningen medan tid är. Och att utdöma rättvisa straff.

Finns här ingen som håller med? huh.gif

Jag håller väl med!? Gör jag inte det blink.gif ?
          Jag tycker det du skriver är rimligt.
          Fast, sanningen får man nog inte ur diktator P, det är han nog ej längre kapabel till.
          Jag hoppas att dom har ett gäng med skurkar som har kvar lite uppe i hjärnkontoret att förhöra! Så att det blir någon form av bokslut.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Betty
          Inlägg 16-12-2004, 23:01
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Den position han hade gjorde honom till den ytterst ansvarige. Med det inte sagt att de övriga medverkande till våldtäkten på chiles befolkning ska komma undan rättvisan.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 13:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon